Ds. J.P. Paauwe

Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Ds. J.P. Paauwe

Bericht door Boertje »

Naar aanleiding van een boek over thuislezers vroeg ik mij af hoe jullie tegen boeken/preken van ds. J. Paauwe aankijken? Zijn er werken die jullie aanraden of juist niet.

Ik vind overigens diverse websites bijv. De stichting tot uitgave van het werk van ds J Paauwe. Maar ik verneem graag jullie mening.

https://www.ds-paauwe.nl/uitgaven-beschikbaar.html

https://www.ds-paauwe.nl/info-en-contact.html

https://www.dspaauweaudio.nl/

https://www.fakkel.nl/uitgever/stichtin ... -p-paauwe/
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ds J Paauwe

Bericht door Valcke »

Juist vandaag had ik een lange autorit voor mijn werk en op weg terug naar huis de preek van 9 maart 1952 beluisterd.

Zie: https://www.dspaauweaudio.nl/preken.php

Bijzondere preek! Als ik het in enkele kernwoorden mag samenvatten:
- ontdekkend (voor onbegenadigden én voor gelovigen)
- het geloof in Christus is volstrekt noodzakeiijk
- vertroostend
- een ruim Evangelie-aanbod

Zeer aanbevolen.
(Advies: Laat even het kerkelijk standpunt buiten beschouwing onder het luisteren, focus hier niet op....)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds J Paauwe

Bericht door -DIA- »

Ik heb van betrouwbare bronnen, mensen van God geleerd, gehoord dat ds. Paauwe geen dwaalleer bracht, maar dat zijn volgelingen na hem een andere weg zijn ingegaan. De preken van ds. Paauwe (hoewel ik ze nooit heb gelezen) zouden goed te lezen zijn. Met het kerkelijk standpunt (vooral van de latere volgelingen van ds. Paauwe) zouden we niet kunnen meegaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Ds J Paauwe

Bericht door Volontair »

Valcke schreef:Juist vandaag had ik een lange autorit voor mijn werk en op weg terug naar huis de preek van 9 maart 1952 beluisterd.

Zie: https://www.dspaauweaudio.nl/preken.php

Bijzondere preek! Als ik het in enkele kernwoorden mag samenvatten:
- ontdekkend (voor onbegenadigden én voor gelovigen)
- het geloof in Christus is volstrekt noodzakeiijk
- vertroostend
- een ruim Evangelie-aanbod

Zeer aanbevolen.
(Advies: Laat even het kerkelijk standpunt buiten beschouwing onder het luisteren, focus hier niet op....)
Ooit was ik geregistreerd... Kan dat opnieuw?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds J Paauwe

Bericht door -DIA- »

Volontair schreef:
Valcke schreef:Juist vandaag had ik een lange autorit voor mijn werk en op weg terug naar huis de preek van 9 maart 1952 beluisterd.

Zie: https://www.dspaauweaudio.nl/preken.php

Bijzondere preek! Als ik het in enkele kernwoorden mag samenvatten:
- ontdekkend (voor onbegenadigden én voor gelovigen)
- het geloof in Christus is volstrekt noodzakeiijk
- vertroostend
- een ruim Evangelie-aanbod

Zeer aanbevolen.
(Advies: Laat even het kerkelijk standpunt buiten beschouwing onder het luisteren, focus hier niet op....)
Ooit was ik geregistreerd... Kan dat opnieuw?
De preken zijn gewoon te beluisteren zonder registratie. Zoals ik nu net merk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Ds J Paauwe

Bericht door Volontair »

-DIA- schreef:
Volontair schreef:
Valcke schreef:Juist vandaag had ik een lange autorit voor mijn werk en op weg terug naar huis de preek van 9 maart 1952 beluisterd.

Zie: https://www.dspaauweaudio.nl/preken.php

Bijzondere preek! Als ik het in enkele kernwoorden mag samenvatten:
- ontdekkend (voor onbegenadigden én voor gelovigen)
- het geloof in Christus is volstrekt noodzakeiijk
- vertroostend
- een ruim Evangelie-aanbod

Zeer aanbevolen.
(Advies: Laat even het kerkelijk standpunt buiten beschouwing onder het luisteren, focus hier niet op....)
Ooit was ik geregistreerd... Kan dat opnieuw?
De preken zijn gewoon te beluisteren zonder registratie. Zoals ik nu net merk.
Direct afspelen wel, maar downloaden lukt mij niet.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:Ik heb van betrouwbare bronnen, mensen van God geleerd, gehoord dat ds. Paauwe geen dwaalleer bracht, maar dat zijn volgelingen na hem een andere weg zijn ingegaan. De preken van ds. Paauwe (hoewel ik ze nooit heb gelezen) zouden goed te lezen zijn. Met het kerkelijk standpunt (vooral van de latere volgelingen van ds. Paauwe) zouden we niet kunnen meegaan.
Dat is dan niet zo betrouwbaar, want zijn volgelingen zijn over het algemeen net zo rechtzinnig als hij.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ds J Paauwe

Bericht door Valcke »

Volontair schreef:
-DIA- schreef:
Volontair schreef:
Valcke schreef:Juist vandaag had ik een lange autorit voor mijn werk en op weg terug naar huis de preek van 9 maart 1952 beluisterd.

Zie: https://www.dspaauweaudio.nl/preken.php

Bijzondere preek! Als ik het in enkele kernwoorden mag samenvatten:
- ontdekkend (voor onbegenadigden én voor gelovigen)
- het geloof in Christus is volstrekt noodzakeiijk
- vertroostend
- een ruim Evangelie-aanbod

Zeer aanbevolen.
(Advies: Laat even het kerkelijk standpunt buiten beschouwing onder het luisteren, focus hier niet op....)
Ooit was ik geregistreerd... Kan dat opnieuw?
De preken zijn gewoon te beluisteren zonder registratie. Zoals ik nu net merk.
Direct afspelen wel, maar downloaden lukt mij niet.
Beluisteren kan zonder registeren. Voor downloaden moet je je inderdaad registreren.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door Erasmiaan »

Ik heb de preek ook geluisterd. Ik weet niet wat ik er over moet zeggen. Wat jij opsomt herken ik zo niet. Ik zou er misschien eens wat meer moeten beluisteren, of nog beter, lezen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door DDD »

Het zou ook wel wat voor de preekluisterkring zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:Ik heb van betrouwbare bronnen, mensen van God geleerd, gehoord dat ds. Paauwe geen dwaalleer bracht, maar dat zijn volgelingen na hem een andere weg zijn ingegaan. De preken van ds. Paauwe (hoewel ik ze nooit heb gelezen) zouden goed te lezen zijn. Met het kerkelijk standpunt (vooral van de latere volgelingen van ds. Paauwe) zouden we niet kunnen meegaan.
Dat is dan niet zo betrouwbaar, want zijn volgelingen zijn over het algemeen net zo rechtzinnig als hij.
Er zijn mensen die zeggen dat na ds. Paauwe er geen ware kerk meer is. Volgens wat mij bijstaat geloven dit de volgelingen van ds. Paauwe.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door DDD »

Daar wijken ze dan niet erg af van hun voorganger, is het niet? Ik zal niet zeggen dat het een volkomen bijzaak is, want de hele neiging om te streven naar een zo zuiver mogelijke kerk is een onhebbelijkheid die haaks staat op het evangelie, maar het is een onhebbelijkheid waar men in -bijvoorbeeld- de Gereformeerde Gemeenten hooguit gradueel anders over denkt. Dus om het nu gelijk onrechtzinnig te noemen, vind ik toch wel ver gaan.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door Valcke »

Erasmiaan schreef:Ik heb de preek ook geluisterd. Ik weet niet wat ik er over moet zeggen. Wat jij opsomt herken ik zo niet. Ik zou er misschien eens wat meer moeten beluisteren, of nog beter, lezen.
Dat kan, er ligt soms heel heel opgesloten in een paar zinnen en dat wordt niet altijd direct begrepen.
Het aanbod kwam vooral aan bod in het tweede deel van de preek, bv. door duidelijk te stellen dat niemand verloren hoeft te gaan en te wijzen op de verzoening die Christus heeft aangebracht.
Maar in iedere preek is de verwoording weer anders, dus er valt genoeg te beluisteren (of te lezen), dat is waar.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Daar wijken ze dan niet erg af van hun voorganger, is het niet? Ik zal niet zeggen dat het een volkomen bijzaak is, want de hele neiging om te streven naar een zo zuiver mogelijke kerk is een onhebbelijkheid die haaks staat op het evangelie, maar het is een onhebbelijkheid waar men in -bijvoorbeeld- de Gereformeerde Gemeenten hooguit gradueel anders over denkt. Dus om het nu gelijk onrechtzinnig te noemen, vind ik toch wel ver gaan.
Er is een heel groot verschil in kerkvisie tussen ds Paauwe en de Gereformeerde Gemeenten. U noemt dat een gradueel verschil?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door Valcke »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Daar wijken ze dan niet erg af van hun voorganger, is het niet? Ik zal niet zeggen dat het een volkomen bijzaak is, want de hele neiging om te streven naar een zo zuiver mogelijke kerk is een onhebbelijkheid die haaks staat op het evangelie, maar het is een onhebbelijkheid waar men in -bijvoorbeeld- de Gereformeerde Gemeenten hooguit gradueel anders over denkt. Dus om het nu gelijk onrechtzinnig te noemen, vind ik toch wel ver gaan.
Er is een heel groot verschil in kerkvisie tussen ds Paauwe en de Gereformeerde Gemeenten. U noemt dat een gradueel verschil?
Jammer dat direct toch weer het kerkelijk standpunt erbij gehaald wordt zonder iets van hem gelezen of gehoord te hebben...?
M.i. kun je dat beter in omgekeerde volgorde doen.
Plaats reactie