Afstappen van de lijn van je voorvaderen

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Afstappen van de lijn van je voorvaderen

Bericht door Mara »

Genade is geen erfgoed, zeiden de mensen vroeger. Een telg uit een bekend geslacht brak met het geloof van zijn voorvaderen.

Van je geloof vallen als je uit een prominente reformatorische familie stamt. Ga er maar aan staan. In 'De Val' toont fotograaf Samuel Otte zijn worsteling met het geloof.
Fotograaf Samuel Otte gelooft niet meer in God. Dat is niet wat zijn familie voor hem in gedachten had. Overgrootvader dominee Henri Kersten was namelijk oprichter van de Gereformeerde Gemeenten en de SGP. Vader en opa waren directeur van de reformatorische uitgeverij De Banier.

Het artikel eindigt met het voorhouden van een spiegel:
Welk beeld wil je dat de kijker krijgt van de reformatorische wereld?
"Ik heb in het boek een fotoreportage opgenomen van de Familiedagen in Gorinchem. Dat is een reformatorische beurs die ik in het boek als volgt omschrijf: 'Alles op deze beurs past binnen de reformatorische normen en waarden. Alles mag gekocht worden, alles is veilig, hier is alles geoorloofd'. Het is dus een soort reformatorische hemel, midden in de wereld. Voor de seculiere wereld is dat heel absurd, maar ik wil niet dat zij de reformatorische wereld belachelijk gaan vinden. Door mijn opvoeding ben ik er namelijk aan gehecht, het zal me nooit helemaal loslaten. Toch neem ik er afscheid van."

GEHELE ARTIKEL
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Afstappen van de lijn van je voorvaderen

Bericht door Van Ewijk »

Tja...wat moet je hier van vinden.
In de schrift staat al dat sommigen af zullen dwalen, maar wee diegene door wie het gebeurt...
Wat mij dan wel aan gelijk aan het denken zet als ik het artikel goed lees is dat desbetreffende ''afvallige'' zijn geloof heeft vervangen door interesse in de kunst.
Ik betwijfel dan toch dat de kunst de boosdoener is en durf te stellen dat het geloof in de persoon in kwestie zelf altijd al uiterst wankelbaar is geweest.
Goed lezend haal ik er uit dat tegenspoed, verlies van een dierbare en vooral veel te veel nadruk op status en uiterlijk vertoon ten grondslag hebben gelegen aan het geloofsverlies.
Ik zelf trek hier uit de bevestiging in hetgeen ikzelf altijd voor ogen heb gehouden en verkondig, dat echt geloof van binnen uit komt.
Ik als iemand met tegenovergesteld levensverhaal, van atheïstische opvoeding en omgeving naar gelovige, blijf dit beamen.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 01 okt 2016, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Afstappen van de lijn van je voorvaderen

Bericht door refo »

Maar door wie is het dan gebeurd?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Afstappen van de lijn van je voorvaderen

Bericht door Van Ewijk »

refo schreef:Maar door wie is het dan gebeurd?
Door niemand, (ik heb mijn bijdrage inmiddels aangepast) maar een directe schuldige kan ik in het artikel niet aan wijzen.
Ik houd ook van (bepaalde) kunst, maar kan zelf geen verband leggen tussen de liefde daarvoor en de keuze tot afval.
Opvoeding, erfelijkheid en omgeving maken niet de gelovige inderdaad...
Mijn persoonlijke boodschap: Hoed u voor uitholling van het evangelie dat het tot een lege huls maakt door te veel nadruk te leggen op oppervlakkigheid en uiterlijkheden.

Vrij vertaald: Indien iets alleen maar doorgegeven word middels traditie en vormelijkheid krijgt het op den lange duur iets van een muffe erfenis uit een grijs verleden.
Het doorgeven van kerkelijke tradities en gedragingen zijn prima, maar mogen op zichzelf nooit de dominante factor worden.
Doe daar dan nog een flinke scheut maatschappelijke druk en verwachtingen bij en je hebt het recept voor geloofsafval.
''Geloof moet leven!'' heb ik wel eens gehoord en dat beaam ik, mijn eigen persoonlijke manier en aanrader is daarbij altijd intensief en veelvuldig gebed geweest.
Dat, en het veelvuldig navorsend lezen van de schrift.
Waarbij ik trouwens wel aangeef dat geenszins meen een ''beter'' geloof te hebben dan willekeurig ander.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 01 okt 2016, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afstappen van de lijn van je voorvaderen

Bericht door -DIA- »

Misschien een opmerking? De familie Otte, die volgens mij ook het archief van ds. Kersten beheert, heeft toch geen banden meer met De Banier? De Banier is toch verkocht aan Erdee Media Groep? De familie Otte is zich gaan concentreren op het uitgeven van bladen, als De Gezinsgids, Weet, en Bim Bam. Deze bladen waren buiten de overname van EMG gebleven, als ik het wèl heb...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Afstappen van de lijn van je voorvaderen

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef:Misschien een opmerking? De familie Otte, die volgens mij ook het archief van ds. Kersten beheert, heeft toch geen banden meer met De Banier? De Banier is toch verkocht aan Erdee Media Groep? De familie Otte is zich gaan concentreren op het uitgeven van bladen, als De Gezinsgids, Weet, en Bim Bam. Deze bladen waren buiten de overname van EMG gebleven, als ik het wèl heb...
Er word slechts dit vermeld mijn beste Dia:
''Vader en opa waren directeur van de reformatorische uitgeverij De Banier.''
Dit was verleden tijd, over huidige betrekkingen word ook verder met geen woord gesproken.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Afstappen van de lijn van je voorvaderen

Bericht door refo »

Dat God sommigen met het geloof begiftigt en sommige niet komt voort uit Zijn eeuwig besluit, zo leren ons de Dordtse vaderen.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Afstappen van de lijn van je voorvaderen

Bericht door Van Ewijk »

refo schreef:Dat God sommigen met het geloof begiftigt en sommige niet komt voort uit Zijn eeuwig besluit, zo leren ons de Dordtse vaderen.
Daarvan ben ik op de hoogte, maar tegelijkertijd lees ik dit:
''De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God''
Zonder de Dordtse leerstellingen in discussie te trekken, die ik immers net als iedereen hier heb onderschreven door aanmelding, maar louter een leervraag voor mijzelf te stellen.
Hoe voegt men deze twee gegeven samen?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Afstappen van de lijn van je voorvaderen

Bericht door Jeremiah »

Van Ewijk schreef:
refo schreef:Dat God sommigen met het geloof begiftigt en sommige niet komt voort uit Zijn eeuwig besluit, zo leren ons de Dordtse vaderen.
Daarvan ben ik op de hoogte, maar tegelijkertijd lees ik dit:
''De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God''
Zonder de Dordtse leerstellingen in discussie te trekken, die ik immers net als iedereen hier heb onderschreven door aanmelding, maar louter een leervraag voor mijzelf te stellen.
Hoe voegt men deze twee gegeven samen?
Door Gods eeuwige besluiten niet proberen te doorgronden en te luisteren naar Gods geopenbaarde wil. Een man wilde ook wat van Gods eeuwige besluit weten en vroeg aan de Heere Jezus: zijn er ook weinigen die zalig worden? Het antwoord was duidelijk: Strijdt gij om in te gaan!

Op de jongste dag zullen mensen veroordeeld worden, omdat ze zich niet zo naar hun vermogen hebben ingespannen als ze hadden kunnen doen. Zij gebruikten de middelen niet om te beproeven of God genade wilde schenken. God zal tenslotte komen met de dringende vraag: “Waarom hebt gij Mijn geld niet aan de wisselaren gegeven?” (Mat. 25:27). Waarom hebt u de macht die Ik u gegeven heb, niet gebruikt? Hoewel we geen macht hebben om onszelf te verlossen, moeten we jagen naar de zaligheid, omdat God beloofd heeft om genade te schenken en ons tot genade te brengen.

Hij zal Zich niet verborgen houden voor degenen die Zij genade zoeken. Hij onthoudt Zijn genade aan niemand, dan aan hen die deze moedwillig verwerpen. “Israël heeft Mijner niet gewild (Ps. 81:12).


Thomas Watson
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Afstappen van de lijn van je voorvaderen

Bericht door Zita »

Ik vind boek+artikel niet zo fijnzinnig richting de ouders en verdere familie. Zij hebben er niet om gevraagd dat hun privéfoto's tot kunstproject worden verheven, en al helemaal niet in de context (geloofsafval) die Samuel Otte heeft gekozen voor zijn project.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Afstappen van de lijn van je voorvaderen

Bericht door Van Ewijk »

Zita schreef:Ik vind boek+artikel niet zo fijnzinnig richting de ouders en verdere familie. Zij hebben er niet om gevraagd dat hun privéfoto's tot kunstproject worden verheven, en al helemaal niet in de context (geloofsafval) die Samuel Otte heeft gekozen voor zijn project.
Wie weet is het één en ander ondanks alles toch nog gegaan in overleg?
Er is immers nog zoiets als het portretrecht waar kunstenaar en organisatoren niet omheen kunnen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gardareen
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:09

Re: Afstappen van de lijn van je voorvaderen

Bericht door Gardareen »

Deze dient niet samengevoegd, maar de een sluit het andere niet uit. God verkiest en onze verlorenheid is onze schuld. Dat is wat ik er van maak. De uitholling van de refo traditie is groter en erger dan we denken. En dan hoef ik alleen maar in mijn eigen familie te kijken. Opgevoed bij de zwaarste stroming om maar in termen te blijven, en uit huis of zelfs nog thuis vind er afkeer plats van God en godsdienst. Heel treurig dit zo nabij mee te maken, daar ik zelf dmv mn vrouw haar ommekeer weer terug mocht gaan naar de kerk.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Afstappen van de lijn van je voorvaderen

Bericht door emigrant »

Dat genade geen erfgoed is Mara, dat weet ik op het moment zo niet.
Na het overlijden van mijn vader recent gaat het geloof weer anders voor mij spelen, het voorbeeld daarin van mijn vader. Het lijkt of ik zijn specifieke opvattingen nu pas ben gaan overnemen. Het geloof der vaderen is toch in die zin een erfgoed. Gedenkt uw voorgangeren.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afstappen van de lijn van je voorvaderen

Bericht door eilander »

emigrant schreef:Dat genade geen erfgoed is Mara, dat weet ik op het moment zo niet.
Na het overlijden van mijn vader recent gaat het geloof weer anders voor mij spelen, het voorbeeld daarin van mijn vader. Het lijkt of ik zijn specifieke opvattingen nu pas ben gaan overnemen. Het geloof der vaderen is toch in die zin een erfgoed. Gedenkt uw voorgangeren.
Ik denk dat de waarheid tussenin ligt: genade is geen erfgoed in de zin van een automatisme. Maar de Heere wil wel werken in de lijn van de geslachten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Afstappen van de lijn van je voorvaderen

Bericht door Mara »

emigrant schreef:Het geloof der vaderen is toch in die zin een erfgoed. Gedenkt uw voorgangeren.
Zo wordt deze uitdrukking niet bedoeld. Zie eens hoeveel kinderen het geloof van hun vaderen afgezworen en verworpen hebben.
Het is een Zegen als je het op het erf van het Verbond wordt geboren, maar persoonlijke bekering is noodzakelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie