Bestaat er ook zoiets als protestantse gebedenboeken?

Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Bestaat er ook zoiets als protestantse gebedenboeken?

Bericht door Vorst »

Hendrikus schreef:
Vorst schreef:Het boek 'Bid, luister, leef onderweg' van Rick Timmermans en Heleen Dekens is mooi.
Dat is inderdaad een aanrader. De aansluiting bij de getijden vind ik erg waardevol.
Klopt, helaas is dat onderdeel enorm in de vergetelheid geraakt in veel kerken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bestaat er ook zoiets als protestantse gebedenboeken?

Bericht door huisman »

eilander schreef:Een aanrader wat mij betreft is: "Ons gebed" van Matthew Henry. Hij beschrijft in de verschillende hoofdstukken de onderdelen van een bijbels gebed (belijdenis, dankzegging, smeekbede, enz.), maar wat vooral zo mooi is aan dit boekje, vind ik dit: het is een aaneenschakeling van bijbelteksten die gebeden betreffen.

Op iedere bladzijde staan dus zo'n tien tot twintig bijbelteksten. Je zou dus ook kunnen zeggen dat het een thematische rangschikking van gebeden in de Bijbel is.

Persoonlijk vind ik het een erg nuttig boekje. Of het onder de noemer "gebedenboek" geschaard mag worden, mogen jullie zelf uitzoeken.
Ik moest ook aan dit boekje denken. Ik heb het ooit uitgeleend aan ??? en nooit meer teruggekregen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bestaat er ook zoiets als protestantse gebedenboeken?

Bericht door Zita »

eilander schreef:Een aanrader wat mij betreft is: "Ons gebed" van Matthew Henry. Hij beschrijft in de verschillende hoofdstukken de onderdelen van een bijbels gebed (belijdenis, dankzegging, smeekbede, enz.), maar wat vooral zo mooi is aan dit boekje, vind ik dit: het is een aaneenschakeling van bijbelteksten die gebeden betreffen.

Op iedere bladzijde staan dus zo'n tien tot twintig bijbelteksten. Je zou dus ook kunnen zeggen dat het een thematische rangschikking van gebeden in de Bijbel is.

Persoonlijk vind ik het een erg nuttig boekje. Of het onder de noemer "gebedenboek" geschaard mag worden, mogen jullie zelf uitzoeken.
Dankje voor de tip! Ik heb 'm meteen tevoorschijn gehaald. Het is geen boek om in één keer uit te lezen, maar elke dag een paar bladzijden is erg waardevol.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bestaat er ook zoiets als protestantse gebedenboeken?

Bericht door Luther »

Zita schreef:Dankje voor de tip! Ik heb 'm meteen tevoorschijn gehaald. Het is geen boek om in één keer uit te lezen, maar elke dag een paar bladzijden is erg waardevol.
Maar @huisman wil 'm nu eindelijk een keer terughebben! :D
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bestaat er ook zoiets als protestantse gebedenboeken?

Bericht door Zita »

Luther schreef:
Zita schreef:Dankje voor de tip! Ik heb 'm meteen tevoorschijn gehaald. Het is geen boek om in één keer uit te lezen, maar elke dag een paar bladzijden is erg waardevol.
Maar @huisman wil 'm nu eindelijk een keer terughebben! :D
:OO Hij mag 'm komen halen hoor.
Plaats reactie