Wat is het eerste "geestelijke" boek dat je als tiener of volwassene naast de Bijbel las

Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Wat is het eerste "geestelijke" boek dat je als tiener of volwassene naast de Bijbel las

Bericht door Henk J »

Wat precies de eerste was weet ik niet maar 'Onbekeerd, wat doe je ermee?' van Ds. W. van Vlastuin heb ik wel gelezen toen ik een jaar of vijftien was denk ik. Dat boekje is afgeleid van het boek 'een betrouwbare gids naar de hemel' van Alleine omdat Van Vlastuin merkte dat pubers het boek van Alleine te moeilijk vonden. Inmiddels heb ik het boek van Alleine ook gelezen, één van de mooiste boeken van oude schrijvers die ik ken, maar voor een puber inderdaad wat lastiger.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Wat is het eerste "geestelijke" boek dat je als tiener of volwassene naast de Bijbel las

Bericht door Hendrien »

Ruth de Moabitische van Ds. Van der Poel. En ook een levensbeschrijving van hem. Die levensbeschrijving vond ik heel heftig om te lezen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat is het eerste "geestelijke" boek dat je als tiener of volwassene naast de Bijbel las

Bericht door CvdW »

Mijn eerste geestelijk boek wat ik zelf las was Christenreis van Bunyan. Op de middelbare school kreeg ik voor mijn verjaardag De redelijke godsdienst van W. a Brakel.
Later las ik van C. Sutton Leert leven en Leert sterven (twee boekjes).
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Wat is het eerste "geestelijke" boek dat je als tiener of volwassene naast de Bijbel las

Bericht door Apologeet »

Arja schreef:Daar ben ik benieuwd naar :)
Nou dat zal ik u vertellen.
Ik had daar helemaal niet zelf de hand in.
Toen ik als late tiener duidelijk maakte dat ik interesse had in de bijbel werd ik door het katholieke deel van mijn familie overstelpt met dagmissalen en katholieke gebedenboekjes.
De gids voor het leven van de katholieke man en zelfs een katholiek handboek voor militairen.

Groot was mijn verbazing toen ik de bijbel open sloeg en ik niks over de Paus of de rozenkrans las.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is het eerste "geestelijke" boek dat je als tiener of volwassene naast de Bijbel las

Bericht door DDD »

Ik vermoed het boekje: "Bekering, ook voor jou" of een boekje van de Jeugdbond. Maar ik heb geen idee meer, want ik las heel veel toen ik kind was en er was veel in huis. Het kan ook wel zijn dat het "Christelijke opvoeding" van dr. J. Stolk was, want dat heb ik ook (in ieder geval deels) gelezen toen ik nog heel jong was. Ik was ongetwijfeld heel benieuwd hoe mijn ouders moesten opvoeden. :) Maar dat is niet echt een geestelijk boek.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is het eerste "geestelijke" boek dat je als tiener of volwassene naast de Bijbel las

Bericht door -DIA- »

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar één van de eerste boeken die ik persoonlijk als tiener las was wel "Alles uit genade" van C.H. Spurgeon.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is het eerste "geestelijke" boek dat je als tiener of volwassene naast de Bijbel las

Bericht door Arja »

DDD schreef:Ik vermoed het boekje: "Bekering, ook voor jou" of een boekje van de Jeugdbond. Maar ik heb geen idee meer, want ik las heel veel toen ik kind was en er was veel in huis. Het kan ook wel zijn dat het "Christelijke opvoeding" van dr. J. Stolk was, want dat heb ik ook (in ieder geval deels) gelezen toen ik nog heel jong was. Ik was ongetwijfeld heel benieuwd hoe mijn ouders moesten opvoeden. :) Maar dat is niet echt een geestelijk boek.
Ooh dat soort boeken las ik ook uit de kast van mijn vader. Opvoeden, lesgeven, ook over "gedragsstoornissen" in de klas (zoals het vroeger heette). Inderdaad niet echt wat ik met "geestelijke" boeken bedoelde. Maar wel herkenbaar en leuk.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is het eerste "geestelijke" boek dat je als tiener of volwassene naast de Bijbel las

Bericht door Arja »

Apologeet schreef:
Arja schreef:Daar ben ik benieuwd naar :)
Nou dat zal ik u vertellen.
Ik had daar helemaal niet zelf de hand in.
Toen ik als late tiener duidelijk maakte dat ik interesse had in de bijbel werd ik door het katholieke deel van mijn familie overstelpt met dagmissalen en katholieke gebedenboekjes.
De gids voor het leven van de katholieke man en zelfs een katholiek handboek voor militairen.

Groot was mijn verbazing toen ik de bijbel open sloeg en ik niks over de Paus of de rozenkrans las.
Eigenlijk waren de gebedenboekjes dan je eerste "geestelijke boeken". Had je daar wel wat aan. Gebruikte je die gebeden echt om tot God te bidden?
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat is het eerste "geestelijke" boek dat je als tiener of volwassene naast de Bijbel las

Bericht door HersteldHervormd »

Volgens mij Des christens groot interest, van Guthrie. Ik heb hem snel weggelegd, ik begreep er niks van. Ik was denk 15 of 16 jaar.
Wat er daarna allemaal qua boeken voorbij gekomen is weet ik niet meer precies.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat is het eerste "geestelijke" boek dat je als tiener of volwassene naast de Bijbel las

Bericht door Mannetje »

HersteldHervormd schreef:Volgens mij Des christens groot interest, van Guthrie. Ik heb hem snel weggelegd, ik begreep er niks van. Ik was denk 15 of 16 jaar.
Wat er daarna allemaal qua boeken voorbij gekomen is weet ik niet meer precies.
Inmiddels wel gelezen?
-
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat is het eerste "geestelijke" boek dat je als tiener of volwassene naast de Bijbel las

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:De kassier der armen, of de geloofsbank
William Huntington

Dat was de eerste "oudvader" die ik las. Goede herinneringen aan, met name aan het eerste deel. De brieven achterin vond ik destijds wat minder.
Zalig om te lezen, werkelijk waar.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat is het eerste "geestelijke" boek dat je als tiener of volwassene naast de Bijbel las

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef:
HersteldHervormd schreef:Volgens mij Des christens groot interest, van Guthrie. Ik heb hem snel weggelegd, ik begreep er niks van. Ik was denk 15 of 16 jaar.
Wat er daarna allemaal qua boeken voorbij gekomen is weet ik niet meer precies.
Inmiddels wel gelezen?
Nee dat niet, ik heb hem ook destijds geleend, ik heb het niet meer. Zou je het aanbevelen?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is het eerste

Bericht door Arja »

helma schreef:De 2 eerste boeken (die ik zelfstandig las) als (zestienjarige) tiener:
Bart en Kees over het boek Ruth van ds G van Reenen (We lazen Bart en Kees als we ziek thuis bleven uit de kerk, een van de zussen bleef er bij je thuis en samen moest je dan uit Bart en Kees lezen. Ik wilde op een of andere ma ier altijd Kees zijn. Het boek Ruth had ik gevraagd voor mijn 16e verjaardag, maar durfde aan de meiden in de klas niet te vertellen dat ik dat boek had gekregen. Ik vertelde alleen een boek. Hoe heet het? "Ruth". Toen dachten ze dat het een roman was.


Gebedsgestalten van ds Bakker.
De CGK was al vroeg in beeld :huhu

Ik weet ook nog dat ik worstelde met het hoofdstuk over kwalijk bidden. Hoe zou de Heere mij ooit kunnen verhoren omdat mijn bidden kwalijk was. Ik heb daar toen een paar gesprekken over gehad met mijn docent maatschappijleer.

Het eerste boek buiten onze eigen traditie was op dezelfde leeftijd. De aardrijkskundedocent (onze mentor) raadde het boek aan van Nickie Cruz. Daar was ik geestelijk helemaal ondersteboven van. Daar heb ik toen met hem een paar gesprekken over gehad.

Ik ben dankbaar voor de docenten uit mijn jeugd!
Dit wist ik niet van je :love Jij was echt heel jong bezig met de dingen van Gods koninkrijk.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat is het eerste "geestelijke" boek dat je als tiener of volwassene naast de Bijbel las

Bericht door Mannetje »

HersteldHervormd schreef:
Mannetje schreef:
HersteldHervormd schreef:Volgens mij Des christens groot interest, van Guthrie. Ik heb hem snel weggelegd, ik begreep er niks van. Ik was denk 15 of 16 jaar.
Wat er daarna allemaal qua boeken voorbij gekomen is weet ik niet meer precies.
Inmiddels wel gelezen?
Nee dat niet, ik heb hem ook destijds geleend, ik heb het niet meer. Zou je het aanbevelen?
Zeker!
-
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat is het eerste "geestelijke" boek dat je als tiener of volwassene naast de Bijbel las

Bericht door Maanenschijn »

HersteldHervormd schreef:
Mannetje schreef:
HersteldHervormd schreef:Volgens mij Des christens groot interest, van Guthrie. Ik heb hem snel weggelegd, ik begreep er niks van. Ik was denk 15 of 16 jaar.
Wat er daarna allemaal qua boeken voorbij gekomen is weet ik niet meer precies.
Inmiddels wel gelezen?
Nee dat niet, ik heb hem ook destijds geleend, ik heb het niet meer. Zou je het aanbevelen?
Ja. Sterk aanbevelen. Daarin is veel onderwijs te lezen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie