Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

heusden-op schreef:Bonar is meer beducht geweest voor lijdelijkheid bij zijn hoorders dan voor activisme bij hen. Meermalen komen we de waarschuwing tegen om toch niet passief te wachten op een innerlijk kenmerk van verkoren te zijn tot de zaligheid; dat is een uitvlucht om aan de klem van het Evangelie te ontkomen, zegt Bonar. Maar het wijzen op het gevaar van een snel en oppervlakkig ‘aannemen van de Heere Jezus’ kwam ik daarentegen in zijn boekje niet zozeer tegen. Ik moet constateren dat Bonar in zijn waarschuwingen voor gevaren niet helemaal evenwichtig is.

In deze gedachte word ik ondersteund door de heer L.J. van Valen die in zijn leerzame boekje Bonar in balans wijst op de steun die Bonar destijds verleende aan de evangelisatie-tournees van de bekende D.L. Moody. Bonar doorzag helaas niet de arminiaanse ondertoon en de onbijbelse methoden van opwekkingspredikers als Moody en Sankey.

Trouwens, ook Ryle en Spurgeon hebben dit niet geheel onderkend, in tegenstelling tot iemand als de Schotse prediker John Kennedy.

Dit vond ik via google van ds. I. Kievit.
Ik lees in de Bijbel ook meer van nodiging en aandrang dan van waarschuwing(en) voor oppervlakkig aannemen van Jezus Christus.
Zou je eens wat voorbeelden willen noemen van waarschuwingen voor het oppervlakkig aannemen van Jezus?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

Bericht door huisman »

Johann Gottfried Walther schreef:
heusden-op schreef:Bonar is meer beducht geweest voor lijdelijkheid bij zijn hoorders dan voor activisme bij hen. Meermalen komen we de waarschuwing tegen om toch niet passief te wachten op een innerlijk kenmerk van verkoren te zijn tot de zaligheid; dat is een uitvlucht om aan de klem van het Evangelie te ontkomen, zegt Bonar. Maar het wijzen op het gevaar van een snel en oppervlakkig ‘aannemen van de Heere Jezus’ kwam ik daarentegen in zijn boekje niet zozeer tegen. Ik moet constateren dat Bonar in zijn waarschuwingen voor gevaren niet helemaal evenwichtig is.

In deze gedachte word ik ondersteund door de heer L.J. van Valen die in zijn leerzame boekje Bonar in balans wijst op de steun die Bonar destijds verleende aan de evangelisatie-tournees van de bekende D.L. Moody. Bonar doorzag helaas niet de arminiaanse ondertoon en de onbijbelse methoden van opwekkingspredikers als Moody en Sankey.

Trouwens, ook Ryle en Spurgeon hebben dit niet geheel onderkend, in tegenstelling tot iemand als de Schotse prediker John Kennedy.

Dit vond ik via google van ds. I. Kievit.
Ik lees in de Bijbel ook meer van nodiging en aandrang dan van waarschuwing(en) voor oppervlakkig aannemen van Jezus Christus.
Zou je eens wat voorbeelden willen noemen van waarschuwingen voor het oppervlakkig aannemen van Jezus?
Voorbeelden tussen schijn en zijn ? Tussen waar geloof en wat erop kan lijken? Zie de gelijkenissen van bv de zaaier en de viervoudige uitwerking van het zaad. Wijze en dwaze bouwer, wijze en dwaze maagden.
Maar ook teksten als 2 Kor 13:5 , Joh 2 :23-25....en er is nog veel meer te noemen.
Allemaal waarschuwingen tegen het oppervlakkig aannemen van de Heere Jezus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

Bericht door heusden-op »

en de waarschuwingen in het oude testament tegen geveinsden ook niet vergeten, Walter 9mm!!!
dam-leer
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
heusden-op schreef:Bonar is meer beducht geweest voor lijdelijkheid bij zijn hoorders dan voor activisme bij hen. Meermalen komen we de waarschuwing tegen om toch niet passief te wachten op een innerlijk kenmerk van verkoren te zijn tot de zaligheid; dat is een uitvlucht om aan de klem van het Evangelie te ontkomen, zegt Bonar. Maar het wijzen op het gevaar van een snel en oppervlakkig ‘aannemen van de Heere Jezus’ kwam ik daarentegen in zijn boekje niet zozeer tegen. Ik moet constateren dat Bonar in zijn waarschuwingen voor gevaren niet helemaal evenwichtig is.

In deze gedachte word ik ondersteund door de heer L.J. van Valen die in zijn leerzame boekje Bonar in balans wijst op de steun die Bonar destijds verleende aan de evangelisatie-tournees van de bekende D.L. Moody. Bonar doorzag helaas niet de arminiaanse ondertoon en de onbijbelse methoden van opwekkingspredikers als Moody en Sankey.

Trouwens, ook Ryle en Spurgeon hebben dit niet geheel onderkend, in tegenstelling tot iemand als de Schotse prediker John Kennedy.

Dit vond ik via google van ds. I. Kievit.
Ik lees in de Bijbel ook meer van nodiging en aandrang dan van waarschuwing(en) voor oppervlakkig aannemen van Jezus Christus.
Zou je eens wat voorbeelden willen noemen van waarschuwingen voor het oppervlakkig aannemen van Jezus?
Voorbeelden tussen schijn en zijn ? Tussen waar geloof en wat erop kan lijken? Zie de gelijkenissen van bv de zaaier en de viervoudige uitwerking van het zaad. Wijze en dwaze bouwer, wijze en dwaze maagden.
Maar ook teksten als 2 Kor 13:5 , Joh 2 :23-25....en er is nog veel meer te noemen.
Allemaal waarschuwingen tegen het oppervlakkig aannemen van de Heere Jezus.
Nee dat zijn geen voorbeelden van het oppervlakkig aannemen van de Heere Jezus.
De teksten zijn voorbeelden tussen schijn en zijn, en dat moet zeker goed en duidelijk worden gemaakt. Want de ernst is zo groot, of men Jezus Christus wel of niet door genade mag kennen.

In Jezus of buiten Jezus, in het geloof, geen geloof.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

Bericht door huisman »

Johann Gottfried Walther schreef:
huisman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
heusden-op schreef:Bonar is meer beducht geweest voor lijdelijkheid bij zijn hoorders dan voor activisme bij hen. Meermalen komen we de waarschuwing tegen om toch niet passief te wachten op een innerlijk kenmerk van verkoren te zijn tot de zaligheid; dat is een uitvlucht om aan de klem van het Evangelie te ontkomen, zegt Bonar. Maar het wijzen op het gevaar van een snel en oppervlakkig ‘aannemen van de Heere Jezus’ kwam ik daarentegen in zijn boekje niet zozeer tegen. Ik moet constateren dat Bonar in zijn waarschuwingen voor gevaren niet helemaal evenwichtig is.

In deze gedachte word ik ondersteund door de heer L.J. van Valen die in zijn leerzame boekje Bonar in balans wijst op de steun die Bonar destijds verleende aan de evangelisatie-tournees van de bekende D.L. Moody. Bonar doorzag helaas niet de arminiaanse ondertoon en de onbijbelse methoden van opwekkingspredikers als Moody en Sankey.

Trouwens, ook Ryle en Spurgeon hebben dit niet geheel onderkend, in tegenstelling tot iemand als de Schotse prediker John Kennedy.

Dit vond ik via google van ds. I. Kievit.
Ik lees in de Bijbel ook meer van nodiging en aandrang dan van waarschuwing(en) voor oppervlakkig aannemen van Jezus Christus.
Zou je eens wat voorbeelden willen noemen van waarschuwingen voor het oppervlakkig aannemen van Jezus?
Voorbeelden tussen schijn en zijn ? Tussen waar geloof en wat erop kan lijken? Zie de gelijkenissen van bv de zaaier en de viervoudige uitwerking van het zaad. Wijze en dwaze bouwer, wijze en dwaze maagden.
Maar ook teksten als 2 Kor 13:5 , Joh 2 :23-25....en er is nog veel meer te noemen.
Allemaal waarschuwingen tegen het oppervlakkig aannemen van de Heere Jezus.
Nee dat zijn geen voorbeelden van het oppervlakkig aannemen van de Heere Jezus.
De teksten zijn voorbeelden tussen schijn en zijn, en dat moet zeker goed en duidelijk worden gemaakt. Want de ernst is zo groot, of men Jezus Christus wel of niet door genade mag kennen.

In Jezus of buiten Jezus, in het geloof, geen geloof.
Natuurlijk gaat het hier wel over oppervlakkig geloof en het geloof richt zich op Christus. Denk aan bv het zaad op steenachtige plaatsen. Geen diepgang...oppervlakkig.
Denk aan de dwaze bouwer. Op zand....geen diepgang...oppervlakkig. Lees nogmaals Joh 2:23-25 plus het gegeven dat velen Hem volgden vanwege de wonderen. Als Jezus gaat spreken over Zijn lijden en sterven verlieten ze Hem allen.
Dit oppervlakkig Jezus-geloof kom je ook vandaag nog vaak tegen en daar wordt in de Schrift tegen gewaarschuwd. Doen de puriteinen natuurlijk ook heel vaak en ernstig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

Bericht door Panny »

huisman schreef:
Jeremiah schreef:
Herman schreef:Overigens is John Owen in dit topic nog niet genoemd. Een man die in zijn theologische werken als in zijn prakticale verhandelingen (of stichtelijke werkjes) een grote mate van bevindelijke diepgang aanreikt.
Klopt. Maar Owen vind ik moeilijk.
Owen is idd soms breedsprakig en moeilijk. Het boek “Als de zonde mij omringt” is zeer leesbaar en heeft veel praktische toepassingen.
Zijn verklaring van Psalm 130 is opnieuw vertaald en daardoor veel leesbaarder geworden.
Deze twee boeken zou toch echt iedereen moeten lezen.
Ik heb de boeken “Als de zonde mij omringt” en "De heerlijkheid van Christus" van John Owen.
Inderdaad enorm veel diepgang. Misschien moeilijker dan bijvoorbeeld een boekje van Spurgeon, maar heel leerzaam.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

Bericht door Vagari »

Vagari schreef:Dit las ik maandag bij Rutherford:
'Ik vaar op tot Mijn Vader.' Hij zendt Zijn dicipelen bericht, voordat Hij hen ziet, dat Hij voor hen ten hemel moet varen. Daarom verbiedt Hij hun, dat zij van een Christus zullen dromen, Die altijd lichamelijk bij hen op aarde zou tegenwoordig zijn. Daarom moeten zij die Christus willen hebben, de weg volgen, die Hij betreden heeft, en de ganse weg naar de hemel Zijn voetspoor volgen, dan zullen zij Hem daar vinden. Bidt tot Hem, Die in de hemel zit, aan de rechterhand des Vaders.
Gelooft daarom aan Zijn dood en opstanding; blijft daar zo staan, en gaat niet verder, laat Christus u niet ontglippen als een draad zonder knopen, en verliest Zijn voetstappen niet uit het oog. Gij moet achter Hem aan naar de hemel gaan, want 'waar onze schat is, daar zal ons hart zijn.' 'Indien gij met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen, die boven zijn, daar Christus is, zittende ter rechterhand Gods' (Matth. 6:21). Als wij dan niet van Christus scheiden, moeten wij zijn, waar Hij is en Hij is nu in de hemel; Hij is nu boven in de heerlijkheid, en wij zijn allen beneden in een diep dal; want zondaren spelen altijd aan de mond van de zwarte put, evenals dwaze kinderen aan de rand van een diepe rivier spelen. Christus roept: Komt hier, komt hierheen, naar Mij toe, steekt Mij uw hand toe, Ik zal u optrekken. O! zal Hij roepen: Komt op tot Mij, en zullen wij altijd in de aarde wroeten? Hij wil, dat wij naar de hemel zullen vliegen, en wij kruipen steeds over deze aarde. Wat zal van de wormen, de bijeenvergaderende wereldlingen worden?
Dat was verfrissend en verhelderend, na al dat geklaag van/over die arme Petrusjes en Mariaatjes die het toch zo slecht hebben.

- Want de Vader heeft de Zoon verheerlijkt en Hij zal Hem verheerlijken. - De Zoon heeft de Vader verheerlijkt en Hij zal Hem verheerlijken. - De Heilige Geest gaat uit van de Vader en de Zoon.
Dit is toch iets anders dan er in de Ger.Gem. geleerd wordt: "Het is niet nodig om het bloed van Christus aan de deurposten van je eigen hart te zien. Als God het maar ziet."
Hé, kom ik er afgelopen zaterdag toch nóg één tegen! :)
http://preken.mobi/mobi_play.php?app=&f ... 20graf.mp3
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

Bericht door heusden-op »

@Vagari: wat is dat nu voor flauw gedoe met die kritiek op de Ger. Gem. in kleine lettertjes?
dam-leer
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

Bericht door Vagari »

heusden-op schreef:@Vagari: wat is dat nu voor flauw gedoe met die kritiek op de Ger. Gem. in kleine lettertjes?
Sssst....dat zijn de kleine lettertjes. Die hoor je niet te lezen. ;)
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

Bericht door Mannetje »

Vagari schreef:
heusden-op schreef:@Vagari: wat is dat nu voor flauw gedoe met die kritiek op de Ger. Gem. in kleine lettertjes?
Sssst....dat zijn de kleine lettertjes. Die hoor je niet te lezen. ;)
Laat ze gewoon weg, of kies lettergrootte 0.
-
Plaats reactie