HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:Ik ken weinig gezinnen in mijn brede kennissenkring, van OGG tot PKN, waar niet op een of andere manier gebruik gemaakt wordt van een HSV.
Ook in gezinnen waar de SV als de belangrijkste vertaling gebruikt en wordt, zijn er toch vaak wel kinderen die een HSV bij hun bed lezen bv.
Is ook mijn ervaring.
Dat zou wel een leuk onderzoek wezen. Hoeveel procent van de reformatorische jongeren leest er uit HSV en hoeveel uit de SV? (Voor alle duidelijkheid: ik hoop dat er tenminste uit deze twee een keuze wordt gemaakt en niet dat er moet worden gezegd dat men helemaal geen Bijbel meer leest.)
Dat laatste lijkt me eerlijk gezegd een grotere zorg inderdaad dan welke vertaling ze exact lezen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Jantje »

Inderdaad.

Maar ik zou het wel een interessant onderzoek vinden als er onder de middelbare scholen van onze gezindte een onderzoek gehouden wordt onder diegenen die dagelijks uit de Bijbel lezen, om wat voor vertaling het gaat.

Dat geeft waarschijnlijk ook een goed beeld van hoe breed de HSV in onze gereformeerde gezindte daadwerkelijk geaccepteerd is. Je zou dat dan nog kunnen onderverdelen in uit welke vertaling er gelezen wordt bij de maaltijden en bij persoonlijk gebruik, om te kijken of daar verschil in zit.
Laatst gewijzigd door Jantje op 30 aug 2019, 22:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
HersteldHervormd schreef:
Boertje schreef:Zal het oordeel straks gaan over welke bijbelvertaling je las? Ook met de SV kun je verloren gaan, en met de NBV behouden worden. Denk daar eens over na voor er een discussie plaatsvindt wat en welke de juiste vertaling is.
Mooie terechte opmerking!
Ik vind het helemaal geen terechte opmerking. Dit doet namelijk nauwelijks terzake, omdat je alles op die manier kunt relativeren. Het oordeel moeten we aan God overlaten, wij hoeven niet te bepalen hoeveel afwijkingen of dwalingen iemand nog kan hebben en tóch zalig kan worden.
De vraag naar een zuivere bijbelvertaling heeft met onze grote verantwoordelijkheid te maken om het Woord van God zo goed mogelijk te verstaan. En laten we daar dan maar niet te makkelijk over denken.
Absoluut eens.
Echter kan er wel nagedacht worden over al te harde veroordelingen bij het gebruik van een andere vertaling, beide kanten op overigens.
Ik bedoel dan in de zin van dat een echte christen alleen een specifieke vertaling behoort te lezen, enzovoorts.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Hollander »

Ik ken nauwelijks nog gezinnen, met onvolwassen kinderen, waar de HSV niet wordt gebruikt. Wel zie ik heel veel parallel gebruik.

@Valcke maakt volgens mij een terechte opmerking mbt het afgenomen draagvlak voor de GBS als stichting, als gevolg van deze discussie.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:Ik ken nauwelijks nog gezinnen, met onvolwassen kinderen, waar de HSV niet wordt gebruikt. Wel zie ik heel veel parallel gebruik.
Ik wel. Ook in gemeenten (GG) die als linkse bestempeld worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Inderdaad is de HSV een prima vertaling. Vooral voor onze jonge mensen. Inderdaad waren in de begintijd alleen wat mensen aan de rechterkant van de rechterflank tegen. Alles heeft z'n tijd nodig.
Meen je dat serieus? Dat had ik niet van jouw verwacht, eerlijk gezegd.
Ik voel me meer thuis bij de visie van @Valcke en @eilander. Vooral dit gedeelte:
eilander schreef:De vraag naar een zuivere bijbelvertaling heeft met onze grote verantwoordelijkheid te maken om het Woord van God zo goed mogelijk te verstaan. En laten we daar dan maar niet te makkelijk over denken.
eilander schreef:Ik hoor weinig over de HSV in mijn omgeving.
Hoor je er ook weinig over in jouw kerkelijke gemeente? Dat zou toch wel een unicum zijn binnen het kerkverband.
Fijn dat je je meer thuis voelt bij mijn visie, maar ik heb (nog) niet direct iets gezegd over de HSV. Ik ageerde meer tegen de relativerende opmerkingen van Boertje.
Over mijn kerkelijke gemeente: ik moet ook zeggen dat ik niet echt vraag naar vertalingen die mensen gebruiken. Maar ik zie of hoor gewoon niets over het gebruik ervan.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:
Hollander schreef:Ik ken nauwelijks nog gezinnen, met onvolwassen kinderen, waar de HSV niet wordt gebruikt. Wel zie ik heel veel parallel gebruik.
Ik wel. Ook in gemeenten (GG) die als linkse bestempeld worden.
jij denkt echt in hokjes hè.... :hum
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:Ik ken nauwelijks nog gezinnen, met onvolwassen kinderen, waar de HSV niet wordt gebruikt. Wel zie ik heel veel parallel gebruik.
Ik wel. Ook in gemeenten (GG) die als linkse bestempeld worden.
jij denkt echt in hokjes hè.... :hum
Zeker. Maar dat komt vooral doordat ik een rechts hokje binnen een links hokje ben. Snap je?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door DDD »

Ik ben dat wel met Jantje eens. Ik kom in linkse gemeenten waar geregeld mensen met een bmu te signaleren zijn. Dat vind ik eigenlijk zelf wel bijzonder.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Anselmus »

Jantje schreef:Inderdaad.

Maar ik zou het wel een interessant onderzoek vinden als er onder de middelbare scholen van onze gezindte een onderzoek gehouden wordt onder diegenen die dagelijks uit de Bijbel lezen, om wat voor vertaling het gaat.

Dat geeft waarschijnlijk ook een goed beeld van hoe breed de HSV in onze gereformeerde gezindte daadwerkelijk geaccepteerd is. Je zou dat dan nog kunnen onderverdelen in uit welke vertaling er gelezen wordt bij de maaltijden en bij persoonlijk gebruik, om te kijken of daar verschil in zit.
Hier een enquête die gehouden is onder jongeren uit de Gereformeerde Gemeente https://www.refoweb.nl/files/enquete-bijbellezen.pdf. Vraag 15 en 16 zijn opvallend: de meesten lezen uit de SV, maar zouden liever HSV lezen. Mogen ze dit niet van hun ouders? Dan wordt over 10-15 jaar de overstap naar de HSV in de kerken gemaakt denk ik. Recent sprak ik een predikant die aangaf dat de meeste van zijn collega's thuis (regelmatig) uit de HSV lazen en dat het volgens hem geen 25 jaar meer duurde voor vrijwel alle kerken uit de rechterflank over zouden gaan naar de HSV. Ik schat in (ook gezien de uitkomst van de genoemde enquête) dat dit realiteit zal zijn.

Verder was er eenzelfde soort tendens bij het verschijnen van de Statenvertaling in 1638: In de grote steden snel geaccepteerd en Gelderland kende de meeste weerstand en daar wilde men aan de Deux-Aes-Bijbel vasthouden. Dan denk ik aan prediker: er is niets nieuws onder de zon. Er is geen kerk meer die nog de Deux-Aes-Bijbel leest. Ik vermoed dat dat ook vroeg of laat zal gelden van de SV.
Fides Quaerens Intellectum
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Valcke »

Anselmus schreef:
Jantje schreef:Inderdaad.

Maar ik zou het wel een interessant onderzoek vinden als er onder de middelbare scholen van onze gezindte een onderzoek gehouden wordt onder diegenen die dagelijks uit de Bijbel lezen, om wat voor vertaling het gaat.

Dat geeft waarschijnlijk ook een goed beeld van hoe breed de HSV in onze gereformeerde gezindte daadwerkelijk geaccepteerd is. Je zou dat dan nog kunnen onderverdelen in uit welke vertaling er gelezen wordt bij de maaltijden en bij persoonlijk gebruik, om te kijken of daar verschil in zit.
Hier een enquête die gehouden is onder jongeren uit de Gereformeerde Gemeente https://www.refoweb.nl/files/enquete-bijbellezen.pdf. Vraag 15 en 16 zijn opvallen: de meesten lezen uit de SV, maar zouden liever HSV lezen. Mogen ze dit niet van hun ouders? Dan wordt over 10-15 jaar de overstap naar de HSV in de kerken gemaakt denk ik. Recent sprak ik een predikant die aangaf dat de meeste van zijn collega's thuis (regelmatig) uit de HSV lazen en dat het volgens hem geen 25 jaar meer duurde voor vrijwel alle kerken uit de rechterflank over zouden gaan naar de HSV. Ik schat in (ook gezien de uitkomst van de genoemde enquête) dat dit realiteit zal zijn.

Verder was er eenzelfde soort tendens bij het verschijnen van de Statenvertaling in 1638: In de grote steden snel geaccepteerd en Gelderland kende de meeste weerstand en daar wilde men aan de Deux-Aes-Bijbel vasthouden. Dan denk ik aan prediker: er is niets nieuws onder de zon. Er is geen kerk meer die nog de Deux-Aes-Bijbel leest. Ik vermoed dat dat ook vroeg of laat zal gelden van de SV.
Ik zie het ook niet positief in. De HSV wordt vermoedelijk inderdaad heel veel in de gezinnen gebruikt en men ziet de bezwaren onvoldoende.

De vergelijking tussen de invoering van de SV in 1637 en de HSV nu gaat natuurlijk niet op. Destijds waren de orthodoxe predikanten allemaal voorstander van de invoering van de SV. Juist vanwege het kwalitatieve verschil. Nu zijn de mensen vooral voorstander van de HSV omdat die gemakkelijker leest. Betrouwbaarheid en nauwkeurige weergave van de grondtekst staat voor de meeste mensen niet op de eerste plaats maar in het gunstigste geval pas als tweede.
Laatst gewijzigd door Valcke op 30 aug 2019, 23:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Ad Anker »

Mijn posting was wat cynisch. Al ben ik wel wat milder vwb de HSV. Maar ik laat me verleiden door de reactie van DDD die stelt dat de meeste bevindelijken positief waren. Ik vind dat zo grappig onnozel. Ik ga dan bijna automatisch meedoen. Al probeer ik hiertegen wel te strijden. Maar soms verlies ik het. Nu ook weer zijn verbazing dat hij links de BMU signaleert. Hij vindt dat bijzonder. Zo lief.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik ben dat wel met Jantje eens. Ik kom in linkse gemeenten waar geregeld mensen met een bmu te signaleren zijn. Dat vind ik eigenlijk zelf wel bijzonder.
Waarin ben je het met mij eens?

Waarom is dat bijzonder?

Er zijn er overigens bij ons in de kerk die met een HSV komen, maar ook met een BMU. Ik behoor tot de laatste groep. Dus in die zin klopt het aardig wat je zegt. :D

Al zijn er ook predikanten geweest die de BMU tot de grond toe hebben afgezaagd. Dus zo makkelijk valt het allemaal niet in hokjes te verdelen. ;)

@Ad Anker,
Gelukkig maar dat je de macht over het stuur verloor en niet moedwillig naar links draaide. Je was namelijk ter plekke in aanzien bij me gedaald. :humhihi
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door FlyingEagle »

@jantje Na een opmerking van Ad en hij zou gelijk bij jou in aanzien zijn gedaald, je bent dus toch niet zo vasthoudend als je op het forum zegt te zijn.

Verder zie ik een mix van SV en HSV alhoewel ik er bij ins ook veel zie met de SV+kanttekening
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Zonnebloem »

FlyingEagle schreef:@jantje Na een opmerking van Ad en hij zou gelijk bij jou in aanzien zijn gedaald, je bent dus toch niet zo vasthoudend als je op het forum zegt te zijn.

Verder zie ik een mix van SV en HSV alhoewel ik er bij ins ook veel zie met de SV+kanttekening
Veel jongeren hebben HSV bij ons in de kerk. De meeste. Helemaal geen SV. Ik vind dat jammer. Zelf heb ik een Tukker Bijbel. Die vind ik goed en begrijpelijk genoeg
Plaats reactie