Leeskring Pär Lagerkvist: Barabbas

Zita

Leeskring Pär Lagerkvist: Barabbas

Bericht door Zita »

Plaats in dit topic alle leeservaringen, vragen, opmerkingen, recensies en waarderingen rond het boek 'Barabbas' van Pär Lagerkvist.
Veel leesplezier!
Zita

Re: Leeskring Pär Lagerkvist: Barabbas

Bericht door Zita »

Samenvatting
De vrijgelaten Barabbas bekijkt de kruisiging van Jezus van een afstand. Als iemand die nooit liefde heeft ontvangen, is hij niet in staat Jezus offer te begrijpen, maar het raakt hem wel. Hij weet niet hoe, maar hij wil geloven. Na veel omzwervingen komt Barabbas in Rome terecht. Daar wordt hij tijdens de Brand opgepakt en uiteindelijk met andere christenen terechtgesteld als een martelaar voor een geloof dat hij niet begrijpt.
Recensie(s)
Barabbas is verbijsterd: in plaats van gekruisigd te worden, wordt hij vrijgesproken. Niet hij, maar een zekere Jezus moet in zijn plaats sterven. Barabbas probeert zijn leven weer op te pakken, maar hij blijft zich een ter dood veroordeelde voelen, ongewenst, verafschuwd en onbegrepen. Hij hoort verhalen over de verlosser, Jezus. Wie is Hij geweest? Zou Hij echt de langverwachte Verlosser zijn? Durft Barabbas uiteindelijk in Hem te geloven? Deel uit de serie Christelijke Klassieken. De Zweedse auteur (1891-1974) kreeg in 1951 de Nobelprijs voor Literatuur, en met ‘Barabbas’ werd hij wereldberoemd. Zijn stijl is ingetogen en weldoordacht, zijn taalgebruik krachtig en veelzeggend. Op een bijzonder boeiende manier heeft hij een Bijbels figuur tot leven gebracht. Wezenlijke aspecten over de zin van het leven over het eventuele bestaan van Jezus zijn op een mooie manier met het verhaal verweven. De tragiek in het leven van Barabbas blijft tot het einde toe fascinerend. Het nawoord biedt de nodige aanvullende informatie over de auteur en zijn werk. Kleine druk.

J.W. Hakvoort

bron: https://www.bol.com/nl/p/barabbas/9200000009984865/
Zita

Bericht door Zita »

Inhoud:
De vrijgelaten Barabbas bekijkt de kruisiging van Jezus van een afstand. Als iemand die nooit liefde heeft ontvangen, is hij niet in staat Jezus offer te begrijpen, maar het raakt hem wel. Hij weet niet hoe, maar hij wil geloven. Na veel omzwervingen komt Barabbas in Rome terecht. Daar wordt hij tijdens de Brand opgepakt en uiteindelijk met andere christenen terechtgesteld als een martelaar voor een geloof dat hij niet begrijpt.
Waardering:
In dit boek volgen we Barabbas vanaf het moment dat hij vrijgelaten is in plaats van Jezus. Doordat Jezus gekruisigd wordt in zijn plaats, verandert hij enorm. Hij maakt een afwezige indruk.
Hij probeert in contact te komen met volgelingen van Jezus, om te leren over hun geloof. En zoals in het boek wordt geschreven: hij gelooft er niet in, maar wenste dat hij het kon geloven.
Jezus laat hem zijn hele leven niet los. Aan het einde van zijn leven geeft hij het aan het kruis over de de duisternis.
Het boek is niet echt een christelijk boek in de zin van een gelovige hoofdpersoon, maar draait wel om Jezus en personen uit de bijbel.
Het leven van Barabbas is fantasie, want er zijn nergens bronnen voor.
Het verhaal is boeiend geschreven en geeft een goede indruk van die tijd. Het laat wel een wat melancholieke stemming achter door de worsteling van Barabbas met het geloof in Jezus.
Gegevens:
Uitgeverij Kok
ISBN 9789043521567
Aantal blz: 154
Prijs: € 16,95

bron: http://www.christelijkeboeken.info/rece ... r-barabbas
Zita

Bericht door Zita »

Nobel Prize Winners

Author Info:
Par Lagerkvist
1891-1974
(Translated by Alan Blair)
The central crisis of the Modern Age is the crisis of faith, the failure of our belief in God. Our disbelief is an inevitable outgrowth of increased scientific understanding of the world around us, particularly in the realms of Physics and Evolutionary theory. It is a predictable corollary of the individualistic political and economic doctrines we have adopted with such success. And to a little appreciated degree, it is a function of the material comfort that we enjoy. Taken together, all of these factors have removed ignorance, superstition, subservience and desperation as reasons to believe in religion. Since Reason would require proof of God's existence, which it is probably impossible to provide, all that's really left is simple faith and, from what we've seen this past century, faith is not enough. There is much that is good about this liberation, the freeing of man from God, but there are also some terrible consequences. The most important consequence is the removal of metaphysical standards of Right and Wrong, of Truth and Beauty, and the resulting disastrous slide into moral relativity. The other main consequence is the sort of inchoate longing that, even if you haven't experienced it personally, is so readily apparent in things like the Psychiatric, Environmental, New Age and Wicca movements. Absent God and his laws, what is there to give our lives meaning and direction? What are we doing here? Do we have a purpose or are we, individually and as a species, as insignificant as science has made us seem? The difficulty of answering those questions lies at the heart of the soul sickness that human society suffers. This inability to attach meaning or value to ourselves and our actions has left an enormous void at the core of our beings and, thus far, science has offered us nothing to fill the vacuum.

