HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door refo »

DDD schreef:
Bezorgd schreef:
Mistig schreef:In mijn eigen gemeente (waarvan de predikant in het GBS bestuur zitting heeft) zie je denk ik een kwart van de eigen leden met een HSV. Dit was (na het uitkomen van de HSV) naar mijn idee wel meer.
Het gebruik loopt bij jullie dus terug?
Wat kunnen daar dan de redenen van zijn?
De reden is mijns inziens de effectieve promotie van de BMU, tot in boekhandels toe. Bepaalde dominees doen daar erg hun best voor. En daarnaast gebruiken sommige mensen de BMU als parafrase, zodat de HSV toch weer moeilijker is. Dat krijg je met zo'n concept vanzelf.
Volgens mij is de uitgever toegezegd dat kerkenraden de BMU niet alleen zouden promoten, maar zelfs kopen. Als je iets cadeau geeft, wordt het vanzelf een succes.
Beetje raar wel, want de kanttekeningen staan er niet in en díe moesten juist meer aandacht krijgen.
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Tom »

Dat zit er tegenwoordig al vroeg in. Student P.C. Vlot al een paar keer van de kansel horen roepen met enorm luide stem dat de ktb veel en veel beter is dan de BMU.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door refo »

Ktb? Wat is dat nu weer?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Valcke »

Tom schreef:... dat de KTB veel en veel beter is dan de BMU.
Overigens wel mee eens. Met name voor de synoniemen, landkaartjes en historische gegevens kan de BMU handig zijn. Maar niet als alternatief voor de kanttekeningen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Ktb? Wat is dat nu weer?
http://www.ktb.nl/
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:De BMU is hier wel met vol enthousiasme ontvangen en werd door de kerkenraad aan ieder gezin dan ook aangeboden.
Begrijp ik nou goed dat iedereen gratis een BMU heeft gekregen?!?!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Stof »

Is het achteraf gezien niet apart dat de BMU zo expliciet omarmd is terwijl deze nog niet verschenen, laat staan bestudeerd was? Achteraf gezien werd deze toch best wel triomfantelijk binnengehaald en ik vraag me achteraf of of de reden daarvan helemaal zuiver was.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door samanthi »

Hendrikus schreef:
refo schreef:Ktb? Wat is dat nu weer?
http://www.ktb.nl/
:haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Bezorgd schreef:
Mistig schreef:In mijn eigen gemeente (waarvan de predikant in het GBS bestuur zitting heeft) zie je denk ik een kwart van de eigen leden met een HSV. Dit was (na het uitkomen van de HSV) naar mijn idee wel meer.
Het gebruik loopt bij jullie dus terug?
Wat kunnen daar dan de redenen van zijn?
De reden is mijns inziens de effectieve promotie van de BMU, tot in boekhandels toe. Bepaalde dominees doen daar erg hun best voor. En daarnaast gebruiken sommige mensen de BMU als parafrase, zodat de HSV toch weer moeilijker is. Dat krijg je met zo'n concept vanzelf.
Er zijn anders ook een aantal predikanten die de BMU op dezelfde lijn zetten als de HSV en deze net zo erg verfoeien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Jantje »

samanthi schreef:
Hendrikus schreef:
refo schreef:Ktb? Wat is dat nu weer?
http://www.ktb.nl/
:haha
Voor alle duidelijkheid, @refo, het is een Kanttekeningen-Bijbel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
DDD schreef:
Bezorgd schreef:
Mistig schreef:In mijn eigen gemeente (waarvan de predikant in het GBS bestuur zitting heeft) zie je denk ik een kwart van de eigen leden met een HSV. Dit was (na het uitkomen van de HSV) naar mijn idee wel meer.
Het gebruik loopt bij jullie dus terug?
Wat kunnen daar dan de redenen van zijn?
De reden is mijns inziens de effectieve promotie van de BMU, tot in boekhandels toe. Bepaalde dominees doen daar erg hun best voor. En daarnaast gebruiken sommige mensen de BMU als parafrase, zodat de HSV toch weer moeilijker is. Dat krijg je met zo'n concept vanzelf.
Er zijn anders ook een aantal predikanten die de BMU op dezelfde lijn zetten als de HSV en deze net zo erg verfoeien.
Het is ingewikkeld geworden :bobo
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
Mistig schreef:De BMU is hier wel met vol enthousiasme ontvangen en werd door de kerkenraad aan ieder gezin dan ook aangeboden.
Begrijp ik nou goed dat iedereen gratis een BMU heeft gekregen?!?!
Ja, dat klopt inderdaad.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Mistig »

DDD schreef: Dat is dan -ondanks dat je de mogelijkheid open laat dat het ook een andere keus kan zijn- geen eenheid naar de schrift, vooral niet als -zoals Mistig duidelijk zegt- daar kerkscheuringen aan ten grondslag liggen.

Maar goed, jouw mening is naar mijn indruk wel typerend voor het niet bijbels maar sociologisch gemotiveerde groepsdenken wat de reformatorische kerken steeds meer bevangt.
Waar heb ik dit gezegd?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:Het is ingewikkeld geworden :bobo
Dat valt wel mee hoor. BMU is een particulier initiatief en heeft geen enkele kerkelijke status. Prima om de BMU met voorzichtigheid te gebruiken. Maar de uitleg daarin is voor rekening van de vele auteurs, waarover iedereen gewoon van mening kan en mag verschillen. De kwaliteit en het niveau van de aantekeningen verschilt ook enorm per Bijbelboek.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door eilander »

Stof schreef:Is het achteraf gezien niet apart dat de BMU zo expliciet omarmd is terwijl deze nog niet verschenen, laat staan bestudeerd was? Achteraf gezien werd deze toch best wel triomfantelijk binnengehaald en ik vraag me achteraf of of de reden daarvan helemaal zuiver was.
Nee dat vind ik niet gek. Er was dringend behoefte aan een uitgave die vast houdt aan de tekst van de Statenvertaling, maar tegelijk daar een goed leesbare uitleg (parafrase) bij geeft. Dat vind ik de grote verdienste van de BMU.
Het zou mooier geweest zijn als het bij een parafrase gebleven was, zonder echte uitleg in de teksten zelf. Dat zou dan eventueel in de 'themablokjes' wat uitgebreider kunnen (dan kun je het namelijk makkelijker links laten liggen...)
Verder zijn kaartjes en tijdschema's heel handig, al moet je bij die tijdschema's wel opletten want die kloppen niet altijd.

Het is geen alternatief voor de kanttekening. Blijf die vooral lezen (en ik herhaal nog maar eens dat ik het ontzettend jammer vind dat die kanttekeningen zo onleesbaar zijn voor velen).
Plaats reactie