Gezonde mensen en romans

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef: Van Joost Zwagerman kun je misschien zeggen dat hij een gekwelde ziel had, maar bij andere literatoren heb ik absoluut niet het idee dat ze een gekwelde ziel hebben. Sterker nog, ik heb bij velen het idee dat ze juist nogal ingenomen zijn met zichzelf.
Dit is wel heel erg veralgemeniseerd.
Eén schrijver heel erg gekweld en de rest heeft het goed met zichzelf getroffen?
Nooit eens van een writer's block gehoord?
Auteurs moeten zich heel goed kunnen inleven in een personage. Oog hebben voor details.
Gedegen kennis van de geschreven taal hebben.
Bij bepaalde onderwerpen eerst gedegen onderzoek verrichten.
Charles schreef:Het complete oeuvre van welke literaire schrijver dan ook weegt niet op tegen de zeggingskracht van één Beethoven symfonie.
Muziek is een andere kunstuiting. Dat kun je niet met elkaar vergelijken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door parsifal »

Charles schreef: Het complete oeuvre van welke literaire schrijver dan ook weegt niet op tegen de zeggingskracht van één Beethoven symfonie.


'De roman is een genre waar de mensheid het zoveel eeuwen zonder heeft kunnen stellen.' Papini
Verschilt natuurlijk wel een beetje tegen wie het "gezegd" wordt. Bunyan's Heilige oorlog en Christenreis worden ook wel als romans gezien. Hoewel ik op het moment dat ik Beethoven luister meer geniet dan wanneer ik Dostojewski lees denk ik dat "de broers Karamozov" meer voor me heeft betekent dan Beethovens vijfde.

En verder vraag ik me af hoe romans worden gedefinieerd. Vallen de Ilias, de Aeneid en de Goddelijke komedie eronder?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door HersteldHervormd »

Een bekend Schots predikant waarschuwde voor romans, wat ik opzich wel kan begrijpen. Wij waarschuwen tegenwoordig hopelijk ook nog tegen drama series van de televisie.

Aan de andere kant vind ik persoonlijk dat je zelf het wel als ontspanning mag lezen, als het maar niet ten koste gaat van de geestelijk boeken.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door Dodo »

Ik heb niks tegen dramaseries op tv. Dat zijn in film verbeelde verhalen, niet meer en niet minder. Er zijn er niet zoveel die de moeite waard zijn, maar op zich vind ik het genre niet fout.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door DDD »

Ik ook niet. En dat iets ontspannend is, wil niet zeggen dat je er niets van leert. De krant lezen is ook ontspannend. Of in de tuin werken.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Dit is wel heel erg veralgemeniseerd.
Eén schrijver heel erg gekweld en de rest heeft het goed met zichzelf getroffen?
Nooit eens van een writer's block gehoord?
Auteurs moeten zich heel goed kunnen inleven in een personage. Oog hebben voor details.
Gedegen kennis van de geschreven taal hebben.
Bij bepaalde onderwerpen eerst gedegen onderzoek verrichten.
Ik kan natuurlijk niet elke schrijver als voorbeeld nemen. En ja, schrijven is een vak.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door dennis »

DDD schreef:
Charles schreef:Ik vind hem wel leuk. Maar ja, ik woon dan ook in Ironië aan de Sarcastische Zee.
Ik zat met een groep mensen, die hadden het over een boek. Ik zeg: "ach ja, gezonde jongens en meisjes schrijven geen romans." Effect van die zin was mooi.

Een apart draadje over deze quote is wel een beetje overdreven trouwens. Ik ben al uitgepraat. kZal eens proberen of ik de quote kan terugvinden.
Nee hoor. Want ik denk dat er meer mensen zijn die er zulke ideeën op nahouden. Ik heb zelfs wel eens van een dominee gehoord die het lezen van romans maar onzin vond. Ik vind daarentegen dat dominees bijvoorbeeld maandelijks een literair werk zouden moeten lezen. Het is een probaat middel tegen kortzichtigheid.
Hier ben ik het helemaal mee eens!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door -DIA- »

Ironië aan de Sarcastische Zee.
Dat kan wellicht goed gebruikt worden in mijn volgende verhaal. Ik mag dan al een hele poos geen romans meer lezen, ik schrijf af en toe nog wel een verhaal. Het verhaal zou zich dan misschien in Ironië, gelegen aan de Sarcastische Zee kunnen spelen... :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door DDD »

Ik ben benieuwd hoe het evangelie daar voet aan de grond zal krijgen. Maar dat zal uit de roman blijken. :)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik ben benieuwd hoe het evangelie daar voet aan de grond zal krijgen. Maar dat zal uit de roman blijken. :)
Als ik wat schrijf wordt daar religie buiten gehouden. Ik heb een korte schrijfcursus gevolgd. Deels dan. Het begon me te vervelen als alles precies moet kloppen. Ik schrijf voor de vuist weg, en dan heb je van te voren geen plot, of zo, dan gaat het zoals het gaat, met een open einde vaak... Maar om alles precies kloppend te krijgen dat is me teveel... Soms verander ik wel iets wat niet klopt, bv een verhaal dat begint op een mooie dag in augustus, en als dan later wordt opgemerkt dat het in dit voorjaar.... oeps, het moest dus in augustus zijn. Nou ja, dan pas ik een verhaal wel wat aan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik ben benieuwd hoe het evangelie daar voet aan de grond zal krijgen. Maar dat zal uit de roman blijken. :)
Als ik wat schrijf wordt daar religie buiten gehouden. Ik heb een korte schrijfcursus gevolgd. Deels dan. Het begon me te vervelen als alles precies moet kloppen. Ik schrijf voor de vuist weg, en dan heb je van te voren geen plot, of zo, dan gaat het zoals het gaat, met een open einde vaak... Maar om alles precies kloppend te krijgen dat is me teveel... Soms verander ik wel iets wat niet klopt, bv een verhaal dat begint op een mooie dag in augustus, en als dan later wordt opgemerkt dat het in dit voorjaar.... oeps, het moest dus in augustus zijn. Nou ja, dan pas ik een verhaal wel wat aan.
Ik ben zeer benieuwd, misschien kan je een voorproefje met ons delen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik ben benieuwd hoe het evangelie daar voet aan de grond zal krijgen. Maar dat zal uit de roman blijken. :)
Als ik wat schrijf wordt daar religie buiten gehouden. Ik heb een korte schrijfcursus gevolgd. Deels dan. Het begon me te vervelen als alles precies moet kloppen. Ik schrijf voor de vuist weg, en dan heb je van te voren geen plot, of zo, dan gaat het zoals het gaat, met een open einde vaak... Maar om alles precies kloppend te krijgen dat is me teveel... Soms verander ik wel iets wat niet klopt, bv een verhaal dat begint op een mooie dag in augustus, en als dan later wordt opgemerkt dat het in dit voorjaar.... oeps, het moest dus in augustus zijn. Nou ja, dan pas ik een verhaal wel wat aan.
Toch kan het heel storend zijn als het verhaal 'niet klopt' . Pas las ik over een val uit een boom, pijnlijk gekneusde enkel. De volgende dag werd er niet eens meer aan gerefereerd. Of het grijze haar wat niet meer tegen te houden was door een kleurspoeling en op de volgende bladzijde vrolijk verteld wordt dat het haar nog zo natuurlijk blond is.
Ik heb de neiging om plaatjes te maken in m'n hoofd bij het lezen en dan merk ik vrij snel dat er bepaalde details niet kloppen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door -DIA- »

Terri schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik ben benieuwd hoe het evangelie daar voet aan de grond zal krijgen. Maar dat zal uit de roman blijken. :)
Als ik wat schrijf wordt daar religie buiten gehouden. Ik heb een korte schrijfcursus gevolgd. Deels dan. Het begon me te vervelen als alles precies moet kloppen. Ik schrijf voor de vuist weg, en dan heb je van te voren geen plot, of zo, dan gaat het zoals het gaat, met een open einde vaak... Maar om alles precies kloppend te krijgen dat is me teveel... Soms verander ik wel iets wat niet klopt, bv een verhaal dat begint op een mooie dag in augustus, en als dan later wordt opgemerkt dat het in dit voorjaar.... oeps, het moest dus in augustus zijn. Nou ja, dan pas ik een verhaal wel wat aan.
Toch kan het heel storend zijn als het verhaal 'niet klopt' . Pas las ik over een val uit een boom, pijnlijk gekneusde enkel. De volgende dag werd er niet eens meer aan gerefereerd. Of het grijze haar wat niet meer tegen te houden was door een kleurspoeling en op de volgende bladzijde vrolijk verteld wordt dat het haar nog zo natuurlijk blond is.
Ik heb de neiging om plaatjes te maken in m'n hoofd bij het lezen en dan merk ik vrij snel dat er bepaalde details niet kloppen.
Ik begrijp het. Ik vind dat bij het mezelf nalezen ook storend. Zulke storende inconsequenties die ik zo opmerk worden dan ook rechtgezet. Minder opvallende fouten als een niet geheel passend of een onvast karakter laat ik maar staan. Dan moet dat dus maar een wat onvast of onzeker, persoon zijn... Verder zijn mijn verhalen niet voor een breed publiek toegankelijk, want ik schrijf het gewoon als hobby voor mezelf. Ik heb een paar vaste karakers die in mijn verhalen vaak voorkomen, waardoor sommige verhalen weer aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Ik gebruik daarvoor in de tekst een noot onderaan de pagina:
*Zie "De Geheimen van het Woeste Veld"
(Gefingeerde titel)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door Charles »

Gelezen bij Emil Cioran: 'A book is a postponed suicide' (een boek is een uitgestelde zelfmoord).


Ha, die ligt wel in het verlengde van 'gezonde jongens en meisjes schrijven geen boeken'. :)
Plaats reactie