Wat is het eerste "geestelijke" boek dat je als tiener of volwassene naast de Bijbel las

Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Wat is het eerste "geestelijke" boek dat je als tiener of volwassene naast de Bijbel las

Bericht door Apologeet »

Arja schreef:
Apologeet schreef:
Arja schreef:Daar ben ik benieuwd naar :)
Nou dat zal ik u vertellen.
Ik had daar helemaal niet zelf de hand in.
Toen ik als late tiener duidelijk maakte dat ik interesse had in de bijbel werd ik door het katholieke deel van mijn familie overstelpt met dagmissalen en katholieke gebedenboekjes.
De gids voor het leven van de katholieke man en zelfs een katholiek handboek voor militairen.

Groot was mijn verbazing toen ik de bijbel open sloeg en ik niks over de Paus of de rozenkrans las.
Eigenlijk waren de gebedenboekjes dan je eerste "geestelijke boeken". Had je daar wel wat aan. Gebruikte je die gebeden echt om tot God te bidden?
Nee, ik ben al van jongs af aan de mening toegedaan dat ingestudeerde riedels voor mij niet voldoen. Van mensen dan hè.
Het gebed van de heer staat bij mij in het allerhoogste vaandel.
Ik vond het wel interessant studiemateriaal.
Maar het is ook moeilijk selecteren aangezien in het merendeel ook het aanroepen van heiligen voortkomt.
Dan toch liever de gebeden achter in een oude protestantse bijbel.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Wat is het eerste "geestelijke" boek dat je als tiener of volwassene naast de Bijbel las

Bericht door Framboos »

ABC des geloofs, Alexander Comrie
bombus
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 aug 2022, 13:50

Re: Wat is het eerste "geestelijke" boek dat je als tiener of volwassene naast de Bijbel las

Bericht door bombus »

Arja schreef:Daar ben ik benieuwd naar :)
Ik herinner me eigenlijk niets van wat ik aan geestelijke boeken als tiener gelezen heb.
Eerlijk gezegd was ik er niet zo in geïnteresseerd en vond ik dat er veel sprookjes in de Bijbel stonden.

Pas rond mijn 25ste begon ik 'geestelijke' boeken te lezen.
Al keek ik toen eerst vooral veel video's op YouTube van predikers als Paul Washer, Tim Conway,...

Het eerste boek wat indruk maakte en wat ik sindsdien ook vaker heb herlezen is "Om de uitnemendheid van Christus" van Thomas Boston.
En ook preken van theologieniet.nl van Boston, Gray, Ryle, Spurgeon, McCheyne...
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Wat is het eerste "geestelijke" boek dat je als tiener of volwassene naast de Bijbel las

Bericht door Marck »

Framboos schreef:ABC des geloofs, Alexander Comrie
Was dat aanbevolen door iemand uit je omgeving of vooral eigen initiatief? Mooi in ieder geval om te zien dat je daarmee begonnen bent. Ik hoor dat niet vaak.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Wat is het eerste

Bericht door helma »

Arja schreef:
helma schreef:De 2 eerste boeken (die ik zelfstandig las) als (zestienjarige) tiener:
Bart en Kees over het boek Ruth van ds G van Reenen (We lazen Bart en Kees als we ziek thuis bleven uit de kerk, een van de zussen bleef er bij je thuis en samen moest je dan uit Bart en Kees lezen. Ik wilde op een of andere ma ier altijd Kees zijn. Het boek Ruth had ik gevraagd voor mijn 16e verjaardag, maar durfde aan de meiden in de klas niet te vertellen dat ik dat boek had gekregen. Ik vertelde alleen een boek. Hoe heet het? "Ruth". Toen dachten ze dat het een roman was.


Gebedsgestalten van ds Bakker.
De CGK was al vroeg in beeld :huhu

Ik weet ook nog dat ik worstelde met het hoofdstuk over kwalijk bidden. Hoe zou de Heere mij ooit kunnen verhoren omdat mijn bidden kwalijk was. Ik heb daar toen een paar gesprekken over gehad met mijn docent maatschappijleer.

Het eerste boek buiten onze eigen traditie was op dezelfde leeftijd. De aardrijkskundedocent (onze mentor) raadde het boek aan van Nickie Cruz. Daar was ik geestelijk helemaal ondersteboven van. Daar heb ik toen met hem een paar gesprekken over gehad.

Ik ben dankbaar voor de docenten uit mijn jeugd!
Dit wist ik niet van je :love Jij was echt heel jong bezig met de dingen van Gods koninkrijk.
Ach...dat waren mijn 'rijke jongelingsjaren' denk ik achteraf. Ik deed heel erg mijn best. Toch had de Heere al wel een gemis in mijn hart gewerkt. Maar ik dacht dat ik wel wilde; maar ja, die uitverkiezing....
Ik moest eerst ontdekken dat ik vijandig was.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Wat is het eerste "geestelijke" boek dat je als tiener of volwassene naast de Bijbel las

Bericht door Framboos »

Marck schreef:
Framboos schreef:ABC des geloofs, Alexander Comrie
Was dat aanbevolen door iemand uit je omgeving of vooral eigen initiatief? Mooi in ieder geval om te zien dat je daarmee begonnen bent. Ik hoor dat niet vaak.
Aanbevolen door onze toenmalige predikant, ik was toen jaar of 18 en eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd in alles wat met de bijbel te maken heeft. Maar hij wist me nieuwsgierig te maken. Intussen meerdere keren gelezen en blijf het een rijke inhoud vinden..
Plaats reactie