Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door DDD »

Dat is toch verbazend. Maar het laat wel zien waarom mijn oma zo'n hekel had aan extremisme.

Als iemand echter alleen maar moeilijker wordt, dan is dat bepaald geen teken van de vrucht van de heilige Geest.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door refo »

Ik denk niet dat ze overdrijft. Mensen als tante Ma bestaan wel of hebben bestaan. Maar als je in de GG op zondag naar de kerk gaat, eenmaal 's jaars huisbezoek krijgt, misschien nog een vereniging en verder niet in aanraking komt met dergelijke lieden, kun je je niet voorstellen dat het bestaat.
Vaak sluiten ze zich ook af van de boze buitenwereld en spreken ze alleen als ze er niet onderuit kunnen.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Desiree »

Panny schreef:Voordat mensen allerlei vooronderstellingen over Franca gaan schrijven zou ik willen aanraden deze avond te bekijken/beluisteren: https://youtu.be/63rqtUpAZcs

Het helpt misschien ook het één en ander beter te plaatsen.
We hebben net gekeken.. tot de pauze. Dank je!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Desiree »

Dodo schreef:Ik heb in mijn voorgeslacht ook een vrouw die op een gegeven moment bekendstond als "bekeerd". Dat kreeg zo'n status dat ze niet meer tegengesproken werd. Dat was niet goed voor haar karakter, ze werd een moeilijke persoon. Haar kinderen en haar man leden er onder.
Zulke dingen gebeurden vroeger. Tegenwoordig niet meer zo, denk ik.
Niet alleen vroeger, denk ik.
Laatst gewijzigd door Desiree op 29 okt 2018, 21:37, 2 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Ad Anker »

Ik denk dat zulke mensen minder voorkomen in onze tijd. Het wordt 'dun', wordt wel gezegd.

Ik heb toch dergelijke mensen wel gekend, het komt me niet vreemd voor.

Ik vraag me af of Franca heel erg overdrijft. Ik meen van niet. Het komt mij aardig realistisch over.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Ambtenaar »

De schoonvader van mijn broer was precies zo. Hij werd nooit tegengesproken, ook niet door zijn eigen volwassen kinderen. Terwijl hij toch geestelijke druk op hen legde.

Zelf ben ik te individualistisch en te onafhankelijk om mij daar iets bij voor te kunnen stellen, maar hij had enorme geestelijke invloed op zijn kinderen en kleinkinderen. Geen belangrijke beslissing werd zonder hem genomen.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Hendrien »

Ambtenaar schreef:De schoonvader van mijn broer was precies zo. Hij werd nooit tegengesproken, ook niet door zijn eigen volwassen kinderen. Terwijl hij toch geestelijke druk op hen legde.

Zelf ben ik te individualistisch en te onafhankelijk om mij daar iets bij voor te kunnen stellen, maar hij had enorme geestelijke invloed op zijn kinderen en kleinkinderen. Geen belangrijke beslissing werd zonder hem genomen.
Toch als het echt je naaste familielid is, kun je er bijna niet aan ontkomen. Het wordt dan eigenlijk de stem van God. Ik vind het schokkend. Vooral als ze zichzelf zien als bijzonder geestelijk en dat het voor bijna niemand meer kan. Er zijn nog veel mensen uit rechtse kring die graag een bezoekje brengen aan zo iemand. Alsof ze daar meer aan hebben dan aan Gods Woord.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Terri »

Ook anno 2018 gebeurt dit nog.....maar wel minder denk ik.
De tante Ma's heb ik gekend, eerst zijn ze nog richtinggevend, maar al snel bepalen zij de weg, de waarheid en je leven.
Ik denk als je dit nooit meegemaakt hebt, je denkt dat het 'sprookjes' zijn.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:Ik denk dat zulke mensen minder voorkomen in onze tijd. Het wordt 'dun', wordt wel gezegd.

Ik heb toch dergelijke mensen wel gekend, het komt me niet vreemd voor.

Ik vraag me af of Franca heel erg overdrijft. Ik meen van niet. Het komt mij aardig realistisch over.
Als intimidatie en heerszucht als kenmerken van het ware geloof worden gezien, dan is er toch weinig christelijks meer overgebleven hoor. Ik heb zulke uitdrukkingen nooit op dit soort gedrag betrokken.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Erasmiaan »

Hendrien schreef:
Ambtenaar schreef:De schoonvader van mijn broer was precies zo. Hij werd nooit tegengesproken, ook niet door zijn eigen volwassen kinderen. Terwijl hij toch geestelijke druk op hen legde.

Zelf ben ik te individualistisch en te onafhankelijk om mij daar iets bij voor te kunnen stellen, maar hij had enorme geestelijke invloed op zijn kinderen en kleinkinderen. Geen belangrijke beslissing werd zonder hem genomen.
Toch als het echt je naaste familielid is, kun je er bijna niet aan ontkomen. Het wordt dan eigenlijk de stem van God. Ik vind het schokkend. Vooral als ze zichzelf zien als bijzonder geestelijk en dat het voor bijna niemand meer kan. Er zijn nog veel mensen uit rechtse kring die graag een bezoekje brengen aan zo iemand. Alsof ze daar meer aan hebben dan aan Gods Woord.
Nou, zo kan het wel weer. Niemand is blij met uitwassen. Maar een bezoek brengen aan iemand die van de Heere geleerd is tegenover bijbellezen zetten... bah erg vervelend weer.

In mijn leven is zo’n bezoek juist gebruikt. En dat was ook iemand waar ik huizenhoog tegen opkeek en die ik misschien wel te hoog had staan en die een te grote status had. Maar één ding had hij niet (en daar zit volgens mij de karikatuur maar telkens): gunning en liefde voor de medemens. “Als t voor mij kan, kan ‘t voor jou zeker...!”
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Ad Anker »

Erasmiaan schreef: Nou, zo kan het wel weer. Niemand is blij met uitwassen. Maar een bezoek brengen aan iemand die van de Heere geleerd is tegenover bijbellezen zetten... bah erg vervelend weer.

In mijn leven is zo’n bezoek juist gebruikt. En dat was ook iemand waar ik huizenhoog tegen opkeek en die ik misschien wel te hoog had staan en die een te grote status had. Maar één ding had hij niet (en daar zit volgens mij de karikatuur maar telkens): gunning en liefde voor de medemens. “Als t voor mij kan, kan ‘t voor jou zeker...!”
Juist, dat laatste zinnetje Erasmiaan. Je bedoelt te zeggen dat hij geen gunning en liefde had? Dat schrijf je nu. Als je het omgekeerde bedoelt: van harte mee eens.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Erasmiaan »

Ad Anker schreef:
Erasmiaan schreef: Nou, zo kan het wel weer. Niemand is blij met uitwassen. Maar een bezoek brengen aan iemand die van de Heere geleerd is tegenover bijbellezen zetten... bah erg vervelend weer.

In mijn leven is zo’n bezoek juist gebruikt. En dat was ook iemand waar ik huizenhoog tegen opkeek en die ik misschien wel te hoog had staan en die een te grote status had. Maar één ding had hij niet (en daar zit volgens mij de karikatuur maar telkens): gunning en liefde voor de medemens. “Als t voor mij kan, kan ‘t voor jou zeker...!”
Juist, dat laatste zinnetje Erasmiaan. Je bedoelt te zeggen dat hij geen gunning en liefde had? Dat schrijf je nu. Als je het omgekeerde bedoelt: van harte mee eens.
Je hebt gelijk.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef:Ik denk dat zulke mensen minder voorkomen in onze tijd. Het wordt 'dun', wordt wel gezegd.

Ik heb toch dergelijke mensen wel gekend, het komt me niet vreemd voor.

Ik vraag me af of Franca heel erg overdrijft. Ik meen van niet. Het komt mij aardig realistisch over.
Ik heb ze ook wel gekend.
Maar ik denk dat mensen zich nu veel minder zich iets laten gezeggen. En dat ze minder gevoelig zijn voor geestelijke chantage.
Je ziet het al bij de kinderen, de argumenten:
omdat ik het zeg,
de Heere ziet alles hoor,
omdat wij dat altijd zo doen,
het is traditie, daarom,
of het akelige: je bent een nagel aan mijn doodskist,

kom je als ouder niet zomaar meer mee weg. Je zult een onderbouwing moeten geven.
Ambtenaar schreef:De schoonvader van mijn broer was precies zo. Hij werd nooit tegengesproken, ook niet door zijn eigen volwassen kinderen. Terwijl hij toch geestelijke druk op hen legde.
Ook bij Gods volk zitten mensen die een narcistische of autistische persoonlijkheid hebben.
Het feit dat iemand zo dominant is, wil niet zeggen dat hij of zij niet bekeerd zou zijn.
Het karakter van iemand verandert niet altijd geheel ten goede na bekering.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door DDD »

Ik vind dat een moeilijk onderwerp. Maar ik denk wel dat in de bekering ook onze slechte karaktereigenschappen minder worden. Ik zie geen enkele bijbelse aanleiding om daar anders over te denken. Waar zie je in de bijbel dat het ook anders kan zijn?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Panny »

Ik denk inderdaad dat er ook nu nog zulke mensen zullen zijn. En misschien ook juist in kringen waar bekering gezien wordt als iets wat eigenlijk bijna onbereikbaar is. En waarbij de nadruk ook ligt op bijzondere ervaringen.

Zelf heb ik die ervaringen gelukkig niet en ken ik in mijn (GG) gemeente, die je denk ik zelfs behoorlijk rechts kunt noemen, mensen die juist heel nederig en liefdevol zijn. Bij die mensen kun je gerust je hard luchten zonder dat je bang hoeft te zijn dat ze je zullen veroordelen.

Het is jammer dat Franca dit anders ervaren heeft en nu ook heel veel mensen die haar boeken lezen dit beeld hebben van onze kringen. Terwijl we juist bekend zouden moeten staan als een liefdevolle gemeenschap!
Plaats reactie