Uitgeverij kokboekencentrum

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitgeverij kokboekencentrum

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:
-DIA- schreef:Zo kan ik het wel ontwaren, maar nog niet zonder uitleg van de ontwerper volledig begrijpen....
Jij ziet dit nog niet als decadente kunst, DIA?
Ja, dat zie ik juist wel... Waarom niet een mooie gravure van de grote kerk van Dordrecht? Om maar wat te noemen... Tja, de tijd van de mooie gravures, de echte kunst ligt achter ons... vrees ik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Uitgeverij kokboekencentrum

Bericht door CvdW »

Voor kunst (in z'n algemeenheid gesproken) moet je onder de grote rivieren zijn. Heeft te maken met kerkelijke achtergrond van de mensen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Uitgeverij kokboekencentrum

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Piet Puk schreef:
-DIA- schreef:Zo kan ik het wel ontwaren, maar nog niet zonder uitleg van de ontwerper volledig begrijpen....
Jij ziet dit nog niet als decadente kunst, DIA?
Ja, dat zie ik juist wel... Waarom niet een mooie gravure van de grote kerk van Dordrecht? Om maar wat te noemen... Tja, de tijd van de mooie gravures, de echte kunst ligt achter ons... vrees ik.
Als alles weer een beetje normaal wordt, moet je maar eens naar Westeremden, bij Helmantel op bezoek. Of iets dichter bij huis, in Avereest bij Maarten 't Hart: dan zul je zien dat er nog steeds ook wel klassieke kunst wordt gemaakt. [@ CvdW: laten die twee nou allebei bóven de grote rvieren wonen...]

Om wat modernere kunstuitingen te leren waarderen, helpt het vaak wel als je er wat uitleg bij krijgt. Maar je moet je er ook voor willen openstellen, natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 11 apr 2020, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Uitgeverij kokboekencentrum

Bericht door Wet en Evangelie »

-DIA- schreef:
Piet Puk schreef:
-DIA- schreef:Zo kan ik het wel ontwaren, maar nog niet zonder uitleg van de ontwerper volledig begrijpen....
Jij ziet dit nog niet als decadente kunst, DIA?
Ja, dat zie ik juist wel... Waarom niet een mooie gravure van de grote kerk van Dordrecht? Om maar wat te noemen... Tja, de tijd van de mooie gravures, de echte kunst ligt achter ons... vrees ik.
Kom je wel op gevaarlijk terrein. Dordtse Synode. Vervolgens de Staten Vertaling. En dan Weerklank... Zowel Kok-Kampen als Boekencentrum geven amper werk ui op basis van de Statenvertaling. Voor mij geef ik de voorkeur aan Koster-Barneveld, Den Hertog- Houten en wat kleinere uitgevers.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Uitgeverij kokboekencentrum

Bericht door Geytenbeekje »

Ja maar boeken lezen die een hele andere richting opgaan is mijn inziens ook wel goed hoor.
Ik heb ook een boek over mensen van vrijzinnig tot en met min of meer confessioneel-hervormd.
Staan wel mooie stukken in.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Uitgeverij kokboekencentrum

Bericht door refo »

Je leert daar aanzienlijk meer van dan van dominees die almaar hetzelfde zeggen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitgeverij kokboekencentrum

Bericht door -DIA- »

Inderdaad, door breed te lezen herken je sneller waar we de fout in gaan. Ik lees zelf ook wat de tegenpartij zegt. Maar pas wel op dat je op je je vastheid niet verliest. Want een mens is maar als een riet van de wind ginds en weder bewogen, ofwel ongestadig in al zijn wegen. Er is niets tegen om te weten wat je tegenpartij schrijft. Dan kom je ook geen vreemde mensen tegen, als je die in eigen hart nog niet bent tegengekomen.

Ik zeg nogmaals: Geen bezwaar om te lezen waar anderen het pad verlaten, maar onze dure plicht is ook de ander op te scherpen als ze in doodlopende wegen gaan. Daar moeten we elkaar op kunnen aanspreken als we alleen de Bijbel, en de daarop gegronde drie formulieren van enigheid serieus nemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Uitgeverij kokboekencentrum

Bericht door Geytenbeekje »

Boek waarin ik nu aan het lezen ben begint het ook met God maar ze doen de persoonschap zonder hoofdletter.
Ik krijg daar toch een beetje en umheimlisch gevoel bij, later doen ze het wel.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitgeverij kokboekencentrum

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:Boek waarin ik nu aan het lezen ben begint het ook met God maar ze doen de persoonschap zonder hoofdletter.
Ik krijg daar toch een beetje en umheimlisch gevoel bij, later doen ze het wel.
Dat zie je steeds meer in 'lichtere kringen'. De Eerbied-hoofdletter verdwijnt daar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Uitgeverij kokboekencentrum

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Boek waarin ik nu aan het lezen ben begint het ook met God maar ze doen de persoonschap zonder hoofdletter.
Ik krijg daar toch een beetje en umheimlisch gevoel bij, later doen ze het wel.
Dat zie je steeds meer in 'lichtere kringen'. De Eerbied-hoofdletter verdwijnt daar.
Dit boek is niet christelijk, tenminste niet een boek waarbij je Bijbelse dingen leert.
Boek heet : Ontvadering.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitgeverij kokboekencentrum

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Boek waarin ik nu aan het lezen ben begint het ook met God maar ze doen de persoonschap zonder hoofdletter.
Ik krijg daar toch een beetje en umheimlisch gevoel bij, later doen ze het wel.
Dat zie je steeds meer in 'lichtere kringen'. De Eerbied-hoofdletter verdwijnt daar.
Dit boek is niet christelijk, tenminste niet een boek waarbij je Bijbelse dingen leert.
Boek heet : Ontvadering.
Frank Koerselman kon wel eens van geboorte uit hetzelfde dorp komen waar ik geboren ben. Het is daar tenminste een meer voorkomende naam....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Uitgeverij kokboekencentrum

