Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:Als blijkt dat je woorden misverstand hebben gewekt, kun je twee dingen doen: je opponent keihard uitlachen óf proberen duidelijk te maken wat je bedoelt.
Er zijn meer opties.

In dit geval waren er drie mensen die twee anderen meldden dat zij niet goed lezen. Op een gegeven moment wordt het dan lachwekkend.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Lilian1975 »

Mara schreef:
Lilian1975 schreef: Pas gelezen scherven van hoop. Goed geschreven. Maar het liet me ook een beetje teleurgesteld. Je krijgt bijna symphatie voor de ss soldaat. Maar ondertussen blijft hij uitmaken van een regime dat moordt. Hij pleegt zelfmoord... en dat is het.
Of het joodse meisje dat ongehuwd samenwoont met SS soldaat. Je leest niets over datdat ook niet Gods wil is. Het beinvloed je denken. Omstandigheden maken zonde niet ineens goed. Hoe begrijpelijk het ook is.
En kan je dan zo'n boek eenverrijking noemen?
Dit ben ik niet met je eens. Je leest wel degelijk over zijn worstelingen. Over het groeiend besef van goed en kwaad, hij gaat tegen zijn zeer dominante vader in.
Het zou onrealistisch geweest zijn als er een soort radicale bekering had plaatsgevonden. Dat gebeurt in streekromans. Maar dat is niet een kijk op het echte leven.
Je maakt het verhaal nu goedkoop, terwijl jij ook wel weet dat het in die tijd puur om overleven ging.
Als er met ons een experiment zou worden uitgehaald (wat weleens gedaan is) zouden we onszelf pas echt leren kennen, wie wij eigenlijk zijn, hoe egocentrisch, of kunnen we ons opzij schuiven voor de ander?
Zulke boeken blijven mij heel lang bij. What if?
Niet iedereen die de dood in de ogen kijkt, komt tot het besef van een eeuwigheid. Het bestaan van God.
Dat is een geromantiseerd beeld.

Omstandigheden maken zonden niet ineens goed. Hoe begrijpelijk het ook is.
Heeft niets met romantiek te maken. Maar wel, welke boodschap geef je de lezer mee. En dan wordt die boodschap in en boek als 38 nachten wel beter overgebracht. En in scherven van hoop eigenlijk niet. Terwijl beiden in de christelijke boekwinkels te verkrijgen zijn.
Aangezien het geen biografische beschrijving was had zo'n boek dat er wel in door kunnen laten klinken. Nu klinkt erin door. Dat omstandigheden zondige keuzes rechtvaardigen. Dat we daar geen verantwoording over hoeven af te leggen...
Dat zelfmoord te rechtvaardigen is omdat het oorlog is...
Dat samenwonen en alles daarbij buiten het huwelijk te rechtvaardigen is in oorlog. Dat wordt ook meegegeven in dit boek. En dat is een gevaarlijk idee, m.i.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 22 mar 2019, 12:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Bertiel
Berichten: 4582
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Bertiel »

in Tolstoj en zeker in Dostojeveski komt het christelijke denken absoluut naar voren.
Bij een Japin en een den Doolaard is dat wat anders, maar ook daar leer je weer van en worden de slechte punten van de hoofdpersonen be- en veroordeeld (missen de meeste hedendaagse hagiografien in de refowereld volledig).

De enige prekenbundel die ik heb staan zijn de Keurstoffen van Abraham Hellenbroek. Hoe vaak er in zijn preken geen heidense schrijvers, griekse filosofen etc. wordt aangehaald is niet te tellen! Lees Calvijns Institutie, of lees Augustinus, zij hadden die boeken ook allemaal gelezen en daar het goed uitgehaald. Niet alles wat niet-christelijk is, is gelijk aan de zonde verheerlijken of promoten.

Ik mis hier de ontspannenheid van b.v. ds Doornenbal die met alle liefde de Genestet aanhaalt die ook niet een bepaald voorbeeldige levensstijl had.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door eilander »

DDD schreef:
Posthoorn schreef:Als blijkt dat je woorden misverstand hebben gewekt, kun je twee dingen doen: je opponent keihard uitlachen óf proberen duidelijk te maken wat je bedoelt.
Er zijn meer opties.

In dit geval waren er drie mensen die twee anderen meldden dat zij niet goed lezen. Op een gegeven moment wordt het dan lachwekkend.
Ik vind het uitlachen van mensen, en zelfs het persoonlijk worden richting Valcke, helemaal geen optie.
Mijn vraag aan jou is: mag iemand het ook gewoon met jou oneens zijn?
Heel vaak zie je dan dat je direct begint over 'niet begrijpen'. En nu ga je nog een stuk verder.

Wel grappig dat je getalsmatig laat bepalen of je verwoording goed is. Hoe tel je nu dan de opmerking van Posthoorn hierin mee?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef: Pas gelezen scherven van hoop. Goed geschreven. Maar het liet me ook een beetje teleurgesteld. Je krijgt bijna symphatie voor de ss soldaat. Maar ondertussen blijft hij uitmaken van een regime dat moordt. Hij pleegt zelfmoord... en dat is het.
Of het joodse meisje dat ongehuwd samenwoont met SS soldaat. Je leest niets over datdat ook niet Gods wil is. Het beinvloed je denken. Omstandigheden maken zonde niet ineens goed. Hoe begrijpelijk het ook is.
En kan je dan zo'n boek eenverrijking noemen?
Ik ken het boek niet, maar ik vind je enigszins naïef. Ik ken de bewuste auteur niet. Indien haar referentiekader niet is gebaseerd op het christelijke denken, moet je ook niet verwachten dat het christelijke denken in haar werken naar voren komt.

Als ik bijv. W.F. Hermans lees, één van mijn favoriete auteurs, dan verwacht ik dat ik zijn opvattingen verweven zie in zijn verhalen. Hij baseert die met name op het denken van Wittgenstein.
Charles
Berichten: 1554
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Charles »

Worstel ik ook met 'wat lees je wel/niet en wat voegt het toe'. Ooit lang geleden Nooit meer slapen van WFH gelezen. Maakte toen grote indruk (moet het nog eens herlezen om te zien hoe ik het nu ervaar). Las kort daarop Au Pair van hem en voelde me bedrogen nadat ik dat dikke boek uit had. In mijn beleving was het verspilling van tijd. Idem wat betreft De donkere kamer van Damokles. Knap beschreven etc maar leerde het me iets over het leven, werd ik er een beter mens van? Nee. Kil en leeg vind ik het. Zeker toen ik daarna Clara Asscher Pinkhof las. Wat een verschil in warmte en liefde.

Men zegt wel eens dat er weinig christelijke literatuur is. Maar 'Het zien op Jezus', 'De godvruchtige avondmaalganger', 'Belijdenissen' etc is in mijn optiek juist de christelijke literatuur.

Soms denk ik: moet je niet als stelregel nemen dat, zodra je een vloek leest, het boek dicht gaat en bij het oud papier? Een vloekvrije boekenkast. Wellicht is dat een heel goede eerste filter.

Toch zijn er boeken die niet christelijk zijn maar die wel mn denken verrijkt hebben en waarvan ik zeg dat je die moet lezen. Bijvoorbeeld 1984 van Orwell, Erik of het klein insectenboek, zo'n beetje alles van Kafka, bittere kruid/de val/leeg huis van Marga Minco, Het verstoorde leven van Ettye Hillesum etc. Ergens in het draadje werd A. den Doolaard genoemd. Ik kan iedereen zijn boek 'De bruiloft der zeven zigeuners' aanbevelen. Lijkt wel door een christen geschreven wat betreft de boodschap van ware liefde en trouw.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Wie heeft opgemerkt dat het lezen van literatuur nodig is om de Bijbel te kunnen lezen? Dat is mij helemaal niet opgevallen. Dat zou mijns inziens ook echt onzin zijn.
Laten we eens zien wie woorden van deze strekking naar voren heeft gebracht (naast Ambtenaar). Weliswaar niet om de Bijbel te kunnen lezen, maar wel om de Bijbel "goed" of "beter" te kunnen lezen.
DDD schreef:Los daarvan gaat weer niemand in op de stellingen waar het werkelijk om draait. Dat noem ik kortzichtigheid. Dat bedoel ik niet onaardig en het is niet op de persoon, maar het is precies datgene waar ik voor waarschuw: slecht en vooringenomen lezen.
Mensen die vaak genoeg literatuur lezen, die leren dat wel af en zullen alleen daarom al de bijbel beter begrijpen dan mensen die altijd uit de tekst halen wat ze zelf willen lezen.
DDD schreef:Ik heb niet gezegd dat het niet goed is om veel tijd te besteden aan het lezen van de bijbel. Zolang dat maar niet betekent dat je geen tijd hebt om goede literatuur te lezen, want dan gaat er iets niet goed en zul je van de bijbel ook niet zoveel begrijpen, naar mijn verwachting. Ik moet de eerste uitzondering nog bewust tegenkomen, in ieder geval.
En dan nu: "Dat is mij helemaal niet opgevallen. Dat zou mijns inziens ook echt onzin zijn."
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Boertje »

Het blijft persoonlijk, voor mij zie ik niet theologische boeken als een stuk culturele ontwikkeling, net als ik graag naar musea, oude steden of kastelen ga, of een mooie documentaire of natuurfilm kijk. Het voegt iets toe aan je leven en culturele bagage. Natuurlijk kan je dit ook verkeerd uitleggen, maar dat kan met alles. Denk aan de wetenschap. Het is net hoe je hetzelf gebruikt, dat kan ten goede maar ook ten kwade.

En daarnaast lees ik natuurlijk ook graag in de Bijbel en de nodige theologische boeken.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Valcke »

Boertje schreef:Het blijft persoonlijk, voor mij zie ik niet theologische boeken als een stuk culturele ontwikkeling, net als ik graag naar musea, oude steden of kastelen ga, of een mooie ducumentaire of natuurfilm kijk. Het voegt iets toe aan je leven en culturele bagage. Natuurlijk kan je dit ook verkeerd uitleggen, maar dat kan met alles. Denk aan de wetenschap. Het is net hoe je hetzelf gebruikt, dat kan ten goede maar ook ten kwade.

En daarnaast lees ik natuurlijk ook graag in de Bijbel en de nodige theologische boeken.
Het punt was ook helemaal niet of mensen voor hun ontwikkeling ook niet-theologische boeken zouden mogen lezen.
Ik heb gisteren van diverse titels aangegeven dat de lezing daarvan bijdraagt aan de algemene ontwikkeling.
Het verschil ging er gisteren echter over of:
a) het lezen van moderne literatuur aan te bevelen is, en welke literatuur dan?
b) het lezen van seculiere literatuur belangrijk is om de Bijbel beter te kunnen begrijpen
c) het veel (in tijd) lezen van de Bijbel wel of niet van belang is

Het ging niet over wat jij nu naar voren brengt.
Laatst gewijzigd door Valcke op 22 mar 2019, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef: Omstandigheden maken zonden niet ineens goed. Hoe begrijpelijk het ook is.
Heeft niets met romantiek te maken. Maar wel, welke boodschap geef je de lezer mee. En dan wordt die boodschap in en boek als 38 nachten wel beter overgebracht. En in scherven van hoop eigenlijk niet. Terwijl beiden in de christelijke boekwinkels te verkrijgen zijn.
Als een boek in de christelijke boekhandel verkrijgbaar is, betekent dit niet dat het dan een soort bekeringsgeschiedenis of een moralistisch verhaal is!
Lees jij alle boekenrecensies op RDnl?
Dat zijn echt lang niet allemaal boeken die de toets van jou (en anderen hier) kunnen doorstaan.
In Scherven van hoop zit wel degelijk een boodschap, meerdere zelfs.
Lilian1975 schreef:Dat zelfmoord te rechtvaardigen is omdat het oorlog is...
Wat dacht je, dat het in Afghanistan, Midden Oosten en Mali nu beter is?
Lees dan ook maar geen boeken over de Nederlanders die naar Indonesië gingen (in 1946)
Zij kwamen terecht in een complexe vuile oorlog.
Dan kun je dus daar geen boek over schrijven?
Lilian1975 schreef:Dat samenwonen en alles daarbij buiten het huwelijk te rechtvaardigen is in oorlog. Dat wordt ook meegegeven in dit boek. En dat is een gevaarlijk idee, m.i.
Welnee.
Een goed boek is om je na te laten denken, meningen te vormen, de psychologie van mensen te leren doorgronden.
Ik lees geen boek om te zien wat de auteur nu goed of fout vindt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Ambtenaar »

Charles schreef:Worstel ik ook met 'wat lees je wel/niet en wat voegt het toe'. Ooit lang geleden Nooit meer slapen van WFH gelezen. Maakte toen grote indruk (moet het nog eens herlezen om te zien hoe ik het nu ervaar). Las kort daarop Au Pair van hem en voelde me bedrogen nadat ik dat dikke boek uit had. In mijn beleving was het verspilling van tijd. Idem wat betreft De donkere kamer van Damokles. Knap beschreven etc maar leerde het me iets over het leven, werd ik er een beter mens van? Nee. Kil en leeg vind ik het. Zeker toen ik daarna Clara Asscher Pinkhof las. Wat een verschil in warmte en liefde.
De vraag is wat je verwacht van een boek. Verwacht je van een boek dat je er een beter mens van wordt?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door eilander »

@Mara, in reactie op wat je net schrijft:
- niemand zal beweren dat de keuze die het RD maakt in het recenseren van boeken, betekent dat je diezelfde keuze kan/mag maken bij het lezen
- niemand zal beweren dat in een literair doch vanuit Bijbels oogpunt verwerpelijk boek, geen enkele les te vinden is
- je lijkt geen verschil te maken tussen romans en geschiedenis. Ik lees ook boeken over de gruwelen van het naziregime, maar zou er nooit een roman over willen lezen. Bovendien is bij een roman ook van belang: wordt er zonder enige schaamte of kritiek geschreven over overspel, roddel, bedrog, fraude etc. dan is dat nogal wat anders dan dat iets in een christelijk perspectief wordt geplaatst.
We hoeven onze ogen niet te sluiten voor onrecht en zonde, maar we kunnen toch niet met droge ogen op grond van Gods Woord beweren dat het niet erg is om er verzonnen verhalen over te schrijven en te lezen, zonder dat deze zonden afgekeurd worden?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mara »

eilander schreef: - je lijkt geen verschil te maken tussen romans en geschiedenis.
Ik zou volgens jou dus niet weten wat het verschil tussen een roman, (auto)biografie of een geschiedenisboek :quoi
In die laatste staan slechts de feiten opgetekend. Maar ook dan zou een dergelijk boek de toets van sommigen hier niet kunnen doorstaan.
Verder moet je met romans ook het verschil in het oog houden tussen fictie en non fictie.
En voorts heb je romans en Romans.
eilander schreef:niemand zal beweren dat in een literair doch vanuit Bijbels oogpunt verwerpelijk boek, geen enkele les te vinden is
Ik heb nog steeds niet kunnen zien wat nu een verwerpelijk boek zou zijn vanuit bijbels oogpunt. (wel als het uiteraard expliciet beschreven scenes, vloeken e.d. bevat)
eilander schreef:niemand zal beweren dat de keuze die het RD maakt in het recenseren van boeken, betekent dat je diezelfde keuze kan/mag maken bij het lezen
Blijkbaar toch wel. Want eerder heeft o.m. Valcke het lezen van een bepaald boek scherp veroordeeld, terwijl het RD dit zelfs als aanbevolen aangaf. Dat is dan toch wel bizar.
Als ik een boek van een christelijke uitgever pak, zou ik mogen aannemen dat die de genoemde toetsen toch wel kan doorstaan?
Nee toch niet, want het genre thriller/SF is mateloos populair, ook onder christelijke jongeren. Schrijvers als Ted Dekker, Joel Rosenberg, Dee Henderson zijn veelgelezen schrijvers.
Ik heb er weleens een paar gelezen, het is niet echt mijn genre, maar daarin vloeit het bloed rijkelijk, zondigen mensen overvloediglijk. Haast bij voortduring.
Er is nu ook een Nederlandse auteur, Jacques van der Baan (nog niets van gelezen) die het goed doet.
eilander schreef:We hoeven onze ogen niet te sluiten voor onrecht en zonde, maar we kunnen toch niet met droge ogen op grond van Gods Woord beweren dat het niet erg is om er verzonnen verhalen over te schrijven en te lezen, zonder dat deze zonden afgekeurd worden?
Ook niet met natte.
Om in jouw stijl te blijven, ik zie niemand de zonden goedkeuren of goedpraten.
Als ik een boek over overspel lees denk ik niet daarna: zou ik ook weleens willen doen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door eilander »

Ik ga hier m'n tijd niet aan verdoen. Je leest vrijwel al mijn opmerkingen verkeerd.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Ik lees ook boeken over de gruwelen van het naziregime, maar zou er nooit een roman over willen lezen.?
Moet je toch eens 'HhhH' van Laurent Binet lezen.
Plaats reactie