In Zijn arm de lammeren

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Snap die commotie niet zo. Bij Norel komen die scènes ook voor. De bosjes zijn dan hooioppertjes of zoiets. En Zeeland is Urk.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door refo
Snap die commotie niet zo. Bij Norel komen die scènes ook voor. De bosjes zijn dan hooioppertjes of zoiets. En Zeeland is Urk.
Is dat zo? Ze schijnen daar aan de kust wel van wanten te weten, zeg. Blij dat ik in het oosten woon...:D

Na Engelandvaarders op m'n 11e heb ik geen Norel meer gelezen. Dus 't zou maar zo kunnen. Maar daarom hoef je het nog niet goed te keuren?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

En toch heeft zelfs het moderne GKV er voor gezorgt dat ik me geen houding wist in mijn verkering. Mocht ik haar aantrekkelijk vinden? Mocht ik haar borsten begeren als trossen druiven? Ik heb daar achterlijk veel mee geworsteld achteraf gezien. Heel lang heb ik mijn gevoelens proberen te onderdrukken, omdat ik dacht dat ze zondig waren.

En nu begrijp ik het: Ik mag haar liefhebben en bij zo'n man/vrouw relatie horen ook sexuele gevoelens, die je mag koesteren, maar een aantal mogen pas een "dadelijke" plek krijgen in het huwelijk. En iedereen weet wel welke ik bedoel.

Tjonge. Voel me nu een stuk lekkerder...

Daarom is mijn mening dat de kerk een duidelijk belijd moet voeren tegenover sexuele gevoelens en daden. Tis geen taboe, ook niet in de bijbel. Waarom dan wel in onze kringen?
Duidelijkheid, niet alleen over de verboden, maar ook over het mogen en de haast onmetelijk schoonheid er van. Laat maar zien waarom het fijn is om tot het huwelijk te wachten. Laat ook zien dat verliefd zijn mag. Graag zelfs!

(En nee, ik ben niet de enige die er mee geworsteld heeft. Ik ken hier van alleen al dit forum meer mensen die er mee lopen of er mee gelopen hebben.)
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door Majorca
kheb het boek net gisteren gekocht.

Even wat in gebladerd: er staan ontroerend mooie passages in.

Over de kinderlijke eenvoud van het bevindelijk doorleefde geloof. Zalig niets te wezen in eigen oog. Alles van Jezus te verwachten.

Alleen al bij de opdracht (die gek genoeg in het Engels is) sprongen me al de tranen in de ogen:

"In precious memory of my only son Calvin John, who at the age of three years and 7 months had finished his earthly sojourn, and on the day of his departure said: "I am going home to Jesus. Don't cry, Daddy."
Zo gek is dat niet, want Lambregtse heeft tot aan zijn dood in Grand Rapids, USA gewoond.

Er is niet zo lang geleden ook een derde deel verschenen, maar dat is geflopt.

Deel 2 heeft wat vreemde elementen, dat een stelletje met elkaar naar bed gaat komt vaker voor, maar om dat nou helemaal te beschrijven.... Deel 1 kent trouwens ook wat van die vreemde elementen.
Het is al lang geleden maar volgens mij wordt het héél summier beschreven. By the way [om in stijl te blijven] ze gingen niet met elkaar naar bed!
Nee, er stond idd geen bed in het bosje...
Schuurtje tijdens de regenbui!
en idd. het meisje heette Wantje.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Ann82

Bericht door Ann82 »

Vond 't een supermooi boek, zowel het eerste als het tweede. Heb het derde (Vreemdelingen en bijwoners of zo iets) ook gelezen, maar dat kan niet bijster mooi geweest zijn, want kan me dat amper herinneren. Alleen dat het over broer Kees ging in oorlogstijd, maar goed, is ook alweer een paar jaar geleden.

Weet trouwens wel dat mijn moeder 'In Zijn arm de lammeren', maar een beetje omstreden vond, want 'hij had het zomaar...'. Ben ik het niet helemaal mee eens, maar goed, dat gebeurt wel vaker...!
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Egbert

Schuurtje tijdens de regenbui!
Hmmm...
Doet me aan een oud nederlands liedje denken....
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

'hij had het zomaar...'.
Fijn hè, dat de Heere het zomaar geeft!!
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door Egbert

Schuurtje tijdens de regenbui!
Hmmm...
Doet me aan een oud nederlands liedje denken....
Dat coupletje dat ze nooit op school leren?

(Het loze meisje kent ook zo'n coupletje.)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Ik wist helemaal niet dat er een derde deel was. Ga ik bestellen voor mijn man, die is erg gesteld op deze boeken. Vast voor vaderdag of zo.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
myster
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24
Locatie: gelderland

Bericht door myster »

'k Heb het boek als jongentje van 11 gelezen en was er zwaar van onder de indruk.
Als jongen van 19 heb het opnieuw gepakt, maar dat was een regelrechte afknapper. Ik kon me niet meer voorstellen dat ik dat indertijd zo'n geweldig boek vond. 'k Vond het allemaal nogal overdreven. Deel 2 ben ik dus helemaal niet meer aan toe gekomen.
groter dan de Helper is de nood toch niet....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Echt gebeurd = niet overdreven.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik heb het weer eens gelezen. Was alweer jaren geleden. Ik begrijp niet dat je het een afknapper kunt vinden. Misschien omdat je 19 was?

Of geef eens aan waarop je afknapte? Het is volgens mij allemaal nogal authentiek, inclusief de geloofsbeleving van de mensen.

Als de vader van Fransje 'zelf zegt dat hij geestelijk in duisternis is, omdat God Zich zo stilhoudt' noemt de schrijver dat 'de strikken van het ongeloof. En zo plaatst hij bepaalde bevindingen wel meer in de juiste proporties.

En als je het geloof van Fransje de maat gaat nemen? Dan blijkt dat hij slechts weet dat hij zo van de Heere houdt en zo graag bij hem op schoot zou zitten. Erg weinig? Had hij het 'zomaar'? Fransje is VIER!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ann82

Bericht door Ann82 »

Heb het boek onlangs aangeschaft en (voor het eerst sinds jaren!)weer eens gelezen. Schitterend boek!
En het verbaasde me dat de verschillen tussen ds. Kok en ds. Steenhouwer (is het een erge misser als ik 'houwer' in 'blok' verander??) nog zo razend actueel zijn!

Maar echt supermooi!
Dianne
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 jun 2004, 14:46
Locatie: Veen

Re: In Zijn arm de lammeren

Bericht door Dianne »

Majorca schreef:Wie kent het boek van Cornelius Lambregtse, "In Zijn arm de lammeren"?

Over een jongetje van drie-en-een-half jaar oud, dat gaat overlijden, maar wel mag weten naar de Heere Jezus toe te gaan.

Is het een goed boek?
ik heb niet alle postings gelezen, reageer daarom even op je vraag:
Ja, ik heb het boek inmiddels al een keer of 5 gelezen. HEt ontroert me nog elke keer als ik het lees. Echt geweldig mooi!
Plaats reactie