Ewald Mackay

Plaats reactie
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Ewald Mackay

Bericht door Boertje »

Ik las iets over deze auteur in een ander draadje. Ik ken deze schrijver niet maar ben wel benieuwd naar wat hij schrijft. Wie kan iets meer over zijn boeken vertellen? Hij heeft meerdere boeken geschreven, welk boek van hem raad je aan?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ewald Mackay

Bericht door Zita »

Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Ewald Mackay

Bericht door Roeline »

...en voor wie in die kringen verkeert: sinds jaar en dag pabodocent.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Ewald Mackay

Bericht door Floppy »

Ik kan deze publicatie van Mackay over de traditie en schriftgezag aanbevelen:
http://www.ewaldmackay.nl/images/Artike ... tie169.pdf
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ewald Mackay

Bericht door Herman »

Mackay is een gewaardeerd historicus en houdt zich voor een groot gedeelte bezig met de christelijke geschiedbeschouwing. Na daarop thematisch te zijn gepromoveerd heeft hij vorige jaar een christelijke geschiedschrijving op de markt gebracht in dit boek. Zijn levenswerk is daarmee als het goed is afgerond.

Op zijn columns is wel wat af te dingen. Wat mij betreft hoef je als volwassen man jezelf niet meer te verliezen in een Snuf de hond of een ander jeugdboek. Het is wel eens aardig om er weer eens te lezen, maar dergelijke nostalgische gevoelens zijn wat mij betreft enigszins overtrokken.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ewald Mackay

Bericht door Bertiel »

Juist die columns zijn het die ik ontzettend kan waarderen, nostalgisch en toch positief. Brede kijk op het leven en altijd wel weer een eyeopener.
Diverse boeken (opnieuw) gelezen naar aanleiding van zijn columns.
Erg zin in vrijdag avond, de laatste wagon ga ik erbij pakken, weer heerlijk in lezen!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ewald Mackay

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:Juist die columns zijn het die ik ontzettend kan waarderen, nostalgisch en toch positief. Brede kijk op het leven en altijd wel weer een eyeopener.
Diverse boeken (opnieuw) gelezen naar aanleiding van zijn columns.
Erg zin in vrijdag avond, de laatste wagon ga ik erbij pakken, weer heerlijk in lezen!
Heb ik ook inderdaad. Net als bij de schrijfsels van Bart Jan Spruyt.

Maar ik kan me voorstellen dat het niet iedereen aanspreekt. Je moet misschien een nostalgische / melancholische / romantische geest hebben, om herkenning te kunnen ervaren. Of een brede interesse van hetzelfde soort hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ewald Mackay

Bericht door DDD »

Ik kan zijn bijdragen zeer waarderen. Terwijl ik toch wel wat progressieve neigingen heb.

Het kan denk ik ook de weidsheid van het perspectief zijn en de mooie formuleringen die je aanspreken.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ewald Mackay

Bericht door Terri »

Ik proef een milde, wijze geest, welke geleerd heeft de dingen te rangschikken en te verwerken tot een brede zienswijze. Terwijl hij toch heel Bijbels blijft, maar de waarheid nastreeft van Mat. 7.
En ja, z'n 'taalkleed' vind ik heel mooi.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Ewald Mackay

Bericht door Charles »

Terri schreef:Ik proef een milde, wijze geest, welke geleerd heeft de dingen te rangschikken en te verwerken tot een brede zienswijze. Terwijl hij toch heel Bijbels blijft, maar de waarheid nastreeft van Mat. 7.
En ja, z'n 'taalkleed' vind ik heel mooi.
Mooi gezegd. Helemaal mee eens. Ik mag Ewald Mackay (en ook Bart-Jan Spruyt) graag lezen.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ewald Mackay

Bericht door Bertiel »

http://www.ewaldmackay.nl/images/Artike ... tie116.pdf

Dit interview is misschien wel het meest leerzame voor ons.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ewald Mackay

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:http://www.ewaldmackay.nl/images/Artike ... tie116.pdf

Dit interview is misschien wel het meest leerzame voor ons.
Ik kende deze man ook niet. Nooit van gehoord, of niet tot me doorgedrongen.
In wat ik lees zie ik wel punten waar ik mee kan instemmen... Enkele opvallende
punten.
De vraag: Wat moet er na het modernisme en het postmodernisme nog komen?
Ik een terecht overdenking!
Nog een citaat: Ik vind het verbijsterend hoe klakkeloos de gereformeerde gezindte meegaat in acceptatie van internet en sociale media.
Verder denk ik dat hij toch een wat andere gedachtenbron heeft dan het traditionele
denken zoals dat was (in mijn geval) de gereformeerde gemeenten van de jaren 60 en 70. Veel dingen ben ik met hem eens. In andere kan ik me minder terugvinden.
Een ding valt wel op: De snelheid waarmee alles veranderd. Dat is een ongekend fenomeen. Ik denk zelfs in het hele bestaan van deze wereld. Dat zou ook wel wat te denken moeten geven.
Vanmorgen las ik een krantenartikel over het verdwijnen van het rijke roomse leven in het RD. Dit betreft ook een zeer snelle ontwikkeling. Een ontwikkeling die ik zelf helemaal bewust meemaakte. En ware bij de RKK alleen zo, hetzelfde zagen we ook in de oude Nederlandse volkskerk, de NHK. Dat is ook verbijsterend te noemen. Alsof een onzichtbare hand de kerken doet instorten. Alle pogingen tot het vasthouden van het kerkvolk door vernieuwen ten spijt, gaat het steeds sneller. "Er lijkt geen houden aan", alle bakens en schepen op het strand ten spijt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ewald Mackay

Bericht door J.C. Philpot »

J.C. Philpot schreef:
Bertiel schreef:Juist die columns zijn het die ik ontzettend kan waarderen, nostalgisch en toch positief. Brede kijk op het leven en altijd wel weer een eyeopener.
Diverse boeken (opnieuw) gelezen naar aanleiding van zijn columns.
Erg zin in vrijdag avond, de laatste wagon ga ik erbij pakken, weer heerlijk in lezen!
Heb ik ook inderdaad. Net als bij de schrijfsels van Bart Jan Spruyt.

Maar ik kan me voorstellen dat het niet iedereen aanspreekt. Je moet misschien een nostalgische / melancholische / romantische geest hebben, om herkenning te kunnen ervaren. Of een brede interesse van hetzelfde soort hebben.
Nog een persoon met een nostalgische / melancholische / romantische geest:

https://www.rd.nl/kerk-religie/karel-bo ... -1.1564320
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ewald Mackay

Bericht door Bertiel »

Mooi om te lezen idd.
Ook het stuk van ds Roos over zn ontmoeting met onze koning en koningin ontroerde me
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie