HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:Waarom doe je het zelf niet? Al dan niet op karakteristieke manier.
Nee nee. Hij heeft eerst andere dingen beloofd voor deze week. Hij heeft nog een uurtje of 9. :)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Tiberius schreef:Waarom doe je het zelf niet? Al dan niet op karakteristieke manier.
Nee nee. Hij heeft eerst andere dingen beloofd voor deze week. Hij heeft nog een uurtje of 9. :)
Belofte maakt schuld, maar vanwege diverse (privé)omstandigheden gaat het deze week niet lukken. Ik heb het nu vastgesteld op morgenavond, en ik hoop dan maandagmorgen vroeg het te posten. Je houdt het tegoed hoor, mijnheer Anker!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: RE: Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Arja »

ejvl schreef:
Geytenbeekje schreef:Moet zeggen dat ik hem nooit lees.
Onze dominee leest er ook nog wel eens in en haalt het soms in de preek aan wat er in de HSV staat als er een beduidend verschil is.
Bij ons is er wel een clubje jongeren die de HSV StudieBijbel gebruiken
Misschien een logische opmerking, maar de SV zou niet perse met de HSV vergeleken moeten worden om verschillen te ontdekken, maar beiden individueel met de grondteksten en wat dan de beste vertaling is.
Eens. Dat is waar.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Tiberius schreef:Waarom doe je het zelf niet? Al dan niet op karakteristieke manier.
Nee nee. Hij heeft eerst andere dingen beloofd voor deze week. Hij heeft nog een uurtje of 9. :)
Belofte maakt schuld, maar vanwege diverse (privé)omstandigheden gaat het deze week niet lukken. Ik heb het nu vastgesteld op morgenavond, en ik hoop dan maandagmorgen vroeg het te posten. Je houdt het tegoed hoor, mijnheer Anker!
Je kunt het ook gewoon niet beloven natuurlijk. Maar ik wacht af. ;)
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: RE: Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Van Ewijk »

Zeeuw schreef:
Posthoorn schreef:
Lilian1975 schreef:Mag ik vragen wat de reden was dat jullie die weer terzijde legde?
Hij stond vaak toch te ver van ons af, we konden er niet aan wennen.
Dat is ook mijn kritiek op de HSV: ze hebben te veel veranderd en te vaak ook inhoudelijk veranderd (andere vertaalkeuzes).
Wat ik bij mezelf merk is dat ik enorm moest wennen aan het ‘normale’ taalgebruik. Dit had ik ook bij de overstap van GG naar HHK. Doordat ik vele jaren alleen de moeilijke SV taal, tot op de kansel toe, heb gelezen en gehoord, voelt ‘normale’ taal bijna als heiligschennis. Ik lees nu eigenlijk SV en HSV inclusief uitleg beide.
Is dat niet de beperking?
De moderne taal?
Ik denk dat men hiertegen tegenop blijft lopen met welke poging tot modernisering/hervertaling/vervanging (hoe je het noemen wilt) dan ook.
Ik heb het hier al een eens gevraagd.
"Hoe zou een tegenwoordige vertaling van de grondtekst er uit zien als die met dezelfde toewijding en inzet als de Statenvertalers zou worden gemaakt? "
Het antwoord wat ik kreeg was dat die weinig zou verschillen van de HSV.
De moderne taal heeft gewoon zijn onoverkomelijke beperkingen.
Al zet je de beste edelsmid er aan, je kan van zilver geen goud maken.

Neemt niet weg dat de HSV toch wel de enige moderne bijbelvertaling die aan twee cruciale wensen voldoet.
Het is een vertaling van puur protestantse signatuur, en hij blijft van alle vertalingen van de laatste 50 jaar het dichtst bij de grondtekst.

Laat ik de vraag dus anders stellen:
Wat zou je van een hedendaags vertaling nog meer kunnen vragen?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Tiberius schreef:Waarom doe je het zelf niet? Al dan niet op karakteristieke manier.
Nee nee. Hij heeft eerst andere dingen beloofd voor deze week. Hij heeft nog een uurtje of 9. :)
Belofte maakt schuld, maar vanwege diverse (privé)omstandigheden gaat het deze week niet lukken. Ik heb het nu vastgesteld op morgenavond, en ik hoop dan maandagmorgen vroeg het te posten. Je houdt het tegoed hoor, mijnheer Anker!
Die preekbespreking is ondertussen vaker uitgesteld dan Brexit. Jantje, gaat die bespreking nog lukken voor 31 Oktober ?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Mistig »

In mijn eigen gemeente (waarvan de predikant in het GBS bestuur zitting heeft) zie je denk ik een kwart van de eigen leden met een HSV. Dit was (na het uitkomen van de HSV) naar mijn idee wel meer. Je ziet ook veel mensen met de BMU of Bijbel met Kanttekeningen lopen. Vooral ouderen hebben vaak een 'normale' Bijbel in SV bij zich.

HSV is hier ter plaatse nooit een issue geweest. Door de vorige predikant is er nooit wat van gezegd. De huidige predikant heeft het in de afgelopen 2 jaar een enkele keer (2-3 keer?) gedaan, zo terloops tijdens de prediking. De kerkenraad vind het ook niet problematisch denk ik, hoewel er op de verenigingen wel 'gewoon' de SV wordt gehandhaafd. Dit zal ook niet snel veranderen, tenzij de synode anders adviseert. De BMU is hier wel met vol enthousiasme ontvangen en werd door de kerkenraad aan ieder gezin dan ook aangeboden.

Het pleidooi voor Rouwendal verdient (wat mij betreft) veel respect! Alhoewel we toch met de HSV ook best tevreden kunnen zijn. Desondanks erg dapper!
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Bezorgd »

Mistig schreef:In mijn eigen gemeente (waarvan de predikant in het GBS bestuur zitting heeft) zie je denk ik een kwart van de eigen leden met een HSV. Dit was (na het uitkomen van de HSV) naar mijn idee wel meer.
Het gebruik loopt bij jullie dus terug?
Wat kunnen daar dan de redenen van zijn?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Tiberius »

Als ik het zo lees de komst van de BMU: door de kerkenraad een ieder gezin aangeboden.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef:
Mistig schreef:In mijn eigen gemeente (waarvan de predikant in het GBS bestuur zitting heeft) zie je denk ik een kwart van de eigen leden met een HSV. Dit was (na het uitkomen van de HSV) naar mijn idee wel meer.
Het gebruik loopt bij jullie dus terug?
Wat kunnen daar dan de redenen van zijn?
Tiberius schreef:Als ik het zo lees de komst van de BMU: door de kerkenraad een ieder gezin aangeboden.
Ik denk dat het tweeledig is:
1. Inderdaad door de komst van de BMU. Dit is bijzonder gepromoot.
2. Er zijn door de jaren heen toch wel wat (HSV-)leden weggetrokken en wat leden aan de andere kant bijgekomen, als ik dat zo mag zeggen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door pierre27 »

Mistig schreef:
Bezorgd schreef:
Mistig schreef:In mijn eigen gemeente (waarvan de predikant in het GBS bestuur zitting heeft) zie je denk ik een kwart van de eigen leden met een HSV. Dit was (na het uitkomen van de HSV) naar mijn idee wel meer.
Het gebruik loopt bij jullie dus terug?
Wat kunnen daar dan de redenen van zijn?
Tiberius schreef:Als ik het zo lees de komst van de BMU: door de kerkenraad een ieder gezin aangeboden.
Ik denk dat het tweeledig is:
1. Inderdaad door de komst van de BMU. Dit is bijzonder gepromoot.
2. Er zijn door de jaren heen toch wel wat (HSV-)leden weggetrokken en wat leden aan de andere kant bijgekomen, als ik dat zo mag zeggen.
Mooi dat de BMU een bijdrage in bruikbaarheid van de Bijbel kan zijn. Verder fijn voor de gemeente dat er steeds meer leden zijn die de SV gebruiken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Erskinees »

pierre27 schreef:Verder fijn voor de gemeente dat er steeds meer leden zijn die de SV gebruiken.
Wat is daar precies "fijn" aan? Ik ben zelf niet direct HSV-fan en gebruik de SV in mijn gemeente. Maar wat er voor de gemeente fijn aan is dat er meer SV gebruikt wordt ontgaat mij toch even.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door pierre27 »

Erskinees schreef:
pierre27 schreef:Verder fijn voor de gemeente dat er steeds meer leden zijn die de SV gebruiken.
Wat is daar precies "fijn" aan? Ik ben zelf niet direct HSV-fan en gebruik de SV in mijn gemeente. Maar wat er voor de gemeente fijn aan is dat er meer SV gebruikt wordt ontgaat mij toch even.
Nou dat kan ik gemakkelijk vertellen, wanneer je als kerkenraad de SV gebruikt en steeds meer leden gaan dat ook (weer) doen dan is er op dat punt gewoon meer duidelijkheid en eenheid. Hetzelfde zou ik zeggen wanneer een kerkenraad de HSV gebruikt, dan is het ook fijn dat steeds meer leden dat zouden gaan doen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:
Mistig schreef:In mijn eigen gemeente (waarvan de predikant in het GBS bestuur zitting heeft) zie je denk ik een kwart van de eigen leden met een HSV. Dit was (na het uitkomen van de HSV) naar mijn idee wel meer.
Het gebruik loopt bij jullie dus terug?
Wat kunnen daar dan de redenen van zijn?
De reden is mijns inziens de effectieve promotie van de BMU, tot in boekhandels toe. Bepaalde dominees doen daar erg hun best voor. En daarnaast gebruiken sommige mensen de BMU als parafrase, zodat de HSV toch weer moeilijker is. Dat krijg je met zo'n concept vanzelf.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
Erskinees schreef:
pierre27 schreef:Verder fijn voor de gemeente dat er steeds meer leden zijn die de SV gebruiken.
Wat is daar precies "fijn" aan? Ik ben zelf niet direct HSV-fan en gebruik de SV in mijn gemeente. Maar wat er voor de gemeente fijn aan is dat er meer SV gebruikt wordt ontgaat mij toch even.
Nou dat kan ik gemakkelijk vertellen, wanneer je als kerkenraad de SV gebruikt en steeds meer leden gaan dat ook (weer) doen dan is er op dat punt gewoon meer duidelijkheid en eenheid. Hetzelfde zou ik zeggen wanneer een kerkenraad de HSV gebruikt, dan is het ook fijn dat steeds meer leden dat zouden gaan doen.
Dat is dan -ondanks dat je de mogelijkheid open laat dat het ook een andere keus kan zijn- geen eenheid naar de schrift, vooral niet als -zoals Mistig duidelijk zegt- daar kerkscheuringen aan ten grondslag liggen.

Maar goed, jouw mening is naar mijn indruk wel typerend voor het niet bijbels maar sociologisch gemotiveerde groepsdenken wat de reformatorische kerken steeds meer bevangt.
Plaats reactie