Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Maanenschijn schreef:Nog niet zo goed, maar misschien heb ik je niet goed begrepen.

De topic-starter vraagt om suggesties voor een goed boek. Daarbij worden diverse suggesties gedaan, oudvaders, baptisten, puriteinen en enkele hedendaagse suggesties. Ik ken niet alle titels, ik weet dan ook niet hoe de strekking van de boeken is. Maar zowel jij als @Geytenbeekje lijken van mening te zijn dat op basis van de schrijvers Van Kooten en Van Campen het boek ongeschikt is. Dat begrijp ik niet zo goed. Be(ver)oordeel de daarmee dan niet (mogelijk niet bedoeld of onbewust) de bewuste schrijvers, maar ook wel misschien de beoogde lezer?

Wat zou je mijn 3 kinderen die met Pinksteren belijdenis doen voor boeken aanraden? Zou Van Kooten en Van Campen daar dan wel bij passen, omdat wij ‘maar’ Hervormd zijn?
Als ik een boek zou moeten geven, zou ik om te beginnen zeker niet met een hedendaagse predikant beginnen, zelfs niet met een GG-predikant. Juist de oudvaders en de oude schrijvers waren vaak zo kernachtig en duidelijk.

Denk aan een boek zoals de Godvruchtige Avondmaalganger, de Bron van zaligheid, de zwangere belofte en meer oud goud. Waarom dan een hedendaagse schrijver aanbevelen? Dat intrigeert me. Ik heb daar dan vragen over.
Dan zijn we het op dit late uur toch nog eens :) . Ik hou het ook heel graag bij het oude goud. Vergeet Guthrie’s ‘Des Christens groot Interest’ niet! In een iets leesbaarder vorm staat die ook op ons lijstje.
Fijn! :)

Ik begrijp dat de huidige versie uit 2012 niet leesbaar genoeg is?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Mistig »

Ik vind de (studie)boeken van ds. C.G. Vreugdenhil altijd wel een aanrader:
- Vruchtdragen voor Hem
- Omgang met God
- Hartstocht
- Alles uit Hem
- De lofzang van Dordt
Al deze boeken zijn echt gereformeerd, maar wel bescheiden.

Ook de boeken van Ryle zijn aan te bevelen. Zoals het boek ‘Christen-zijn in het dagelijks leven’.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Nasrani »

GerefGemeente-lid schreef:
Nasrani schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Het is wel wat vreemd.

Dat begrijp jezelf ook wel.
Nee dat begrijp ik niet. Maar prima hoor als jij dat vindt...
Een GG-er een boek van ds. Van Campen aanbevelen is wel wat wonderlijk hoor.
Dat is hetzelfde als dat ik jou de samenspraken van Bart en Kees aanbeveel.
Lees het eerst in plaats van het te beoordelen op de naam van de schrijver.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door CvdW »

Wat wordt er gestreden voor eigen kerkverband. In dit topic zie ik nog geen bij elkaar komen.
Daarom richt ik mij op oudvaders/puriteinen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Tiberius »

Welk boek je geeft, zegt niet alleen iets over de ontvanger maar ook over de gever en over de relatie tussen de ontvanger en de gever.
Wij weten weinig van topicstarter, omdat hij/zij niet zoveel post; dus evenmin over zijn/haar kinderen. Dan is het lastig om een serieus advies te geven.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:
Valcke schreef:
Susanna schreef:Persé een boek? Dan zou ik voor Komen tot Jezus Christus gaan. Dat is een vertaling van Bunyans boek Come and welcome to Jesus. Echt heel mooi en pastoraal.
Dat is inderdaad een heel mooi boek. Het brengt de (weg der) zaligheid heel nabij aan het hart.
Inderdaad!

Een prachtig boek. Zeker. Maar dit boek is meer gericht op zoekende zielen.
Dat geef je m.i. niet aan hen die net hun geloof in het openbaar hebben beleden.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Marck schreef:Meer gericht op de geloofspraktijk:

Wandelen met God van Henry Scudder
De zaligsprekingen van Thomas Watson
Die zou ik ook aanbevelen!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1102
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Anselmus »

Geytenbeekje schreef:
Anselmus schreef:
Geytenbeekje schreef:
Anselmus schreef:
Toch ben ik het niet helemaal eens met de opmerking dat een boek van een ds. uit een ander kerkverband een vreemd idee is. Je hebt belijdenis gedaan binnen een kerkverband. Je weet dus al wat in dat verband geleerd wordt en welke opvattingen daar gelden. Tijdens de catechese heb je je verdiept in die context en met volle overtuiging belijdenis gedaan als het goed is. Na de belijdenisdienst kan het misschien best goed zijn om te zien hoe je geloof en kerkverband zich verhouden tot andere kerken door breder te gaan lezen. Het geeft soms een scherper zicht op de overeenkomsten en verschillen waardoor de eigen context wordt gewaardeerd en op sommige punten misschien ook genuanceerd. Dat lijkt me een mooie ontwikkeling. Juist met andere argumenten/visies krijg je een sterkere eigen kerkelijke identiteit denk ik.
Het lijkt wel of je iets tegenstrijdigs zegt. Je komt aan met een boek van een dominee uit ander kerkverband opdat zo iemand een sterkere band met eigen kerkverband krijgt. Vooral als er veel overeenkomsten genoemd wordt, krijg je juist het tegengestelde van wat je wilt bereiken.
Nee sorry, veel studies laten zien: hoe meer exploratie, hoe groter het commitment na de exploitatie. :)
En nu in het Nederlands :hum :huhu Ik zei ook : Het lijkt :D
Kun je gewoon op Googlen, dan vind je heel veel informatie. O.a. dit artikel: https://drs-magazine.nl/artikelen/een-s ... opgeleiden
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Herman »

Anselmus schreef:In welke geestelijke toestand hij of zij zich bevindt.... Ik mag hopen dat dat duidelijk is na een belijdenisdienst. Wat heb je daar anders staan doen?
Sorry voor een wat onduidelijk post van mijn kant. Inmiddels heeft Tiberius een bijdrage gedaan en dat waren mijn gedachten ook toen ik probeerde een antwoord te zoeken op de vraag wat een geschikt geschenk zou zijn.
Als je de kranten openslaat dan zijn alle uitgevers met al hun waren aan het adverteren als het ultieme belijdenisgeschenk. Ongetwijfeld is er een bepaalde selectie gemaakt, maar ik zou niet weten op grond waarvan.

Als ik de boeken zie die betreffende persoon al heeft, dan is het een stevige student (bijbelverklaring + institutie). Binnen GG kringen zou een dogmatiek van Kersten dan prima passen. Of die actuele leerstellige reeks die momenteel wordt uitgegeven.

Een ander element is dat het geven van een boek feitelijk impliceert dat we het belijdenis doen niet zien als een afronding, maar als een begin van een geestelijke opvoeding. Zeker als we allemaal stichtelijke boeken gaan geven met een geestelijk opvoedkundig karakter. Iemand is volgens ons kerkelijk recht een volwassen christen, zou zo iemand niet meer geholpen zijn met te wijzen op de taak elke dag zelfstandig (!) de bijbel te bestuderen? Dat mogen we toch verwachten dat hij of zij dat kan en ook wil?

En daarbij kom ik op een derde punt. Waarom geven we een boek? Kunnen we in het licht van mijn voorgaande alinea ook een opdracht geven en het boek zoeken bij de opdracht die we geven.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:
Maanenschijn schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Fijn! :)

Ik begrijp dat de huidige versie uit 2012 niet leesbaar genoeg is?
Ik heb een nog oudere in de kast staan, ik vergelijk daarmee. Ik heb voor mijn wat minder taalvaardige zoon deze gekocht:

Afbeelding
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Marck »

Johann Gottfried Walther schreef:
Marck schreef:Meer gericht op de geloofspraktijk:

Wandelen met God van Henry Scudder
De zaligsprekingen van Thomas Watson
Die zou ik ook aanbevelen!
Over Scudder:
https://www.rd.nl/artikel/325396-scudde ... r-elke-dag
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door HersteldHervormd »

CvdW schreef:Wat wordt er gestreden voor eigen kerkverband. In dit topic zie ik nog geen bij elkaar komen.
Daarom richt ik mij op oudvaders/puriteinen.
Inderdaad
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
MvD5
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 mei 2017, 20:12

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door MvD5 »

Hartelijk dank voor het meedenken!
We hebben diverse boeken ‘bekeken’ en uiteindelijk gezamenlijk gekozen voor “Het zien op Jezus” van Ambrosius.

Daarnaast is m’n eigen lijstje van boeken die ik graag wil hebben weer aangevuld. :super
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Marck »

MvD5 schreef:Hartelijk dank voor het meedenken!
We hebben diverse boeken ‘bekeken’ en uiteindelijk gezamenlijk gekozen voor “Het zien op Jezus” van Ambrosius.

Daarnaast is m’n eigen lijstje van boeken die ik graag wil hebben weer aangevuld. :super
Mooi! Hoop dat het boek tot een zegen mag zijn! De herziene uitgave leest erg fijn.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Mannetje »

Silo schreef:Iemand toevallig ook een goede tip voor een mooi dagboek als belijdenisgeschenk? Ben vooral op zoek naar een dagboek waar het niet alle 365 dagen draait om de wedergeboorte aangezien het ook een geloofsbelijdenisgeschenk is... Zo'n beetje alle dagboeken van GG predikanten al hierop nagelopen via online inkijken maar nog niet de juiste gevonden. Dagboek vanuit ander kerkverband mag natuurlijk ook.
Dagboek van Octavius Winslow?
-
Plaats reactie