Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik vind dat een moeilijk onderwerp. Maar ik denk wel dat in de bekering ook onze slechte karaktereigenschappen minder worden. Ik zie geen enkele bijbelse aanleiding om daar anders over te denken. Waar zie je in de bijbel dat het ook anders kan zijn?
Autisme is een aangeboren afwijking die niet overgaat, net als narcisme.
In de Bijbel kun je denk ik de voorbeelden zien van Paulus (ik ellendig mens), Thomas, hij blijft zwaarmoedig, Mozes werd van een dirftkop veranderd in een zachtmoedige man, maar ging nog een keer de fout in toen hij op de rots sloeg.

Bij de EO hoorde je weleens van die verhalen, vader had een gigantisch ochtendhumeur, maar na zijn bekering sprong hij vrolijk zijn bed uit. Ik denk wel dat bepaalde eigenschappen kunnen veranderen, zoals een gierig persoon dan los van zijn geld komt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door eilander »

Mara schreef:
DDD schreef:Ik vind dat een moeilijk onderwerp. Maar ik denk wel dat in de bekering ook onze slechte karaktereigenschappen minder worden. Ik zie geen enkele bijbelse aanleiding om daar anders over te denken. Waar zie je in de bijbel dat het ook anders kan zijn?
Autisme is een aangeboren afwijking die niet overgaat, net als narcisme.
In de Bijbel kun je denk ik de voorbeelden zien van Paulus (ik ellendig mens), Thomas, hij blijft zwaarmoedig, Mozes werd van een dirftkop veranderd in een zachtmoedige man, maar ging nog een keer de fout in toen hij op de rots sloeg.

Bij de EO hoorde je weleens van die verhalen, vader had een gigantisch ochtendhumeur, maar na zijn bekering sprong hij vrolijk zijn bed uit. Ik denk wel dat bepaalde eigenschappen kunnen veranderen, zoals een gierig persoon dan los van zijn geld komt.
Karakters, boezemzonden en persoonlijkheidsstoornissen moeten we niet op één hoop vegen. Maar verder heb je wel gelijk, denk ik. Bij Mozes gaat het inderdaad om karakter, al heb ik geen idee of hij inderdaad een driftkop was. Dat je dat niet op basis van een enkele gebeurtenis kunt zeggen, blijkt wel uit zijn latere leven.
Ik denk eerder aan Petrus, die vaak wat impulsief reageerde.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door DDD »

Ik zal dan weer niet beweren dat autisme(spectrumstoornissen) een slechte eigenschap is/zijn. Ik vind er veel goede kanten aan zitten. Dat zal met mijn persoonlijkheidskenmerken samenhangen. Ik betwijfel of dat aangeboren is, zonder dat ik daar veel verstand van heb, overigens. Is dat bewezen?

Maar de Bijbel en de praktijk leren toch duidelijk dat als God in iemand werkt, de omgeving daarin een verandering ten goede ziet, en niet ten kwade, ziekten als dementie daargelaten. Ik heb geen enkele behoefte om over andermans hart te oordelen, maar in de prediking moet wel duidelijk naar voren komen dat mensen die anderen veroordelen en de baas spelen, geen kenmerken van genade vertonen en zich moeten bekeren.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Terri »

DDD schreef:Ik zal dan weer niet beweren dat autisme(spectrumstoornissen) een slechte eigenschap is/zijn. Ik vind er veel goede kanten aan zitten. Dat zal met mijn persoonlijkheidskenmerken samenhangen. Ik betwijfel of dat aangeboren is, zonder dat ik daar veel verstand van heb, overigens. Is dat bewezen?

Maar de Bijbel en de praktijk leren toch duidelijk dat als God in iemand werkt, de omgeving daarin een verandering ten goede ziet, en niet ten kwade, ziekten als dementie daargelaten. Ik heb geen enkele behoefte om over andermans hart te oordelen, maar in de prediking moet wel duidelijk naar voren komen dat mensen die anderen veroordelen en de baas spelen, geen kenmerken van genade vertonen en zich moeten bekeren.
Helemaal mee eens.
'Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend'. Fil. 4:7
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Ik zal dan weer niet beweren dat autisme(spectrumstoornissen) een slechte eigenschap is/zijn. Ik vind er veel goede kanten aan zitten. Dat zal met mijn persoonlijkheidskenmerken samenhangen. Ik betwijfel of dat aangeboren is, zonder dat ik daar veel verstand van heb, overigens. Is dat bewezen?
Autisme is aangeboren volgens het medische model, https://nl.wikipedia.org/wiki/Autisme
Maar de Bijbel en de praktijk leren toch duidelijk dat als God in iemand werkt, de omgeving daarin een verandering ten goede ziet, en niet ten kwade, ziekten als dementie daargelaten. Ik heb geen enkele behoefte om over andermans hart te oordelen, maar in de prediking moet wel duidelijk naar voren komen dat mensen die anderen veroordelen en de baas spelen, geen kenmerken van genade vertonen en zich moeten bekeren.
Het moeilijke is dat bepaalde personen op zo'n voetstuk staan, dat bepaalde karaktereigenschappen niet gezien worden en dergelijken, maar dat het gewoon als waarheid wordt aangenomen. Bijvoorbeeld, ds Mallan wordt wel verweten een lastig karakter te hebben gehad, maar kom niet aan deze man want dan zijn de rapen gaar en beginnen er een flink aantal personen te steigeren. Zo ook met bepaalde mensen uit het verleden, of heden, die op een flink voetstuk staan.

Maar uiteraard heb je gelijk dat de vruchten van bekering anders zijn, en die zijn er als het goed is ook, maar een mens houdt wel altijd zijn karakter, hetzij wat afgevlakt of minder geworden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik zal dan weer niet beweren dat autisme(spectrumstoornissen) een slechte eigenschap is/zijn. Ik vind er veel goede kanten aan zitten. Dat zal met mijn persoonlijkheidskenmerken samenhangen. Ik betwijfel of dat aangeboren is, zonder dat ik daar veel verstand van heb, overigens. Is dat bewezen?
Ik zei dus niet dat autisme een slechte eigenschap was! Maar het is ongeneeslijk.
En als je dan de kenmerken ziet:

Stoornis in de sociale omgang;
Moeite met het zich inleven en verplaatsen in de ander;
Weinig begrip van sociale situaties;
Moeite met wisselende en onzichtbare sociale betekenissen;
Stoornis in de communicatie;
Moeite met abstract en vaag taalgebruik;
Moeite met figuurlijk taalgebruik;
Moeite met wat niet gezegd, maar wel bedoeld wordt;
Moeite met non-verbale communicatie;
Stoornis in de verbeelding;
Rigide denken en handelen;
Weerstand tegen veranderingen;
Voorkeur voor vaste routines en regels;
Beperkte, eenzijdige interesses.

begrijp je misschien dat deze mensen - wanneer ze niet goed begeleid of aangestuurd worden - brokken kunnen maken.
Ik dacht dat een bekende kerkscheuring hier wel een oorzaak van was?
En andere, meer recente narigheid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mannetje »

Mara schreef: En als je dan de kenmerken ziet:

Stoornis in de sociale omgang;
Moeite met het zich inleven en verplaatsen in de ander;
Weinig begrip van sociale situaties;
Moeite met wisselende en onzichtbare sociale betekenissen;
Stoornis in de communicatie;
Moeite met abstract en vaag taalgebruik;
Moeite met figuurlijk taalgebruik;
Moeite met wat niet gezegd, maar wel bedoeld wordt;
Moeite met non-verbale communicatie;
Stoornis in de verbeelding;
Rigide denken en handelen;
Weerstand tegen veranderingen;
Voorkeur voor vaste routines en regels;
Beperkte, eenzijdige interesses.
Met daarbij de opmerking dat niet iedere persoon met autisme al deze kenmerken in even sterke mate heeft! Maar dat een beetje terzijde.
-
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Herman »

Terug naar het boek. Begrijp ik nu dat er gesuggereerd wordt dat 'tante Ma' een autist kan zijn?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mara »

Mannetje schreef: Met daarbij de opmerking dat niet iedere persoon met autisme al deze kenmerken in even sterke mate heeft! Maar dat een beetje terzijde.
Jaha. Alsjeblieft terzijde.
Herman schreef:Begrijp ik nu dat er gesuggereerd wordt dat 'tante Ma' een autist kan zijn?
Niet gesuggereerd. Maar die mogelijkheid zou kunnen bestaan.
Iemand handelt dan vanuit die beperking en bekering "geneest" dat niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:Maar dat een beetje terzijde.
Een beetje geheel terzijde, zul je bedoelen. :bobo

Het lijkt net alsof iedere bekeerde (dominee) nou opeens een afwijking heeft in zijn of haar karakter (vanuit de aanleiding van dit topic gezien dan). :fi :nonnon

Als we het betrekken op Franca zelf, geloof ik toch niet dat er iets mis was met bijvoorbeeld ds. Van Stuijvenberg of ds. Van Ruitenburg, in de tijd dat hij daar dominee was. Maar misschien kan ik me vergissen natuurlijk.

Overigens bewijst dit des te meer dat er in het betreffende boek een vreselijke karikatuur is gemaakt. Aangezien de recensie in dit draadje voor mij des te meer een bevestiging dat ik het boek niet hoef en niet wíl lezen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef: Het lijkt net alsof iedere bekeerde (dominee) nou opeens een afwijking heeft in zijn of haar karakter (vanuit de aanleiding van dit topic gezien dan).
Uit het boek kan je dat niet opmaken hoor, het is meer een gedachte van Mara en anderen.
Herman schreef:Terug naar het boek. Begrijp ik nu dat er gesuggereerd wordt dat 'tante Ma' een autist kan zijn?
Nee. Helemaal niet, daar hebben forummers het zelf over. Het boek suggereert wel dat tante Ma zo geworden is door haar omgeving.
Jantje schreef: Overigens bewijst dit des te meer dat er in het betreffende boek een vreselijke karikatuur is gemaakt. Aangezien de recensie in dit draadje voor mij des te meer een bevestiging dat ik het boek niet hoef en niet wíl lezen.
Dus dit kan je schrappen.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:Ik zal dan weer niet beweren dat autisme(spectrumstoornissen) een slechte eigenschap is/zijn. Ik vind er veel goede kanten aan zitten. Dat zal met mijn persoonlijkheidskenmerken samenhangen. Ik betwijfel of dat aangeboren is, zonder dat ik daar veel verstand van heb, overigens. Is dat bewezen?
Ik zei dus niet dat autisme een slechte eigenschap was! Maar het is ongeneeslijk.
En als je dan de kenmerken ziet:

Stoornis in de sociale omgang;
Moeite met het zich inleven en verplaatsen in de ander;
Weinig begrip van sociale situaties;
Moeite met wisselende en onzichtbare sociale betekenissen;
Stoornis in de communicatie;
Moeite met abstract en vaag taalgebruik;
Moeite met figuurlijk taalgebruik;
Moeite met wat niet gezegd, maar wel bedoeld wordt;
Moeite met non-verbale communicatie;
Stoornis in de verbeelding;
Rigide denken en handelen;
Weerstand tegen veranderingen;
Voorkeur voor vaste routines en regels;
Beperkte, eenzijdige interesses.

begrijp je misschien dat deze mensen - wanneer ze niet goed begeleid of aangestuurd worden - brokken kunnen maken.
Ik dacht dat een bekende kerkscheuring hier wel een oorzaak van was?
En andere, meer recente narigheid.
Ik ben het met je eens, afgezien van het woord genezen, dat zou ik reserveren voor ziekten. Misschien wel het overgrote deel van de kerkelijke conflicten komt hierdoor. Maar ook doordat in bepaalde godsdienstige milieus normaal ontwikkelde mensen zo'n scheefgroei aanzien voor bijzondere rechtzinnigheid, in plaats van als een afwijking van het normale.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Ad Anker »

Ik vind het een wat kwalijke gedachtegang dat we predikanten gaan verdenken van stoornissen die gelieerd zijn aan autisme. Mara bedoelt dr. Steenblok, en je weet hoe ik daarover denk.

Het past natuurlijk wel in onze tijd om overal een verklaring achter te zoeken. Wat bij mij wel blijft haken, en ik bedoel dit uiterst eerbiedig: hoe komt het toch dat God met enige regelmaat mensen roept in Zijn dienst die te maken hebben met een gecompliceerde karakterstructuur? Oftewel: moeten we van een discussie als deze niet ver weg blijven? Hier kom je niet uit. Wat is er dienend aan de conclusie van dr. Rouwendal dat dr. Steenblok wellicht autist was?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door J.C. Philpot »

Ik denk dat de karakterstructuur van predikanten een reële rol hebben in conflicten en scheuringen.

Ik lees in een interview met ds. Zweistra:
Ds. Zweistra is gevoelig van aard en dat kan tot zwaarmoedigheid leiden, vertelt hij. Misschien wel daardoor is hij geïnteresseerd in psychologische processen binnen en buiten de kerk. „In de periode dat ik gemeenten visiteerde, zag ik dat veel conflicten terug te leiden zijn op de karakterstructuur van een predikant. Dominees zijn vaak koninkjes die mensen om zich heen verzamelen om hen te ondersteunen. Ik heb daarom op de synode gepleit voor een ingrijpend psychologisch onderzoek bij kandidaten alvorens hen aan te nemen. Predikanten prediken zelfverloochening vaak wel met de mond, maar missen soms de praktijk.”

Het is dus ook de ervaring van kerkvisitatoren dat dit het geval is.

Desalniettemin vind ik dat we als buitenstaanders terughoudend moeten zijn in het toeschrijven van psychische stoornissen aan concrete gevallen en predikanten. Het is wel een zaak voor de kerken, om (aankomende) predikanten hierin te onderzoeken en te begeleiden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Ik vind het een wat kwalijke gedachtegang dat we predikanten gaan verdenken van stoornissen die gelieerd zijn aan autisme. Mara bedoelt dr. Steenblok, en je weet hoe ik daarover denk.

Het past natuurlijk wel in onze tijd om overal een verklaring achter te zoeken. Wat bij mij wel blijft haken, en ik bedoel dit uiterst eerbiedig: hoe komt het toch dat God met enige regelmaat mensen roept in Zijn dienst die te maken hebben met een gecompliceerde karakterstructuur? Oftewel: moeten we van een discussie als deze niet ver weg blijven? Hier kom je niet uit. Wat is er dienend aan de conclusie van dr. Rouwendal dat dr. Steenblok wellicht autist was?
Het is inderdaad een hele tere zaak. Toch zie ik in mijn kerkverband (ook in nabije omgeving), wel het verschil tussen predikanten die een karakter hebben met autistische trekjes en predikanten die zeer gevoelig (meevoelend) van aard zijn en een groot inlevingsvermogen hebben. Zover ik het kan zien, worden de predikanten die onder de tweede beschrijving vallen, veel breder in de gemeente van de plaats hunner inwoning (en daarbuiten!) gedragen, als de de predikanten uit de eerste groep.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie