Verantwoorde stripboeken

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door samanthi »

merel schreef:
Nasrani schreef:
merel schreef:
Madam Mikmak?? Dat is een luie heks die haar evenbeeld tovert om de afwas en de huishouding te laten doen en er dan achter komt dat er met haar evenbeeld niet te leven valt, omdat deze ook te lui is. Dat is niet occult! En zwarte Magica probeert het geluksdubbeltje van Dagobert Duck te stelen en dat lukt nooit, omdat Kwik, Kwek en Kwak met hun woudlopershandboek een oplossing bedenken. Ook dat heeft niets met occultisme te maken. Occultisme is per definitie verweven met duistere geestelijke machten die strijd voeren tegen God en zijn koninkrijk. Als er iets niet ter sprake komt in de DD is het dat wel.

Lezen jullie kinderen ook geen sprookjes? Of de boeken van Tolkien of Narnia? harry Potter laat ik maar buiten beschouwing ;)
Of ze nou lui is of niet en wat die andere figuren doen maakt voor mij niet zoveel uit. Het gaat om de achterliggende gedachten. En dan houden deze figuren voor mij verband met de duistere machten van het kwaad. Zoals ik al zei ben ik verantwoordelijk wat ik voor mijn kinderen in huis haal. Als jij daar anders overdenkt, prima.

Ze lezen hier inderdaad geen sprookjes. Potter dat gaat hem inderdaad niet worden. Maar Narnia (en evt Tolkien) zullen hier zeker wel een keer binnenkomen voor hen.
Dat begrijp ik dus niet. Ik vind de achterliggende gedachte ( een leeuw die Jezus voorstelt en zich opoffert), de IJsheks die het kwaad van de duivel belichaamt, een meisje dat alleen maar goed etc in Narnia veel meer over de schreef gaan dan de DD. Idem met Lord of de Rings met Gollum en je ziel aan de duivel verkopen.
De meisjes zijn niet alleen maar goed! het is meer een allegorie, net als de Christen reis
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door merel »

Zita schreef:Rond Halloween vond ik de DD echt akelig. Dan zijn de verhaaltjes overladen met geesten, spoken, hekserij en tovenarij.
Dit jaar niet ;)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door -DIA- »

merel schreef:
Nasrani schreef:Ik ben opzoek naar verantwoorde stripboeken voor een jongen van 8 jaar (mag ook voor wat oudere kinderen zijn).
IkMet verantwoorde bedoel ik dat er oa geen occulte zaken zoals in Donald Duck staan, maar ook geen direct geweld en bloot.

Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.
Waarin is de Donald Duck occult. Ik lees hem nl al 36 jaar en het is mij nooit opgevallen
Als kinderen (jaren zestig) mochten we uiteindelijk Donald Duck lezen. Maar werd wel eerst gecensureerd. Beelden van b.v. Zwarte Magica en Hortensia Heks werden verwijderd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door Bonny »

Wat zijn de grenzen waarbinnen hierover "gediscussieerd" kan worden?
The Groom's still waiting at the altar
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door -DIA- »

Niets is neutraal. Niets is waardenvrij.
Donald Duck is niet christelijk, zelfs wordt BEWUST elke link met het christendom weggelaten. Daarentegen was men zo slap dat men wel een islamitisch gesluierde dame in de strip verwerkte.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:Niets is neutraal. Niets is waardenvrij.
Donald Duck is niet christelijk, zelfs wordt BEWUST elke link met het christendom weggelaten. Daarentegen was men zo slap dat men wel een islamitisch gesluierde dame in de strip verwerkte.
Misschien omdat dat ook een sprookje is?
Men weet de religie op waarde te schatten blijkbaar.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:Niets is neutraal. Niets is waardenvrij.
Donald Duck is niet christelijk, zelfs wordt BEWUST elke link met het christendom weggelaten. Daarentegen was men zo slap dat men wel een islamitisch gesluierde dame in de strip verwerkte.
Misschien omdat dat ook een sprookje is?
Men weet de religie op waarde te schatten blijkbaar.
Nee hoor, dit voorval heeft het RD nog gehaald, het was op de vraag van een kind, en daaraan voelde de uitgever zich verplicht dit in het blad te plaatsen. Hier zien we dat volwassen makers van dit blad buigen voor een kind. Bang om het stempel van islamfobie te krijgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
merel schreef:
Nasrani schreef:Ik ben opzoek naar verantwoorde stripboeken voor een jongen van 8 jaar (mag ook voor wat oudere kinderen zijn).
IkMet verantwoorde bedoel ik dat er oa geen occulte zaken zoals in Donald Duck staan, maar ook geen direct geweld en bloot.

Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.
Waarin is de Donald Duck occult. Ik lees hem nl al 36 jaar en het is mij nooit opgevallen
Als kinderen (jaren zestig) mochten we uiteindelijk Donald Duck lezen. Maar werd wel eerst gecensureerd. Beelden van b.v. Zwarte Magica en Hortensia Heks werden verwijderd.
Zoals op de bieb vloeken werden doorgestreept in bepaalde boeken: hup, de schaar in de Donald Duck? Dat maakt een kind alleen maar extra nieuwsgierig wat daar gestaan heeft.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
merel schreef:
Nasrani schreef:Ik ben opzoek naar verantwoorde stripboeken voor een jongen van 8 jaar (mag ook voor wat oudere kinderen zijn).
IkMet verantwoorde bedoel ik dat er oa geen occulte zaken zoals in Donald Duck staan, maar ook geen direct geweld en bloot.

Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.
Waarin is de Donald Duck occult. Ik lees hem nl al 36 jaar en het is mij nooit opgevallen
Als kinderen (jaren zestig) mochten we uiteindelijk Donald Duck lezen. Maar werd wel eerst gecensureerd. Beelden van b.v. Zwarte Magica en Hortensia Heks werden verwijderd.
Zoals op de bieb vloeken werden doorgestreept in bepaalde boeken: hup, de schaar in de Donald Duck? Dat maakt een kind alleen maar extra nieuwsgierig wat daar gestaan heeft.
Ik heb er bepaald geen trauma aan overgehouden. We zagen wel dat het onze ouders ernst was. Ze bogen niet voor hun kinderen. En we kunnen nu met dankbaarheid op onze ouders terugzien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door samanthi »

DIA /schreef :Ik heb er bepaald geen trauma aan overgehouden. We zagen wel dat het onze ouders ernst was. Ze bogen niet voor hun kinderen. En we kunnen nu met dankbaarheid op onze ouders terugzien.
Wij hebben de DD helemaal nooit in huis gehad, net zo min als alndere stripboeken, behalve die uit terdege kwamen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door Maanenschijn »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
merel schreef:
Nasrani schreef:Ik ben opzoek naar verantwoorde stripboeken voor een jongen van 8 jaar (mag ook voor wat oudere kinderen zijn).
IkMet verantwoorde bedoel ik dat er oa geen occulte zaken zoals in Donald Duck staan, maar ook geen direct geweld en bloot.

Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.
Waarin is de Donald Duck occult. Ik lees hem nl al 36 jaar en het is mij nooit opgevallen
Als kinderen (jaren zestig) mochten we uiteindelijk Donald Duck lezen. Maar werd wel eerst gecensureerd. Beelden van b.v. Zwarte Magica en Hortensia Heks werden verwijderd.
Zoals op de bieb vloeken werden doorgestreept in bepaalde boeken: hup, de schaar in de Donald Duck? Dat maakt een kind alleen maar extra nieuwsgierig wat daar gestaan heeft.
Ik denk dat het met die extra nieuwsgierigheid wel mee valt hoor. Als kind herinner ik mijn moeder die de Suskes en Wiskes bij het oud papier deed. Met argumentatie dat deze stripboeken niet passen in het christelijk gezin vanwege de onbijbelse leefwereld. Deze week juist had ik nog een gesprek met één van de kinderen (18+) over films en muziek. Het gaat over bewustwording dat het niet past om te 'genieten' van zaken of dingen die in de Bijbel als zonde worden benoemd, of op zijn minst daar een link mee hebben.

Ik ben geen voorstander van doorstrepen of uitknippen, vooral daar waar het een eigendom van een ander betreft. Maar als dat extra nieuwsgierigheid oproept is dat een prima aanknopingspunt voor een goed gesprek.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door Anselmus »

Toch kan ik me nog goed mijn eerste aardrijkskunde op het voorgezet onderwijs herinneren: alle boeken werden tegen het TL-licht gehouden, want allemaal waren we nieuwsgierig wat er onder die dikke zwarte stiftlijn stond. De docent zei: ik ga het jullie zo vertellen, anders hebben jullie geen aandacht voor de les. Het grote geheim kwam na 5 minuten: er stond onder dat de aarde zoveel miljoen jaar oud was. Dat hoefden we niet te weten voor de toets.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door Hollander »

Anselmus schreef:Toch kan ik me nog goed mijn eerste aardrijkskunde op het voorgezet onderwijs herinneren: alle boeken werden tegen het TL-licht gehouden, want allemaal waren we nieuwsgierig wat er onder die dikke zwarte stiftlijn stond. De docent zei: ik ga het jullie zo vertellen, anders hebben jullie geen aandacht voor de les. Het grote geheim kwam na 5 minuten: er stond onder dat de aarde zoveel miljoen jaar oud was. Dat hoefden we niet te weten voor de toets.
Juist. De weggestreepte theorie beklijft het langst.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Plaats reactie