Ds. J.P. Paauwe

DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Daar wijken ze dan niet erg af van hun voorganger, is het niet? Ik zal niet zeggen dat het een volkomen bijzaak is, want de hele neiging om te streven naar een zo zuiver mogelijke kerk is een onhebbelijkheid die haaks staat op het evangelie, maar het is een onhebbelijkheid waar men in -bijvoorbeeld- de Gereformeerde Gemeenten hooguit gradueel anders over denkt. Dus om het nu gelijk onrechtzinnig te noemen, vind ik toch wel ver gaan.
Er is een heel groot verschil in kerkvisie tussen ds Paauwe en de Gereformeerde Gemeenten. U noemt dat een gradueel verschil?
Ik vind dat verschil in het geheel niet groot. Ik geloof niet dat ds. Paauwe zich principieel op het standpunt stelde dat er geen andere dominee meer kon komen.

De GG hanteren een iets uitgebreidere selectie, overigens voor een groot deel vanwege familiebanden, al is dat geen principiële maar een pragmatische keus, maar in het licht van de wereldkerk vind ik beide standpunten aardig op elkaar lijken.

Wij hoeven hier niet uitvoerig over de GG te discussiëren, maar ik heb er in ieder geval bezwaar tegen als iemand ds. Paauwe onrechtzinnig noemt. Dat was hij niet. Hij was voluit gereformeerd, al deel ik zijn ietwat zwaarmoedige en rigide visie op het onderscheid tussen waar en niet waar niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Daar wijken ze dan niet erg af van hun voorganger, is het niet? Ik zal niet zeggen dat het een volkomen bijzaak is, want de hele neiging om te streven naar een zo zuiver mogelijke kerk is een onhebbelijkheid die haaks staat op het evangelie, maar het is een onhebbelijkheid waar men in -bijvoorbeeld- de Gereformeerde Gemeenten hooguit gradueel anders over denkt. Dus om het nu gelijk onrechtzinnig te noemen, vind ik toch wel ver gaan.
Er is een heel groot verschil in kerkvisie tussen ds Paauwe en de Gereformeerde Gemeenten. U noemt dat een gradueel verschil?
Jammer dat direct toch weer het kerkelijk standpunt erbij gehaald wordt zonder iets van hem gelezen of gehoord te hebben...?
M.i. kun je dat beter in omgekeerde volgorde doen.
Wat ik net hoorde is dat de Hervormde kerk totaal bedorven is. Die gedachten zijn me bekend. In de tijd van ds. Paauwe waren er nog levende predikers in de Nederlandse Hervormede Kerk. Hoewel het grootste deel van de kerk al wel bedorven was, gold dat toch niet de hele kerk?
Hij zegt letterlijk: Is er nog een in ons midden die het aandurft om nog naar een kerk te gaan?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door Valcke »

Dia, dat is mj bekend. Maar er wordt toch nog wel heel wat meer dingen gezegd. Hebben die voor jou geen waarde of kun je dan niet meer onbevooroordeeld naar het overige luisteren?
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door DDD »

@DIA: Alsof er nu nog steeds niet honderden levende predikers zijn in de PKN.

Maar goed, dat bewijst precies wat ik zeg: dat het verschil helemaal niet zo groot is en al helemaal geen reden om hem onrechtzinnig te noemen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef:Dia, dat is mj bekend. Maar er wordt toch nog wel heel wat meer dingen gezegd. Hebben die voor jou geen waarde of kun je dan niet meer onbevooroordeeld naar het overige luisteren?
Ik hoop het nog te beluisteren. Ik baseer mij nu op artikelen uit kerkelijke bladen. Verder had ik hem nooit gehoord.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door -DIA- »

"Zolang er gezonden worden, worden er ook nog mensen bekeerd."
Hij ontkent dus niet dat er nog gezonden worden...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door Erasmiaan »

Ik wil er toch nog verder op ingaan. Ik heb de ouden ook altijd met respect over ds. Paauwe en Paauweanen horen spreken. Los van hun kerkopvatting uiteraard. Ze herkenden elkaar in de zuivere afsnijdende prediking maar ook in de enige Grondslag die werd gelegd. Wel was er verschil over wel of geen leven voor de rechtvaardigmaking, maar daar konden ze mee omgaan net zoals ze dat deden met Vd Groe en Smytegelt.

Daarom heb ik graag de aanbeveling opgevolgd om de preek te beluisteren. Nu ben ik eigenlijk van mening dat een preek niet gewogen en beoordeeld zou moeten worden (in de eerste plaats). Een preek moet ons wegen en beoordelen. Een preek is bediening der verzoening en moet kracht doen.

Anderzijds is het goed om een preek na te bespreken. Wat sprak aan? Wat raakte het hart? Of bleef het “voor het vestje hangen”?

Ik wil daarom iets verder ingaan op de preek dan ik gisteren heb gedaan. Dan ontkom ik er niet aan iets te zeggen over de snelheid. Ds. preekt zeer langzaam. Dat heeft me de eerste helft van de preek echt parten gespeeld. In de tweede helft viel dat wat meer weg. Hij preekte over het doorsteken van de zijde van Jezus, maar eerlijk gezegd... het is nauwelijks aan de orde geweest. Ik vind dat niet per se goed of fout. Puriteinen hielden ook themapreken. Maar opvallend is het wel.

Een derde opvallend punt vond ik dat de ds. uitzien naar de wederkomst als kenmerk aanlegde. Als je dat niet deed moest je het nakijken. Aan de ene kant is dat waar. Aan de andere kant krijgen de klein- en zwakgelovigen daarmee wel een trap. Maar goed dat zal wel bij zijn kerkelijk standpunt horen.

Ik heb aan het eind toch nog goed mogen luisteren. Het sprak me bijzonder aan hoe hij onbekeerden en bekeerden opwekte om de eenzaamheid te zoeken en daar dagelijks hun zonden (meervoud) aan de Heere te belijden. Niet algemeen, maar woordelijk welke zonde. En dat de Heere wacht om hen genadig te zijn. Daar kwam toch de ruimte. Ik heb wel gevoeld dat de ouden gelijk hadden en dat je onder deze ds. kunt zitten. Aan de andere kant heb ik hier proberen duidelijk te maken dat ik me niet voor kan stellen dat je kunt denken dat dit het één en al is.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 12 apr 2019, 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:Een derde opvallend punt vond ik dat de ds. uitzien naar de wederkomst als kenmerk aanlegde. Als je dat niet deed moest je het nakijken. Aan de ene kant is dat waar. Aan de andere kant krijgen de klein- en zwakgelovigen daarmee wel een trap. Maar goed dat zal wel bij zijn kerkelijk standpunt horen.
Natuurlijk niet. Dat is toch juist het ontdekkende wat we voorstaan. Ook de kleingelovige heeft ontdekking nodig, opdat hij te meer leert uitzien naar Christus tweede komst.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door Erasmiaan »

Herman schreef:
Erasmiaan schreef:Een derde opvallend punt vond ik dat de ds. uitzien naar de wederkomst als kenmerk aanlegde. Als je dat niet deed moest je het nakijken. Aan de ene kant is dat waar. Aan de andere kant krijgen de klein- en zwakgelovigen daarmee wel een trap. Maar goed dat zal wel bij zijn kerkelijk standpunt horen.
Natuurlijk niet. Dat is toch juist het ontdekkende wat we voorstaan. Ook de kleingelovige heeft ontdekking nodig, opdat hij te meer leert uitzien naar Christus tweede komst.
Jawel. En het is ook volgens onze belijdenis. Daarmee viel het me nog wel op. En geloof ik toch dat er van het volk zijn die dit niet altijd zo na kunnen zeggen. Misschien zijn we dit ook wel wat kwijt geraakt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door -DIA- »

Als ik wat meer luister naar die preken, hoewel ik nog niet zoveel heb gehoord, valt me wel de scherpte op. Het wordt hard gebracht, maar op een wat andere manier als een scherpe bid- of boetedagpreek van predikanten uit, laten we zeggen de GG of GGiN. Je hoort minder de bewogenheid, en daardoor kan het harder en meer confronterend overkomen. Dit kan ook op een bepaalde manier afstotend werken. Hoewel hij zich op ds. van der Groe beroept zijn de preken van ds. van der Groe meer ernstvol en klemmend en spreken daardoor het hart aan. Je voelt daar de bewogenheid met de kerk. Ook ds. Paauwe neemt veel waar wat waarheid is. De manier waarop hij het brengt komt in ieder geval wat vreemd over, ik kan het zo meteen niet benoemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door DDD »

@Erasmiaan:
Dat is het meer. Ik denk dat deze dominee heel aardig door had waar het in gemoedelijke bevindelijkheid ook fout kan gaan.

En voor het overige: die traagheid vind ik ook vervelend, maar dat hoort bij de tijd, ook wel. Dat zie je ook in oude journaals.

@DIA:
Misschien is dat wel waar inderdaad.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:Jawel. En het is ook volgens onze belijdenis. Daarmee viel het me nog wel op. En geloof ik toch dat er van het volk zijn die dit niet altijd zo na kunnen zeggen. Misschien zijn we dit ook wel wat kwijt geraakt.
Dat laatste (van dat kwijtraken) herken ik niet zo. Ik bivakkeer wat in andere kerkelijke kringen, en daar wordt zeker aandacht gegeven aan trap en mate en dergelijke meer.

Wet je eerste zinnen betreft. Ik vraag me nu toch serieus af wat het probleem is met de opmerking van ds Paauwe (hoewel ik die niet gehoord heb). Moet je een kleingelovige bevestigen in zijn kleingeloof of bestraffen?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
Erasmiaan schreef:Jawel. En het is ook volgens onze belijdenis. Daarmee viel het me nog wel op. En geloof ik toch dat er van het volk zijn die dit niet altijd zo na kunnen zeggen. Misschien zijn we dit ook wel wat kwijt geraakt.
Dat laatste (van dat kwijtraken) herken ik niet zo. Ik bivakkeer wat in andere kerkelijke kringen, en daar wordt zeker aandacht gegeven aan trap en mate en dergelijke meer.

Wet je eerste zinnen betreft. Ik vraag me nu toch serieus af wat het probleem is met de opmerking van ds Paauwe (hoewel ik die niet gehoord heb). Moet je een kleingelovige bevestigen in zijn kleingeloof of bestraffen?
Om welke preek ging het? Ik zie een hele rij preken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door Erasmiaan »

-DIA- schreef:
Herman schreef:
Erasmiaan schreef:Jawel. En het is ook volgens onze belijdenis. Daarmee viel het me nog wel op. En geloof ik toch dat er van het volk zijn die dit niet altijd zo na kunnen zeggen. Misschien zijn we dit ook wel wat kwijt geraakt.
Dat laatste (van dat kwijtraken) herken ik niet zo. Ik bivakkeer wat in andere kerkelijke kringen, en daar wordt zeker aandacht gegeven aan trap en mate en dergelijke meer.

Wet je eerste zinnen betreft. Ik vraag me nu toch serieus af wat het probleem is met de opmerking van ds Paauwe (hoewel ik die niet gehoord heb). Moet je een kleingelovige bevestigen in zijn kleingeloof of bestraffen?
Om welke preek ging het? Ik zie een hele rij preken.
Even teruglezen: de preek van 9 maart 1952 (post van Valcke in dit topic met aanbeveling).
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ds. J. Paauwe

Bericht door Valcke »

Ik had die preek gisteren beluisterd. Het is niet bedoeld als aanbeveling van speciaal deze preek. Je kunt ook een andere nemen.
Plaats reactie