Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Erasmiaan »

@Valcke: Ik denk dat dat heel wijs is. Want het is zo evident tegengesteld aan wat de Bijbel zelf zegt, en zo postmodern en doordrenkt van de huidige cultuur, dat het parels voor de zwijnen werpen is om er nog verder op in te gaan. Ik schaam me echt.

@DDD: voel je echt niet mee met Valcke? Kun je daar ook echt niet de minste begrip voor opbrengen? Ik kan me dat echt niet voorstellen. Is er echt geen gemene deler waar jullie elkaar toch kunnen vinden? Je kunt toch niet vol blijven houden dat je kennisneming van seculiere literatuur soms voor laat gaan op Bijbellezen?
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Thuisvrouw »

Conclusie : ga literatuur lezen want dan begrijp je de Bijbel beter.

Doe je dat niet, blijf je hangen in de theologische cirkelredenering van hun die ook geen literatuur lezen.

Ik ken er nog 1: om een taart te leren bakken, ga je naar de fietsenmaker.

Doe je dat niet, zul je nooit begrijpen waarom een fietswiel en een taart doorgaans dezelfde vorm hebben.

::please

Kom op @ddd. Alhoewel B. Loonstra op je boekenlijst veel verklaart.
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Ambtenaar »

Thuisvrouw schreef:Conclusie : ga literatuur lezen want dan begrijp je de Bijbel beter.

Doe je dat niet, blijf je hangen in de theologische cirkelredenering van hun die ook geen literatuur lezen.

Ik ken er nog 1: om een taart te leren bakken, ga je naar de fietsenmaker.

Doe je dat niet, zul je nooit begrijpen waarom een fietswiel en een taart doorgaans dezelfde vorm hebben.

::please

Kom op @ddd. Alhoewel B. Loonstra op je boekenlijst veel verklaart.
Het lezen van literatuur helpt je tekst beter te begrijpen, genres en stijl te herkennen en thematiek te ontdekken. Hele nuttige zaken bij het lezen van de Bijbel.
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Voor mij is de bijbel lezen meer dan kennis verzamelen. Het is in de nabijheid van God verkeren. God spreekt, de Heilige Geest komt erin mee, en ik mag door gebed beantwoorden.

Dat is wat het voor mij toevoegd.
Exact, maar daarvoor hoef je niet veel te lezen, veel uitgedrukt als in veelheid tekst.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3043
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Voor mij is de bijbel lezen meer dan kennis verzamelen. Het is in de nabijheid van God verkeren. God spreekt, de Heilige Geest komt erin mee, en ik mag door gebed beantwoorden.

Dat is wat het voor mij toevoegd.
Exact, maar daarvoor hoef je niet veel te lezen, veel uitgedrukt als in veelheid tekst.
@Ambtenaar, @DDD:
Wanneer leert een man zijn echtgenoot het beste kennen? Als hij af en toe een woord spreekt met haar. Korte momenten samen met haar is. Kort luistert? En daarnaast meer zijn oor laat hangen wat de wereld over vrouwen zegt? En vanuit wat buitenstaanders over zijn vrouw zeggen, zo zijn vrouw meent te kennen?

Zet nu voor vrouw het Woord. Het Woord waar God Zelf tot je spreekt. En voor de wereld al de vergaarde wijsheid van mensen met een zondig en verduisterd verstand.Die denken daarmee een ontwikkeld persoon te zijn.

Verder werd eerder opgemerkt dat je literatuur nodig hebt om de Bijbel beter te lezen. Is dit niet de hoogmoed van de wetenschap? De wetenschap ( literatuur of nederlands of what ever...) die meent dat zij nodig zijn om de Bijbel te begrijpen? Dat is net zo absurd zoals vele wetenschappers menen dat je de schepping niet letterlijk moet nemen omdat hun wetenschappelijke kennis het voor onmogelijk houdt? De wetenschap die zo hoogmoedig is dat als je wel vasthoud aan de Bijbelse gegevens je op universiteiten al gewoon buiten spel staat, niet meer serieus wordt genomen?
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Hendrien »

DDD schreef:Natuurlijk heb ik dat wel gezegd. Dat is de kern van de aanleiding van deze discussie.

En wat betreft het tweede: jij vindt het een bespottelijke stelling. En ik vind jou een voorbeeld van de waarheid van mijn woorden.
Ik lees ook heel veel in de Bijbel en in theologische werken. Weet je waarom? Omdat ik het nodig heb, Broodnodig! Anders verhonger ik. Ik ben zo dwaas dat ik het steeds weer moet lezen anders ben ik het al weer kwijt. En het is zo indrukwekkend om te lezen dat anderen al eeuwen geleden met precies dezelfde vragen en overdenkingen liepen. Ik heb de Bijbel nodig om deze wereld te kunnen begrijpen.

Tegelijk weet ik ook, dat het niet alleen om het lezen gaat. Maar juist om de toepassing van het Woord. Want er staat duidelijk: "En een iegelijk die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden."
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Bertiel »

ik heb Augustinus, Luther, Calvijn, Urisinus en Brakel, etc gelezen en daarnaast ook Tolstoj, Dostojevski, Tolkien, den Doolaard, Haasse, Japin, etc.
Ik had beide niet graag willen missen al die boeken waren een verrijking van mijn leven en een reden om ze met regelmaat opnieuw te lezen!
Als je hobby lezen van o.a. literatuur is, dan snap ik niet dat iemand hier durft te zeggen dat ze alleen maar stichtelijke boeken moet gaan lezen. Als je hobby vissen is, dan wordt er toch ook niet gezegd, stoppen ermee en ga stichtelijke boeken lezen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3043
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Lilian1975 »

Bertiel schreef:ik heb Augustinus, Luther, Calvijn, Urisinus en Brakel, etc gelezen en daarnaast ook Tolstoj, Dostojevski, Tolkien, den Doolaard, Haasse, Japin, etc.
Ik had beide niet graag willen missen al die boeken waren een verrijking van mijn leven en een reden om ze met regelmaat opnieuw te lezen!
Als je hobby lezen van o.a. literatuur is, dan snap ik niet dat iemand hier durft te zeggen dat ze alleen maar stichtelijke boeken moet gaan lezen. Als je hobby vissen is, dan wordt er toch ook niet gezegd, stoppen ermee en ga stichtelijke boeken lezen?
Benoem de verrijking dan eens?

Verrijkingheeft iets inzich dat het iets aavult wat incompleet is. Dus naast de Bijbel iets anders nodig hebben om staande te kunnen blijven in deze wereld.
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Bertiel »

Kunst in het algemeen verrijkt, zolang het niet tegen Gods geboden ingaat.
Ik kan van een goed geschreven boeken ontzettend genieten, goedlopende zinnen, mooi verhaallijnen, etc. Dat is de verrijking die ik er in zie. Het is deel van m'n leven geworden wat ik hiervoor niet had.
Andere hobbies, nieuwe mensen die ik leer kennen, etc verrijken ook mijn leven.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
DDD
Berichten: 28693
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door DDD »

@lilian1975: Wie heeft opgemerkt dat het lezen van literatuur nodig is om de Bijbel te kunnen lezen? Dat is mij helemaal niet opgevallen. Dat zou mijns inziens ook echt onzin zijn.


@Thuisvrouw: Natuurlijk begrijp ik het wel een beetje. Hij strijdt tegen een misverstand. Dat is precies wat ik ook al eerder op schreef. Hij vindt mijn stellingen zo gevaarlijk, dat hij niet meer nuchter kan lezen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mara »

Bertiel schreef:Kunst in het algemeen verrijkt, zolang het niet tegen Gods geboden ingaat.
Eens!
De meesten van ons gaan ook graag naar een museum toch?
Momenteel hangt er een kunstwerk in het Stedelijk Museum te Schiedam dat je een soort religieuze ervaring geeft. Je moet 10 minuten alleen in die ruimte, zittend naar het schilderij kijken en dan schijn je een zindering te voelen.
Dan zeg ik wel, wegblijven, slaat nergens op.
Maar ik ben 2 keer kort na elkaar naar het Mauritshuis geweest en dan heb ik een heerlijke middag, even los van het dagelijks zorgen en zwoegen. Je gaat die trappen op en denkt aan de vele voetstappen die je voorgegaan zijn.
Dan ga je toch de betrekkelijkheid van alles inzien.

Datzelfde heb ik ook met een goed boek. Je kunt er lering uittrekken, de drijfveren van mensen zien, de nuances, je gaat het begrip Coping steeds beter begrijpen, ook bij jezelf!
God heeft ons op de aarde geplaatst, die geen soort voorportaal van de hemel is.
We zijn ook geen geestelijke wezens, maar mensen, met aardse verlangens en genietingen, die in zich niet zondig hoeven te zijn.
Als je geniet van een verse witte boterham met goede boter en echte ham, mag dat, dat hoeft echt geen oudbakken wittebroodje met nepham te zijn, bij wijze van spreken.
God schenkt aan ieder een talent, dat kan dus ook het talent van goed schrijven zijn. De mensheid is sinds het uitvinden van de boekdrukkunst in rap tempo gaan ontwikkelen. Voordien kon je de meeste mensen - ook in de kerken - maar iets wijs maken, want de pastoor, dominee of de priester vertelde het, dus zal het zeker waar zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3043
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Lilian1975 »

Bertiel schreef:Kunst in het algemeen verrijkt, zolang het niet tegen Gods geboden ingaat.
Ik kan van een goed geschreven boeken ontzettend genieten, goedlopende zinnen, mooi verhaallijnen, etc. Dat is de verrijking die ik er in zie. Het is deel van m'n leven geworden wat ik hiervoor niet had.
Andere hobbies, nieuwe mensen die ik leer kennen, etc verrijken ook mijn leven.
Maar de discussie gaat erom of veel zgn goed geschreven boeken nu een christelijk denken naar boven halen. En dat veel van de boeken die goed geschreven zijn, kan ik ook van genieten. Juist ook boeken zijn die zonde goedpraten ahw.
En dat kan ik geen verrijking noemen.

Ik probeer het toe te lichten...

Aantal jaren geleden eens het boek 38 nachten van Janne Ijmker gelezen. Best goed geschreven. Ik vind dat bijna literatuur. Het was zo geschreven dat je begrip kreeg voor de moorddaad van hoofdpersoon. Ik had het boek afgewezen als het daarbij gebleven was. Maar je ziet juist dat het erkent wordt als zonde, ondanks dat je het bijna mee kunt voelen waarom ze het deed en je het liefst haar de straf liet ontlopen. Maar dat ze vrede krijgt met God, zonde zonde blijft etc. .de aardse straf bleef, het was een zondige daad. Maar rust vond in God.
Kijk, zulke boeken heb ik geen moeite mee.

Pas gelezen scherven van hoop. Goed geschreven. Maar het liet me ook een beetje teleurgesteld. Je krijgt bijna symphatie voor de ss soldaat. Maar ondertussen blijft hij uitmaken van een regime dat moordt. Hij pleegt zelfmoord... en dat is het.
Of het joodse meisje dat ongehuwd samenwoont met SS soldaat. Je leest niets over datdat ook niet Gods wil is. Het beinvloed je denken. Omstandigheden maken zonde niet ineens goed. Hoe begrijpelijk het ook is.
En kan je dan zo'n boek eenverrijking noemen?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3043
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:@lilian1975: Wie heeft opgemerkt dat het lezen van literatuur nodig is om de Bijbel te kunnen lezen? Dat is mij helemaal niet opgevallen. Dat zou mijns inziens ook echt onzin zijn.
Zie onderstaand citaat ambtenaar.
Het lezen van literatuur helpt je tekst beter te begrijpen, genres en stijl te herkennen en thematiek te ontdekken. Hele nuttige zaken bij het lezen van de Bijbel.
@Thuisvrouw: Natuurlijk begrijp ik het wel een beetje. Hij strijdt tegen een misverstand. Dat is precies wat ik ook al eerder op schreef. Hij vindt mijn stellingen zo gevaarlijk, dat hij niet meer nuchter kan lezen.[/quote]
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Posthoorn »

Als blijkt dat je woorden misverstand hebben gewekt, kun je twee dingen doen: je opponent keihard uitlachen óf proberen duidelijk te maken wat je bedoelt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef: Pas gelezen scherven van hoop. Goed geschreven. Maar het liet me ook een beetje teleurgesteld. Je krijgt bijna symphatie voor de ss soldaat. Maar ondertussen blijft hij uitmaken van een regime dat moordt. Hij pleegt zelfmoord... en dat is het.
Of het joodse meisje dat ongehuwd samenwoont met SS soldaat. Je leest niets over datdat ook niet Gods wil is. Het beinvloed je denken. Omstandigheden maken zonde niet ineens goed. Hoe begrijpelijk het ook is.
En kan je dan zo'n boek eenverrijking noemen?
Dit ben ik niet met je eens. Je leest wel degelijk over zijn worstelingen. Over het groeiend besef van goed en kwaad, hij gaat tegen zijn zeer dominante vader in.
Het zou onrealistisch geweest zijn als er een soort radicale bekering had plaatsgevonden. Dat gebeurt in streekromans. Maar dat is niet een kijk op het echte leven.
Je maakt het verhaal nu goedkoop, terwijl jij ook wel weet dat het in die tijd puur om overleven ging.
Als er met ons een experiment zou worden uitgehaald (wat weleens gedaan is) zouden we onszelf pas echt leren kennen, wie wij eigenlijk zijn, hoe egocentrisch, of kunnen we ons opzij schuiven voor de ander?
Zulke boeken blijven mij heel lang bij. What if?
Niet iedereen die de dood in de ogen kijkt, komt tot het besef van een eeuwigheid. Het bestaan van God.
Dat is een geromantiseerd beeld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie