Welk boek is naast de Bijbel favoriet voor jou??

Memory

Welk boek is naast de Bijbel favoriet voor jou??

Bericht door Memory »

Geef eens aan welk boek naast de Bijbel volgens jou iemand gelezen zou moeten hebben en waarom?
ptl

Bericht door ptl »

Alle onbekeerden zou ik 'Rondom de Enge poort' van Spurgeon aanraden, het is een eerlijk en duidelijk antwoord op de vraag hoe je het ware geloof kan zoeken. Daarbij kan ik heb ook de bekende preek van Jonathan Edwards aanbevelen: Sinners in the hands of an angry God (de luie lezer kan het theoretische gedeelte overslaan, en direct bij de 'application' (de preek zeg maar), beginnen)

Voor iedereen die zich wat meer wil verdiepen in wat de reformatie nu precies leerde, kan ik het boek van Sproul: 'Grace Unknown - The heart of Reformed Theology' aanraden, daarin word, aan de hand van de bijbel, de Westminster Confession, en citaten van Calvijn, Luther en Augustinus, een duidelijk beeld gegeven van wat de belangrijkste topics zijn binnen de gereformeerde theologie, en waarop ze gebaseerd zijn, en ook wat er aan alternatieven zijn...

En als mooiste leesboek de Duivelsversen van Salman Rusdie, maargoed, die moet je alleen lezen als je van Rusdie's stijl houd...
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Ehm, Lord of the Ring?
En waarom? Bekijk de film maar, dan kan je een kleine glimp opvangen van het boek (maar het boek is zoooo veel mooier)
Loïs

Bericht door Loïs »

Ik vond de film juist helemaal niet mooi Quazzy.

Voor mij zijn de boeken van Chaim Potok en Elie Wiesel toch wel favoriet..

Groetjes van Loïs.
Adje

Bericht door Adje »

Ivoren wachters
cornelia

Bericht door cornelia »

Origineel gepost door ptl
Voor iedereen die zich wat meer wil verdiepen in wat de reformatie nu precies leerde, kan ik het boek van Sproul: 'Grace Unknown - The heart of Reformed Theology' aanraden, daarin word, aan de hand van de bijbel, de Westminster Confession, en citaten van Calvijn, Luther en Augustinus, een duidelijk beeld gegeven van wat de belangrijkste topics zijn binnen de gereformeerde theologie, en waarop ze gebaseerd zijn, en ook wat er aan alternatieven zijn...
Voor jou, ptl: 'Systematic Theology' van Wayne Grudem. Geeft nog meer dan alleen 'gereformeerde theologie'

En voor alle anderen: ik was blij met m'n verplichte boekenlijst op school. Daardoor heb ik De komst van Joachim Stiller van Hubert Lampoo ontdekt. Een aanrader, vooral door het magisch-realisme.
micro

Bericht door micro »

Een boek wat ik iedereen aan wil raden: Christen-zijn in het dagelijks leven – over de praktijk van het geloof, door J.C. Ryle. Zijn werken lees ik bijzonder graag vanwege de doordringende, direct aansprekende toon die hij hanteert. Verder ben ik ben erg gecharmeerd van de werken van Thomas Boston en Hugo Binning.

Voor mijn ontspanning: De Bommelverhalen van Marten Toonder (geniaal!!), de orginele Winny de Pooh (fantastische humor) en Donald Duck (alleen oude exemplaren, de nieuwe vind ik een belediging van de uitvinder).

Allen van harte in uw aandacht aanbevolen.
Kislev_123

Bericht door Kislev_123 »

Origineel gepost door ptl
Alle onbekeerden zou ik 'Rondom de Enge poort' van Spurgeon aanraden, het is een eerlijk en duidelijk antwoord op de vraag hoe je het ware geloof kan zoeken.
Ja, dat is inderdaad een kort, duidelijk boekje. Zelf vind ik zijn 'zoekt en gij zult vinden' wat mooier. Ook zijn boekje 'Geloof, wat het is en wat het niet is' is een boekje wat ik - net als 'Rondom de enge poort'- heb gelezen en herlezen.
Sowieso waardeer ik de geschriften en preken van Spurgeon heel erg.

Van hetzelfde niveau en even indringend vind ik de boeken 'Geen ander evangelie' deel 1 en 2 van ds. L. Huisman (zie http://www.boekhout.nl) Dit zijn twee boeken die ik met veel genoegen lees en herlees. Ik kan ze iedereen aanraden.

Aan 'De christenreis' van John Bunyan ben ik meerdere keren begonnen maar ik kom nooit verder dan de eerste paar hoofdstukken. Op één of andere manier kom ik er maar niet door.
ptl

Bericht door ptl »

Voor jou, ptl: 'Systematic Theology' van Wayne Grudem. Geeft nog meer dan alleen 'gereformeerde theologie'
Thxs voor de suggestie, maar ik heb de Institutie van Calvijn, en Systematic Theology van Hodge al, en ik denk niet dat het boek wat jij noemt daar iets aan toe te voegen heeft...

Maar Sprouls boek heeft niet de insteek een theologische verhandeling te geven, maar geeft gewoon een eenvoudige uitleg over wat de belangrijkste punten zijn binnen de protestante (calvinistische) leer, en waar ze op gebaseerd zijn
Britt1983

Bericht door Britt1983 »

Het gewijde dagboek van Adrian Plass is zeker een aanrader. Het is een boek met humor maar je merkt ook dat jij niet de enige bent met worstelingen in het geloof. Het is wel geschreven door iemand uit een evangelische/pinkster gemeente. Gaat daar wel anders dan in de refokringen. Lees het maar 'ns
cornelia

Bericht door cornelia »

Origineel gepost door ptl
... ik heb de Institutie van Calvijn, en Systematic Theology van Hodge al, en ik denk niet dat het boek wat jij noemt daar iets aan toe te voegen heeft...
Die van Hodge ken ik niet, maar ik weet dat Calvijn zeer geringe kennis had van de komende dingen. En bij Grudem komt de eschatologie uitgebreid aan bod. Alleen daarom al een aanrader. Bovendien erg leesbare taal, ondanks de zwaarte van de onderwerpen.
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Origineel gepost door Britt1983
Het gewijde dagboek van Adrian Plass is zeker een aanrader. Het is een boek met humor maar je merkt ook dat jij niet de enige bent met worstelingen in het geloof. Het is wel geschreven door iemand uit een evangelische/pinkster gemeente. Gaat daar wel anders dan in de refokringen. Lees het maar 'ns
Even een kleine toevoeging: Adrian Plass is een Anglicaan. Als echte Plass-fan heb ik natuurlijk (bijna) al zijn boeken die in Nederland uitgegeven zijn, gelezen, maar ook veel interviews gelezen die op het internet verspreid zijn.
Waarom dan over pinkstertypjes schrijven? Waarschijnlijk omdat dat veel grappige is! (zeker als je een beetje into de pinksterbusiness zit ;-) )

Maar ik vond zijn autobiografie errug goed (een aanrader voor iedereen maar verplichte kost voor Plassfans)
Britt1983

Bericht door Britt1983 »

Hoi Quazzy,

Ik schrijf over pinkstergemeente omdat ik dacht/vind dat het zo in het boek naar voren komt. Niet omdat het grappig is. Ik hebben kennissen en vrienden uit de pinkster en evangelische hoek. En zoals het Adrian Plass het schrijft komt het zo op mij over..Maar het kan anders zijn...
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Origineel gepost door Britt1983
Hoi Quazzy,

Ik schrijf over pinkstergemeente omdat ik dacht/vind dat het zo in het boek naar voren komt. Niet omdat het grappig is. Ik hebben kennissen en vrienden uit de pinkster en evangelische hoek. En zoals het Adrian Plass het schrijft komt het zo op mij over..Maar het kan anders zijn...
Oh, maar het is ook niet alleen maar grappig. Het zijn boeken die ik graag lees, maar niet alleen doordat ze grappig zijn (even wat terugnemen, voordat er mensen weer helemaal verkeerd over A. Plass gaan denken) Ik lees ze graag omdat ze gaan over mensen die christen zijn zonder alle poespas eromheen. Die eens niet de perfecte christen zijn, maar die net zo hard moeten knokken als andere christenen.

En zijn boeken zijn zwaar autobiografisch. Zo komt het gewijde dagboek na een tijd waarin A. Plass een zware inzinking had en waarin hij zijn ervaringen verwerkt van de tijd dat hij in een best extreme Methodistengemeente zat.

Adrian Plass schrijft ook niet alleen over evangelische/pinkster mensen. Zo zijn zijn boeken
een buitenaardse kerkbezoeker en stressfamilie Robinson boeken die zich in meer traditionele gemeentes afspelen.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Ik vond de boeken van Plass ook erg leuk, tot ik 'niets dan waarheid' las. Daarin ging hij voor mij echt over een grens, ik heb besloten zijn boeken niet meer te lezen..
Wat vonden jullie van dat boekje dan?

Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Plaats reactie