In de biografie van M'Cheyne worden citaten aangehaald uit zijn dagboek waaruit blijkt dat hij een uitvoerige correspondentie onderhield met H. Bonar en deze predikant en vriend om raad vroeg.Posthoorn schreef:Op grond waarvan stel je dit?
Bonar was als een geestelijk vader voor M'Cheyne.
M'Cheyne beschrijft ook ontmoetingen met mensen die onder de prediking van Bonar tot bekering zijn gekomen en de wijze waarop hij dat doet getuigt van grote achting en verbondenheid met de prediking van Bonar.
Ik meen dat we verschillen tussen Bonar en M'Cheyne niet kunnen concluderen aan de hand van hun eigen getuigenissen.
We moeten vermeende verschillen tussen de publicaties van beiden dan niet als verschil interpreteren maar als beide passend in hun gedeelde theologische opvatting.
Het is m.i. gewoon de Schotse-puriteinse visie waarin onderscheid wordt gemaakt tussen het voorbereidende werk van Gods Geeste en de oproep direct tot Jezus te gaan.
De voorbereiding wordt door de Schotten niet als voorwaarde gezien, voorafgaande aan de oproep om direct tot Jezus te gaan. Puriteinen lieten dat altijd naast elkaar bestaan.
Het waren de New-England puriteinen die hier eerder (Hooker, Shepard) wel deze voorwaarde leerden. Echter, de schotten als M'Cheyne en Bonar stonden niet op dat New-England standpunt maar kun je zien in de traditie van 'Het Merg'.
Het is dan ook historisch gezien onjuist om een Schot als M'Cheyne te lezen als ware deze een volgeling van de New-England theologie.