Mintijteer - Esther Maria Mangis

Plaats reactie
kukkie30
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2014, 12:30

Mintijteer - Esther Maria Mangis

Bericht door kukkie30 »

Zijn er mensen die dit boek gelezen hebben? Wat vonden jullie ervan?

Mijn vraag is: In interviews e.d. spreekt ze veel over God, maar hoe denkt ze over Jezus?
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Mintijteer - Esther Maria Mangis

Bericht door dennis »

Ik heb het vorig jaar gelezen en vond het een mooi en confronterend boek. Oprecht ook.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Mintijteer - Esther Maria Mangis

Bericht door Dodo »

Zouden jullie iets zien in een rf-leeskring? Je spreekt met elkaar af een bepaald boek te lezen (zoals bovengenoemde) en daarna discussiëren we daar over. Met gespreksvragen, denk ik.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mintijteer - Esther Maria Mangis

Bericht door huisman »

dennis schreef:Ik heb het vorig jaar gelezen en vond het een mooi en confronterend boek. Oprecht ook.
De recensies zijn erg verschillend. Bv Koers (Tjerk de Reus) en Arnold Huijgen vinden het niets.
RD,ND,Trouw zijn veel positiever. Ik ga het iig wel lezen.
De oorspronkelijke titel is trouwens veel aansprekender. Gott braucht dich nicht. (Eine bekehrung)
In maart 2016 heeft in het RD een interview met de schrijfster gestaan. Is nog wel te vinden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Mintijteer - Esther Maria Mangis

Bericht door dennis »

Dodo schreef:Zouden jullie iets zien in een rf-leeskring? Je spreekt met elkaar af een bepaald boek te lezen (zoals bovengenoemde) en daarna discussiëren we daar over. Met gespreksvragen, denk ik.
Klinkt best goed!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Mintijteer - Esther Maria Mangis

Bericht door Zita »

Ja hoor. Ik heb er wel zin in.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Mintijteer - Esther Maria Mangis

Bericht door Hendrien »

Het lijkt mij ook wel wat!
kukkie30
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2014, 12:30

Re: Mintijteer - Esther Maria Mangis

Bericht door kukkie30 »

Dodo schreef:Zouden jullie iets zien in een rf-leeskring? Je spreekt met elkaar af een bepaald boek te lezen (zoals bovengenoemde) en daarna discussiëren we daar over. Met gespreksvragen, denk ik.
Afhankelijk van het boek, maar in principe: Ja. Ik ben niet zo'n forummens, er zijn altijd wel van die typetjes aanwezig die niets anders te doen hebben en alleen maar heel kritisch en fel zijn. Als dat niet het geval is, lijkt het me leuk.
huisman schreef:
dennis schreef:Ik heb het vorig jaar gelezen en vond het een mooi en confronterend boek. Oprecht ook.
De recensies zijn erg verschillend. Bv Koers (Tjerk de Reus) en Arnold Huijgen vinden het niets.
RD,ND,Trouw zijn veel positiever. Ik ga het iig wel lezen.
De oorspronkelijke titel is trouwens veel aansprekender. Gott braucht dich nicht. (Eine bekehrung)
In maart 2016 heeft in het RD een interview met de schrijfster gestaan. Is nog wel te vinden.
Vanzelfsprekend heb ik al deze stukken gelezen. Daarnaast heb ik ook in het Duits gezocht, een taal die ik gelukkig goed beheers. Liefst lees ik het in het Duits, maar daar kan ik bij de bieb niet aankomen.
Na het lezen van al deze stukken bleef de vraag bij mij hangen: Is ze alleen op zoek naar een god, of naar de Levende, die zonden op Zich neemt? Is die verzoening aanwezig in het boek? Als ze alleen een god zoekt, lees ik liever Kierkegaard b.v., of een totaal niet-christelijke roman.
Laatst gewijzigd door kukkie30 op 23 feb 2017, 15:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Mintijteer - Esther Maria Mangis

Bericht door Zita »

Ik zal een apart leeskringtopic openen, zodat we hier ontopic verder kunnen over Mintijteer.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Mintijteer - Esther Maria Magnis

Bericht door Reiziger »

Om het een beetje op gang proberen te helpen, zal ik proberen mijn mening over het boek kort en bondig samen te vatten.

Uiteindelijk vond ik het een mooi boek. Het einde kon je ergens aan zien komen, maar was alsnog best heftig. Het is ook een heel eerlijk boek. Alle twijfels en alle opstand wordt heel eerlijk neergeschreven. Mooi ook dat ze op zolder bidden voor hun vader. Ook viel me op/mee dat het allemaal best 'behoudend/degelijk' is. Zo wordt er hard afgegeven op een 'regenboog-geef-me-de-hand-Jezus.' De schrijfstijl stond me niet helemaal aan, die was wel erg kil. Bijvoorbeeld de eerste twee zinnen, die waren (als ik het me goed herinner): 'Been lag open. Kwam door prikkeldraad', of iets dergelijks. Daar houd ik niet zo van. Verder vind ik het jammer dat de titel zo is vertaald. De oorspronkelijke titel was dus 'Gott braucht dich nicht', wat 'God heeft jou niet nodig' betekent. Dat vind ik een veel diepgaandere titel dan Mintijteer, hetwelk is afgeleid uit een versje in het boek.
Welnu, ik heb mijn best gedaan om stof tot discussie te geven, en op rf kan dat soms best snel gaan :D
Wie volgt?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Mintijteer - Esther Maria Mangis

Bericht door Mara »

Ik heb het gelezen.
Het was geen gemakkelijk boek, maar dat verwachtte ik ook niet.
Ik begreep eerst niets van de titel, maar als je het boek leest, begrijp je waar die vandaan komt.
Ik begreep het bejubelen van het boek niet. Nadat ik een recensie gelezen had, heb ik het gereserveerd in de bieb en moest er lang op wachten. Volgens de bieb was het nogal populair en stond ik op een wachtlijst.
Ik denk dat het teleurstelt, omdat er hoge verwachtingen werden gewekt.
Het is geen boek dat me bij zal blijven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Mintijteer - Esther Maria Mangis

Bericht door Reiziger »

Eens. Snap ook niet echt waarom het boek bejubeld wordt.
Het niet echt een saai of slecht boek, maar ook niet de moeite waard om bejubeld te worden.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Mintijteer - Esther Maria Mangis

Bericht door Dodo »

Ik ben nu bezig in dit boek. Ik moest er even in komen, maar nu word ik door sommige passages echt wel geraakt. Maar er zitten ook veel oninteressante dingen in. Ik kon het in het begin niet goed plaatsen. Is ze nou katholiek? Of toch niet? In welk tijdperk speelt dit nou? Sommige dingen leken wel uit honderd jaar geleden te komen (een vrouw bij de kerk die haar dingen toesist omdat ze haar haar in een staart doet - het zou ijdelheid zijn).
Maar als ze beschrijft hoe ze geraakt wordt door Gods aanwezigheid, vind ik dat wel heel mooi.
We zullen zien hoe het eindoordeel uitvalt. En of ik het in het Duits voor mijn dochter ga kopen (die graag Duits leest).
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Mintijteer - Esther Maria Mangis

Bericht door Terri »

Ik ben het ook aan het lezen.
Plaats reactie