HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:Velen uit de de GBS-achterban hebben weinig inhoudelijke kennis van de verschillen tussen SV-HSV-Rouwendal. Het verheven 'alles bij het oude laten' heeft een schier zaligmakende status gekregen waardoor een gesprek onmogelijk blijkt. Het 'alles bij het oude laten' verliest echter in onze achterban snel terrein zodat er op termijn wel wat zal moeten gebeuren. Je ziet het al bij catechisatiemethodes, BMU e.d. Er beweegt echt wel wat. Alleen krijgen de Rouwendals en de Valckes nog weinig voeten aan de grond.

Blijft onverlet dat de GBS enorm veel werk verzet door Bijbels in vele talen beschikbaar te stellen. Dat verdient onze steun. Ontheffing van hun positie van 'hoeder van de Statenvertaling' lijkt onvermijdelijk. Ik weet niet of deze positie overigens breed gedragen is.
Was je eerste posting in dit topic echt zo cynisch bedoeld als je later beweerde? ;)
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Geytenbeekje »

https://getrouwevertaling.nl/pdf/herzie ... ntatie.pdf
In deze presentatie komt na voren met gegronde argumenten waarom de SV nauwkeuriger is.
Maar zijn er ook teksten te vinden waar de HSV nauwkeuriger is ?
Graag zou ik ook hiervan iets in willen lezen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Lilian1975 »

Posthoorn schreef:
Luther schreef:Ik heb veel respect voor het boekje van Rouwendal. Ook zijn vertaling van het boek Genesis is erg goed.
Ik begrijp niet waarom het zo oorverdovend stil blijft rond dit boek. De indringende vragen aan de GBS worden niet beantwoord. Ik vermoed, omdat de argumentatie zo sluitend is dat er maar één antwoord mogelijk is, namelijk dat hij gelijk heeft.
Als ik bij mijn moeder thuis voorlees uit de SV, maak ik er zelf vaak een soort vertaling-Rouwendal van. Je ziet hoe dan soms met een kleine verandering de tekst veel dichterbij komt. Mijn moeder heeft het vaak niet eens gemerkt als ik het vraag, maar dan vond ze wel dat het zo 'gemakkelijk luisterde'.
We hebben ook een poos samen één keer per week uit de HSV gelezen, maar deze uiteindelijk toch weer terzijde gelegd.
Mag ik vragen wat de reden was dat jullie die weer terzijde legde?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6460
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RE: Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Posthoorn »

Lilian1975 schreef:Mag ik vragen wat de reden was dat jullie die weer terzijde legde?
Hij stond vaak toch te ver van ons af, we konden er niet aan wennen.
Dat is ook mijn kritiek op de HSV: ze hebben te veel veranderd en te vaak ook inhoudelijk veranderd (andere vertaalkeuzes).
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Lilian1975 »

Ik begrijp het...


Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Geytenbeekje »

Lilian1975 schreef:Ik begrijp het...


Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Lees jij wel de HSV ?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Natuurlijk is dat wel zo. Al waren de meeste bevindelijk gereformeerden vanaf het begin positief.
@Tiberius, mijn eerste post was gericht op dit verhaal. Ik krijg daar een beetje jeuk van. En verder, ja, je hebt helemaal gelijk. Er zitten toch wel veel overeenkomsten in de posts. En ik erken direct dat ik hierin ben opgeschoven. Al ben ik van harte donateur van de GBS.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:Velen uit de de GBS-achterban hebben weinig inhoudelijke kennis van de verschillen tussen SV-HSV-Rouwendal. Het verheven 'alles bij het oude laten' heeft een schier zaligmakende status gekregen waardoor een gesprek onmogelijk blijkt. Het 'alles bij het oude laten' verliest echter in onze achterban snel terrein zodat er op termijn wel wat zal moeten gebeuren. Je ziet het al bij catechisatiemethodes, BMU e.d. Er beweegt echt wel wat. Alleen krijgen de Rouwendals en de Valckes nog weinig voeten aan de grond.

Blijft onverlet dat de GBS enorm veel werk verzet door Bijbels in vele talen beschikbaar te stellen. Dat verdient onze steun. Ontheffing van hun positie van 'hoeder van de Statenvertaling' lijkt onvermijdelijk. Ik weet niet of deze positie overigens breed gedragen is.
Ik denk sowieso dat de discussie zich binnen de 5/10% van de lezers afspeelt. De rest volgt of netjes de mening van de ds of doet gewoon wat ze zelf het beste lijkt. Ik denk dat de zorgen zich meer zouden moeten richten op het uberhaupt lezen van de Bijbel.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Zeeuw »

Posthoorn schreef:
Lilian1975 schreef:Mag ik vragen wat de reden was dat jullie die weer terzijde legde?
Hij stond vaak toch te ver van ons af, we konden er niet aan wennen.
Dat is ook mijn kritiek op de HSV: ze hebben te veel veranderd en te vaak ook inhoudelijk veranderd (andere vertaalkeuzes).
Wat ik bij mezelf merk is dat ik enorm moest wennen aan het ‘normale’ taalgebruik. Dit had ik ook bij de overstap van GG naar HHK. Doordat ik vele jaren alleen de moeilijke SV taal, tot op de kansel toe, heb gelezen en gehoord, voelt ‘normale’ taal bijna als heiligschennis. Ik lees nu eigenlijk SV en HSV inclusief uitleg beide.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:
Posthoorn schreef:
Lilian1975 schreef:Mag ik vragen wat de reden was dat jullie die weer terzijde legde?
Hij stond vaak toch te ver van ons af, we konden er niet aan wennen.
Dat is ook mijn kritiek op de HSV: ze hebben te veel veranderd en te vaak ook inhoudelijk veranderd (andere vertaalkeuzes).
Wat ik bij mezelf merk is dat ik enorm moest wennen aan het ‘normale’ taalgebruik. Dit had ik ook bij de overstap van GG naar HHK. Doordat ik vele jaren alleen de moeilijke SV taal, tot op de kansel toe, heb gelezen en gehoord, voelt ‘normale’ taal bijna als heiligschennis. Ik lees nu eigenlijk SV en HSV inclusief uitleg beide.
Zit er zo veel verschil in taalgebruik tussen GG en HHK predikanten ?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:
Zeeuw schreef:
Posthoorn schreef:
Lilian1975 schreef:Mag ik vragen wat de reden was dat jullie die weer terzijde legde?
Hij stond vaak toch te ver van ons af, we konden er niet aan wennen.
Dat is ook mijn kritiek op de HSV: ze hebben te veel veranderd en te vaak ook inhoudelijk veranderd (andere vertaalkeuzes).
Wat ik bij mezelf merk is dat ik enorm moest wennen aan het ‘normale’ taalgebruik. Dit had ik ook bij de overstap van GG naar HHK. Doordat ik vele jaren alleen de moeilijke SV taal, tot op de kansel toe, heb gelezen en gehoord, voelt ‘normale’ taal bijna als heiligschennis. Ik lees nu eigenlijk SV en HSV inclusief uitleg beide.
Zit er zo veel verschil in taalgebruik tussen GG en HHK predikanten ?
Is gras groen? Uiteraard niet voor iedere ds hetzelfde, maar neem je de gemiddeldes: jazeker.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: RE: Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Terri »

Zeeuw schreef:
Wat ik bij mezelf merk is dat ik enorm moest wennen aan het ‘normale’ taalgebruik. Dit had ik ook bij de overstap van GG naar HHK. Doordat ik vele jaren alleen de moeilijke SV taal, tot op de kansel toe, heb gelezen en gehoord, voelt ‘normale’ taal bijna als heiligschennis. Ik lees nu eigenlijk SV en HSV inclusief uitleg beide.
Zo ervaar ik het ook. Maar je komt er achter dat het eigenlijk gevoels-argumenten zijn.
Tenminste w.b. de S.V.
Veel komt nu meer 'binnen' door verschillende vertalingen te gebruiken.
Ook de studie Bijbel vind ik erg fijn.
Voor mij is het winst.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Posthoorn schreef:
Valcke schreef:Ik ben niet van mening veranderd over de HSV. Wel zie ik dat doordat in de GBS-editie van de SV verouderd woordgebruik niet is gewijzigd, het draagvlak voor de GBS als stichting is afgenomen. En dat gaat mogelijk ook wel ten koste van het draagvlak voor de SV als dé vertaling voor kerkelijk, huiselijk en persoonlijk gebruik. Maar dat maakt de HSV niet tot een betere of aan te bevelen vertaling.

https://getrouwevertaling.nl/pdf/herzie ... ntatie.pdf
Met alle respect voor de GBS (en dat heb ik echt), het wordt toch tijd dat zij worden ontheven van hun positie als 'hoeder van de Statenvertaling'. Er moet nu echt iets gebeuren. Laat er maar een soort 'Rouwendal'-vertaling komen!
Ik heb veel respect voor het boekje van Rouwendal. Ook zijn vertaling van het boek Genesis is erg goed.
Ik begrijp niet waarom het zo oorverdovend stil blijft rond dit boek. De indringende vragen aan de GBS worden niet beantwoord. Ik vermoed, omdat de argumentatie zo sluitend is dat er maar één antwoord mogelijk is, namelijk dat hij gelijk heeft.
Ik ben het daar helemaal mee eens. Ik heb zelf het boekje van Rouwendal ook aangeschaft. Ik kan me geheel in zijn stellingname vinden. Ik ben erg benieuwd naar de visie van de Generale Synode hierover. En ik hoop dat de GBS ook een antwoord zal geven. Als dat niet binnen afzienbare tijd gebeurt, zal ik waarschijnlijk een mail sturen, waarin ik op zeer karakteristieke manier duidelijk zal maken dat ik niet begrijp waarom men niet publiekelijk wil reageren.

Verder zijn er vast mensen genoeg (binnen en buiten het forum) die hierover eens een uitgebreid opinieartikel zouden kunnen schrijven in het RD. Dus hierbij plaats ik daarvoor ook een oproep!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Tiberius »

Waarom doe je het zelf niet? Al dan niet op karakteristieke manier.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door ejvl »

Geytenbeekje schreef:Moet zeggen dat ik hem nooit lees.
Onze dominee leest er ook nog wel eens in en haalt het soms in de preek aan wat er in de HSV staat als er een beduidend verschil is.
Bij ons is er wel een clubje jongeren die de HSV StudieBijbel gebruiken
Misschien een logische opmerking, maar de SV zou niet perse met de HSV vergeleken moeten worden om verschillen te ontdekken, maar beiden individueel met de grondteksten en wat dan de beste vertaling is.
Plaats reactie