Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:Ik vind het een wat kwalijke gedachtegang dat we predikanten gaan verdenken van stoornissen die gelieerd zijn aan autisme. Mara bedoelt dr. Steenblok, en je weet hoe ik daarover denk.

Het past natuurlijk wel in onze tijd om overal een verklaring achter te zoeken. Wat bij mij wel blijft haken, en ik bedoel dit uiterst eerbiedig: hoe komt het toch dat God met enige regelmaat mensen roept in Zijn dienst die te maken hebben met een gecompliceerde karakterstructuur? Oftewel: moeten we van een discussie als deze niet ver weg blijven? Hier kom je niet uit. Wat is er dienend aan de conclusie van dr. Rouwendal dat dr. Steenblok wellicht autist was?
Waarom is dat kwalijk dan? Ik vermoed dat het bij vrijwel ieder kerkelijk conflict een belangrijke of zelfs de belangrijkste oorzaak was. Het zegt niets over de vraag of iemand gelijk heeft overigens, althans niets negatiefs. Ik denk dat mensen met een autistisch trekje over het algemeen genomen vrij rechtlijnig en rechtvaardig zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Jantje »

Die laatste zin verwondert me dan weer zeer, vooral omdat jij hem opgeschreven hebt. Maar dat geheel terzijde.

Overigens is het wel opmerkelijk dat die dominees alleen aan het rechterdeel van de Gereformeerde gezindte gevonden worden, voor zover ik dat kan zien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:
Jantje schreef: Het lijkt net alsof iedere bekeerde (dominee) nou opeens een afwijking heeft in zijn of haar karakter (vanuit de aanleiding van dit topic gezien dan).
Uit het boek kan je dat niet opmaken hoor, het is meer een gedachte van Mara en anderen.
Begrijpend lezen is lastig.
Jantje generaliseert weer zoals wel vaker gebeurt. Niet iedere bekeerde dominee heeft een afwijking, waar haal je dit nu weer vandaan?
Het is ook niet de gedachte van Mara en anderen, maar als je je verdiept in het begrip autisme (dat vaker voorkomt dan je denkt omdat niet iedere ASSer een diagnose krijgt, zeker vroeger niet), zou het een MOGELIJKHEID kunnen zijn waardoor iemand niet KAN veranderen.
Ad Anker schreef:Mara bedoelt dr. Steenblok, en je weet hoe ik daarover denk.
Het gaat er niet over hoe Mara of jij erover denkt, maar wat de geschiedenisboeken daarover schrijven:
De schijn is dat hij de kenmerken vertoonde van iemand met het syndroom van Asperger..

Ik heb geen naam genoemd, dat doe jij nu.
Maar als het idd waar is, zegt dat niets over de bekeerde staat van hem. Dat staat er helemaal los van! Wel over de mogelijke gevolgen die dat kan hebben wanneer iemand aan deze stoornis lijdt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Jantje »

Mara schreef:Jantje generaliseert weer zoals wel vaker gebeurt.
O, noem nog eens enkele voorbeelden dan? :bobo :fi
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Ad Anker »

@Mara, ik zie jou nog al eens reageren op postings die niet zo gezellig zijn. Jouw laatste posting is ook niet samenbindend en objectief. Ook nog eens op de persoon.

Verder: ik ben benieuwd welke 'geschiedenisboeken' jij geraadpleegd hebt waar gewaagd wordt van het syndroom van Asperger. Kun jij de titels noemen?

Ten slotte, we raken enigszins off topic.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3024
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:
Ad Anker schreef:Ik vind het een wat kwalijke gedachtegang dat we predikanten gaan verdenken van stoornissen die gelieerd zijn aan autisme. Mara bedoelt dr. Steenblok, en je weet hoe ik daarover denk.

Het past natuurlijk wel in onze tijd om overal een verklaring achter te zoeken. Wat bij mij wel blijft haken, en ik bedoel dit uiterst eerbiedig: hoe komt het toch dat God met enige regelmaat mensen roept in Zijn dienst die te maken hebben met een gecompliceerde karakterstructuur? Oftewel: moeten we van een discussie als deze niet ver weg blijven? Hier kom je niet uit. Wat is er dienend aan de conclusie van dr. Rouwendal dat dr. Steenblok wellicht autist was?
Waarom is dat kwalijk dan? Ik vermoed dat het bij vrijwel ieder kerkelijk conflict een belangrijke of zelfs de belangrijkste oorzaak was. Het zegt niets over de vraag of iemand gelijk heeft overigens, althans niets negatiefs. Ik denk dat mensen met een autistisch trekje over het algemeen genomen vrij rechtlijnig en rechtvaardig zijn.

Kan soms met karakter te maken hebben. Feit blijft dat de waarheid gehaat wordt door de duisternis. Zodra de waarheid gesproken wordt brengt dat vijandschap. Zo erg zelfs dat mensen gedood werden door bijv steniging (Stefanus) mensen verkettert of uitgestoten worden. En ik durf te stellen dat dat de grootste oorzaak is.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef: Verder: ik ben benieuwd welke 'geschiedenisboeken' jij geraadpleegd hebt waar gewaagd wordt van het syndroom van Asperger. Kun jij de titels noemen?
We gaan het toch niet dunnetjes overdoen? :sweat ;)

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... n+asperger

Maar het ging oorspronkelijk over de "tante Ma's," en of het karakter van iemand veranderd is als hij tot bekering is gekomen.
Die starheid ZOU te verklaren KUNNEN worden als er sprake is van een autistische stoornis, maar iemand kan natuurlijk ook een starre e/o dominante aard hebben.
Boezemzonden blijven toch ook waar je na bekering tegen moet strijden? (ASS is geen boezemzonde!)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Ad Anker »

Je hebt het over geschiedenisboeken. Vervolgens kom je met een topic uit 2010 waarin ik een behoorlijke bijdrage leverde, zij het onder de naam Ander. Het doet me deugt dat je mijn bijdragen op waarde weet te schatten.

Toch blijft mijn vraag staan: welke geschiedenisboeken heb jij geraadpleegd waar gewaagd wordt van het syndroom van Asperger bij de predikant?
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:
Je hebt het over geschiedenisboeken. Vervolgens kom je met een topic uit 2010 waarin ik een behoorlijke bijdrage leverde, zij het onder de naam Ander. Het doet me deugt dat je mijn bijdragen op waarde weet te schatten.

Toch blijft mijn vraag staan: welke geschiedenisboeken heb jij geraadpleegd waar gewaagd wordt van het syndroom van Asperger bij de predikant?
Flauwe vraag Ad. We weten het antwoord immers.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:
Ad Anker schreef:
Je hebt het over geschiedenisboeken. Vervolgens kom je met een topic uit 2010 waarin ik een behoorlijke bijdrage leverde, zij het onder de naam Ander. Het doet me deugt dat je mijn bijdragen op waarde weet te schatten.

Toch blijft mijn vraag staan: welke geschiedenisboeken heb jij geraadpleegd waar gewaagd wordt van het syndroom van Asperger bij de predikant?
Flauwe vraag Ad. We weten het antwoord immers.
Wat is dit nu voor geklets. Wie zijn we? Ik weet het niet. Volgens mij heeft alleen Rouwendal daar iets over geroepen. Maar dat is geen geschiedenisboek.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef:
Ad Anker schreef:
Je hebt het over geschiedenisboeken. Vervolgens kom je met een topic uit 2010 waarin ik een behoorlijke bijdrage leverde, zij het onder de naam Ander. Het doet me deugt dat je mijn bijdragen op waarde weet te schatten.

Toch blijft mijn vraag staan: welke geschiedenisboeken heb jij geraadpleegd waar gewaagd wordt van het syndroom van Asperger bij de predikant?
Flauwe vraag Ad. We weten het antwoord immers.
Wat is dit nu voor geklets. Wie zijn we? Ik weet het niet. Volgens mij heeft alleen Rouwendal daar iets over geroepen. Maar dat is geen geschiedenisboek.
Daarom. Het antwoord is 0. En ik ga ervanuit dat het niet bij Pauw aan tafel is besproken, al kan ik dat niet aantonen.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mannetje »

Wim Anker schreef:En ik ga ervanuit dat het niet bij Pauw aan tafel is besproken, al kan ik dat niet aantonen.
Volg jij dat niet?
-
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Ad Anker »

Mannetje schreef:
Wim Anker schreef:En ik ga ervanuit dat het niet bij Pauw aan tafel is besproken, al kan ik dat niet aantonen.
Volg jij dat niet?
Dat vind ik op mijn beurt een flauwe vraag. :bobo
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mannetje »

Ad Anker schreef:
Mannetje schreef:
Wim Anker schreef:En ik ga ervanuit dat het niet bij Pauw aan tafel is besproken, al kan ik dat niet aantonen.
Volg jij dat niet?
Dat vind ik op mijn beurt een flauwe vraag. :bobo
Dan heb jij het goed begrepen. ;)
-
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Ik voel me er niet prettig bij om zulke boeken te lezen. We waarschuwen allemaal voor boeken van Maarten 't Hart en Jan Wolkers en deze boeken lezen we wel zomaar. Ook al is hier direct niets op aan te merken, en zijn de boeken van de eerdergenoemde schrijvers veel schokkender, toch zou ik er zelf persoonlijk niet zo maar aan beginnen om zo'n boek te lezen.
Ik vind het wel jammer dat deze bijdrage niet uit de verf is gekomen.

Ik zou niet snel waarschuwen voor een boek van Maarten 't Hart, althans niet voor iemand die over een goed verstand beschikt.

Het lezen van boeken van mensen die iets anders vinden dan jij is mijns inziens heel goed. Iets anders is dat je wel ook bereid moet zijn om je te verdiepen in wat vanuit christelijke hoek is verschenen. Veel verwijten in bijvoorbeeld 'Wie God verlaat, heeft niets te vrezen' zijn door iemand die een beetje heeft opgelet bij het vak godsdienst prima te weerleggen.
Plaats reactie