Kronieken van Narnia

TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door TSD »

Floppy schreef:Maak je er niet te druk over, lees ze gewoon :)
Ik maak me niet druk, hoor, ik probeer alleen kennis te vergaren vanuit de ervaring van anderen. Natuurlijk ga ik ze gewoon lezen :)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door Jongere »

Een mening: https://www.google.com/amp/s/www.thegos ... der/%3famp

Voor een állereerste lezing snap ik dat betoog wel.
Verder (her)lees ik ze nu altijd chronologisch, en dat geeft weer een ander soort voldoening. Je kunt weinig fout doen, zo lang je The Last Battle maar voor het laatst bewaart.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door TSD »

Jongere schreef:Een mening: https://www.google.com/amp/s/www.thegos ... der/%3famp

Voor een állereerste lezing snap ik dat betoog wel.
Verder (her)lees ik ze nu altijd chronologisch, en dat geeft weer een ander soort voldoening. Je kunt weinig fout doen, zo lang je The Last Battle maar voor het laatst bewaart.
Interessant artikel :) aangezien het mijn állereerste lezing wordt heeft dit artikel mij overtuigt om de volgorde van publicatie aan te houden.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door TSD »

parsifal schreef: Mijn onderschrift al tegengekomen?
Inmiddels wel. Ik vind er overigens wel een opmerkelijk taalverschil.

Isn’t safe = gevaarlijk
Safe = niet gevaarlijk

Ik snap de Nederlandse vertaling. Maar ik denk bij het woord “safe” niet aan een ongevaarlijk dier. Bij “safe” heb ik op de een of andere manier toch een andere associatie. Maar misschien komt dat door mijn beperkte taalgevoel vwb de Engelse taal.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door parsifal »

TSD schreef:
parsifal schreef: Mijn onderschrift al tegengekomen?
Inmiddels wel. Ik vind er overigens wel een opmerkelijk taalverschil.

Isn’t safe = gevaarlijk
Safe = niet gevaarlijk

Ik snap de Nederlandse vertaling. Maar ik denk bij het woord “safe” niet aan een ongevaarlijk dier. Bij “safe” heb ik op de een of andere manier toch een andere associatie. Maar misschien komt dat door mijn beperkte taalgevoel vwb de Engelse taal.
Ik heb de Nederlandse versie nooit gelezen, maar ik denk dat ik ook voor iets als "zonder gevaar" als vertaling zou kiezen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door TSD »

Het 1e boek (de Heks, de Leeuw en de Kleerkast) heb ik inmiddels uit.

Ik vind het bijzonder knap hoe de schrijver de sprookjesstijl consequent kan blijven hanteren, ook echt op het niveau en in de belevingswereld van kinderen blijft en desondanks dit kan combineren met een hele mooie Bijbelse boodschap.

Ik moet zeggen dat ik het boek eerst een beetje zat te lezen met de ogen van bijv. de Heilige Oorlog van John Bunyan. Maar ik kwam er achter dat Lewis wel veel vrijer verteld en dat je van heel veel detailelementen niet moet proberen om te bedenken hoe dit 'matcht' met Bijbelse noties of iets dergelijks. Wat dat betreft kan je inderdaad absoluut geen 1-op-1 vergelijking maken tussen Aslan en de Heere Jezus. Het blijft wel gewoon een verhaal en geen echte allegorie in mijn ogen. Ik denk dat ik dat sneller had gezien wanneer ik zonder enige voorkennis dit boek in handen had gekregen en gewoon was gaan lezen.

Er zitten echt hele mooie en ook wel ontroerende dingen in. Zo had ik zelf als lezer tot het laatste moment absoluut niet gedacht dat Aslan zichzelf zou opofferen juist voor Edmund. Het maakt de boodschap ook wel sterk vind ik. Ook de lijnen die door te trekken zijn vanuit de Verborgen Krachten en de Stenen Tafel zijn heel mooi.

Tegelijkertijd blijft Lewis in de belevingswereld van het kind. Grappig bijvoorbeeld dat een van de 'goede' wetten die gemaakt worden is, dat er geen schoolplicht meer is, behalve voor diegenen die dat zelf willen :D
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door Dodo »

TSD schreef:(...)

Tegelijkertijd blijft Lewis in de belevingswereld van het kind. Grappig bijvoorbeeld dat een van de 'goede' wetten die gemaakt worden is, dat er geen schoolplicht meer is, behalve voor diegenen die dat zelf willen :D
Ik heb de Kleerkast ook onlangs weer gelezen, naar aanleiding van de discussies op dit forum. Maar dit is me niet opgevallen. Waar is dat dan?
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door TSD »

Dodo schreef:
TSD schreef:(...)

Tegelijkertijd blijft Lewis in de belevingswereld van het kind. Grappig bijvoorbeeld dat een van de 'goede' wetten die gemaakt worden is, dat er geen schoolplicht meer is, behalve voor diegenen die dat zelf willen :D
Ik heb de Kleerkast ook onlangs weer gelezen, naar aanleiding van de discussies op dit forum. Maar dit is me niet opgevallen. Waar is dat dan?
Ongeveer midden in het hoofdstuk “de jacht op het witte hert” :

....en ze bevrijden de jonge dwergjes en de kleine satyrtjes van de verplichting om naar school te gaan; ze hoefden alleen nog maar naar school als ze dat zelf wilden...
Plaats reactie