Kinderboeken

merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderboeken

Bericht door merel »

Waarschijnlijk heel off topic, maar waarom mag je op zondag niet buitenspelen?

Wij kopen voor het merendeel ook de boeken bij de evangelische boekhandel, maar daar wordt ook niet in elk boek gebeden of gedankt. Het taalgebruik is wel gekuisd en persoonlijk vind ik de verhaallijnen leuker. Paul van Loon is echt vreselijk om te lezen. Voor mij/ons hoeft God niet in elk boek voor te komen. In de boeken die ik zelf lees, gebeurt dat ook niet. Ik heb ook wel boeken gelezen waar ik later spijt van had, maar eerlijk gezegd heb ik liever dat mijn kinderen dat eens doen en dat wij daar later over kunnen praten en dat ze zo keuzes leren maken dan dat ik ze afscherm voor de grote, boze wereld. Ze leven nu eenmaal in een seculiere maatschappij en zullen later zelf keuzes moeten maken.

W.G. van der Hulst hoef ik thuis niet voor te lezen. Ik heb het een keer uit nostalgie geprobeerd, maar de kinderen vonden het verschrikkelijk. De tijd van klompen, bedstee, kolenkachels kon hun niet bekoren.

Ik heb veel boeken gelezen die Zita opnoemde m.n. Enid Blyton heb ik echt verslonden, maar ook Terlouw, Beckham, De Kameleon, Snuf de Hond, Reis door de Nacht, Daan en Sietze etc. etc.

Maar goed, kleuterboeken: Otje en Pluk van de Petteflat van Annnie M.G. Smit zijn echt toppers die elke kleuter leuk vindt. Het eerder genoemde boek van Bas ( Ik ben Bas voor de peuters en Bas waar ga je heen voor de kleuters) is ook erg leuk, Het grote boek van Beer en Egel.
Prentenboek bv de gele ballon van Charlotte Dematons ( over een luchtballon die de wereld overgaat)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderboeken

Bericht door Mara »

merel schreef:Waarschijnlijk heel off topic, maar waarom mag je op zondag niet buitenspelen?
Het argument bij velen is dat de kinderen hun nette kleding aan hebben en het geen pas geeft om op straat te slieren.
Ook moeten kinderen leren dat de zondag een geheiligde - apart gezette - dag is.

Maar de tijd lijkt dit argument te hebben ingehaald, ik zie op zondag geen enkel kind meer buiten spelen, ze zitten allemaal binnen achter het oplichtende scherm.
merel schreef:W.G. van der Hulst hoef ik thuis niet voor te lezen. Ik heb het een keer uit nostalgie geprobeerd, maar de kinderen vonden het verschrikkelijk. De tijd van klompen, bedstee, kolenkachels kon hun niet bekoren.
Ik heb al mijn kinderboeken nog, maar het enige dat nog enigszins in de smaak viel was: opie hap, opie meer, het zielige poesje in de sneeuw, en Bruun de beer.
Maar zelfs Rozemarijntje was voor hen niet om door te komen.

Er zijn zeker ook kinder/jeugdboeken die niet van een christelijke uitgever komen en toch verantwoord zijn.
Het hoeft niet in elke bladzijde er dik bovenop te leggen en er hoeft ook niet altijd een moraal in het verhaal te zitten.
Een boek mag gewoon spannend of leuk/om te lachen zijn.
Ik was zelf vroeger dol op C. Th. Jongejan-de Groot (Greetje Margriet, Eenzaam Hanneke, Catrientje Blondel.
En Nel Verschoor, Herrie Let.
En Rie van Rossum, Jetje uit het huis.
Ik lees ze nog wel eens. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderboeken

Bericht door merel »

Ik lees mijn kinderboeken ook wel eens, maar ik weet zeker dat mijn kinderen het merdendeel niets aan zullen vinden. Al verbaas ik mij er wel over dat zij Pinkeltje wel erg leuk vinden als ik die voorlees, maar dat zal ook wel komen door al die pratende dieren die erin voorkomen/

@ buitenspelen/ Ah daarom mag/kan het niet. Ik ben erg blij dat mijn kinderen op zondag buiten spelen. In huis word ik soms horendol van ze met hun gestuiter. Gisteren merkte ik in de kerk al dat zij erg ongedurig waren en uit de kerk hebben ze met z'n vieren een uur op de trampoline gesprongen en vervolgens nog eindeloos langsgestept. Was de oudste tenminste uitgeraasd toen hij 's avonds weer meeging naar de kerk :D Zelfs op hele regenachtige dagen spelen ze buiten, laarzen aan en plassen stampen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kinderboeken

Bericht door Luther »

merel schreef:Waarschijnlijk heel off topic, maar waarom mag je op zondag niet buitenspelen?
Om kinderen te leren dat de zondag een dag is die door de Heere apart gezet is. Overigens mogen ze bij ons wel in de tuin spelen, maar niet daarbuiten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderboeken

Bericht door Mara »

merel schreef:Ik lees mijn kinderboeken ook wel eens, maar ik weet zeker dat mijn kinderen het merdendeel niets aan zullen vinden. Al verbaas ik mij er wel over dat zij Pinkeltje wel erg leuk vinden als ik die voorlees, maar dat zal ook wel komen door al die pratende dieren die erin voorkomen/

@ buitenspelen/ Ah daarom mag/kan het niet. Ik ben erg blij dat mijn kinderen op zondag buiten spelen. In huis word ik soms horendol van ze met hun gestuiter. Gisteren merkte ik in de kerk al dat zij erg ongedurig waren en uit de kerk hebben ze met z'n vieren een uur op de trampoline gesprongen en vervolgens nog eindeloos langsgestept. Was de oudste tenminste uitgeraasd toen hij 's avonds weer meeging naar de kerk :D Zelfs op hele regenachtige dagen spelen ze buiten, laarzen aan en plassen stampen.
Wij stonden het buiten spelen vaak ook wel toe hoor, in de middag. Anders wordt het ruzie en gekrakeel en wordt de zondag eveneens ontheiligd. Dus na een uurtje bal trappen of verstoppertje spelen, was de overtollige energie enigszins afgevloeid.
Mijn ouders gingen op zondagmiddag altijd een dutje doen en wij moesten stil zitten lezen, wat natuurlijk niet lukte met plagende broers. :D
Ik begrijp dat hele gedut niet, wij hebben onderhand zelf die leeftijd, maar wij doen het nooit.
Ik word muf en suf van dutjes.
Maar eer dat wij gegeten hebben en alles is weer afgeruimd, is de middag al half om.
We leggen meestal een puzzel of doen een ommetje, al naar gelang er zin is en hoe het weer er uit ziet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Kinderboeken

Bericht door Curatorium »

Mara schreef: Mijn ouders gingen op zondagmiddag altijd een dutje doen en wij moesten stil zitten lezen, wat natuurlijk niet lukte met plagende broers. :D
Ik begrijp dat hele gedut niet, wij hebben onderhand zelf die leeftijd, maar wij doen het nooit.
Ik heb dat ook nooit begrepen. Wat bezielt je om op zondag je kinderen op te sluiten in je huis en dan als ouders met z'n tweeën op bed gaan liggen. Gebeurt overigens in nog best wat gezinnen. De zondag kan zoveel mooier worden ingevuld!
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kinderboeken

Bericht door ejvl »

Curatorium schreef:
Mara schreef: Mijn ouders gingen op zondagmiddag altijd een dutje doen en wij moesten stil zitten lezen, wat natuurlijk niet lukte met plagende broers. :D
Ik begrijp dat hele gedut niet, wij hebben onderhand zelf die leeftijd, maar wij doen het nooit.
Ik heb dat ook nooit begrepen. Wat bezielt je om op zondag je kinderen op te sluiten in je huis en dan als ouders met z'n tweeën op bed gaan liggen. Gebeurt overigens in nog best wat gezinnen. De zondag kan zoveel mooier worden ingevuld!
Op zondag vieren we de dag van de Heere.
Die dient inderdaad niet slapend te worden doorgebracht, ook (jonge) kinderen moeten worden beziggehouden. Niet "lees maar een goed boek" en "wees stil want papa en mama slapen, maar je mag niet naar buiten, en dergelijke rarigheden.
Het moet een dag vol vreugde zijn, zingen, bidden, lezen, kerkdiensten, samenzijn, vieren en dergelijke. Ook kinderen moeten uitzien naar deze dag.

Slapen? Mijns inziens het tegenovergestelde van wat de bedoeling is op deze dag.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderboeken

Bericht door merel »

Precies en juist ook daarom spelen onze kinderen buiten op zondag, fietsen rollskaten, stoepkrijten, op de trampoline, kikkervisjes vangen, met z'n allen wandelen, fietsen, uitgebreider eten etc etc. Onze docher zei gisteren nog 'fijn dat het zondag is mama, hoef jij niet schoon te maken en kan jij lekker een boek lezen en wij lekker spelen'. Het in een kring om elkaar heen zitten enn praten, wat ik ook veel zie in refokringen, is ook niets voor onze kinderen. Zij willen gewoon ravotten.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kinderboeken

Bericht door Luther »

merel schreef:Precies en juist ook daarom spelen onze kinderen buiten op zondag, fietsen rollskaten, stoepkrijten, op de trampoline, kikkervisjes vangen, met z'n allen wandelen, fietsen, uitgebreider eten etc etc. Onze docher zei gisteren nog 'fijn dat het zondag is mama, hoef jij niet schoon te maken en kan jij lekker een boek lezen en wij lekker spelen'. Het in een kring om elkaar heen zitten enn praten, wat ik ook veel zie in refokringen, is ook niets voor onze kinderen. Zij willen gewoon ravotten.
Het is én én.
Wij doen wel altijd bijbelstudie met hen. Elk op eigen niveau.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderboeken

Bericht door Mara »

merel schreef:Precies en juist ook daarom spelen onze kinderen buiten op zondag, fietsen rollskaten, stoepkrijten, op de trampoline, kikkervisjes vangen, met z'n allen wandelen, fietsen, uitgebreider eten etc etc. Onze docher zei gisteren nog 'fijn dat het zondag is mama, hoef jij niet schoon te maken en kan jij lekker een boek lezen en wij lekker spelen'. Het in een kring om elkaar heen zitten enn praten, wat ik ook veel zie in refokringen, is ook niets voor onze kinderen. Zij willen gewoon ravotten.
Mijn man vond het vroeger ook wel leuk om mee te bouwen aan de legohuizen.
Of de treinbaan of racebaan op te zetten.
Luther schreef:Het is én én.
Wij doen wel altijd bijbelstudie met hen. Elk op eigen niveau.
Zitten jouw kinderen niet op een zondagsschool?
Als ze trouw meegaan naar de kerk en tussendoor ook naar de zondagsschool, later naar de jv op zondagavond, vind ik het nogal veel om dan thuis ook nog een Bijbelstudie te gaan doen met hen.
Wat wij wel doen, na het middageten mogen ze om de beurt hardop uit een kinderdagboek/jongerendagboek lezen en dan hebben we daar soms een gesprek over, maar niet altijd!
Dit om vast te oefenen en wennen aan het hardop lezen aan tafel.
Mijn man was dat van huis uit niet gewoon en moest daar best wat voor overwinnen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderboeken

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:
Mara schreef: Mijn ouders gingen op zondagmiddag altijd een dutje doen en wij moesten stil zitten lezen, wat natuurlijk niet lukte met plagende broers. :D
Ik begrijp dat hele gedut niet, wij hebben onderhand zelf die leeftijd, maar wij doen het nooit.
Ik heb dat ook nooit begrepen. Wat bezielt je om op zondag je kinderen op te sluiten in je huis en dan als ouders met z'n tweeën op bed gaan liggen. Gebeurt overigens in nog best wat gezinnen. De zondag kan zoveel mooier worden ingevuld!
Mijn moeder ging meestal op bed liggen en mijn pa op de bank. In de voorkamer. We schoven de tussendeuren dan wel dicht, wij zaten in de achterkamer, maar die deuren hielden weinig geluid tegen.
Wij hoorden pa snurken en hij bromde af en toe: kan het wat stiller! :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kinderboeken

Bericht door Luther »

Mara schreef:Zitten jouw kinderen niet op een zondagsschool?
Nee. We hebben de boekjes besteld en gebruiken dat thuis.
Mara schreef:Als ze trouw meegaan naar de kerk en tussendoor ook naar de zondagsschool, later naar de jv op zondagavond, vind ik het nogal veel om dan thuis ook nog een Bijbelstudie te gaan doen met hen.
Want? Ze gaan twee keer mee naar de kerk, met de jongste twee doen we zondagsschool/bijbelstudie adhv zondagsschoolmateriaal, met het hele gezin doen we dat eind van de middag ter voorbereiding op de avondpreek (materiaal daarvoor staat op de website van de kerk). Na de ochtenddienst bespreken we de preek na, na de avonddienst lezen we voor uit / vertellen over een verhaal uit de kerkgeschiedenis / Christenreis o.i.d.
Mara schreef:Wat wij wel doen, na het middageten mogen ze om de beurt hardop uit een kinderdagboek/jongerendagboek lezen en dan hebben we daar soms een gesprek over, maar niet altijd!
We hebben s morgens een dagboek voor kinderen, wat onze kids inderdaad voorlezen, plus het bijbehorende bijbelgedeelte. 's Avonds lezen we met elkaar uit de Bijbel met Uitleg. Ik lees de Bijbeltekst, en de kinderen om beurten de uitleg. Na de avondmaaltijden zingen we de psalmen die geleerd moeten worden volgens (zondags)school-rooster en oefenen we de catechismusvraag die aan de beurt is en de catechisatievragen voor de oudste twee.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderboeken

Bericht door Mara »

Luther schreef:Nee. We hebben de boekjes besteld en gebruiken dat thuis.
O. Onze kinderen gingen heel graag naar de zondagsschool. Is toch anders dan thuis. Ook vanwege het contact met de andere kinderen van de gemeente.
Luther schreef:Want? Ze gaan twee keer mee naar de kerk, met de jongste twee doen we zondagsschool/bijbelstudie adhv zondagsschoolmateriaal, met het hele gezin doen we dat eind van de middag ter voorbereiding op de avondpreek (materiaal daarvoor staat op de website van de kerk). Na de ochtenddienst bespreken we de preek na, na de avonddienst lezen we voor uit / vertellen over een verhaal uit de kerkgeschiedenis / Christenreis o.i.d.
Ik dacht dat jouw kinderen 2 x naar de kerk, dan zondagsschool gingen, dan vind ik het persoonlijk een beetje veel als je naast al die dingen ook nog een Bijbelstudie gaat beleggen.
Maar ik begrijp dat het ipv zondagsschool is.
"Verplichte" preekbespreking ben ik ook niet zo van, ze moeten niet het gevoel krijgen dat ze gecontroleerd worden of ze wel goed geluisterd hebben. Ik liet het maar gebeuren, wat ze er zelf over kwijt wilden of over vroegen.
Toen opa en oma nog leefden en we daar gingen koffiedrinken, was het ook meer spelenderwijs, dan vroeg opa waar de dominee uit had gepreekt. Of de zondagsschooljuf/meester had verteld.
De afgehaakte mensen spreken over een eindeloze zondag waarop niets mocht en van alles moest.
Zo wil ik het niet en zo zien onze kinderen het gelukkig niet.
Het mag ook een dag voor ontspanning zijn. Zeker als ze ouder zijn, op de middelbare of nog later studeren, vliegen die weken voor hen ook om in allerlei verplichtingen. Ze gaan gelukkig ook altijd trouw naar de catechisatie.
Ze hebben afmeldingsplicht, maar daar houden niet alle jongeren zich aan.
Het beste is ook een vaste tijd en avond aanhouden, want als dominee soepel wil zijn en hen zelf steeds laat kiezen, gaat het ook mis begrijp ik van familieleden. Want dan moet één zijn bijbaantje doen, de ander heeft een belangrijke voetbalwedstrijd.
Ik ben opgevoed bij het principe: nee, die avond houd je vrij, punt. Alleen bij ziektes afmelden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kinderboeken

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Luther schreef:Nee. We hebben de boekjes besteld en gebruiken dat thuis.
O. Onze kinderen gingen heel graag naar de zondagsschool. Is toch anders dan thuis. Ook vanwege het contact met de andere kinderen van de gemeente.
Luther schreef:Want? Ze gaan twee keer mee naar de kerk, met de jongste twee doen we zondagsschool/bijbelstudie adhv zondagsschoolmateriaal, met het hele gezin doen we dat eind van de middag ter voorbereiding op de avondpreek (materiaal daarvoor staat op de website van de kerk). Na de ochtenddienst bespreken we de preek na, na de avonddienst lezen we voor uit / vertellen over een verhaal uit de kerkgeschiedenis / Christenreis o.i.d.
Ik dacht dat jouw kinderen 2 x naar de kerk, dan zondagsschool gingen, dan vind ik het persoonlijk een beetje veel als je naast al die dingen ook nog een Bijbelstudie gaat beleggen.
Maar ik begrijp dat het ipv zondagsschool is.
"Verplichte" preekbespreking ben ik ook niet zo van, ze moeten niet het gevoel krijgen dat ze gecontroleerd worden of ze wel goed geluisterd hebben. Ik liet het maar gebeuren, wat ze er zelf over kwijt wilden of over vroegen.
Toen opa en oma nog leefden en we daar gingen koffiedrinken, was het ook meer spelenderwijs, dan vroeg opa waar de dominee uit had gepreekt. Of de zondagsschooljuf/meester had verteld.
De afgehaakte mensen spreken over een eindeloze zondag waarop niets mocht en van alles moest.
Zo wil ik het niet en zo zien onze kinderen het gelukkig niet.
Het mag ook een dag voor ontspanning zijn. Zeker als ze ouder zijn, op de middelbare of nog later studeren, vliegen die weken voor hen ook om in allerlei verplichtingen. Ze gaan gelukkig ook altijd trouw naar de catechisatie.
Ze hebben afmeldingsplicht, maar daar houden niet alle jongeren zich aan.
Het beste is ook een vaste tijd en avond aanhouden, want als dominee soepel wil zijn en hen zelf steeds laat kiezen, gaat het ook mis begrijp ik van familieleden. Want dan moet één zijn bijbaantje doen, de ander heeft een belangrijke voetbalwedstrijd.
Ik ben opgevoed bij het principe: nee, die avond houd je vrij, punt. Alleen bij ziektes afmelden.
Ik denk dat dat afhaken meer te maken heeft met wetjes en regeltjes en moeten en moeten zonder een levend geloof, Als het in liefde gaat is het geen moeten, mijn afgehaakte kinderen klagen niet over de zondag, waar wij ook Bijbelstudie deden dmv een boekje en zij ook naar de zs gingen, waar ik voorlas uit de christenreis oid, dat wisselde we af met een verantwoord kinderboek, we deden en doen ook een spelletje zondagavond. Mijn kinderen zijn open over alles wat hen bezig houd nn zouden dit gerust zeggen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderboeken

Bericht door Mara »

Toen ik nog op de zondagsschool zat, was er bij het kerstfeest in de kerk voor mij geen grotere vreugde dan het vooruitzicht dat ik straks het boek zou krijgen dat ik had opgespaard en waarin ik me bij thuiskomst geheel en al zou verliezen. Ik zorgde er op de zondagsschool altijd voor dat ik mijn psalmvers kon opzeggen, zodat ik drie punten kreeg waarmee je uit de lijst een titel kon kiezen uit de categorie van de dikste boeken.

Herkenbaar! :)
WAAROM IK STEEDS MIJN OUDE JONGENSBOEKEN LEES
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie