Cathechismusverklaringen/preken

Catehechismusverklaringen/preken

Peiling eindigde op 23 mar 2019, 17:17

Heteren/Roos/van Weerd: Voor altijd Getroost
4
3%
L. Huisman: De Heidelbergse Catechismus
14
12%
G.H. Kersten: De Heidelbergse Catechismus
10
9%
A. Moerkerken: Ons troostboek
5
4%
H. Veldkamp: Zondagskinderen
6
5%
Theodorus van der Groe: Des christens eenigen troost in leven en sterven
8
7%
Hermann Kohlbrugge: De eenvoudige Heidelberger
10
9%
B. Smytegelt: De enige troost in leven en sterven
16
14%
Ursinus Zacharias: Het Schatboek
28
24%
Overig: Harinck; Van Aalst; van Haaren; Karels; Hoogerland; niet nader genoemd
15
13%
 
Totaal aantal stemmen: 116

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8941
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door J.C. Philpot »

Jantje schreef: En verder? (En dan bedoel ik eigenlijk hedendaagse predikanten.)
Ach, vergeleken met heldere lichten van Ursinus, de oudvaders en Kohlbrugge, zijn moderne predikanten toch flakkerende pitjes en walmende nachtkaarsjes?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Jantje »

J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef: En verder? (En dan bedoel ik eigenlijk hedendaagse predikanten.)
Ach, vergeleken met heldere lichten van Ursinus, de oudvaders en Kohlbrugge, zijn moderne predikanten toch flakkerende pitjes en walmende nachtkaarsjes?
Dat is erg negatief. Dat zou dus betekenen dat alles over 100 jaar uitgeflakkerd en uitgebrand is. Dat vind ik wel heel erg somber.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Jo-Ann »

Bij overig en aanbevelingswaardig: ds. van Reenen
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door JCRyle »

J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef: En verder? (En dan bedoel ik eigenlijk hedendaagse predikanten.)
Ach, vergeleken met heldere lichten van Ursinus, de oudvaders en Kohlbrugge, zijn moderne predikanten toch flakkerende pitjes en walmende nachtkaarsjes?
Zei ds. Du Marchie. :)
Jantje schreef:
JCRyle schreef:Het Schatboek van Ursinus.
En verder? (En dan bedoel ik eigenlijk hedendaagse predikanten.)
Hedendaags interpreteer ik dan wat breder dan alleen vandaag de dag, maar denk aan een ds. Smits.
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Piet Puk »

-DIA- schreef:Ik gebruik zelf vaak de Catechismusverklaring van ds. E. Venema.
Ook die van ds. D.L. Aangeenbrug is goed.
Eenvoudig, bevindelijk, en nog heel actueel.
Maar ook de "Toetssteen der ware en valse genade" van ds. van der Groe is in feite een Catechismusverklaring.

En die van ds. van Sliedregt is ook aan te bevelen.
Sorry, maar aan de catechismusverklaring van ds. Aangeenbrug zullen velen heden ten dage een aanstoot hebben. En ik neig ook die kant op.
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Piet Puk »

Ik beveel de catechismusverklaring van ds. Beukelman van harte aan. Vooral inleiding en toepassing zijn parels.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:
-DIA- schreef:Ik gebruik zelf vaak de Catechismusverklaring van ds. E. Venema.
Ook die van ds. D.L. Aangeenbrug is goed.
Eenvoudig, bevindelijk, en nog heel actueel.
Maar ook de "Toetssteen der ware en valse genade" van ds. van der Groe is in feite een Catechismusverklaring.

En die van ds. van Sliedregt is ook aan te bevelen.
Sorry, maar aan de catechismusverklaring van ds. Aangeenbrug zullen velen heden ten dage een aanstoot hebben. En ik neig ook die kant op.
Wat is er met ds. Aangeenbrug? Misschien is het ook bekend dat hij hier heeft gestaan? Ik heb altijd met hoogachting over hem horen spreken.

Uit een recensie in DWS uit 1989 is het volgende te lezen.
In de verantwoording door de kinderen van ds. Aangeenbrug in dit boek heb ik gezien, dat deze preken zo door hem zijn uitgesproken en dat men daar niet veel in gewijzigd heeft. Wel sommige persoonlijke dingen heeft men er uitgelaten. Het lijkt me dat in het voorlezen van deze preken in de kerk, misschien nog wel enige dingen kunnen worden overgeslagen. In de verantwoording wordt gezegd, dat als men een dogmatische verhandeling van de leer in dit boek verwacht, men die tevergeefs in dit boek zal zoeken. Ds. Aangeenbrug was al oud, als hij deze preken heeft gedaan en zo heeft hij dan ook zoveel mogelijk uit het hart vandaan gesproken, als hij de Catechismus verklaarde. Vandaar ook, dat hij bijvoorbeeld bij de verklaring van zondag 7 tot een uitspraak is gekomen dat geen dood mens Christus ingelijfd wordt. We moeten zo''n uitspraak in een zeker verband en bepaald licht zien. Zo zullen er nog wel meer van zulke dingen op te merken zijn, maar we moeten niet uit het oog verliezen dat ds. Aangeenbrug tot in zijn hoge ouderdom het Woord Gods heeft mogen uitdragen, ook als hem de voorbereiding voor de preek niet meer zo gemakkelijk zal zijn gevallen. We weten uit de tijd toen hij nog in zijn volle glorie was, hoe hij Gods Woord wist te verklaren en wat er toen ook van zijn spreken uit mocht gaan. Met alle waardering voor het werk dat hij zovele jaren in de gemeenten heeft mogen doen, waarvan ook deze Catechismusverklaring getuigenis geeft, geloven we dat ook wat hierin nog van hem nagelaten is, door onze gemeenten met blijdschap zal worden ontvangen. De Heere schenke bovenal over dit gesprokene wat van hem is opgetekend, ook na zijn dood nog Zijn onmisbare zegen tot het heil van onsterfelijke zielen en tot troost van Zijn volk.

Vermoedelijk is dit geschreven door ds. Mallan, die destijds hoofdredacteur van DWS was. Er staat verder geen naam onder.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door TSC »

Van ds. A.F. Honkoop is ook een Catechismusverklaring beschikbaar. Ik vraag me af wat het nut is van zo ontzettend veel verklaringen, maar deze vind ik wel bijzonder mooi.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8941
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door J.C. Philpot »

Jantje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef: En verder? (En dan bedoel ik eigenlijk hedendaagse predikanten.)
Ach, vergeleken met heldere lichten van Ursinus, de oudvaders en Kohlbrugge, zijn moderne predikanten toch flakkerende pitjes en walmende nachtkaarsjes?
Dat is erg negatief. Dat zou dus betekenen dat alles over 100 jaar uitgeflakkerd en uitgebrand is.
Misschien is dat ook wel zo. Net zoals de kandelaar weggenomen is in Klein-Azie, nu ook steeds meer uit West-Europa. Ik ben daar niet positief over.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Piet Puk »

@DIA. Ik zeg niks over de persoon van ds. Aangeenbrug. Ik heb destijds weleens zondagen gelezen van hem, die doordrenkt zijn met waarschuwen en afkeuren van verzekeren, inenten, zangkoren e.d.

Niet verkeerd wat mij betreft, maar de pastorale benadering mis ik helaas.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:@DIA. Ik zeg niks over de persoon van ds. Aangeenbrug. Ik heb destijds weleens zondagen gelezen van hem, die doordrenkt zijn met waarschuwen en afkeuren van verzekeren, inenten, zangkoren e.d.

Niet verkeerd wat mij betreft, maar de pastorale benadering mis ik helaas.
Hij was mijns inziens gewoon recht door zee... zoals wel merkte. Dan maak je over het algemeen geen vrienden. :) Ook in aanmerking nemende wat ds. Mallan schreef in bovenstaand stukje.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Roos2018 »

Piet Puk schreef:@DIA. Ik zeg niks over de persoon van ds. Aangeenbrug. Ik heb destijds weleens zondagen gelezen van hem, die doordrenkt zijn met waarschuwen en afkeuren van verzekeren, inenten, zangkoren e.d.

Niet verkeerd wat mij betreft, maar de pastorale benadering mis ik helaas.
Dat zijn persoonlijke (tijd en cultureel gebonden) voorkeuren, en hebben niks met de Bijbelse waarheid en de orthodox gereformeerde theologie te maken, en horen daarom al helemaal niet in een Catechismus verklaring thuis.
Wij lezen het Schatboek van Ursinus, daarin is Bijbelse wijsheid en zo ontzettend veel onderwijs in te lezen, op een manier dat iedereen dat kan begrijpen.
Wat ons betreft een klassieker die we aanraden voor elk christelijk huis.
Voor mij persoonlijk hoeven er helemaal niet zoveel verschillende catechismus verklaringen op de markt gebracht te worden; tenzij iemand kan uitleggen wat de toegevoegde waarde daarvan is.
Mannetje
Berichten: 7739
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Mannetje »

De reden lijkt me dat er voor vacante gemeentes voldoende aanbod moet zijn om ieder jaar uit een andere verklaring te kunnen lezen.
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Jantje »

J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef: En verder? (En dan bedoel ik eigenlijk hedendaagse predikanten.)
Ach, vergeleken met heldere lichten van Ursinus, de oudvaders en Kohlbrugge, zijn moderne predikanten toch flakkerende pitjes en walmende nachtkaarsjes?
Dat is erg negatief. Dat zou dus betekenen dat alles over 100 jaar uitgeflakkerd en uitgebrand is.
Misschien is dat ook wel zo. Net zoals de kandelaar weggenomen is in Klein-Azie, nu ook steeds meer uit West-Europa. Ik ben daar niet positief over.
Daar schrik ik van. Ik heb toch nog wel hoop voor Nederland hoor, ondanks de oordelen die er liggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Boertje »

Tip: Cathechismusverklaring 2delen van Aangeenbrug herdruk van EFAMA zie ik nu op Boekwinkeltjes.nl staan voor 32,50 beide delen tezamen nieuw. Goed kijken het is de uitgever zelf die dit als restpartij aanbiedt. Is gelijk doorb mij besteld.
Plaats reactie