Waanzee, Robert Haasnoot

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Waanzee, Robert Haasnoot

Bericht door jakobmarin »

Het verbaasde me dat er nog geen topic was over het boek "Waanzee", van Robert Haasnoot (1999).

Ik heb het afgelopen weekend gelezen. 'k Was er best van onder de indruk. Te meer, omdat de roman op feiten berust.

Hebben meer mensen dit boek gelezen?

Hier nog een recensie.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Ja, ik heb het in de kast staan, en zelfs gelezen. Ik werd er een beetje verdrietig van, hoe die man de Bijbel misbruikte. Eigenlijk een naar verhaal. Toch een goed boek.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Ken het niet. Las wel "Neveldijk" van D. Hogenbirk Jzn ("Uit het leven van godsdienstige dorpsmenschen" ). Een voor die tijd (1930!) beslist opmerkelijk boek, dat mij regelmatig een glimlach van herkenning ontlokte.

Hoe verhoudt Waanzee zich tot Neveldijk? Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
~~Soli Deo Gloria~~
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Lijkt heel niet op elkaar. Waanzee is het (min of meer) waargebeurde verhaal van iemand met godsdienstwaanzin die een hele bemanning mee krijgt. Het andere boek is een (in mijn herinnering) aangedikte beschrijving van allerlei mensen met allerlei geloofsbeleving. Ik geef de voorkeur aan Waanzee, om te hebben en te lezen.
Be yourself, there are plenty of others.
love
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 nov 2004, 19:52

Bericht door love »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Ken het niet. Las wel "Neveldijk" van D. Hogenbirk Jzn ("Uit het leven van godsdienstige dorpsmenschen" ). Een voor die tijd (1930!) beslist opmerkelijk boek, dat mij regelmatig een glimlach van herkenning ontlokte.
He ja, dat boek ken ik...vorig jaar nog gelezen, kon regelmatig m'n lachen niet inhouden. Over de "spelonkie"mensen :,
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Neveldijk vond ik toch ook een geweldig boek. Heel herkenbaar, en toch met een duidelijke boodschap. En, inderdaad, met een flinke dosis humor.

Bij Waanzee heb je amper humor.

De enige keer dat ik moest lachen, was toen Arend weer eens een keer een ernstig woordje wisselde in de kombuis, één van de matrozen per ongeluk een flinke wind liet.....

Nog zo'n boek over verkeerde bevinding is 'Miet van Dijk', schrijver weet ik even niet.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Kun jullie dan ook het boek "Moordenaars op zwarte kousen". Daar komt het verhaal van Haasnoot ook in voor. Verhalen die zich 60 jaar geleden afspeelden. Het is een bizar boek van een journalist wiens naam ik kwijt ben en ik kan het ook niet even nakijken want ik heb het boek uitgeleend.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Kun jullie dan ook het boek "Moordenaars op zwarte kousen". Daar komt het verhaal van Haasnoot ook in voor. Verhalen die zich 60 jaar geleden afspeelden. Het is een bizar boek van een journalist wiens naam ik kwijt ben en ik kan het ook niet even nakijken want ik heb het boek uitgeleend.
ziehier

[ken het boek niet, maar Google vindt 't zo...]

[Aangepast op 5/2/05 door Hendrikus]
~~Soli Deo Gloria~~
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Is het boek de moeite?
Be yourself, there are plenty of others.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Haasnoot heeft toch vorige maand weer een nieuw boek geschreven? Nouja, hij zal het vast niet vorige maand geschreven hebben, maar althans gepubliceerd. Ik dacht met hetzelfde thema, maar ik heb het (nog) niet gelezen.

[Aangepast op 7/2/05 door lebaoth]
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door lebaoth
Haasnoot heeft toch vorige maand weer een nieuw boek geschreven? Nouja, hij zal het vast niet vorige maand geschreven hebben, maar althans gepubliceerd. Ik dacht met hetzelfde thema, maar ik heb het (nog) niet gelezen.

[Aangepast op 7/2/05 door lebaoth]
Inderdaad: de Heugling. Zie zijn website: http://www.xs4all.nl/~roha/index.htm
Be yourself, there are plenty of others.
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
Het verbaasde me dat er nog geen topic was over het boek "Waanzee", van Robert Haasnoot (1999).

Ik heb het afgelopen weekend gelezen. 'k Was er best van onder de indruk. Te meer, omdat de roman op feiten berust.

Hebben meer mensen dit boek gelezen?

Hier nog een recensie.

Het is waar gebeurd; heel triest als mensen mensen achterna lopen en verheerlijken ,dan kan je dat soort zaken krijgen ,eigenlijk heel walgelijk,tevens een vorm van godsdienstwaanzin .
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Bericht uit RD: klik hier
Mariken

Bericht door Mariken »

Ja ik heb Waanzee gelezen en vond het een erg mooi boek. Er is nog een boek over een vergelijkbaar onderwerp wat erg de moeite waard is namelijk : 'De laatste dagen' geschreven door Arjen Visser.
De reden dat ik deze boeken erg mooi vind is met name de vermenging van geloof met persoon en psychose. Dit is toch een reeel fenomeen en daarom ook de moeite waard om beschreven en gelezen te worden, zonder dan iemand zich daardoor aangevallen of beoordeeld voelt
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Mariken
Ja ik heb Waanzee gelezen en vond het een erg mooi boek. Er is nog een boek over een vergelijkbaar onderwerp wat erg de moeite waard is namelijk : 'De laatste dagen' geschreven door Arjen Visser.
De reden dat ik deze boeken erg mooi vind is met name de vermenging van geloof met persoon en psychose. Dit is toch een reeel fenomeen en daarom ook de moeite waard om beschreven en gelezen te worden, zonder dan iemand zich daardoor aangevallen of beoordeeld voelt
Jawel, ik snap wat je bedoelt. Maar had jij niet (ik wel dus) dat je onder het lezen kromme tenen had omdat de hoofdpersoon de bijbelteksten zo verkeerd gebruikte. Ik had ahw de neiging om te roepen: dat staat er toch niet, dat betekent het toch niet! Een mooi boek, maar ook naar.
Be yourself, there are plenty of others.
Plaats reactie