De gelijkenis van de verloren zoon, de gelijkenis van de tollenaar en de geschiedenis van de rijke jongeling wijzen dat m.i. duidelijk aan. Daarnaast Openbaring 3:17, 18:Susan schreef:Wil je uitleggen aan mij, @Valcke, waar in de Bijbel gezegd wordt, dat een mens allereerst om ontdekking moet vragen.Valcke schreef: Ik geloof dat een mens allereerst moet vragen om ontdekking.
En inderdaad, daarna zal een mens werkzaam worden met het Evangelie, Christus in het Evangelie en de belofte van het Evangelie. Dat daar de doop bij hoort, geloof ik wel, maar allereerst gaat het om het werk van Christus, niet om iemands doop. (En de betekenis van het sacrament kan pas verstaan worden nádat iemand tot geloof gekomen is.)
17 Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet dat gij zijt ellendig en jammerlijk en arm en blind en naakt.
18 Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt.
Ja, God maakt blinden ziende en doden levend. Dat is geheel waar en Pierre27 citeerde dit reeds. Ik bedoel ook volstrekt niet dat iemand die ontdekt wordt aan zijn zonde, schuld en verlorenheid reeds iets is of geen dode meer is. Hij leert dan juist dat Hij dood is in de misdaden en de zonden en een Zaligmaker nodig heeft.Is het niet zo dat God (geestelijk) blinden ziende maakt en (geestelijk) doden levend? Er staat bijvoorbeeld in Johannes 10 "De schapen horen zijn stem; en hij roept zijn schapen bij name, en leidt ze uit." Zoals ook Paulus zegt: "Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft, Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden)"
(De schapen in Johannes 10 zijn overigens de gelovigen. En het roepen betekent daar niet de bekering.)