Bestaat er ook zoiets als protestantse gebedenboeken?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Bestaat er ook zoiets als protestantse gebedenboeken?

Bericht door Van Ewijk »

Vroeg iemand mij laatst toen we een stapeltje RK gebedenboekjes tegenkwamen in een partij dozen van de kringloop.
Echt...ik zou het niet weten, ik heb er ook nooit aan gedacht.
Ik dacht toch eens op dit forum vragen...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bestaat er ook zoiets als protestantse gebedenboeken?

Bericht door Luther »

Er zijn geen gebedenboeken voor zover ik weet, zoals de RKK die heeft. Wel zijn er gebeden uitgegeven van Calvijn, van Augustinus, e.d.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Bestaat er ook zoiets als protestantse gebedenboeken?

Bericht door Klavart »

Er staan ook gebeden achter in de Bijbel, na de Geloofsbelijdenis van Athanasius: "De christelijke gebeden" (die in de vergaderingen der gelovigen, in de huizen der christenen, en elders gebruikt worden).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bestaat er ook zoiets als protestantse gebedenboeken?

Bericht door refo »

Er bestaan wel gebedenboeken. Secordabar heeft wel eens Duitse gebeden geplaatst op dit forum.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 2&start=30
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bestaat er ook zoiets als protestantse gebedenboeken?

Bericht door Hendrikus »

~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bestaat er ook zoiets als protestantse gebedenboeken?

Bericht door -DIA- »

Toen ik in 1991 zes weken in het ziekenhuis moest verblijven merkte ik dat velen daar spraken over "je gebedenboek" wijzend op de Bijbel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Bestaat er ook zoiets als protestantse gebedenboeken?

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef:Toen ik in 1991 zes weken in het ziekenhuis moest verblijven merkte ik dat velen daar spraken over "je gebedenboek" wijzend op de Bijbel.
De bijbel zelf is geen gebedenboek maar Gods woord jegens ons, bij een gebedenboek is dat andersom. :livre :super
En deze heb ik inderdaad altijd bij me.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bestaat er ook zoiets als protestantse gebedenboeken?

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:
-DIA- schreef:Toen ik in 1991 zes weken in het ziekenhuis moest verblijven merkte ik dat velen daar spraken over "je gebedenboek" wijzend op de Bijbel.
De bijbel zelf is geen gebedenboek maar Gods woord jegens ons, bij een gebedenboek is dat andersom. :livre :super
En deze heb ik inderdaad altijd bij me.
Dat weet ik wel, maar zo werd het door de seculiere medepatiënten genoemd. Maar het geeft wel aan de Bijbel als Gods Woord niet meer zo bekend is. En dat is intussen al weer een hele poos geleden, de secularisatie heeft in die tijd ook niet stilgestaan. De meerderheid is nu nog meer vervreemd van Gods Woord dan toen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Bestaat er ook zoiets als protestantse gebedenboeken?

Bericht door Vorst »

Het boek 'Bid, luister, leef onderweg' van Rick Timmermans en Heleen Dekens is mooi.

Bid, luister, leef onderweg

Bid, luister, leef heeft inmiddels al duizenden lezers geholpen bij het houden van dagelijkse stille tijd. Deze onderweg-variant is niet alleen handiger voor in de koffer of rugtas, maar is ook nog eens beduidend goedkoper.

Voor elke dag in het jaar biedt het boek een ochtendgebed met inspirerende teksten over een gebeurtenis of persoon, bijbelteksten, een citaat ter overdenking en ruimte voor stilte en gebed. Daarnaast is er een middaggebed en zijn er zeven verschillende avondgebeden, voor elke dag van
de week één.

De liturgische gebeden bevatten elementen uit verschillende christelijke tradities. Bid, luister, leef onderweg brengt gebeden en manieren van bidden uit de jonge en de oude kerk samen, en kan alleen of samen met anderen gelezen en gebeden worden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bestaat er ook zoiets als protestantse gebedenboeken?

Bericht door -DIA- »

In de Bijbel staan trouwens vele gebeden. Gebeden die ook vaak worden gebeden door de Kerk. Lees b.v. het boek der Psalmen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Bestaat er ook zoiets als protestantse gebedenboeken?

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef:In de Bijbel staan trouwens vele gebeden. Gebeden die ook vaak worden gebeden door de Kerk. Lees b.v. het boek der Psalmen.
Dat is mij geheel bekend, in mijn ogen blijft de bijbel ook het enige boek dat gezachthebbend is.
Andere boeken beschouw ik vanzelfsprekend slechts als inspirerend.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Bestaat er ook zoiets als protestantse gebedenboeken?

Bericht door Pimpelmees »

@Van Ewijk:
Wat een mooi woord gebruik je daar: "gezachthebbend". Dus gezaghebbend maar toch ook zacht. Mooie combinatie.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bestaat er ook zoiets als protestantse gebedenboeken?

Bericht door Hendrikus »

Vorst schreef:Het boek 'Bid, luister, leef onderweg' van Rick Timmermans en Heleen Dekens is mooi.
Dat is inderdaad een aanrader. De aansluiting bij de getijden vind ik erg waardevol.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bestaat er ook zoiets als protestantse gebedenboeken?

Bericht door eilander »

Een aanrader wat mij betreft is: "Ons gebed" van Matthew Henry. Hij beschrijft in de verschillende hoofdstukken de onderdelen van een bijbels gebed (belijdenis, dankzegging, smeekbede, enz.), maar wat vooral zo mooi is aan dit boekje, vind ik dit: het is een aaneenschakeling van bijbelteksten die gebeden betreffen.

Op iedere bladzijde staan dus zo'n tien tot twintig bijbelteksten. Je zou dus ook kunnen zeggen dat het een thematische rangschikking van gebeden in de Bijbel is.

Persoonlijk vind ik het een erg nuttig boekje. Of het onder de noemer "gebedenboek" geschaard mag worden, mogen jullie zelf uitzoeken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bestaat er ook zoiets als protestantse gebedenboeken?

Bericht door -DIA- »

Als aanhangsel aan de ZIEKENTROOST, achterin elk psalmboekje, staan ook twee stukjes met enige gebeden.
Boven het eerste stukje staat:
SOMMIGE TROOSTELIJKE UITSPRAKEN DER HEILIGE SCHRIFT OM IN DOODSNOOD TE BIDDEN

Boven het tweede stukje staat:
HIER VOLGEN INSGELIJKS NOG ENIGE UITSPRAKEN, DIENENDE VOOR KRANKEN IN HUN UITERSTE
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie