Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door eilander »

Valcke schreef:
Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef: Daar is een verschil tussen. Als ik schrijf: A vloekte, dan wordt daarmee de Naam van God niet ijdel gebruikt. (Hoewel ik best nog even na wil denken of een dergelijke zin altijd al nodig is.) Als ik voluit schrijf wat A zegt, wordt Zijn Naam wel degelijk ijdel gebruikt.
Laten een voorbeeld nemen wat relatief eenvoudiger te bespreken is: Een moderne roman verhaalt over een echtscheiding. Ik vind niet dat ik mij schuldig maak aan overtreding van het zevende gebod als ik dit lees. Dat is de lijn die ik hanteer, ook voor de andere geboden.
Sorry hoor, maar nu ben Jij wereldvreemd. Een moderne roman heeft niet de intentie om gebeurtenissen neutraal te beschrijven, maar om de lezer erin mee te nemen, te laten doorleven, zich te laten identificeren met de personen en het verhaal. Dan gaat het in dit voorbeeld niet om de echtscheiding an sich, maar ook om de inleving van de verleiding, spanning, en veelal ook om de daad zelf. Als je je daar beschikbaar voor stelt (door het te lezen), dan is het onmogelijk om dat 'neutraal' te doen.

Je behandelt een roman als een geschiedenisboek of een relaas van feiten; maar dat is het niet. Met jouw redenering zou je ook best allerlei films kunnen bekijken omdat het jou (zogenaamd) niet besmet, want je neemt alleen kennis van de feiten. Dat is natuurlijk grote onzin.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef:
Hendrikus schreef:
huisman schreef: Ook FT lees ik niet maar ik doel meer op de boeken die o.a. Mara hier soms promoot. Dat is voor mij vaak onbegrijpbaar. Maar voor de goede orde dat is mijn persoonlijke mening.
Over het niet bestaande woord onbegrijpbaar: http://www.liesbethkoenen.nl/archief/onbegrijpbaar/
http://gtb.ivdnt.org/iWDB/search?wdb=WN ... id=M042823 :OO3
Joehoe, een echte oude schrijver :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef: Dat had ik eerder al gezegd. Zij leeft zonder God. Maar waarom zou ik als christen ter vermaak deze boeken moeten lezen als ik er niet door "opgebouwd" wordt? Algemene ontwikkeling? Ja dag... alleen als het tot eer van Hem is.
Dan kun je beter in afzondering gaan leven. Ik sta graag in verbinding met de maatschappij en één van de manieren waarop ik dat doe is literatuur lezen.
De moderne wetenschap, die is los van God.
Het is maar hoe je dat beoordeelt. Deze uitspraak is veel te ongenuanceerd.
En wil suggereren dat als je niet leeft en denkt als hun. Je dom, onontwikkeld bent. Ach. Volgens mij was Paulus een zeer ontwikkeld persoon. Maar hield hij zich bezig met andere zaken. ;)
Het is maar net wat je referentiekader is. Op dit forum geldt ook een bepaald referentiekader. Bottomline betekent dit dat men overtuigd is van het eigen gelijk. Contrasterende inzichten worden dan meestal negatief benaderd.
Je tweede punt. Dat i s hetzelfde als zeggen het is goed om je bezig te houden met moderne muziek, of allerlei films, als je maar een stevige band houd met je basis.
Ik luister ook wel eens andere muziek dan naar psalmgezang, geestelijke liederen of een koraalbewerking van Peter Eilander. Dat zie ik inderdaad niet als iets verkeerds, anders zou ik het niet doen.
Als we beseffen dat de zonde via ogen, oren etc binnenkomt, onze geest beinvloed, is dan het lezen van zulke boeken wel zo neutraal?
Ik beweer ook zeker niet dat het neutraal is. Mijn opmerking dat je constant in contact moet blijven met je basis heeft hier betrekking op.
Pas geleden was er een topic over de zorgen over de jeugd. Ze lijken totaal onbereikbaar en een natuurlijk aanvoelen van dit of dat kan niet is steeds meer aan het verdwijnen of is verdwenen. De oorzaak ligt voor een deel toch ook in dat hun geest begiftigd is via "drek" van de media. Wat 100 keer intenser is dan pakweg 25 jaar geleden.
Zeker. Een andere oorzaak zie ik in de krampachtige reactie van ouders en andere verantwoordelijken. Men is onvoldoende in staat om vragen van de jeugd te beantwoorden en kan geen aantrekkelijk alternatief bieden.
We kunnen alles zien, maar is alles zien goed? We kunnen alles lezen, maar is alles lezen goed? We worden onder andere gevormd door wat we lezen, zien, horen. En dan is de vraag door wat laten we ons vormen? Dus ook die romans die je ter ontspanning leest.
Klopt. Dat betekent dat het fundament van het geloof sterk in je verankerd moet zijn.
Verder vraag ik mij vaak af : zou de Heere Jezus dit of dat ook hebben gedaan ? Ik bedoel dit echt eerbiedig.
Geen idee. Hij ging in ieder geval de wereld in, sprak met allerlei mensen en was niet zo krampachtig met allerlei regels die vanuit de traditie waren opgekomen.
Ontspanning. Die momenten kende de Heere Jezus ook. Maar ging Hij dan Zijn Geest vullen met zaken waar Zijn Vader toornig over is? Hij ging juist in gebed met Zijn Vader. Dat heeft ons wat te zeggen toch?
De Bijbel is geen verslag van minuut tot minuut van wat Jezus allemaal deed. Dat impliceert mijns inziens dus niet dat je ter ontspanning moet bidden of mediteren. Bovendien had Jezus een nogal zware taak te volbrengen en daar had Hij kennis van.
En zou God nu niet toornen over het feit dat het idee wordt gewekt dat we te verontschuldigen zijn om zonder God te leven omdat er een verkeerd voorbeeld is gegeven? Mensen een obstakel zijn of zijn geweest? We aan dat idee gewend raken? Want dat is goed voor je algemene ontwikkeling? De enige die hier "gelukkig" van wordt is de Satan.
Dus? Aan je vragen liggen impliciete veronderstellingen ten grondslag, namelijk dat als je moderne literatuur leest je een verkeerd beeld van God krijgt, je een obstakel vormt, etc.
Literatuur hoeft geen zonde te proclameen. Ook hoeft literatuur niet het beeld te geven dat je te verontschuldigen bent als je God niet dient. Die literatuur is er. En daarom kan ik als christen in verbinding staan met de maatschappij. Maar ik hoef niet in verbinding tr komen door me te verzadigen ter ontspanning met boeken die dus het tegenovergestelde doen.
De moderne literatuur hoeft niet per definitie verkeerd te zijn. Alhoewel ik niet een twee drie titels kan noemen.

Met h ert woord obstakel wees ik terug naar roman van FT. Err wordt hier gezegd dat zij beschrijft hoe mensen een obstakel kunnen zijn ( terecht) .maar de inhoud suggereert oom dat het een v verontschuldiging is. En dat is m.i. levensgevaarlijk.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door refo »

Laten we afspreken dat belangstellenden de genoemde boekwerken wel lezen en de rest niet.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Bonny »

Goed idee. Maar meestal vindt de één dat ook de ander hem moet volgen in het doen of laten van de in kwestie zijnde handelingen. :D
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Posthoorn »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: De tot op heden genoemde maatstaven betreffen voornamelijk het 3e , 6e en 7e gebod. Die zijn zeer objectief.
Dat klopt. Maar dat gaat over actief handelen of het nalaten daarvan. Er over lezen vind ik wat anders.
Ben ik het deels mee eens. Anderzijds kun je je afvragen hoe nuttig het is om je voortdurend 'onder te dompelen' in een verziekte, goddeloze sfeer. Is dat echt nodig om 'bij te blijven'? Een beetje 'wereldvreemdheid' kan voor een christen geen kwaad.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Sorry hoor, maar nu ben Jij wereldvreemd. Een moderne roman heeft niet de intentie om gebeurtenissen neutraal te beschrijven, maar om de lezer erin mee te nemen, te laten doorleven, zich te laten identificeren met de personen en het verhaal. Dan gaat het in dit voorbeeld niet om de echtscheiding an sich, maar ook om de inleving van de verleiding, spanning, en veelal ook om de daad zelf. Als je je daar beschikbaar voor stelt (door het te lezen), dan is het onmogelijk om dat 'neutraal' te doen.
Dat klopt, ik sta niet neutraal ten opzichte van bepaalde beschreven gebeurtenissen. Maar daar ging het niet over.
Je behandelt een roman als een geschiedenisboek of een relaas van feiten; maar dat is het niet. Met jouw redenering zou je ook best allerlei films kunnen bekijken omdat het jou (zogenaamd) niet besmet, want je neemt alleen kennis van de feiten. Dat is natuurlijk grote onzin.
Zoals ik tegen Lilian zei, je moet zorgen dat je ook zorgt dat je het fundament van je levensvisie voedt en daarmee in verbinding blijft.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Klavart »

Ambtenaar schreef:Zoals ik tegen Lilian zei, je moet zorgen dat je ook zorgt dat je het fundament van je levensvisie voedt en daarmee in verbinding blijft.
Hoe doe je dat dan?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Ad Anker »

Klavart schreef:
Ambtenaar schreef:Zoals ik tegen Lilian zei, je moet zorgen dat je ook zorgt dat je het fundament van je levensvisie voedt en daarmee in verbinding blijft.
Hoe doe je dat dan?
Ik lees niet allerlei seculiere boeken, al heb ik van Siebelink en Treur wel wat gelezen. Het fundament voeden doe je heel simpel door je elke dag te laven aan de Bron. Heel simpel.

Wat ik ook wel een dingetje vind: ik lees ook regelmatig ter verpozing een vertaalde Amerikaanse roman. Vol evangelicale, remonstrantse godsbeelden en uitingen. Die gaan als zoete broodjes in onze kringen en worden breed geaccepteerd. Onderschat het gevaar daarin toch niet!
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Je bent duidelijk beinvloed door Siebelink en co......ultraorthodoxe gereformeerden die een strategie van totale uitsluiting van het moderne leven hanteren.....wat een Siebelinksiaanse onzin! Omdat ik weiger boeken te lezen waar gespot wordt met God en Zijn Woord ben ik opeens een halve Amish :bobo
Dat zijn jouw woorden. Ik meen waar te nemen dat een deel van de reformatorische gezindte een terugtrekkende beweging maakt, door mij getypeerd als de ultraortodoxie. Dit uit zich o.a. in samenklontering in bepaalde plaatsen.
Jouw argumenten zijn ook behoorlijk oubollig. Die refo’s zijn wereldvreemd en sterven langzaam uit. Met de wereld in de broekzak (of rokzak :huhu ) van schier elke refo is het eiland-metafoor meer dan belachelijk.
Dat is jouw conclusie, maar een onjuiste op basis van wat ik schreef. Ik schrijf niet over wereldvreemdheid, maar over het zich afzetten tegen opvattingen.

Het gaat niet om enkel om hoe de orthodoxie zich verhoudt tot de wereld, maar juist hoe binnen de orthodoxie de verschillende bloedgroepen zich tot elkaar verhouden. Kijk eens naar de Nashville discussie, daar manifesteert zich duidelijk dat de opvattingen uiteen lopen.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Ambtenaar »

Posthoorn schreef:Ben ik het deels mee eens. Anderzijds kun je je afvragen hoe nuttig het is om je voortdurend 'onder te dompelen' in een verziekte, goddeloze sfeer. Is dat echt nodig om 'bij te blijven'? Een beetje 'wereldvreemdheid' kan voor een christen geen kwaad.
Eens, het is ook niet zo dat ik in mijn vrije tijd enkel moderne romans lees en dat ik van alle schrijvers boeken lees.

Maar om je nu volledig af te sluiten van kunst, gaat mij te ver.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Posthoorn schreef:Ben ik het deels mee eens. Anderzijds kun je je afvragen hoe nuttig het is om je voortdurend 'onder te dompelen' in een verziekte, goddeloze sfeer. Is dat echt nodig om 'bij te blijven'? Een beetje 'wereldvreemdheid' kan voor een christen geen kwaad.
Eens, het is ook niet zo dat ik in mijn vrije tijd enkel moderne romans lees en dat ik van alle schrijvers boeken lees.

Maar om je nu volledig af te sluiten van kunst, gaat mij te ver.
Maar dat heb ik ( en volgens mij niemand) ook nergens gezegd. Alleen leggen jij en ik de grens verschillend wat ik nog voor mijzelf kan verantwoorden om als christen te lezen. Te zien etc. En waar jij vind dat FT zeker gelezen kan worden, ik de grens heb getrokken. Vanwege de halve waarheid die leidt tot een nog grotere onwaarheid.
En daarnaast is en blijft het opvallend dat bepaalde boeken in een bepaald deel van onze gezindte zonder schroom gelezen worden, zelfs als teken van ontwikkeling gezien wordt, die eerder afgewezen werden. En dat dan mensen die daarin niet meegaan als onontwikkeld worden neergezet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Wat ik ook wel een dingetje vind: ik lees ook regelmatig ter verpozing een vertaalde Amerikaanse roman. Vol evangelicale, remonstrantse godsbeelden en uitingen. Die gaan als zoete broodjes in onze kringen en worden breed geaccepteerd. Onderschat het gevaar daarin toch niet!
Dat je dat een boek lang vol houdt.

Ik lees dat niet, met uitzondering van Marilynne Robinson. En daar bespeur ik een vrijzinnig christendom.

Maar dat is weer een andere categorie.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:Wat ik ook wel een dingetje vind: ik lees ook regelmatig ter verpozing een vertaalde Amerikaanse roman. Vol evangelicale, remonstrantse godsbeelden en uitingen. Die gaan als zoete broodjes in onze kringen en worden breed geaccepteerd. Onderschat het gevaar daarin toch niet!
Dat je dat een boek lang vol houdt.

Ik lees dat niet, met uitzondering van Marilynne Robinson. En daar bespeur ik een vrijzinnig christendom.

Maar dat is weer een andere categorie.
Mee eens, net zo gevaarlijk.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Boertje »

En wat vinden jullie van echte literatuur zoals WF Hermans, Harry Mulisch, Willem Elsschot, J. Slauerhoff, Simon Carmiggelt om er zo maar een paar te noemen?
Plaats reactie