HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Van Ewijk »

Ik heb dit niet uit een nieuwsbron vernomen maar eigenlijk meer uit eigen constatering.
Zowel in mijn eigen contacten met bevindelijken als ook op fora zoals deze.

Werd de HSV in het begin sceptisch ontvangen, afgekeurd en ontraden.
Ik meen zelf ook te zien dat deze steeds meer omarmd word als een degelijke protestantse vertaling van gereformeerde signatuur.
Ontdaan van oecumenische tendensen.
Word mijn constatering gedeeld?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Jantje »

Absoluut niet. Het tegendeel is het geval.

Gelukkig maar...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door DDD »

Natuurlijk is dat wel zo. Al waren de meeste bevindelijk gereformeerden vanaf het begin positief.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Bezorgd »

Ik ken weinig gezinnen in mijn brede kennissenkring, van OGG tot PKN, waar niet op een of andere manier gebruik gemaakt wordt van een HSV.
Ook in gezinnen waar de SV als de belangrijkste vertaling gebruikt en wordt, zijn er toch vaak wel kinderen die een HSV bij hun bed lezen bv.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Valcke »

Ik ben niet van mening veranderd over de HSV. Wel zie ik dat doordat in de GBS-editie van de SV verouderd woordgebruik niet is gewijzigd, het draagvlak voor de GBS als stichting is afgenomen. En dat gaat mogelijk ook wel ten koste van het draagvlak voor de SV als dé vertaling voor kerkelijk, huiselijk en persoonlijk gebruik. Maar dat maakt de HSV niet tot een betere of aan te bevelen vertaling.

https://getrouwevertaling.nl/pdf/herzie ... ntatie.pdf
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Ad Anker »

Inderdaad is de HSV een prima vertaling. Vooral voor onze jonge mensen. Inderdaad waren in de begintijd alleen wat mensen aan de rechterkant van de rechterflank tegen. Alles heeft z'n tijd nodig.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door eilander »

Ik heb er niet zo'n beeld bij, eerlijk gezegd. Ik hoor weinig over de HSV in mijn omgeving.
Zelf lees ik er af en toe in, maar ik ben de enige in het gezin. Mijn kinderen lezen vooral de BMU, Statenvertaling dus.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Boertje »

Zal het oordeel straks gaan over welke bijbelvertaling je las? Ook met de SV kun je verloren gaan, en met de NBV behouden worden. Denk daar eens over na voor er een discussie plaatsvindt wat en welke de juiste vertaling is.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door HersteldHervormd »

Boertje schreef:Zal het oordeel straks gaan over welke bijbelvertaling je las? Ook met de SV kun je verloren gaan, en met de NBV behouden worden. Denk daar eens over na voor er een discussie plaatsvindt wat en welke de juiste vertaling is.
Mooie terechte opmerking!
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door eilander »

HersteldHervormd schreef:
Boertje schreef:Zal het oordeel straks gaan over welke bijbelvertaling je las? Ook met de SV kun je verloren gaan, en met de NBV behouden worden. Denk daar eens over na voor er een discussie plaatsvindt wat en welke de juiste vertaling is.
Mooie terechte opmerking!
Ik vind het helemaal geen terechte opmerking. Dit doet namelijk nauwelijks terzake, omdat je alles op die manier kunt relativeren. Het oordeel moeten we aan God overlaten, wij hoeven niet te bepalen hoeveel afwijkingen of dwalingen iemand nog kan hebben en tóch zalig kan worden.
De vraag naar een zuivere bijbelvertaling heeft met onze grote verantwoordelijkheid te maken om het Woord van God zo goed mogelijk te verstaan. En laten we daar dan maar niet te makkelijk over denken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Dodo »

HersteldHervormd schreef:
Boertje schreef:Zal het oordeel straks gaan over welke bijbelvertaling je las? Ook met de SV kun je verloren gaan, en met de NBV behouden worden. Denk daar eens over na voor er een discussie plaatsvindt wat en welke de juiste vertaling is.
Mooie terechte opmerking!
Zo kun je alles wel wegpraten.

In onze gemeente gingen veel mensen, vooral jongeren, over op de NBV toen die uitkwam. Ik had het niet verwacht, maar vrijwel iedereen ging daarna toch over op de HSV, toen die uitkwam. Daar was ik wel blij mee.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door crossmountain »

Het positieve is ook dat verschillende gemeentes de "nieuwe vertaling" inruilen voor de HSV. Ik vind dat winst!
Zoals ook ds. Klink aangaf in het RD van vorige week:
Volgend jaar hoopt de gemeente over te stappen op de Herziene Statenvertaling. „We lezen nu nog uit de NBV van 1951, maar die is steeds lastiger te verkrijgen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:Ik ken weinig gezinnen in mijn brede kennissenkring, van OGG tot PKN, waar niet op een of andere manier gebruik gemaakt wordt van een HSV.
Ook in gezinnen waar de SV als de belangrijkste vertaling gebruikt en wordt, zijn er toch vaak wel kinderen die een HSV bij hun bed lezen bv.
Is ook mijn ervaring.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Inderdaad is de HSV een prima vertaling. Vooral voor onze jonge mensen. Inderdaad waren in de begintijd alleen wat mensen aan de rechterkant van de rechterflank tegen. Alles heeft z'n tijd nodig.
Meen je dat serieus? Dat had ik niet van jouw verwacht, eerlijk gezegd.
Ik voel me meer thuis bij de visie van @Valcke en @eilander. Vooral dit gedeelte:
eilander schreef:De vraag naar een zuivere bijbelvertaling heeft met onze grote verantwoordelijkheid te maken om het Woord van God zo goed mogelijk te verstaan. En laten we daar dan maar niet te makkelijk over denken.
eilander schreef:Ik hoor weinig over de HSV in mijn omgeving.
Hoor je er ook weinig over in jouw kerkelijke gemeente? Dat zou toch wel een unicum zijn binnen het kerkverband.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:Ik ken weinig gezinnen in mijn brede kennissenkring, van OGG tot PKN, waar niet op een of andere manier gebruik gemaakt wordt van een HSV.
Ook in gezinnen waar de SV als de belangrijkste vertaling gebruikt en wordt, zijn er toch vaak wel kinderen die een HSV bij hun bed lezen bv.
Is ook mijn ervaring.
Dat zou wel een leuk onderzoek wezen. Hoeveel procent van de reformatorische jongeren leest er uit HSV en hoeveel uit de SV? (Voor alle duidelijkheid: ik hoop dat er tenminste uit deze twee een keuze wordt gemaakt en niet dat er moet worden gezegd dat men helemaal geen Bijbel meer leest.)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie