Romans en fictie

Mara

Romans en fictie

Berichtdoor Mara » 25 Nov 2019, 11:19

Afbeelding

Wie heeft dit boek gelezen?
Ik ben er twee keer aan begonnen, maar het kan mij niet echt bekoren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon

Dodo

Re: Romans en fictie

Berichtdoor Dodo » 03 Dec 2019, 20:15

Voor de komende leeskring heb ik Het Achterhuis gelezen. Ik moet de voorbereiding doen, plus gespreksvragen maken.
Het boek is heel interessant, en ook hartverscheurend af en toe. Ze wilde zo graag leven, van de natuur genieten, schrijven. En het is allemaal in de kiem gesmoord.
Ik heb al een aantal gespreksvragen bedacht, maar als jullie nog wat weten houd ik me aanbevolen.

-DIA-

Berichtdoor -DIA- » 03 Dec 2019, 22:56

Ik kom er niet meer aan toe om romans of fictie te lezen. Na de kinderboeken van P. de Zeeuw, H. te Merwe, W.G. van de Hulst enz. heb ik weinig fictie meer gelezen. Ik herinner me nog de boeken van Cornelius Lambregse, en Bartje van Anne de Vries.
En ja, het dagboek van Anne Frank heb ik ook gelzen, en Het bittere kruid van Marga Minco. Mijn moeder had een periode in haar leven dat ze graag streekromans las, meest over het plattelandsleven, ik meen dat dat de Spiegelserie was, of zo. Verder enkele boeken die op historische gebeurtenissen zijn gegrond uitgezonderd. Zoals het boek van Jac. Overeem "Opdat Zijn huis vol worde", of van Arie Tuinman "Om 't eeuwig welbehagen". Oh ja, als kind heb ik soms nog wat fictie van Donald Duck gelezen, en wellicht nog wat meer onzin. :)

merel

Berichtdoor merel » 04 Dec 2019, 10:11

Dodo schreef:Voor de komende leeskring heb ik Het Achterhuis gelezen. Ik moet de voorbereiding doen, plus gespreksvragen maken.
Het boek is heel interessant, en ook hartverscheurend af en toe. Ze wilde zo graag leven, van de natuur genieten, schrijven. En het is allemaal in de kiem gesmoord.
Ik heb al een aantal gespreksvragen bedacht, maar als jullie nog wat weten houd ik me aanbevolen.

Had jij het boek al eens eerder gelezen Dodo? Ik heb het in mijn tienerjaren gelezen en het verhaal sprak mijn toen totaal niet aan. Vologens mij heb ik het boek ook niet uitgelezen.

Dodo

Berichtdoor Dodo » 04 Dec 2019, 10:16

Ja, ik heb het vroeger ook al eens gelezen, misschien voor mijn lijst. Toen vond ik het aardig maar niet veel meer dan dat. Nu vond ik het indrukwekkend. Haar stijl van schrijven, haar zelfinzicht, haar humoristische beschrijving van hun leven daar, maar ook hoe ze de angst beschrijft: zal er nog wel een toekomst komen? Hoe lang moeten ze daar nog wonen?
En nu als volwassene, met grote kinderen, kan ik me ook beter inleven hoe dat geweest is toen. Twee gezinnen plus nog een volwassen man, ze mochten elkaar niet eens heel graag, en dat allemaal twee jaar lang in een beperkte ruimte en met gevaar om de hoek. Onvoorstelbaar dat de mensen die spanning hebben kunnen volhouden.

Mara

Berichtdoor Mara » Gisteren, 15:46

Afbeelding
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon

Tiberius
Moderator

Berichtdoor Tiberius » Gisteren, 16:45

Dat had een mooie geweest voor dit topic: viewtopic.php?f=9&t=14031

Terug naar “Boeken”