Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nasrani schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Nasrani schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Je gaat niet in op het voor mij essentiële punt wat ik in mijn wedervraag aansnijdt. Ik beëindig daarom de discussie en ga er niet meer verder op in.
Zo kun je iedere discussie doodslaan. Een wedervraag stellen zonder antwoord te geven en als de reactie dan niet afdoende is de discussie stoppen. Ik vindt dat een flauwe manier van discussiëren.
Het toont voor mij aan dat eenheid bij jou alleen maar met gelijk gestemden is. Iets wat maar buiten je denkkader staat telt niet mee. Blijkbaar is dat hoe je Johannes 17 leest. Daarmee doe je ontzettend te kort aan de woorden van Jezus... zoals een andere forummer vanmiddag al schreef uit je reactie is al duidelijk dat eenheid niet bij jou vandaan zal komen.
Ik sta zeker naar eenheid. Dat kan iedereen weten. Als er maar wederzijds respect is. Dat laatste is helaas niet altijd het geval, zeker niet als het gaat om de prediking binnen de (rechterzijde van de) GG, waarover in bedekte en onbedekte termen soms flink van leer getrokken kan worden.

En dan heb ik met de aanbeveling van bepaalde boeken nogal wat moeite, zeker als men kan weten dat dit soms erg gevoelig ligt of kan liggen. Vandaar mijn wedervraag aan jou wat jij van mijn aanbeveling zou vinden. Je ontwijkt dat antwoord heel handig, maar ik vermoed dat je dan hetzelfde zou denken als mij.
Dat is nou net het punt.. je staat naar eenheid, maar in je postings laat je duidelijk zien dat dat beperkt is. Je hebt betreffende boeken zelf nooit gelezen, maar het kan nooit goed zijn voor een GG-er. Zo las ik tenminste je reactie. Respect mag dan bij jezelf beginnen....
Kon jij uit de posting opmaken dat het gevoelig lag bij de topicstarter? Blijkbaar is het je eigen allergie die wat opspeelt...
Wat je wedervraag betreft.. als het om mijn kinderen gaat. Als iemand meent dat boek te moeten/willen geven, prima. Als ze het dan lezen dan zou ik daar zeker ook met hen over in gesprek gaan.
Nee.

Maar als ik sommige reacties op internet lees, dan vraag ik me werkelijk af waar het respect richting mededienaars uit andere kerkverbanden gebleven is.

En dan krijg ik soms wat lange tenen ja. Te meer omdat ik vaak ook in mijn eigen omgeving vijandschap ervaar van hen die eens in dezelfde kerk als ik zijn gedoopt en eens in diezelfde kerk hun ja-woord gaven om zich aan Gods gemeente te verbinden.

Begrijp je dat ik het lastig vind om met zulke mensen te staan naar eenheid?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Forummer »

Nee dat begrijp ik niet. Juist jij kunt weten dat die mensen niet zijn weggegaan uit de GG omdat ze makkelijker zalig willen worden, maar omdat ze een voorwaardelijke prediking hoorden, en beseften dat die voorwaarden niet naar Gods Woord zijn.

Fijn dat je juist deze RW-vraag met het prachtige Bijbelse antwoord van ds. van V. omhoog haalt.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Forummer schreef:Nee dat begrijp ik niet. Juist jij kunt weten dat die mensen niet zijn weggegaan uit de GG omdat ze makkelijker zalig willen worden, maar omdat ze een voorwaardelijke prediking hoorden, en beseften dat die voorwaarden niet naar Gods Woord zijn.

Fijn dat je juist deze RW-vraag met het prachtige Bijbelse antwoord van ds. van V. omhoog haalt.
Voor alle duidelijkheid: ik heb grote moeite met dit antwoord. De vraagsteller schetst een karikaturaal beeld waar de dominee helaas volledig in meegaat. Er wordt in de (O)GG(iN) bovendien helemaal niet voorwaardelijk gepreekt. Dat alleen al is een karikatuur die door velen wordt gebezigd.

Als er zulke veroordelingen uitgesproken worden, in plaats van te zoeken naar datgene wat ons wél vindt, dan heb ik daar grote moeite mee.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Zita »

Het gaat hier over boeken die geschikt zijn om als belijdebisgeschenk te geven. Andere discussies aub in andere topics voeren.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zita schreef:Het gaat hier over boeken die geschikt zijn om als belijdenisgeschenk te geven. Andere discussies aub in andere topics voeren.
Kun je dit dan afsplitsen? In het draadje over de kerkelijke eenheid kregen we ook al een reprimande dat het off-topic was, en hier is dat ook niet meer zo.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Zeeuw »

Ik denk dat er wellicht een boek geschreven moet worden met als titel ‘ik wil wel graag eenheid, maar hullie niet’. Dat moet gretig aftrek vinden denk ik. Wellicht dat er dan maar 1 pagina in staat met ‘stop met jezelf zo belangrijk te vinden, lees de Bijbel en ga op je knieën’.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Bourdon16 »

Naar aanleiding van dit topic heb ik een overzichtje gemaakt van wat ik kreeg bij mijn belijdenis.

Verbroken voor u. Meditaties rondom het Heilig Avondmaal. Brakel, Henry, Immens, Teellinck.

Mijn leven is voor U. Red. PJ Vergunst.

Geef mij geloof. Op pad met de twaalf artikelen.
Bram van der Horst.

Wandelen door geloof. Jon Bloom.

HSV Studiebijbel.

Behalve de HSV heb ik ze nog niet geleden.
Ik lees zelf eigenlijk altijd de SV.

En we mogen nog zelf een dagboek uitzoeken op kosten van de kerkenraad.
Plaats reactie