Nora, Hedwig of Eline?

Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: Nora, Hedwig of Eline?

Bericht door Kislev »

--
Laatst gewijzigd door Kislev op 20 okt 2009, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Meeting
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 nov 2008, 12:08
Locatie: soms een eilandbewoner

Re: Nora, Hedwig of Eline?

Bericht door Meeting »

Ik vind Eline veere het beste boek. Het is zo mooi. Mijn moeder heeft vroeger in den Haag gewoond en bij het lezen van het boek ziet ze Eline door de straten lopen. De straatnamen die er in voorkomen bestaan nog echt. Dat maakt het boek extra levendig. ik heb alle delen van Louis Couperus in huis. Eline Veere vind ik het mooist naast de "boeken der kleine zielen".
"Men heeft vaak ongelijk door de manier waarop men gelijk heeft". (De Bruix)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nora, Hedwig of Eline?

Bericht door parsifal »

Leuk om te zien hoe mensen jaren geleden over boeken dachten (inclusief ikzelf) Ik ben trouwens Noortje Velt weer aan het lezen en ik ben weer verliefd :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nora, Hedwig of Eline?

Bericht door refo »

parsifal schreef:Leuk om te zien hoe mensen jaren geleden over boeken dachten (inclusief ikzelf) Ik ben trouwens Noortje Velt weer aan het lezen en ik ben weer verliefd :).
Kwam ik pas ook weer tegen tijdens een reorganisatie. Ooit in begonnen, maar kon niet bekoren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Nora, Hedwig of Eline?

Bericht door jvdg »

En wat denken jullie van het 15/16e eeuwse Elckerlijc?
Waarin de deugd en de goede werken het hoofdthema zijn.

Het (theater) stuk maakte op mij grote indruk toen ik dit "verplicht" moest lezen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nora, Hedwig of Eline?

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:En wat denken jullie van het 15/16e eeuwse Elckerlijc?
Waarin de deugd en de goede werken het hoofdthema zijn.

Het (theater) stuk maakte op mij grote indruk toen ik dit "verplicht" moest lezen.
En wat te denken van 'Lucifer' van Joost van den Vondel? Zeer indrukwekkend.
Maar het zijn allebei geen boeken die je voor de 'gezelligheid' leest, wel tot 'leringhe', maar niet tot 'vermaeck'.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Nora, Hedwig of Eline?

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:En wat denken jullie van het 15/16e eeuwse Elckerlijc?
Waarin de deugd en de goede werken het hoofdthema zijn.

Het (theater) stuk maakte op mij grote indruk toen ik dit "verplicht" moest lezen.
En wat te denken van 'Lucifer' van Joost van den Vondel? Zeer indrukwekkend.
Maar het zijn allebei geen boeken die je voor de 'gezelligheid' leest, wel tot 'leringhe', maar niet tot 'vermaeck'.
Al was er bij beide boeken geen "vermaeck", ik heb ze idd met lering gelezen.
Alhoewel ik het moeilijk vond om me in dat tijdsbestek te verplaatsen.
Mss. was dat wel het leerzame van deze werkjes.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Nora, Hedwig of Eline?

Bericht door Zita »

parsifal schreef:Leuk om te zien hoe mensen jaren geleden over boeken dachten (inclusief ikzelf) Ik ben trouwens Noortje Velt weer aan het lezen en ik ben weer verliefd :).
Dan moet je misschien wel man zijn om Noortje te waarderen. Ik werd enorm kriegel van haar. In het begin van het boek (toen ze nog kind was) vond ik haar wel lief en ontroerend, maar daarna kon ik echt niks met haar. Vlakke, softe persoonlijkheid. Waarom word jij verliefd?
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Nora, Hedwig of Eline?

Bericht door wim »

Ik ga helemaal voor Eline. Ongetwijfeld heeft ze het beste karakter van iedereen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Nora, Hedwig of Eline?

Bericht door Zita »

wim schreef:Ik ga helemaal voor Eline. Ongetwijfeld heeft ze het beste karakter van iedereen.
Welke Eline :D
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Nora, Hedwig of Eline?

Bericht door wim »

Zita schreef:
wim schreef:Ik ga helemaal voor Eline. Ongetwijfeld heeft ze het beste karakter van iedereen.
Welke Eline :D
Mijn Eline natuurlijk.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: Nora, Hedwig of Eline?

Bericht door Kislev »

Eline is wel mijn favoriet. Hedwig heb ik ook gelezen maar dat stond mij persoonlijk minder aan. Toch wel een erg somber en dramatisch boek. De Haagse romans van Couperus mag ik graag lezen.

Noortje Velt heb ik nog niet mogen ontmoeten.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nora, Hedwig of Eline?

Bericht door parsifal »

Zita schreef:
parsifal schreef:Leuk om te zien hoe mensen jaren geleden over boeken dachten (inclusief ikzelf) Ik ben trouwens Noortje Velt weer aan het lezen en ik ben weer verliefd :).
Dan moet je misschien wel man zijn om Noortje te waarderen. Ik werd enorm kriegel van haar. In het begin van het boek (toen ze nog kind was) vond ik haar wel lief en ontroerend, maar daarna kon ik echt niks met haar. Vlakke, softe persoonlijkheid. Waarom word jij verliefd?
Moeilijk te zeggen. De overwegingen van haar kan ik goed volgen. Dat is al meer dan wat ik van de meeste vrouwen verwacht :). Misschien zou ik me er in het echte leven aan ergeren, maar goed het is het echte leven niet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
kukkie30
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2014, 12:30

Re: Nora, Hedwig of Eline?

Bericht door kukkie30 »

Voor mensen die Noortje Velt mooi vinden: Agnes Grey van Anne Brontë lijkt er vrij veel op.

Waaraan ik de voorkeur geef, durf ik echt niet te zeggen. Als ik de reacties lees, moet ik nodig eens aan Van de koele meren des doods beginnen. Ik heb er wel eerder naar gekeken, maar ik vroeg me af of het geen vies boek was?

Wel denk ik dat er verschil zit in literair niveau, Van Eeden en Couperus zijn hoogstaande schrijvers. Van der Waals bereikt naar mijn mening niet altijd hoog niveau.

Maar zijn het vrouwenromans? Ik weet het niet, misschien zijn ze meer gericht op vrouwen. Dan heb ik weer dat typisch mannelijke boeken me niets boeien. Huurmoordenaars, oorlog enzo.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nora, Hedwig of Eline?

Bericht door Dodo »

kukkie30 schreef:Voor mensen die Noortje Velt mooi vinden: Agnes Grey van Anne Brontë lijkt er vrij veel op.

Waaraan ik de voorkeur geef, durf ik echt niet te zeggen. Als ik de reacties lees, moet ik nodig eens aan Van de koele meren des doods beginnen. Ik heb er wel eerder naar gekeken, maar ik vroeg me af of het geen vies boek was?

Wel denk ik dat er verschil zit in literair niveau, Van Eeden en Couperus zijn hoogstaande schrijvers. Van der Waals bereikt naar mijn mening niet altijd hoog niveau.

Maar zijn het vrouwenromans? Ik weet het niet, misschien zijn ze meer gericht op vrouwen. Dan heb ik weer dat typisch mannelijke boeken me niets boeien. Huurmoordenaars, oorlog enzo.
Boeken uit de bieb zijn meestal wat viezer dan die van een particulier. Misschien kun je lenen. Maar er is nog nooit iemand ziek geworden van een boek hoor.

:banghead
Plaats reactie