Given the tremendous difficulty that even we have reconciling our skepticism with our desire for certitude, separated as we are by two thousand years from the Biblical age, imagine how much more difficult it would have been to struggle against belief if you were a contemporary who witnessed the living Christ and encountered evidence of his miracles. Imagine further that you are not just any man, but are actually the criminal who was spared from the cross when the mob was offered the choice of setting Jesus or one of his fellow prisoners free, that the innocent Christ quite literally died for your sins. This is what Par Lagerqvist has done in this beautiful and moving novel. Barabbas is set free but not before seeing the luminescent figure of Christ and hearing him plead that Barabbas be spared and not himself. Barabbas then feels compelled to follow Christ to Golgotha, where he witnesses the Crucifixion and sees the darkness fall as Christ dies. Through the rest of his life, Barabbas's path intersects with the disciples and followers of Christ. Always he resists their belief--how after all can one believe in a Savior who allows himself to be crucified--but looks for some irrefutable proof from them that Jesus was the Messiah. His ambivalence comes to represented on a medallion that he wears. On the front it says that he is property of the Roman State--it is placed on him while he is enslaved in the mines--but he has a Christian acolyte scratch the symbols on the back that show him to be a follower of Christ. Still later he scratches this out. Ultimately, while living in Rome, he hears rumors that the Christians have set the city aflame and, taking up a burning brand, he proceeds to start the fires that he hopes will signal the return of the Messiah. In the final scene, he is crucified along with Peter and the other Christians accused of arson:

When he felt death approaching, that which he had always been so afraid of, he said out loud into
the darkness, as though he were speaking to it:

--To thee I deliver up my soul.

And then he gave up the ghost.

These lines concisely capture the human dilemma. The darkness reappears, recall it descended as Christ died, and Barabbas calls out "as if" he were speaking to it. Does his addressing the darkness mean that in the end he believes it is God? Or does the "as if" imply that he dies doubting? And though he delivers his soul, he gives up the ghost--is he in fact imbued with a divine spark which he can surrender to God?

I found the following story in one of the sermon's below :

Par Lagerkvist, in his short story, My Father and I, tells of an experience he had as a small boy
when he and his father went for a walk one Sunday afternoon. It was a beautiful day when their
walk began, but suddenly night came and they were engulfed in darkness. In order to find their
way home, they followed the familiar railroad tracks. The boy was filled with great fear at the
encroaching darkness, though the father walked calmly along. The boy tried to walk closer to his
father. He confesses to his father that the darkness is terrifying him and the father replies:

"'No, my boy, it's not horrible,' he said, taking me by the hand.

'Yes, father, it is.'

'No, my child, you mustn't think that. Not when we know there is a God.'

I felt so lonely, forsaken. It was so strange that only I was afraid, not father, that we didn't think
the same. And strange that what he had said didn't help me and stop me from being afraid. Not
even what he said about God helped me. ... We walked in silence, each with his own thoughts. My
heart contracted, as though the darkness had got in and was beginning to squeeze it.

Then, as we were rounding a bend, we suddenly heard a mighty roar behind us! We were
awakened out of our thoughts and alarmed. Father pulled me down onto the embankment, down
into the abyss, held me there. Then the train tore past, a black train. All the lights in the carriages
were out, and it was going at frantic speed. What sort of train was it? There wasn't one due now!
We gazed at it in terror. The fire blazed in the huge engine ... sparks whirled out into the night. It
was terrible. The driver stood there in the light of the fire, pale, motionless, his features as though
turned to stone. Father didn't recognize him, ... the man just stared straight ahead, as though intent
only on rushing into the darkness, far into the darkness that had no end.

.... I stood there panting, gazing after the furious vision. It was swallowed up by the night. Father
took me onto the line; we hurried home. He said, 'Strange, what train was that? And I didn't
recognize the driver.' Then we walked on in silence.

My whole body was shaking. It was for me, for my sake. I sensed what it meant: it was the
anguish that was to come, the unknown, all that father knew nothing about, that he wouldn't be
able to protect me against. That was how this world, this life, would be for me; not like father's
where everything was secure and certain. It wasn't a real world, a real life. It just hurdled, blazing,
into the darkness ahead." (Par Lagerkvist, "My Father and I," The Marriage Feast, 1954)

This story relates to Barabbas in a couple of illuminating ways. First, there is the use of darkness as a metaphor for the unknown, the abyss. Second, the name "Barabbas" itself means "son of the father"--Christ, of course, referred to himself as the "Son of Man." Though this is a historical novel, Barabbas is the quintessential modern man. Where our fathers (fathers broadly, not yours or mine) were blessed (cursed?) with an unquestioning faith which made sense of their world, we must wrestle with doubt and accompanying confusion. No book better captures this internal struggle than Par Lagerkvist's haunting novel Barabbas.

(Reviewed:22-Apr-00)

Grade: (A+)

bron: http://brothersjudd.com/index.cfm/fusea ... ok_id/1054
Zita

Bericht door Zita »

https://www.cvandaag.nl/hoezo-suffe-leeskring/
verslag van een leeskringavond over Barabbas.
dennis

Bericht door dennis »

Het is een intrigerend boek. Ik pretendeer niet dat ik het helemaal begrijp, maar denk dat de schrijver o.m. zijn eigen twijfels woorden heeft gegeven.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Inmiddels heb ik het boek 2 keer gelezen. Indrukwekkend! Vooral als Barabbas zegt tegen de procurator dat hij graag zou willen geloven. Het lijkt of Barabbas zoekt naar een heel bijzondere ervaring om te kunnen geloven, maar hij vindt die niet. Het tragische is ook, dat hij liefdeloos is opgevoed en daarom worstelt met het christelijke geloof waar juist de liefde zo belangrijk is!
dennis

Bericht door dennis »

De leeskring lijkt niet zo van de grond te komen :)
Zita

Bericht door Zita »

dennis schreef:De leeskring lijkt niet zo van de grond te komen :)
Ik heb het de afgelopen weken extreem druk gehad. Ik hoop het boek in de komende dagen te gaan lezen en zal dan de boel eens gaan opstoken :) Maar begin gerust alvast.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Dit soort initiatieven zijn altijd gedoemd te mislukken. Als er niks controversieels is, is er geen discussie, en veel discussies ontstaan trouwens spontaan. Maar een boek bespreken op het forum werkt niet, dat is te 'tam'. Net als Bijbelstudies op het forum, die lukken ook nooit.
Dodo

Bericht door Dodo »

Op de leeskring beginnen we altijd met een "watvondjerondje". Elke deelnemer zegt even in twee, drie zinnen wat ze van het boek vond.

Een vraag is ook vaak: wat vind je van de titel. Maar dat is in dit geval wel duidelijk... het boek gaat over Barabbas, en je ziet ook bijna alles wat gebeurt door zijn ogen.
Dan zou je de vraag kunnen stellen: is dit literatuur? Waarom?
Doet dit boek recht aan wat in de bijbel staat over Jezus en over Barabbas?
Dodo

Bericht door Dodo »

Mijn aandeel voor het watvondjerondje zou zijn: achter elkaar uitgelezen, indrukwekkend, ook heel naar (die mijnen!), en ook hoe ingewikkeld de weg naar geloof kan zijn. Barabbas blijft zich maar verzetten.
Zomaar een paar gedachten.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ook ik heb het (al weer even) uit. En wat vond ik er van.... Allereerst een boek met een mooie verhaallijn. Er komen steeds meer puzzelstukjes bij elkaar die een compleet beeld maken. De overgang van Judea naar de Romeinse slavernij vond ik wat abrupt. Verder mooi geschreven.

De worsteling van Barrabas om wel te willen geloven, er eigenlijk bij te willen horen, maar dat niet te kunnen is aangrijpend. Het innerlijk verzet, wat hij niet kan breken. Ook anderzijds: het besef, heel letterlijk, dat Jezus zijn plaats heeft ingenomen. Het boek zet je wel aan om hier over na te denken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Dodo

Bericht door Dodo »

Gisteren hadden we een preek over Barabbas. Sommige handschriften zeggen dat hij Jezus Barabbas heette. Als je dan bedenkt dat zijn naam "zoon van de vader" betekent, is dat heel diep. Beiden zoon van de vader, maar de een een misdadiger en de ander onschuldig, maar Hij liet zich bij de misdadigers rekenen.
DDD

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
Dit soort initiatieven zijn altijd gedoemd te mislukken. Als er niks controversieels is, is er geen discussie, en veel discussies ontstaan trouwens spontaan. Maar een boek bespreken op het forum werkt niet, dat is te 'tam'. Net als Bijbelstudies op het forum, die lukken ook nooit.
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Soms duurt het misschien even. Ik heb het boek inmiddels gelezen. Ik vond het een heel mooi en intrigerend boek.

Het is enerzijds een realistisch, maar wel seculier perspectief om de groei van het christendom te verklaren. Maar het boek laat ook iets zien van de hunkering van mensen die wel willen, maar niet kunnen geloven. Dat, en de heel welwillende manier waarop de hoofdpersoon steeds op een tragische manier met zijn keuze vóór of tegen Jezus wordt geconfronteerd, heeft Lagerkvist mijns inziens heel mooi beschreven.
Plaats reactie