Nora, Hedwig of Eline?

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Nora, Hedwig of Eline?

Bericht door parsifal »

Niet zolang geleden heb ik het boek Noortje Velt van Jacqueline van der Waals gelezen. Mijn mening is dat dit boek "van de koele meeren des doods" van Frederik van Eeden ver overtrof. Lebaoth achtte dit, zonder Noortje Velt, ook maar gelezen te hebben onmogelijk. Ik wil nu graag jullie mening weten over welk boek het beste is. Voor de compleetheid van boeken over vrouwen rond de 19e eeuwwisseling noem ik ook Eline Vere van Couperus, hoewel dat door mij niet gelezen is.

Dus welk boek is het beste:

*Noortje Velt van Jacqueline van der Waals
*Eline Vere van Louis Couperus
*Van de koele meren des doods van Frederik van Eeden

(Je mag in deze topic natuurlijk ook commentaar geven op een van de bovengenoemde boeken).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik stem op Eline Vere, een meesterlijk geschreven boek. Heb de andere 2 ook gelezen (n jaar of 6 geleden), maar Eline Vere is de enige die me nog een btje bij is gebleven
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Ik heb geen van drieen gelezen. Maar vind 'van de koele meren des doods' de beste titel die ik ken, en dan bedoel ik ook echt de beste!
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Van de koele meeren des doods is mijn absolute favoriet.
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
limosa

Bericht door limosa »

Eline Vere, meesterlijk boek, volgens mij is er verder geen boek dat zo geweldig de krankzinnigheid die haar slachtoffer overmeester beschrijft.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Parsifal Parsifal toch, wat ben je een barbaar.

Allereerst dat je Eline Vere niet gelezen hebt. Hoe durf jij je nu nog een kloeke Hollandse jongeman te noemen, die nooit deelgenoot is geworden van de diepste zieleroerselen van een naturalistische Haagse dame?
Verder ben je totaal verblind in je leeswijze van Jacqueline van der Waals en tot overmaat van ramp verkies je dat romantische gezwijmel boven Paradijs.

En of dat nog niet genoeg is besef jij het volgende niet:
Er is GEEN ENKELE vrouwenroman die ook maar kan tippen aan de koele meren. En dat jij dat niet begrijpt komt ofwel omdat je zelf geen vrouw bent, ofwel omdat je een grove barbaar bent. Punt.

Het geeft niet hoor, je zult ooit nog wel eens inzien dat Van Eeden gewoon de aller aller aller aller allerbeste is. :cool:



[Aangepast op 22/5/04 door lebaoth]
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Lebaoth, helemaal met je eens. Ik wil Parsifal niet te hard vallen. Hij moet het nog eens goed nalezen.
En even Eline meenemen ook natuurlijk!!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Vortigern

Bericht door Vortigern »

ik heb nog nooit geen van allen gelezen. dus... doe ik maar geen uitspraak er over.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Vortigern
ik heb nog nooit geen van allen gelezen. dus... doe ik maar geen uitspraak er over.
Haha, je moet er van houwe, van dat soort boeken. kKan me goed begrijpen dat er heel veel mensen zijn die er geen bal aanvinden...
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door lebaoth
Parsifal Parsifal toch, wat ben je een barbaar.
Hmm, moderators dit klinkt als op de persoon spelen :). Verder heb je wel gelijk natuurlijk, ik spreek geen Grieks en verder heb ik inderdaad Eline Vere niet gelezen, maar ik maak graag gebruik van je aanbod voor dit weekend.
Allereerst dat je Eline Vere niet gelezen hebt. Hoe durf jij je nu nog een kloeke Hollandse jongeman te noemen, die nooit deelgenoot is geworden van de diepste zieleroerselen van een naturalistische Haagse dame?
Tja, gezien jouw waardering voor van Eeden wordt het ook voor jou eens hoog tijd om je te verdiepen in Noortje Velt. Een vrouw van wie de psyche niet alleen mij boeit, maar ook betekenis voor me heeft. Dit in tegenstelling tot Hedwig. Zij is een interessante dame buiten mij.
Verder ben je totaal verblind in je leeswijze van Jacqueline van der Waals en tot overmaat van ramp verkies je dat romantische gezwijmel boven Paradijs.
Romantisch gezwijmel van van der Waals? Kom nou? Laat dit eens op je inwerken:

“Zijn er hooger zaligheden,
Dan al grazend zich vertreden,
Dan in rust herkauwend zijn?â€
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Och Lebaoth, zullen wij maar gewoon besluiten dat wij dat als vrouw toch het beste beoordelen kunnen??????
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door Margriet
Och Lebaoth, zullen wij maar gewoon besluiten dat wij dat als vrouw toch het beste beoordelen kunnen??????
:sleep::sleep:
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Oorspronkelijk gepost door Margriet
Och Lebaoth, zullen wij maar gewoon besluiten dat wij dat als vrouw toch het beste beoordelen kunnen??????
Natuurlijk!!

Geachte Parsifal (m/v),

het doet mij verdriet te lezen dat je volhardt in deze dwaling. Ik zou welhaast mijn aanbod betreffende mijn kussensloop intrekken in verband met acute noodzaak van aanwezigheid in mijn directe omgeving, ware het niet dat ik mij graag aan m’n beloften houd.

Hoewel Noortje ongetwijfeld een bijzondere dame is, is het onmogelijk dat zij de koele meren des doods op zo’n prachtige wijze gevoelt als Hedwig, laat staan dat haar schepper deze beter kan omschrijven. Voorts is het ondenkbaar dat Noortje Eline overtreft in persoonlijkheid, dat Hedwig dit wel doet is wonderlijk en mag dan ook met recht uitzonderlijk genoemd worden. Uitzonderingen kenmerken zich door hun zeldzame voorkomen; statistisch gezien, en dat zou jij als wiskundige toch moeten weten, is het niet aannemelijk dat beide karakters die Eline niet kunnen overtreffen een uitzondering zouden zijn en haar derhalve wel overtreffen.

Het raakt mij zeer dat jij blijkbaar niet in staat bent uitzonderlijke kwaliteiten op hun waarde te schatten: mejuffrouw van der Waals mag dan een zeer getalenteerd poëet geweest zijn die de diepgang van de lepmaag als geen ander weet te beschrijven, haar werk is dusdanig zoet dat na vijf gedichten de lust tot verder lezen voor een aantal uur ontnomen is; dit in tegenstelling tot de werken van Van Eeden, die elke rechtgeaard mens uren aaneen weten te bekoren.

Dat Nora je nader staat dan Hedwig doet mij de tranen in de ogen springen, het is ongetwijfeld te wijten aan een gebrek aan inzicht in het noodlot. Het geeft niet beste jongen, het zal komen met de jaren.
Laat dit echter geen reden zijn te berusten in je opinie, wroet in jezelf en verdring datgene wat je diep in je hart wel weet niet langer, namelijk dat Van Eeden ons simpele zielen in alles overtreft, zeker in de edele beoefening der schrijfkunst. Ik zal mij dan weldra verheugen in de geschiedenis van een man, hoe je zocht de verkwikkende zekerheid der meesterschrijvers, en hoe je die vond.
Wanneer je niettemin vasthoudt aan je eigenzinnige mening scheiden onze wegen zich voorgoed, naar ik vrees. Laat deze zusterlijke vermaning diep op je inwerken, ik heb het je met een zeer hart medegedeeld.

Een welgemeende groet,
Lebaoth
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Ondertussen heb ik ook Eline Vere gelezen, het is een goed boek, alleen het begint met 100 saaie pagina's (daarna wordt het moeilijk wegleggen). Het is een mooi dramatisch boek, zeker als aan het eind Eline er helemaal niet geweest hoefde te zijn. Ook de contrasten met Lily en Georges en Freddy zijn mooi aangegeven. Maar dit maakt het misschien als literair werk beter, de persoon van Eline blijft me minder aanspreken dan Nora. Van Nora leer ik, van Eline of Hedwig minder. Natuurlijk is er ook een essentieel verschil tussen de boeken. Waar Eline en Hedwig zich laten drijven door noodlot en gevoel laat Nora zich veel meer drijven door plicht. Vooral aan het eind maakt dat een groot verschil, als Nora de koele meren niet vindt.

Verder Lebaoth, ben jij ook zo iemand die als je met het vliegtuig gaat :) een bom mee neemt, omdat het statistisch vrijwel uit te sluiten is dat er twee bommen aanwezig zijn. Als jouw bom dan niet afgaat kom je vast veilig aan.

Wat mij wel aansprak in Eline Vere en ook wel bang maakte is dat wij naar God wel eens net zo kunnen doen als Eline naar Otto. Willen we dan nog terug. Daar was ik wel bang ook wat van mezelf te herkennen.

Vaya con Dios,

parsifal
Oorspronkelijk gepost door lebaoth
Geachte Parsifal (m/v),

het doet mij verdriet te lezen dat je volhardt in deze dwaling. Ik zou welhaast mijn aanbod betreffende mijn kussensloop intrekken in verband met acute noodzaak van aanwezigheid in mijn directe omgeving, ware het niet dat ik mij graag aan m’n beloften houd.

Hoewel Noortje ongetwijfeld een bijzondere dame is, is het onmogelijk dat zij de koele meren des doods op zo’n prachtige wijze gevoelt als Hedwig, laat staan dat haar schepper deze beter kan omschrijven. Voorts is het ondenkbaar dat Noortje Eline overtreft in persoonlijkheid, dat Hedwig dit wel doet is wonderlijk en mag dan ook met recht uitzonderlijk genoemd worden. Uitzonderingen kenmerken zich door hun zeldzame voorkomen; statistisch gezien, en dat zou jij als wiskundige toch moeten weten, is het niet aannemelijk dat beide karakters die Eline niet kunnen overtreffen een uitzondering zouden zijn en haar derhalve wel overtreffen.

Het raakt mij zeer dat jij blijkbaar niet in staat bent uitzonderlijke kwaliteiten op hun waarde te schatten: mejuffrouw van der Waals mag dan een zeer getalenteerd poëet geweest zijn die de diepgang van de lepmaag als geen ander weet te beschrijven, haar werk is dusdanig zoet dat na vijf gedichten de lust tot verder lezen voor een aantal uur ontnomen is; dit in tegenstelling tot de werken van Van Eeden, die elke rechtgeaard mens uren aaneen weten te bekoren.

Dat Nora je nader staat dan Hedwig doet mij de tranen in de ogen springen, het is ongetwijfeld te wijten aan een gebrek aan inzicht in het noodlot. Het geeft niet beste jongen, het zal komen met de jaren.
Laat dit echter geen reden zijn te berusten in je opinie, wroet in jezelf en verdring datgene wat je diep in je hart wel weet niet langer, namelijk dat Van Eeden ons simpele zielen in alles overtreft, zeker in de edele beoefening der schrijfkunst. Ik zal mij dan weldra verheugen in de geschiedenis van een man, hoe je zocht de verkwikkende zekerheid der meesterschrijvers, en hoe je die vond.
Wanneer je niettemin vasthoudt aan je eigenzinnige mening scheiden onze wegen zich voorgoed, naar ik vrees. Laat deze zusterlijke vermaning diep op je inwerken, ik heb het je met een zeer hart medegedeeld.

Een welgemeende groet,
Lebaoth
:D
lo-ruchama

Bericht door lo-ruchama »

Ben bijna halverwege Eline Vere. Moet na het lezen waarschijnlijk vier weken nadenken voordat ik een oordeel durf te geven over dit boek.

De eerste honderd bladzijden vond ik erg meevallen. Ze zijn heel erg goed om aan het boek te wennen, aan de omgeving waarin Eline woont, de sfeer, aan Eline zelf enz.
Plaats reactie