Cathechismusverklaringen/preken

Catehechismusverklaringen/preken

Peiling eindigde op 23 mar 2019, 17:17

Heteren/Roos/van Weerd: Voor altijd Getroost
4
3%
L. Huisman: De Heidelbergse Catechismus
14
12%
G.H. Kersten: De Heidelbergse Catechismus
10
9%
A. Moerkerken: Ons troostboek
5
4%
H. Veldkamp: Zondagskinderen
6
5%
Theodorus van der Groe: Des christens eenigen troost in leven en sterven
8
7%
Hermann Kohlbrugge: De eenvoudige Heidelberger
10
9%
B. Smytegelt: De enige troost in leven en sterven
16
14%
Ursinus Zacharias: Het Schatboek
28
24%
Overig: Harinck; Van Aalst; van Haaren; Karels; Hoogerland; niet nader genoemd
15
13%
 
Totaal aantal stemmen: 116

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Ad Anker »

Mooie voorbeelden!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door eilander »

Ik zie niet zo'n tegenstelling eigenlijk. Bij ons wordt er 'uit de Catechismus' gepreekt, en uit de Dordtse Leerregels of de NGB. Natuurlijk wordt er een Bijbelgedeelte gelezen, maar geen afzonderlijke Bijbeltekst. Aan de hand van het stuk uit de belijdenisgeschriften wordt er gepreekt. Ik vind het prachtig. De belijdenisgeschriften zijn toch juist een leidraad bij de Schrift? Dus in zo'n preek wordt juist het fundament van deze geschriften in Gods Woord uitgelegd.
Ik voel geen enkele behoefte om de HC wat onder te waarderen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Maanenschijn »

Johann Gottfried Walther schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Dan hoor je het nu voor het eerst. Want het gebeurt wel degelijk ook in de Gereformeerde Gemeenten. Precies op de manier die @Zita benoemt.
Graag voorbeelden noemen.
De. Van Gelder preekte altijd vanuit de tekst, bij de behandeling van de H.C.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door refo »

KB_ schreef:een vraag:
Onze erediensten zijn erg sober ook omdat alles draait om het Woord en de prediking. En we zingen geen gezangen inde dienst omdat dit in het nieuwe testament niet duidelijk wordt voorgeschreven. Calvijn en de Scotten gebruiken ook geen instrumenten omdat dit in het nieuwe testament niet wordt aanbevolen. In de dienst moet de Bijbel dus centraa staan...

En daarom vroeg ik mij af: is dan de cathechismprediking zoals dat bij ons gaat wel Bijbels te noemen? want zou er niet een schriftgedeelte centraal moeten staan waaruit gepreekt moet worden die aansluit bij de cathechismusvraag.. In het nieuwe testament gaat het bij prediking altijd om de prediking van Jezus Christus. In mijn gemeente wordt bij een cathechismdienst wel een schriftgedeelte gelezen maar in de preek wordt eigenlijk alleen de vraag stapsgewijs behandeld. Woord voor woord soms.
Dus ik vroeg mij af: is dat eigenlijk wel toegestaan? heeft de Heere dat wel zo gewild? zouden predikanten niet een HC vraag kunnen voorlezen en deze dan toepassen op een bijbelvers en wel de vorm van een leerdienst?..
Natuurlijk is dat toegstaan. De tweede dienst is namelijk een 'leerdienst', waarin de Catechismus behandeld dient te worden. Het is dus niet zozeer een eredienst.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Valcke »

Hoopvol schreef:Als je een catechismusverklaring leest van bijvoorbeeld Justus Vermeer dan wordt er gepreekt vanuit de Heidelbergse Catechismus. Maar wel alles Bijbels onderbouwd met veel bewijssteksten e.d.
De catechismuspreken van Van der Groe beginnen wel steeds met een Bijbeltekst.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:
Hoopvol schreef:Als je een catechismusverklaring leest van bijvoorbeeld Justus Vermeer dan wordt er gepreekt vanuit de Heidelbergse Catechismus. Maar wel alles Bijbels onderbouwd met veel bewijssteksten e.d.
De catechismuspreken van Van der Groe beginnen wel steeds met een Bijbeltekst.
Van ds. G. van Reenen ook. Trouwens, onze ds. doet het ook, maar ik vind het altijd een beetje gekunsteld.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Charles »

Momenteel lees ik (elke zondag 1 preek) de catechismusverklaring van ds. J. van der Vlies (CGK). Elke preek valt me de evenwichtigheid weer op.

Edit: ik zie nu dat deze uitgave ook online te lezen is: https://www.bewaarhetpand.nl/index.php/ ... -der-vlies
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Iemand bekend met de Preken over de Catechismus van Petrus van der Hagen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Herman »

Enigszins. Af en toe kijk ik er eens in.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Herman schreef:Enigszins. Af en toe kijk ik er eens in.
Hoe waardeer je deze verklaring?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef:
Herman schreef:Enigszins. Af en toe kijk ik er eens in.
Hoe waardeer je deze verklaring?
Inhoudelijk goed 17e eeuws gereformeerd. Heel veel verklaring en schriftbewijs, weinig toepassing. De herhaalde versie is weerbarstig Nederlands dus je gaat er niet even makkelijk in zitten lezen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Oké, bedankt.
Weet iemand hoe de nieuwste uitgave van Bastingius van zijn Catechismusverklaring is? Vooral taalkundig ook.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Johannes S »

Ik vind het wel merkwaardig, een catechismus die de Bijbel zou moeten uitleggen moet zelf weer verklaard worden...
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Henk J »

Johannes S schreef:Ik vind het wel merkwaardig, een catechismus die de Bijbel zou moeten uitleggen moet zelf weer verklaard worden...
De HC is vooral een samenvatting/uitleg van het ware geloof en de enige troost. Daar is natuurlijk meer over te zeggen dan dat in 1 boekje past.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Herman »

Johannes S schreef:Ik vind het wel merkwaardig, een catechismus die de Bijbel zou moeten uitleggen moet zelf weer verklaard worden...
De catechismus is een samenvatting van de bijbelse leer en dat is dus niet precies hetzelfde als een uitleg ervan. En met uitleggen is verder ook niks mis, wat is er op tegen om iets zo helder mogelijk uit te leggen om op die manier de boodschap van Gods Woord overgedragen te krijgen aan hen die het nog niet geloven.
Plaats reactie