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Boek waarin ik nu aan het lezen ben begint het ook met God maar ze doen de persoonschap zonder hoofdletter.
Ik krijg daar toch een beetje en umheimlisch gevoel bij, later doen ze het wel.
Dat zie je steeds meer in 'lichtere kringen'. De Eerbied-hoofdletter verdwijnt daar.
Dit boek is niet christelijk, tenminste niet een boek waarbij je Bijbelse dingen leert.
Boek heet : Ontvadering.
Frank Koerselman kon wel eens van geboorte uit hetzelfde dorp komen waar ik geboren ben. Het is daar tenminste een meer voorkomende naam....
Ben jij ook geboren op Batavia ? :haha
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Uitgeverij kokboekencentrum

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Boek waarin ik nu aan het lezen ben begint het ook met God maar ze doen de persoonschap zonder hoofdletter.
Ik krijg daar toch een beetje en umheimlisch gevoel bij, later doen ze het wel.
Dat zie je steeds meer in 'lichtere kringen'. De Eerbied-hoofdletter verdwijnt daar.
Quatsch, het woord God wordt overal met een hoofdletter geschreven, tenzij het om een zelfgemaakte god gaat.
En met eerbied-hoofdletters wordt aan de andere zijde wel eens vreselijk doorgeslagen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Uitgeverij kokboekencentrum

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Dat zie je steeds meer in 'lichtere kringen'. De Eerbied-hoofdletter verdwijnt daar.
De richtlijnen van Boekencentrum voor auteurs geven de volgende regels voor hoofdlettergebruik:
Auteursboekje Boekencentrum schreef:Hoofdletters (kapitaal):
• Namen van God, Christus, heilige Geest. Bijvoorbeeld: Vader, Zoon, Jezus, de
Almachtige, de Levende. In de NBV krijgen veel woorden géén hoofdletter meer.
In letterlijke citaten uit de NBV mag dat niet aangepast worden aan de eigen
voorkeur. In de teksten van onze auteurs wijken wij enigszins van de NBV-regels af. Bij woorden die naar God verwijzen houden wij aan: Hij met hoofdletter
en woorden als hem, zich, zelf en wie niet.
• Zelfstandige naamwoorden die de heilige Schrift noemen (Bijbel, Schrift,
Oude/Nieuwe Testament) of andere religieuze schriften zoals de Koran. Ook de
(christelijke) feestdagen (Pasen, Pinksteren, Kerst).
• Kerken als zij als instelling worden bedoeld, bijvoorbeeld de Rooms-Katholieke
Kerk (instituut). Niet het plaatselijke gebouw of de religie.
35Klein kapitaal
• HEER, HERE en JHWH.
Geen hoofdletters (onderkast):
• Vervoegingen zoals goddelijk, calvinistisch, bijbelboek, bijbelse et cetera.
• Bezittelijke, betrekkelijke en wederkerige voornaamwoorden (zich) die verwijzen naar God, bijvoorbeeld: Jezus Christus, die het Woord is; geloven in God
en zijn Woord.
• Metaforen die naar God, Christus of de heilige Geest verwijzen. Bijvoorbeeld:
het lam Gods, Ik ben de ware wijnstok, Ik ben de deur.
• Zelfstandige naamwoorden die naar God verwijzen, bijvoorbeeld: redder, koning, messias.
• Godsdiensten (christendom, jodendom, islam) en hun aanhangers: christenen,
joden etc. Maar wel Joden, als het gaat om personen behorend tot het Joodse
volk (etnische eenheid). Soms lopen deze twee door elkaar. Maak dan een keuze
en houd deze consequent aan.
• Bijvoeglijke naamwoorden: hervormde kerk, gereformeerde dominee, roomskatholieke volksdeel, christendom, evangelie (maar niet als het om een bijbelboek gaat: het Evangelie van Johannes).
• Kernwoorden als: kerk, paradijs, sabbat, sacrament, besnijdenis, doop, avondmaal, artikel(en), christelijk, christen, verbond, wet.
• Geen hoofdletter bij ‘bijbel’ en ‘koran’ als verwezen wordt naar het object/een
exemplaar, bijvoorbeeld: de bijbel op de eettafel.
• Afgeleide woorden van Bijbel en Schrift, bijvoorbeeld: bijbelgedeelte, bijbelse,
bijbelstudie, schriftgetrouw, schriftuurlijk. Ook de afgeleide woorden van de
(christelijke) feestdagen zoals paastijd, kerstdagen en kerstengel.
• Plaatselijke afdelingen van kerkgenootschappen, bijvoorbeeld de gereformeerd
vrijgemaakte kerk te Utrecht Centrum
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitgeverij kokboekencentrum

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Boek waarin ik nu aan het lezen ben begint het ook met God maar ze doen de persoonschap zonder hoofdletter.
Ik krijg daar toch een beetje en umheimlisch gevoel bij, later doen ze het wel.
Dat zie je steeds meer in 'lichtere kringen'. De Eerbied-hoofdletter verdwijnt daar.
Quatsch, het woord God wordt overal met een hoofdletter geschreven, tenzij het om een zelfgemaakte god gaat.
En met eerbied-hoofdletters wordt aan de andere zijde wel eens vreselijk doorgeslagen.
Dan ben je niet echt erg belezen. :) Ik weet wel dat het naar de officiële spelling zo hoort, maar ik ben het te vaak tegengekomen, ook in gedichten, dat de Hoofdletter niet gebruikt werd. Te vaak om van een 'toevallige fout' te spreken. Er zijn er die de Eerbiedkapitalen gewoon niet schrijven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie