Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Bertiel »

huisman schreef:Verbonden van Dr M Klaassen. Ondertitel: De betekenis van Gods verbond in de Bijbel en het persoonlijke leven.
Boek is gebaseerd op een prekenserie die deze predikant heeft gehouden over de verbonden.

Zeer aanbevolen!
Vandaag een uiterst negatieve recensie van ds a. Schot in het rd. De woordkeuze en stijl is misselijkmakend
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:
huisman schreef:Verbonden van Dr M Klaassen. Ondertitel: De betekenis van Gods verbond in de Bijbel en het persoonlijke leven.
Boek is gebaseerd op een prekenserie die deze predikant heeft gehouden over de verbonden.

Zeer aanbevolen!
Vandaag een uiterst negatieve recensie van ds a. Schot in het rd. De woordkeuze en stijl is misselijkmakend
Ds. M. Klaassen blijft inderdaad absoluut niet buiten Schot in deze recentie.

Ik heb niet de indruk dat ds. Schot het boek van Ds M. Klaassen welwillend heeft gelezen, en volledig recht aan doet aan de inhoud. Hij heeft er vrijwel geen goed woord voor over. Het begint al met de wat denigrerende betiteling dat Ds. K. "een paperback" heeft geschreven.

Ik moet echter eerlijk zeggen dat ik het boek niet heb gelezen. Misschien kan Huisman (of iemand anders die het wel gelezen heeft) ingaan op de recentie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

Ds Klaassen ziet de gemeente als een verzameling gelovigen en ds Schot als een verzameling heidenen met hier en daar een wedergeborene.
Verder wordt Christus nergens in de bijbel Hoofd van het genadeverbond genoemd.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Stof »

Jammer, de toon. Dat had zo niet gehoeven. Zeg ik als toegewijd Gergemmer. Inhoudelijk valt er voor diverse standpunten van ds. Schot zeker wat te zeggen vind ik. Maar heel erg jammer van de toon. Dit gaat weer lekker karikaturaal werken.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Stof »

Dit is het artikel van ds. Schot.
Van de hand van dr. M. Klaassen verscheen het boekje ”Verbonden”, een paperback over de betekenis van Gods verbond in de Bijbel en het persoonlijk leven. Voor een meer theologische onderbouwing verwijst dr. Klaassen naar zijn studie ”De Heere onze gerechtigheid”.
Dr. Klaassen, predikant van de hervormde gemeente te Arnemuiden, is erin geslaagd om een boekje op de markt te brengen dat goed leesbaar is voor een gemiddeld gemeentelid. Dat neemt niet weg dat ik al lezende erg werd teleurgesteld.
Sommige uitspraken vind ik kort door de bocht of zelfs heel bedenkelijk. Zo lees ik op blz. 12 in de tweede alinea: „En als wij verloren gaan, dan is dat enkel en alleen omdat wij in ongeloof het verbond van God verworpen hebben.” Op blz. 63: „Abraham is Gods antwoord op de problemen waar Adam voor gezorgd heeft.” En op bladzijde 80: „Het verbond met Israël is een herhaling van het werkverbond in het paradijs.” Dergelijke citaten zijn onvolledig of soms zelfs onjuist.
Sommige voorbeelden vind ik ook ongepast. Bijvoorbeeld de vergelijking tussen Adam en een voetballer die een penalty mag nemen. Dit voorbeeld heeft geen oog voor de moedwilligheid van Adams val in het paradijs. Zo ook het voorbeeld van de loopbaan, waarvoor de christen bij de doop het startbewijs zou krijgen, en de sacramenten, die eten en drinken zijn voor het parcours. Mijns inziens heeft Paulus dit voorbeeld zo niet gebruikt.
Genadeverbond
Mijn grootste bezwaar richt zich op de daaraan verbonden visie op het genadeverbond. Dr. Klaassen ziet Christus wel als de Borg van het verbond, maar ik mis de functie van Christus als Hoofd. De auteur lijkt te schakelen tussen twee en drie verbonden. Hij is op dit punt niet consequent. Een voorbeeld daarvan vinden we in de geschiedenis van Abraham. Dr. Klaassen geeft terecht aan dat Abraham bij de verbondssluiting zelf niet tussen de stukken doorging. Hij merkt daar heel mooi bij op: „God stelt Zich verantwoordelijk voor de uitvoering daarvan.” Prachtig, maar hoe moet ik dat zien als er vervolgens van uit wordt gegaan dat alle nakomelingen van Adam in de beloften delen? Bij het merendeel van Abrahams nakomelingen komt er van de uitvoering namelijk niets terecht. Ik mis hier de separatie in de adressering van de beloften van het verbond. Dr. Klaassen schrijft verder: „En dat is de reden dat Jezus naar deze wereld komt: om de vloek van het verbond te dragen. Om ons van de vloek te verlossen, is Hij een vloek geworden.” Dit betrekt hij op Abraham en zijn nageslacht. Ook hier mis ik de noodzakelijke separeringen.
Dr. Klaassen wijst erop dat het Evangelie niet is „doen”, maar „geloven” (blz. 47). Als hij vervolgens schrijft: „Waar de wet zegt: ”Doe”, zegt het Evangelie: ”Geloof””, vraag ik me toch echt af wat het verschil is tussen het ene doen (doe) en het andere doen (geloven)? Het duurt ruim twintig bladzijden eer ik een zucht van verlichting slaak omdat ik dan lees dat geloof en bekering geen voorwaarden zijn, die je zelf moet vervullen. Maar het duurt dan weer tot blz. 82 eer de functie van de wet voor het eerst aan de orde komt. Het zal te maken hebben met de structuur naar aanleiding van de gehouden preken, maar omdat de schrijver zich ook wil richten op het persoonlijk leven vind ik dit niet verantwoord. Een uitspraak als „Niemand zal het Evangelie geloven als hij niet aan de wet is gestorven” (blz. 84) had ik graag al op blz. 47 gezien. Maar zo’n citaat staat mijns inziens ook weer op gespannen voet met uitspraken als: „Wacht niet langer tot je meer zondekennis hebt. Wacht niet langer tot je meer verootmoedigd bent” (blz. 34). Het boekje zit vol van dergelijke tegenstrijdigheden.
Gehoorzaamheid
Verbazend zijn voor mij de zinnen op blz. 107 over Jeremia 31:31-34: „Het nieuwe verbond is een ander verbond. Het is niet zoals het verbond dat de Heere met de vaderen gemaakt heeft, toen Hij hen uit Egypte voerde. Dat verbond stoelde op de gehoorzaamheid van Israël. Maar dit verbond niet.” Gelooft dr. Klaassen werkelijk dat het oude Israël in de weg van gehoorzaamheid zalig geworden is? Beweert hij werkelijk dat het verbond met Israël een ander verbond is, niet zijnde het genadeverbond? Mijns inziens is het precies hetzelfde verbond, hoewel dit verbond verschillende bedelingen kent. Waarom wordt hier niet onderscheiden in de verschillende wetten die Israël ontving?
Bovendien maakt dr. Klaassen van dat nieuwe verbond zelfs ook weer een nieuw werkverbond: „En daarom is het ook een verbond van geloof. Het zegt niet: „Doe dit of dat...” Het zegt: „Geloof!”” We hoeven alleen maar te geloven! Het wordt door hem genoemd: „vastklampen aan het kruis”. Ik mis ook elke separatie tussen geloof en geloof.
Op blz. 111 beweert dr. Klaassen dat men in het verbond kan zijn en toch niet van het verbond. „Als je gedoopt bent, heb je de belofte van God, verzegeld op je voorhoofd. De gedoopte heeft bij wijze van spreken de vergeving al op zak” (blz. 173). Tegen alle gedoopten zegt de Heere dus: „Ik zal!” Blijkbaar is dat ”Ik zal” wel afhankelijk van wat de gedoopte ermee doet. Op blz. 161 vermaant de auteur dat de zegeningen wel gedownload moeten worden… Dat „downloaden” is voor dr. Klaassen „het rechte zicht krijgen op de dingen die ons van God geschonken zijn.” Hij schrijft: „Niemand hoeft te zeggen: Dat is niet voor mij, dat kan niet voor mij” (blz. 161). Als ik daar Johannes 3 naast leg, waar Christus spreekt over wedergeboorte en geloof, dan maakt dit schrijven mij heel verdrietig.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bezorgd »

Wat een zure recensie zeg van ds Schot. Ik ken het boekje niet, maar zo'n toon. Maar het past in het plaatje... Afzetten en isoleren.

Voor de verkoop van het boek zal het weinig uitmaken, recensies op deze wijze zijn voor de meeste mensen juist een aanbeveling om het boek te lezen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Herman »

Ik vind het allemaal wel meevallen.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Erskinees »

Pfoeh, ik wist dat ds. Schot altijd zwart-wit formuleert maar hier lijkt het wel een persoonlijke vete die uitgevochten wordt, met als toppunt "paperback" en "zucht van verlichting".
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Zita »

Erskinees schreef:Pfoeh, ik wist dat ds. Schot altijd zwart-wit formuleert maar hier lijkt het wel een persoonlijke vete die uitgevochten wordt, met als toppunt "paperback" en "zucht van verlichting".
Wat is de gevoelswaarde van het woord 'paperback'? Ik mis blijkbaar iets.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef:
Erskinees schreef:Pfoeh, ik wist dat ds. Schot altijd zwart-wit formuleert maar hier lijkt het wel een persoonlijke vete die uitgevochten wordt, met als toppunt "paperback" en "zucht van verlichting".
Wat is de gevoelswaarde van het woord 'paperback'? Ik mis blijkbaar iets.
Het schijnt net wat erger te zijn dan paperfront heb ik vernomen.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door DDD »

Los daarvan laat het goed zien dat dominee Schot niet voluit gereformeerd is. Ik geloof dat het wel goed is dat hij zulke duidelijke artikelen schrijft.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Stof »

Zita schreef:
Erskinees schreef:Pfoeh, ik wist dat ds. Schot altijd zwart-wit formuleert maar hier lijkt het wel een persoonlijke vete die uitgevochten wordt, met als toppunt "paperback" en "zucht van verlichting".
Wat is de gevoelswaarde van het woord 'paperback'? Ik mis blijkbaar iets.
Dat begrijp ik ook niet. Is een uitgave in paperback een beetje minderwaardig aan een gebonden exemplaar?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ad Anker »

Ds. Schot benadrukt in zijn preken de totale verdorvenheid van de mens. Vervolgens roept hij die zelfde mens op om zich te bekeren. Dat is een tegenstrijdigheid. Ik versimpel het natuurlijk, maar ds. Schot bestrijdt in de recensie tegenstrijdigheden maar dat is volgens mij inherent aan het onderwerp. Ik vind overigens dat er verschillend gedacht mag worden maar de toon vind ik onprettig. En inderdaad, het maakt me juist nieuwsgierig naar het boek.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:Ds. Schot benadrukt in zijn preken de totale verdorvenheid van de mens. Vervolgens roept hij die zelfde mens op om zich te bekeren. Dat is een tegenstrijdigheid. Ik versimpel het natuurlijk, maar ds. Schot bestrijdt in de recensie tegenstrijdigheden maar dat is volgens mij inherent aan het onderwerp. Ik vind overigens dat er verschillend gedacht mag worden maar de toon vind ik onprettig. En inderdaad, het maakt me juist nieuwsgierig naar het boek.
De Catechismus dan? Waar gevraagd wordt of het niet onrechtvaardig is dat God in Zijn wet van de mens eist, wat hij niet doen kan? En dan is het antwoord: Neen Hij; want God heeft den mens alzo geschapen, dat hij dat kon doen; maar de mens heeft zichzelf en al zijn nakomelingen, door het ingeven van de duivel, van deze gaven beroofd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Ik vind het allemaal wel meevallen.
Ik heb eens op me laten inwerken, maar dit is (als ik er een ban voor krijg, weten gelijk waar dit forum feitelijk staat) puur remonstrants.
Zeg het tegendeel maar eens. Ik vraag er om. Heel graag een antwoord.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie