Kinderboeken

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Kinderboeken

Bericht door Zita »

Ik mag een kraamkadootje verzorgen en hoera!, de ouders vragen een leuk voorleesboek voor kleuters. Welke kinderboekenklassieker moet in iedere kinderboekenkast staan? Jip en Janneke uiteraard. En verder?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Orchidee »

Floddertje!?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Mara »

Zita schreef:Ik mag een kraamkadootje verzorgen en hoera!, de ouders vragen een leuk voorleesboek voor kleuters. Welke kinderboekenklassieker moet in iedere kinderboekenkast staan? Jip en Janneke uiteraard. En verder?
Welk budget heb je tot je beschikking?
Er zijn ook goede verhalenboeken, dan kunnen de ouders elke avond een afgerond verhaaltje voorlezen, daar waren ze hier wel dol op.
Soms moest ik een bepaald verhaal iedere week weer lezen. :)

Overigens blijkt er nu een trend opgaande te zijn, om je kind met oordopjes - met daaraan een geluidsdrager - te laten inslapen. Dit tot ontzetting van de KNO artsen, omdat dit gehoorschade kan opleveren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Zita schreef:Ik mag een kraamkadootje verzorgen en hoera!, de ouders vragen een leuk voorleesboek voor kleuters. Welke kinderboekenklassieker moet in iedere kinderboekenkast staan? Jip en Janneke uiteraard. En verder?
Welk budget heb je tot je beschikking?
€30 ongeveer.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:
Zita schreef:Ik mag een kraamkadootje verzorgen en hoera!, de ouders vragen een leuk voorleesboek voor kleuters. Welke kinderboekenklassieker moet in iedere kinderboekenkast staan? Jip en Janneke uiteraard. En verder?
Welk budget heb je tot je beschikking?
€30 ongeveer.
Ik weet niet of je bekend bent met deze site?
Maar hier staan de favoriete voorleesboeken van leerkrachten http://www.drs-online.nl/artikel.php?ID=170 :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door refo »

Richard Scarry!

Geen voorleesboek. maar een kijkboek is het boek 'Bij ons in de stad' en andere van die serie. Onze jongens konden uren 'studeren' op de platen. Ieder keer zagen ze weer wat nieuws.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Mara »

refo schreef:Richard Scarry!

Geen voorleesboek. maar een kijkboek is het boek 'Bij ons in de stad' en andere van die serie. Onze jongens konden uren 'studeren' op de platen. Ieder keer zagen ze weer wat nieuws.
Ja die zijn leuk!
Maar worden die nog steeds verkocht?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Dodo »

Foto-kijkboeken voor peuters, altijd een succes.
Pluk van de Petteflet.
Rupsje nooitgenoeg.
De boeken van Kleine Beer.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Zita schreef:
Mara schreef:
Zita schreef:Ik mag een kraamkadootje verzorgen en hoera!, de ouders vragen een leuk voorleesboek voor kleuters. Welke kinderboekenklassieker moet in iedere kinderboekenkast staan? Jip en Janneke uiteraard. En verder?
Welk budget heb je tot je beschikking?
€30 ongeveer.
Ik weet niet of je bekend bent met deze site?
Maar hier staan de favoriete voorleesboeken van leerkrachten http://www.drs-online.nl/artikel.php?ID=170 :)
Leuke lijst! Frans van Houwelingen had ik zelf niet aan gedacht.
Ik verbaas mij wel dat leerkrachten nog steeds W.G. van de Hulst en consorten durven aan te bevelen. Het is leuk als nostalgie, maar spreekt kinderen van tegenwoordig echt niet meer zo aan. En Sj. van Duinen-boeken zou ik in geen geval op welk favorieten-lijstje dan ook zetten. Maar ja, ze hebben het mij dan ook niet gevraagd, en smaken verschillen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Luther »

Zita schreef:Leuke lijst! Frans van Houwelingen had ik zelf niet aan gedacht.
Ik verbaas mij wel dat leerkrachten nog steeds W.G. van de Hulst en consorten durven aan te bevelen. Het is leuk als nostalgie, maar spreekt kinderen van tegenwoordig echt niet meer zo aan. En Sj. van Duinen-boeken zou ik in geen geval op welk favorieten-lijstje dan ook zetten. Maar ja, ze hebben het mij dan ook niet gevraagd, en smaken verschillen.
Sja, dan zullen wij wel zeer nostalgische kinderen hebben. De jongsten willen toch steeds weer terug naar W.G. van de Hulst, of Sj. van Duinen (kinderboeken). En ik begrijp het: W.G. van de Hulst is een ongeëvenaarde verteller. Ik ken geen waardig opvolger. Bovendien: zijn boeken kun je tenminste fatsoenlijk voorlezen. De meeste boeken van nu lezen zo stroef voor.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Zita »

Mara schreef:
refo schreef:Richard Scarry!

Geen voorleesboek. maar een kijkboek is het boek 'Bij ons in de stad' en andere van die serie. Onze jongens konden uren 'studeren' op de platen. Ieder keer zagen ze weer wat nieuws.
Ja die zijn leuk!
Maar worden die nog steeds verkocht?
Richard Scarry :oops Daar ben ik ook groot mee geworden.

'Welterusten, kleine beer' is van na mijn jeugd, maar die is zo vaak aan een zusje voorgelezen, dat ik nog steeds stukken uit mijn hoofd ken.

Het wordt nog moeilijk kiezen...
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Terri »

Hier waren de boekjes van nijntje van Dick Bruna favoriet.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Zita »

Luther schreef:
Zita schreef:Leuke lijst! Frans van Houwelingen had ik zelf niet aan gedacht.
Ik verbaas mij wel dat leerkrachten nog steeds W.G. van de Hulst en consorten durven aan te bevelen. Het is leuk als nostalgie, maar spreekt kinderen van tegenwoordig echt niet meer zo aan. En Sj. van Duinen-boeken zou ik in geen geval op welk favorieten-lijstje dan ook zetten. Maar ja, ze hebben het mij dan ook niet gevraagd, en smaken verschillen.
Sja, dan zullen wij wel zeer nostalgische kinderen hebben. De jongsten willen toch steeds weer terug naar W.G. van de Hulst, of Sj. van Duinen (kinderboeken). En ik begrijp het: W.G. van de Hulst is een ongeëvenaarde verteller. Ik ken geen waardig opvolger. Bovendien: zijn boeken kun je tenminste fatsoenlijk voorlezen. De meeste boeken van nu lezen zo stroef voor.
Sjanie van Duinen vind ik sentimentele zouteloze prut. Absoluut geen kwaliteit.
W.G. van de Hulst kon inderdaad fantastisch vertellen. Met voorlezen ben ik niet zo verwend. Ik kon zelf lezen vanaf groep 2, en volgens mijn moeder zijn weinig dingen zo vervelend als voorlezen aan een kind dat intussen stiekem vooruit zit te lezen, en al gelachen heeft om een grapje dat nog moet komen. :huhu

Ik heb zelf van mijn kinderboeken de Kleine Huis-serie bewaard, en de Anne van het Groene Huis-serie. Sommige boeken van Jan Terlouw, Evert Hartman en Thea Beckman. De platenboeken van de klassiekers uit een Lekturama-serie (geloof ik). In ieder geval zaten daar de kinderboeken uit de wereldliteratuur in (Alleen op de wereld, Hut van oom Tom, Laatste der Mohikanen enzovoorts) met echt prachtige illustraties. Astrid Lindgren. De boeken over Maarten Gunnink van M. Kanis (goede oorlogsboeken zijn dat; oorlog is daar echt niet leuk). Annie M.G. Schmidt. Eric Carle. En inderdaad Richard Scarry. En W.G. van de Hulst.
Sj. van Duinen kreeg ik ieder jaar van de zondagsschool. Dan was het altijd zoeken naar iemand die géén Sj. van Duinen had, en wel wilde ruilen...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Luther »

Zita schreef:Sjanie van Duinen vind ik sentimentele zouteloze prut. Absoluut geen kwaliteit.
Dat klopt. Maar de verhalen van Wouter wil onze jongste (kleuter) toch echt steeds weer horen...:)
Zita schreef:W.G. van de Hulst kon inderdaad fantastisch vertellen.
Zeker. Maar dat het niet meer aansluit bij de huidige jeugd mag waar zijn, dat wil niet zeggen dat onze kids de verhalen niet dolgraag willen blijven horen en lezen. Ook 'In de Soete Suikerbol", ook 'de pruikenmaker en de prins', wat toch al fantasieverhalen waren op het moment dat ze uitkwamen.
Zita schreef:Ik heb zelf van mijn kinderboeken de Kleine Huis-serie bewaard, en de Anne van het Groene Huis-serie. Sommige boeken van Jan Terlouw, Evert Hartman en Thea Beckman. De platenboeken van de klassiekers uit een Lekturama-serie (geloof ik). In ieder geval zaten daar de kinderboeken uit de wereldliteratuur in (Alleen op de wereld, Hut van oom Tom, Laatste der Mohikanen enzovoorts) met echt prachtige illustraties. Astrid Lindgren. De boeken over Maarten Gunnink van M. Kanis (goede oorlogsboeken zijn dat; oorlog is daar echt niet leuk). Annie M.G. Schmidt. Eric Carle. En inderdaad Richard Scarry. En W.G. van de Hulst. Sj. van Duinen kreeg ik ieder jaar van de zondagsschool. Dan was het altijd zoeken naar iemand die géén Sj. van Duinen had, en wel wilde ruilen...
Kennelijk heb jij een andere kindertijd gehad...:) Ik ken vrijwel geen van de genoemde schrijvers uit mijn jeugdjaren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Auto »

Waar is de Kameleon????

:oO
Plaats reactie