Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Thuisvrouw »

Op de middag dat ze dat aan het bestuur van de vereniging meedeelde, zag ze op tv twee vliegtuigen de Twin Towers doorboren. 'Ik kreeg kippenvel en alhoewel ik er geen straf van God in zag, dacht ik toch even: en als nu de Jongste Dag is aangebroken?' Afscheid van het geloof betekende eenzaamheid, verlies van gereformeerde vrienden ('al bleven de beste over') en een moeizaam en pijnlijk contact met het thuisfront. Het was ook een afscheid van een Groot Verhaal, waarin mensen hun plaats hebben en het leven zin heeft.

Bron: interview de Volkskranthttps://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j ... 1015373686

Deze dame heeft net als Maarten 't hart gewoon afscheid genomen. En dan gaan ze boeken schrijven. Welke toon je ook hanteert, hoe je het ook doet, ze grijpen bij voorkeur naar de karikatuur.

De leegte die ontstaan is, word zo opgevuld omdat ze mijn inziens tegen hun geweten bezig zijn. Ook weten ze heel goed dat ze geen recht doen aan het beeld van de gereformeerde gezindte. Het is zeer te betreuren dat zulke ex refo's een podium krijgen, waar dan ook.

Persoonlijk vind ik het boven aangehaalde citaat angstaanjagend. Franca staat er alleen voor
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:Ik voel me er niet prettig bij om zulke boeken te lezen. We waarschuwen allemaal voor boeken van Maarten 't Hart en Jan Wolkers en deze boeken lezen we wel zomaar. Ook al is hier direct niets op aan te merken, en zijn de boeken van de eerdergenoemde schrijvers veel schokkender, toch zou ik er zelf persoonlijk niet zo maar aan beginnen om zo'n boek te lezen.
Ik vind het wel jammer dat deze bijdrage niet uit de verf is gekomen.

Ik zou niet snel waarschuwen voor een boek van Maarten 't Hart, althans niet voor iemand die over een goed verstand beschikt.

Het lezen van boeken van mensen die iets anders vinden dan jij is mijns inziens heel goed. Iets anders is dat je wel ook bereid moet zijn om je te verdiepen in wat vanuit christelijke hoek is verschenen. Veel verwijten in bijvoorbeeld 'Wie God verlaat, heeft niets te vrezen' zijn door iemand die een beetje heeft opgelet bij het vak godsdienst prima te weerleggen.
Allemaal waar, vanzelf, natuurlijk. Maar dat neemt niet weg dat er ook een aanzienlijk aantal mensen is (ook jongeren!) die deze boeken leest, terwijl ze niet zo stevig in hun schoenen staan dan jij en ik. En over Jan Wolkers, die nog veel verder gaat, zeg je voor het gemak maar even niks.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mara »

Jantje schreef: Allemaal waar, vanzelf, natuurlijk. Maar dat neemt niet weg dat er ook een aanzienlijk aantal mensen is (ook jongeren!) die deze boeken leest, terwijl ze niet zo stevig in hun schoenen staan dan jij en ik. En over Jan Wolkers, die nog veel verder gaat, zeg je voor het gemak maar even niks.
Heb je weleens van de verplichte literatuurlijst op de middelbare school gehoord Jantje?
Daar staan deze boeken nl. op, ook op de reformatorische scholen.
Er is heel weinig goede christelijke literatuur.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Herman »

Mara schreef:
Jantje schreef: Allemaal waar, vanzelf, natuurlijk. Maar dat neemt niet weg dat er ook een aanzienlijk aantal mensen is (ook jongeren!) die deze boeken leest, terwijl ze niet zo stevig in hun schoenen staan dan jij en ik. En over Jan Wolkers, die nog veel verder gaat, zeg je voor het gemak maar even niks.
Heb je weleens van de verplichte literatuurlijst op de middelbare school gehoord Jantje?
Daar staan deze boeken nl. op, ook op de reformatorische scholen.
Er is heel weinig goede christelijke literatuur.
In mijn tijd niet. Of met een disclaimer.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door eilander »

Herman schreef:
Mara schreef:Heb je weleens van de verplichte literatuurlijst op de middelbare school gehoord Jantje?
Daar staan deze boeken nl. op, ook op de reformatorische scholen.
Er is heel weinig goede christelijke literatuur.
In mijn tijd niet. Of met een disclaimer.
Inderdaad, bij ons werd toen één boek van (ik meen) Maarten 't Hart klassikaal gelezen en behandeld. Ik geloof ook niet dat deze boeken bij mijn kinderen gewoon op de lijst staan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Herman schreef:
Mara schreef:Heb je weleens van de verplichte literatuurlijst op de middelbare school gehoord Jantje?
Daar staan deze boeken nl. op, ook op de reformatorische scholen.
Er is heel weinig goede christelijke literatuur.
In mijn tijd niet. Of met een disclaimer.
Inderdaad, bij ons werd toen één boek van (ik meen) Maarten 't Hart klassikaal gelezen en behandeld. Ik geloof ook niet dat deze boeken bij mijn kinderen gewoon op de lijst staan.
Inderdaad. Ik herken er ook in het geheel niks van.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Herman »

Overigens las ik laatst (in de bieb) een passage uit Maarten 't Hart en dan ben ik gewoon de rest van de dag uit het lood.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Overigens las ik laatst (in de bieb) een passage uit Maarten 't Hart en dan ben ik gewoon de rest van de dag uit het lood.
Daarom heb ik aan de (christelijke) recensies meer dan genoeg.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mara »

Herman schreef:Overigens las ik laatst (in de bieb) een passage uit Maarten 't Hart en dan ben ik gewoon de rest van de dag uit het lood.
Dat gebeurde mij ook eens en dat was een heel vervelende ervaring. Was dat ook het boekje "Wie God verlaat...? Herman?
Het was net nieuw binnengekomen in de bieb, ik bladerde erin, las ook een paar passages en voelde dat dit zo'n impact op me kreeg.
Dat had ik nooit eerder gehad, wel walging, of verontwaardiging, of schrik, maar niet die diepe angst die ik over me kreeg.

Ik zal straks eens op de zolder gaan kijken of ik de boekenlijst nog kan vinden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Thuisvrouw »

Maarten 't hart is rauwer, galspuwend enz.
Franca treur doet het alleen op een andere manier. Maar het komt op hetzelfde neer. Beiden hebben de schepen verbrand, de Schrift is een set verhalen en God bestaat niet.

Ze hebben nog 1 ding gemeen. Ze blijven maar schrijven over iets waar ze afstand van hebben genomen. Dat zegt mij al meer dan genoeg.

Deze boeken verdienen nogmaals geen podium. Persoonlijk vind ik het niet noodzakelijk er kennis van te nemen. Je schiet er niets mee op.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mara »

Thuisvrouw schreef:Maarten 't hart is rauwer, galspuwend enz.
Franca treur doet het alleen op een andere manier. Maar het komt op hetzelfde neer. Beiden hebben de schepen verbrand, de Schrift is een set verhalen en God bestaat niet.
Ze hebben nog 1 ding gemeen. Ze blijven maar schrijven over iets waar ze afstand van hebben genomen. Dat zegt mij al meer dan genoeg.
Er is een groot verschil tussen die 2. F.T. is opgegroeid op het platteland, in de jaren '80 in de GG.
'tH is opgegroeid in de jaren '50, komt uit de "gewone" Gereformeerde kerk en woonde in een stad.
Thuisvrouw schreef:Deze boeken verdienen nogmaals geen podium. Persoonlijk vind ik het niet noodzakelijk er kennis van te nemen. Je schiet er niets mee op.
Gelukkig hebben we in Nederland vrijheid.
Ik vind dat je er wel kennis van moet nemen, want het kan zomaar je kind worden/zijn.
Dan moet je wel weten wat de oorzaak is. Waar de pijn en de frustratie ligt.
Deze mensen zijn geboren op het erf van het Verbond, ze hebben zichzelf er buiten geplaatst, moet je hen dan nog verder wegtrappen?
Maar zoals ik zei, wees behoedzaam, als je voelt dat het je negatief beïnvloedt, moet je ze niet lezen.
Ik heb een paar keer bij Jan Siebelink een behoorlijke vertwijfeling opgemerkt en verlangen naar een visioen zoals zijn vader had. Want dan zou hij ook kunnen geloven.
En herkennen sommige kerkgangers dit ook niet, een bewijs?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Zita »

Er bestaat geen verplichte literatuurlijst. Het is wel zo dat de leerlingen uit verschillende perioden en verschillende genres moeten lezen. Maar er is niemand die verplicht wordt om Wolkers te lezen. Het mag wel, maar dan weet je vooraf dat je op het mondeling tentamen met een stevige reflectie mag komen.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Thuisvrouw »

is een groot verschil tussen die 2. F.T. is opgegroeid op het platteland, in de jaren '80 in de GG.
'tH is opgegroeid in de jaren '50, komt uit de "gewone" Gereformeerde kerk en woonde in een stad.
Het maakt niet uit waar ze vandaan komen. Ze hebben de schepen verbrand. Of je dat doet vanuit een GK of een GG maakt volgens mij niet uit. Ze verschillen alleen in toonzetting. Franca pakt het anders aan dan Maarten. Maar zoals ik al zei, het komt op hetzelfde neer.
Gelukkig hebben we in Nederland vrijheid.
Ik vind dat je er wel kennis van moet nemen, want het kan zomaar je kind worden/zijn.
Dan moet je wel weten wat de oorzaak is. Waar de pijn en de frustratie ligt.
Zou er dat altijd moeten wezen dan? M . A. W. Moet er altijd een schuldige zijn dan? We lopen allemaal wel eens tegen dingen aan. We worstelen met zaken. We begrijpen niet alles. Gaan wij dan ook massaal alles overboord zetten en boeken schrijven? Nee toch. Idd, je hebt gelijk als je zegt het kan je kind zijn of wijzelf.. God verhoede dat.
Deze mensen zijn geboren op het erf van het Verbond, ze hebben zichzelf er buiten geplaatst, moet je hen dan nog verder wegtrappen?
Ik heb niets weggetrapt. Als er getrapt word, dan toch zeker door de auteurs zelf. Wat je zelf al zei, als je wat leest kan de koude rilling over je heen komen
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Herman »

Mara schreef:
Herman schreef:Overigens las ik laatst (in de bieb) een passage uit Maarten 't Hart en dan ben ik gewoon de rest van de dag uit het lood.
Dat gebeurde mij ook eens en dat was een heel vervelende ervaring. Was dat ook het boekje "Wie God verlaat...? Herman?
Het was net nieuw binnengekomen in de bieb, ik bladerde erin, las ook een paar passages en voelde dat dit zo'n impact op me kreeg.
Dat had ik nooit eerder gehad, wel walging, of verontwaardiging, of schrik, maar niet die diepe angst die ik over me kreeg.

Ik zal straks eens op de zolder gaan kijken of ik de boekenlijst nog kan vinden.
Nee, ik denk een verhaal uit 'De moeder van Ikabod en andere verhalen'.

Het is alleen moeilijk om die angst te adresseren of te verklaren. Ik kan daar niet mee uit de voeten.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door merel »

Maarten 't Hart heeft het geloof nog niet geheel achter zich gelaten. Hij heeft bij Adieu God aangegeven dat hij heel graag wil geloven en de geloofszekerheid van zijn moeder wilde hebben. In aanvang had ik wat schroom om deze aflevering te zien, mede gezien zijn rauwe boeken en het afzetten in zijn boeken. In deze aflevering sprak hij er echter heel rustig over zonder het afzetten.
Plaats reactie