Boeken voor bij de Bijbelstudie

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Boeken voor bij de Bijbelstudie

Bericht door J.C. Philpot »

Habitat schreef: Zien jullie preken ook als commentaren? Ik luister namelijk wel veel preken, soms ook in een serie over een bijbelboek.
Dat is afhankelijk van de preek. Veel preken die ik hoor vind ik mager qua exegese. Dat vind ik wel jammer, want dat zorgt dat je vaak hetzelfde hoort bij verschillende bijbelgedeelten. Als er echt nieuwe en oude schatten tevoorschijn komen uit de schrift geniet ik.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Boeken voor bij de Bijbelstudie

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef:De belangrijkste boeken die ik kan raadplegen zijn a. Kanttekeningen, b. Matthew Henry, c. De Drie Formulieren van Enigheid.
Of de laatste hier ook bedoeld wordt weet ik niet, maar er staat veel in wat tot een uiterlijk recht verstaan van de Schriften kan leiden.

Ik zou er nog wat bij kunnen noemen als:

De Gereformeerde Dogmatiek (ds. Kersten)
De Geloofsleer (ds. Hellenbroek)
Nuttig tot lering (L.M.P. Scholten)
LeerBoek (ds. van Dieren)
Hoe gebruik je die boeken in praktijk voor Bijbelstudie?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boeken voor bij de Bijbelstudie

Bericht door -DIA- »

parsifal schreef:
-DIA- schreef:De belangrijkste boeken die ik kan raadplegen zijn a. Kanttekeningen, b. Matthew Henry, c. De Drie Formulieren van Enigheid.
Of de laatste hier ook bedoeld wordt weet ik niet, maar er staat veel in wat tot een uiterlijk recht verstaan van de Schriften kan leiden.

Ik zou er nog wat bij kunnen noemen als:

De Gereformeerde Dogmatiek (ds. Kersten)
De Geloofsleer (ds. Hellenbroek)
Nuttig tot lering (L.M.P. Scholten)
LeerBoek (ds. van Dieren)
Hoe gebruik je die boeken in praktijk voor Bijbelstudie?
Normaal gebruik deze boeken niet dit niet altijd maar er zijn wel eens zaken die je dieper moet bestuderen.
Als je iets wilt nakijken is het goed dat je er een verklaring bij naleest, en ook om de kanttekeningen te vergelijken met andere verklaringen. Dan zijn Matthew Henry en de Kanttekeningen betrouwbaar, en niet te vergeten bevindelijk. Het boekje van Hellenbroek gebruik in in de praktijk bijna nooit, toch wel goed om het eens weer na te lezen. Ik heb destijds het boekje uit mijn hoofd moeten leren, en daarna Korte Lessen uit Kort Begrip van ds. Kersten. In de praktijk heb je er gemak van als iets als kind geleerd hebt. Dat geld met name Hellenbroek. Het LeerBoek wil geen vervanging van de Dogmatiek zijn. Toch is het handig erbij. Er staat ook wat meer visueel in, als tabellen en tijdlijnen, en ook wat meer actuele ontwikkelingen. Nuttig tot lering, is ook goed om te lezen. Ik citeer even de achterflap, dat goed weet wat het bedoeld te zijn.
Wie de Bijbel nauwkeurig leest, wordt soms voor moeilijke vragen geplaatst. Hoe kan het zijn dat Jeftha zijn dochter offerde, terwijl mensenoffers een gruwel in Gods ogen zijn? Aan welk dier moeten we denken bij de leviathan? Lag Tarsis, waar Jona heen wilde vluchten, in Spanje of in Turkije? Wie waren de 'broeders des Heeren' en wat bedoelde Paulus met 'dopen voor de doden'?
Ik laat het hierbij. Het "LeerBoek" en "Nuttig tot lering" zijn geen boeken die echt bevindelijk zijn te noemen, maar wel praktisch.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Boeken voor bij de Bijbelstudie

Bericht door Mannetje »

Toen wij op de Bijbelkring brieven uit het nieuwe testament behandelden, heb ik met het oog daarop wat delen aangeschaft uit de serie "Commentaar Nieuwe Testament", onder redactie van dr. Van Bruggen. Aanbevolen!
-
Plaats reactie