Cathechismusverklaringen/preken

Catehechismusverklaringen/preken

Peiling eindigde op 23 mar 2019, 17:17

Heteren/Roos/van Weerd: Voor altijd Getroost
4
3%
L. Huisman: De Heidelbergse Catechismus
14
12%
G.H. Kersten: De Heidelbergse Catechismus
10
9%
A. Moerkerken: Ons troostboek
5
4%
H. Veldkamp: Zondagskinderen
6
5%
Theodorus van der Groe: Des christens eenigen troost in leven en sterven
8
7%
Hermann Kohlbrugge: De eenvoudige Heidelberger
10
9%
B. Smytegelt: De enige troost in leven en sterven
16
14%
Ursinus Zacharias: Het Schatboek
28
24%
Overig: Harinck; Van Aalst; van Haaren; Karels; Hoogerland; niet nader genoemd
15
13%
 
Totaal aantal stemmen: 116

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Valcke »

-DIA- schreef:
geartjen schreef:
-DIA- schreef:
windorgel schreef:Weet jij of er gemeenten zijn in de GGiN waar preken gelezen worden van predikanten die nog in leven zijn? In de gemeente die ik ken gebeurt dat niet namelijk.
Traditioneel zeker niet veel. Overigens was dat in de Gereformeerde Gemeenten ook wel in sommige gemeenten het geval. Ook bij ons worden zelden preken gelezen van nog in leven zijnde predikanten.
Enkele uitzonderingen zijn wel dat er in de middagdiensten Bijbellezingen worden gelezen van o.a. ds. P. Blok, ds. G. Mouw, en ik herinner mij een enkele preek van ds. Moerkerken, en ds. C. Vogelaar.
Ik hoor bij ons toch wel veel hedendaagse predikanten

Vanaf januari dit jaar hier gelezen:
b van der heiden
moerkerken
petrus van der hagen
van den noord
moerkerken (prekenserie over Abraham uit het boek 'Naar het land dat Ik u wijzen zal')
Ja ja, hedendaagse predikanten als Petrus van der Hagen... U bent goed op de hoogte merk ik wel.
Je leest niet goed, DIA (deze keer). Geartjen schreef wat anders.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Boertje »

Dan zijn wij in de CGK maar gezegend dat er altijd wel een predikant is. Wij hebben zelden leesdiensten, maar wel geregeld gastpredikanten van alle flanken uit de CGK vertegenwoordigd.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door newton »

-DIA- schreef:
geartjen schreef:
Ik hoor bij ons toch wel veel hedendaagse predikanten

Vanaf januari dit jaar hier gelezen:
b van der heiden
moerkerken
petrus van der hagen
van den noord
moerkerken (prekenserie over Abraham uit het boek 'Naar het land dat Ik u wijzen zal')
Ja ja, hedendaagse predikanten als Petrus van der Hagen... U bent goed op de hoogte merk ik wel.
Dit was het volledige lijstje van de middagdiensten vanaf begin januari, waarbij het de laaste weken dus alleen maar Moerkerken is (mooie serie trouwens). Dan sla ik met 'veel hedendaagse predikanten' de plank niet erg mis toch :-)
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Piet Puk »

Mannetje schreef:
Piet Puk schreef:Dit jaar hoopt er een catechismusverklaring uit te komen van ds. A. Schultink. Ik verwacht die wel aan te kunnen bevelen.
Ik vind dit een grappige zin. De verklaring hoopt iets. :)
Lezen blijft lastig. Zal altijd wel zo blijven, maar er is wat aan te doen gelukkig. :yahoo
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Piet Puk »

windorgel schreef:
Piet Puk schreef:
windorgel schreef:
Piet Puk schreef:Dit jaar hoopt er een catechismusverklaring uit te komen van ds. A. Schultink. Ik verwacht die wel aan te kunnen bevelen.
Weet jij of er gemeenten zijn in de GGiN waar preken gelezen worden van predikanten die nog in leven zijn? In de gemeente die ik ken gebeurt dat niet namelijk.
Tot mijn verdriet is van alle huidige predikanten gelezen, behoudens ds. Van der Tang en ds. Van der Kieft. Wat mij betreft halen ze een oudvader van onder het stof. Dat gebeurt namelijk zelden.
Nou zeg! Dus het zou ook tot je verdriet zijn als één van de predikanten bij jullie stond? Dan hoorde je nl. ook wekelijks een preek van een levende predikant...
Bij ons wordt vrij vaak een preek van een oudvader gelezen. Daar is op zich niets mis mee; ik hoor ze best graag, maar het is soms wel ingewikkeld en moeilijk te volgen voor de (gemiddelde) luisteraar. Een preek van een Engelse en Schotse predikant (Gray, Owen, Boston, Erskine) zou ik graag horen, maar dat gebeurt helaas zelden tot nooit. Wel wordt met grote regelmaat een preek van een overleden predikant gelezen van na 1953. Die hoor ik minder graag omdat deze preken vaak niet zo evenwichtig zijn qua inhoud zijn; je merkt dat het feit van de scheuring van 1953 'verdedigd' moet worden. Daarom zou ik ook graag preken horen van de huidige predikanten. Helaas zien we ze in levende lijve weinig op de kansel staan.
Het beste lijkt mij een evenwichtige afwisseling van oud(er) en nieuw(er).
Ik bedoelde je lastste zin. Helaas merk ik in mijn gemeente dat de boekenkast gevuld is met ds. Mallan, Lamain en van Reenen(even gechargeerd). Het evenwicht ontbreekt. Aangezien oudvaders minder 'hakken' op leerstellingen, zou ik graag zien dat daar meer van gelezen zou worden. Maar als je het aangeeft(inmiddels al paar keer gedaan) dan schieten kerkenraadsleden in de kramphoudi g.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Jantje »

geartjen schreef: moerkerken (prekenserie over Abraham uit het boek 'Naar het land dat Ik u wijzen zal')
Inderdaad. Volgens mij heb ik het vorige week in het kerkblad gelezen. Klopt dat niet? ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Mannetje »

Piet Puk schreef:
Mannetje schreef:
Piet Puk schreef:Dit jaar hoopt er een catechismusverklaring uit te komen van ds. A. Schultink. Ik verwacht die wel aan te kunnen bevelen.
Ik vind dit een grappige zin. De verklaring hoopt iets. :)
Lezen blijft lastig. Zal altijd wel zo blijven, maar er is wat aan te doen gelukkig. :yahoo
Ik denk dat het probleem meer bij de schrijver ligt. :OO3
-
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Piet Puk »

Mannetje schreef:
Piet Puk schreef:
Mannetje schreef:
Piet Puk schreef:Dit jaar hoopt er een catechismusverklaring uit te komen van ds. A. Schultink. Ik verwacht die wel aan te kunnen bevelen.
Ik vind dit een grappige zin. De verklaring hoopt iets. :)
Lezen blijft lastig. Zal altijd wel zo blijven, maar er is wat aan te doen gelukkig. :yahoo
Ik denk dat het probleem meer bij de schrijver ligt. :OO3
#doeslief
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Boertje »

Piet Puk schreef:
Boertje schreef:Tip: Cathechismusverklaring 2delen van Aangeenbrug herdruk van EFAMA zie ik nu op Boekwinkeltjes.nl staan voor 32,50 beide delen tezamen nieuw. Goed kijken het is de uitgever zelf die dit als restpartij aanbiedt. Is gelijk doorb mij besteld.
Zit niet uit te dagen he? :yahoo

Heb je hem nu al gekocht, ligt daar echt in de aanbieding op jou te wachten.... :langue
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Piet Puk »

Boertje schreef:
Piet Puk schreef:
Boertje schreef:Tip: Cathechismusverklaring 2delen van Aangeenbrug herdruk van EFAMA zie ik nu op Boekwinkeltjes.nl staan voor 32,50 beide delen tezamen nieuw. Goed kijken het is de uitgever zelf die dit als restpartij aanbiedt. Is gelijk doorb mij besteld.
Zit niet uit te dagen he? :yahoo

Heb je hem nu al gekocht, ligt daar echt in de aanbieding op jou te wachten.... :langue
Ik voel me vereerd.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door mulder »

Piet Puk schreef:
Ik bedoelde je lastste zin. Helaas merk ik in mijn gemeente dat de boekenkast gevuld is met ds. Mallan
de originele! ggin koers dus.
Als die lijn je niet ligt kan je toch luisteren naar de hedendaagse predikanten als ds. Roos, Van der Tang, Weststrate ? Die zullen je dan meer bekoren...
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Piet Puk »

mulder schreef:
Piet Puk schreef:
Ik bedoelde je lastste zin. Helaas merk ik in mijn gemeente dat de boekenkast gevuld is met ds. Mallan
de originele! ggin koers dus.
Als die lijn je niet ligt kan je toch luisteren naar de hedendaagse predikanten als ds. Roos, Van der Tang, Weststrate ? Die zullen je dan meer bekoren...
Doe mij maar meer oudvaders.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Boertje »

Ik lees graag over de kerkmuren heen. Als ik het interessant vind dan koop ik het. Uit welke kerk de ds komt interesseert me dan niet zo, met uitzondering van wellicht de evangelische en vrijzinnige hoek. Het moet wel in de gereformeerde traditie blijven.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door windorgel »

mulder schreef:
Piet Puk schreef:
Ik bedoelde je lastste zin. Helaas merk ik in mijn gemeente dat de boekenkast gevuld is met ds. Mallan
de originele! ggin koers dus.
Als die lijn je niet ligt kan je toch luisteren naar de hedendaagse predikanten als ds. Roos, Van der Tang, Weststrate ? Die zullen je dan meer bekoren...
Tja, die horen we helaas slechts eenmaal per jaar, helaas. En sommigen nog minder.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:Ik gebruik zelf vaak de Catechismusverklaring van ds. E. Venema.
Die is bij ons in de kerk gelezen. Ik vond deze heel mooi. Een hele liefdevolle prediking.
En de cathechismusverklaring van ds. Smytegeld vond ik ook heel waardevol.
Laatst gewijzigd door Panny op 11 mar 2019, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie