Kronieken van Narnia

TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Kronieken van Narnia

Bericht door TSD »

Ik overweeg om de Kronieken van Narnia van C. S. Lewis te kopen t.b.v. mijn zoon. Ik wil ze sowieso wel eerst zelf lezen voordat ik ze doorgeef.

Zijn er hier die die deze boeken gelezen hebben? Ik vroeg me vooral af, zijn ze verantwoord en zo ja, vanaf welke leeftijd zijn ze geschikt?
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door ZWP »

TSD schreef:Ik overweeg om de Kronieken van Narnia van C. S. Lewis te kopen t.b.v. mijn zoon. Ik wil ze sowieso wel eerst zelf lezen voordat ik ze doorgeef.

Zijn er hier die die deze boeken gelezen hebben? Ik vroeg me vooral af, zijn ze verantwoord en zo ja, vanaf welke leeftijd zijn ze geschikt?
Ze zijn wel verantwoord m.i., maar je moet wel van het genre houden. Vanaf jaar of 10 geschikt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door J.C. Philpot »

Als je een ereader hebt kun je ze hier in het Engels gratis downloaden:
https://www.epubbooks.com/series/49-the ... -of-narnia

Voor in dw auto voorgelezen in het Nederlands:
https://www.radiomaria.nl/?page_id=2592

Ik heb ze met smaak gelezen, maar het moet je ding zijn. Mijn kinderen (de oudste word blew 9) laat ik ze nog niet lezen of luisteren, omdat ik vind dat ze eerst meer moeten kunnen onderscheiden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door Mannetje »

Ik vind ze geweldig, zeker in het Engels.
Onze kinderen lezen ze vanaf groep 7, dan kun je ook echt een gesprek aangaan over diepere lagen in het verhaal.
Zijn ze verantwoord? Ik weet dat de meningen daarover verdeeld zijn. Zelf vind ik de sprookjesvorm een mooie vertelvorm, maar dat zal niet ieder met mij eens zijn. Ook de rol van Aslan, de Leeuw, is iets waar je over kunt discussiëren. Hier en daar heeft hij duidelijk parallellen met de Heere Jezus, hoewel Lewis zelf heeft aangegeven dat je absoluut geen is-gelijk-teken tussen de Heere Jezus en Aslan kunt zetten.

Ik zou kijken of je ook het boek "Liefs van C.S. Lewis" ergens kunt vinden, hierin staan brieven van Lewis aan kinderen, waarin hij ook toelichting geeft op delen van het boek.
-
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door Bertiel »

Vrij recent gelezen. Prachtige boeken! En vanaf een jaar of 10, 11 prima te lezen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door Floppy »

Ik heb ze integraal aan de kinderen voorgelezen. De stukken waar je het minder mee eens bent zijn juist ideaal voor een gesprek. Maar zo vaak kwam dat niet voor, integendeel, vaak werd ik door subtiele beelden aan het denken gezet over mezelf.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door TSD »

Bedankt allemaal voor de reacties!

En @Mannetje bedankt voor de boekentip, dat boek kende ik nog niet.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door TSD »

Floppy schreef:Ik heb ze integraal aan de kinderen voorgelezen. De stukken waar je het minder mee eens bent zijn juist ideaal voor een gesprek. Maar zo vaak kwam dat niet voor, integendeel, vaak werd ik door subtiele beelden aan het denken gezet over mezelf.
Welke delen was je het minder mee eens?
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door Floppy »

TSD schreef:
Welke delen was je het minder mee eens?
Er wordt nogal vrijmoedig omgesprongen met de griekse mythologie, waarbij bijvoorbeeld de god Bacchus - als ik me goed herinner - op een positieve manier in het verhaal is opgenomen.
Of het bekende probleem rond Emeth in het laatste boek; waarbij Lewis lijkt te zeggen dat je tijdens je leven niet persé Jezus hoeft gekend te hebben om toch zalig te worden.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door Jongere »

Ik sluit me aan bij de vorige sprekers. Ik kan me aarzelingen bij de boeken wel voorstellen. Richting mijn kinderen zou ik zelf echt wachten tot ze wat ouder zijn voordat ik Narnia aan ze zou geven. Denk inderdaad aan zo'n 10/12 ofzo.
Maar zelf vind ik de boeken schitterend. Je moet wel weten wat je leest. Het is geen allegorie (terwijl de christelijke symboliek rijk geladen (of overladen) is) en evenmin een sprookje (terwijl er heel wat mythische wezens in voorkomen).
Wat mij erg geholpen heeft, is kennis nemen van Lewis' eigen visie op Narnia (en op literatuur en met name mythen in het algemeen). Het boek dat genoemd is helpt daarbij, maar bijv. ook het gedeelde over Narnia uit de biografie van McGrath over Lewis. En ik vond het boekje "Tolkien: Mens en mythe" in dit verband heel interessant. Zijdelings komt daar Lewis ook in ter sprake, en het gaat juist in op de duiding van dit soort boeken.
Kinderen hebben dat soort duiding vooraf natuurlijk niet nodig, maar het kan je als ouder wel helpen -denk ik- om een afweging te maken en ook op de goede manier over de boeken te spreken met hen. En ik denk dat kinderen nog iets hebben -aan naïviteit- wat hen juist geschikte lezers maakt van deze boeken (en ons wat minder geschikt).
Voor mij weten deze boeken van Lewis (net als zijn ruimtetrilogie) toch iets aan te boren wat ik verder maar weinig tegenkom. Wat dat precies is, is nog niet zo eenvoudig uit te leggen. Het is wat hij weet te doen met je verbeelding; leren om met andere ogen naar de wereld te kijken.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door TSD »

Floppy schreef:
TSD schreef:
Welke delen was je het minder mee eens?
Er wordt nogal vrijmoedig omgesprongen met de griekse mythologie, waarbij bijvoorbeeld de god Bacchus - als ik me goed herinner - op een positieve manier in het verhaal is opgenomen.
Of het bekende probleem rond Emeth in het laatste boek; waarbij Lewis lijkt te zeggen dat je tijdens je leven niet persé Jezus hoeft gekend te hebben om toch zalig te worden.
Oké, bedankt voor de uitleg!
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door TSD »

Jongere schreef:Ik sluit me aan bij de vorige sprekers. Ik kan me aarzelingen bij de boeken wel voorstellen. Richting mijn kinderen zou ik zelf echt wachten tot ze wat ouder zijn voordat ik Narnia aan ze zou geven. Denk inderdaad aan zo'n 10/12 ofzo.
Maar zelf vind ik de boeken schitterend. Je moet wel weten wat je leest. Het is geen allegorie (terwijl de christelijke symboliek rijk geladen (of overladen) is) en evenmin een sprookje (terwijl er heel wat mythische wezens in voorkomen).
Wat mij erg geholpen heeft, is kennis nemen van Lewis' eigen visie op Narnia (en op literatuur en met name mythen in het algemeen). Het boek dat genoemd is helpt daarbij, maar bijv. ook het gedeelde over Narnia uit de biografie van McGrath over Lewis. En ik vond het boekje "Tolkien: Mens en mythe" in dit verband heel interessant. Zijdelings komt daar Lewis ook in ter sprake, en het gaat juist in op de duiding van dit soort boeken.
Kinderen hebben dat soort duiding vooraf natuurlijk niet nodig, maar het kan je als ouder wel helpen -denk ik- om een afweging te maken en ook op de goede manier over de boeken te spreken met hen. En ik denk dat kinderen nog iets hebben -aan naïviteit- wat hen juist geschikte lezers maakt van deze boeken (en ons wat minder geschikt).
Voor mij weten deze boeken van Lewis (net als zijn ruimtetrilogie) toch iets aan te boren wat ik verder maar weinig tegenkom. Wat dat precies is, is nog niet zo eenvoudig uit te leggen. Het is wat hij weet te doen met je verbeelding; leren om met andere ogen naar de wereld te kijken.
Bedankt voor de reactie. Mijn eigen interesse wordt wel groter nu :)

En ik ga nog heel even wachten met aanbieden aan mijn zoon, maar dan heb ik tijd om ze zelf rustig te lezen :D

Van Lewis heb ik tot nu toe alleen 'Brieven uit de hel' gelezen. Dat vond ik zelf een heel leerzaam boek. Dat zou ik inderdaad ook wel kunnen omschrijven als 'leren om met andere ogen naar de werkelijkheid om je heen te kijken'.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door ZWP »

Terzijde: wat zijn hedendaagse schrijvers die dezelfde gave hebben als CS Lewis?
In een pessimistische bui denk ik dat ze niet meer bestaan, maar wie weet?
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door Floppy »

Jongere schreef:...
Voor mij weten deze boeken van Lewis (net als zijn ruimtetrilogie) toch iets aan te boren wat ik verder maar weinig tegenkom. Wat dat precies is, is nog niet zo eenvoudig uit te leggen. Het is wat hij weet te doen met je verbeelding; leren om met andere ogen naar de wereld te kijken.
O ja, absoluut.

'Perelandra' heeft zelfs mijn visie op dagelijks voedsel veranderd. Er komt daarin een situatie voor waarbij de hoofdpersoon vruchten tegenkomt, die erg lekker zijn. Echter, heel af en toe vindt hij een vrucht die nog veel en veel bijzonderder is.
De hoofdpersoon concludeert dan dat iemand op aarde waarschijnlijk al snel een proces zou bedenken waarbij er alleen nog maar vruchten van het heel bijzondere type zouden groeien. Maar dat die heel bijzondere vruchten alleen maar zo bijzonder zijn vanwege het feit dat ze tussen de "gewone" hangen. Als alles bijzonder is, is niets het meer.
Les: Wanneer je tevreden bent met dagelijks brood, kan je genieten van die enkele keer dat je iets bijzonders eet.

Of ik zit aan dat apologetische argument van Puddelglum te denken, in de grot van de Zilveren Stoel, maar ik kan het niet uit mijn hoofd goed samenvatten.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door parsifal »

ZWP schreef:Terzijde: wat zijn hedendaagse schrijvers die dezelfde gave hebben als CS Lewis?
In een pessimistische bui denk ik dat ze niet meer bestaan, maar wie weet?
Moeilijke vraag. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die en de vertel gave van Lewis hebben en ook nog het vermogen om boeken als "Mere Christianity" en "Surprised by Joy" te schrijven. Stott en Keller hebben boeken die even prettig geschreven zijn als Lewis' boeken, maar vooral Keller is minder origineel en bouwt veel op Lewis. En beide zie ik niet in staat om goede kinderboeken te schrijven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie