Bijbelstudieboeken

Plaats reactie
sander
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2008, 19:24

Bijbelstudieboeken

Bericht door sander »

Zoekend in het archief van dit forum naar Bijbelstudieboeken/methoden kwam ik niet veel verder. Ik ben op zoek naar een cadeautje voor iemand. Welke Bijbelstudies vinden jullie waardevol?

Recent heeft zij de boekjes van Hartingsveld-Morree behandeld over 'Dagelijks volgen' en dan alle 3 de delen. Ik weet dat zij die mooi vond. Daarna heeft zij een serie gevolgd van Beth Moore, maar die vond ze oppervlakkig al stonden er zeker leerzame dingen in. Een boekje van ds. van Kooten over Ruth heeft ze ook al eens gehad.

Er bestaan veel mooie boeken over Bijbelboeken, maar zelf vind ik het mooi wanneer er vragen achter een hoofdstuk staan of opdrachten die je mee kunt nemen de dag in en je aan het nadenken zetten. Helaas kom je al snel bij Amerikaans-evangelische schrijvers terecht waarbij een goede uitleg ten koste gaat van ervaringsverhalen en getuigenissen.

Hebben jullie tips? Welk Bijbelstudieboek gebruiken jullie en welke vind je een aanrader? Waar heb je van geleerd?

Mvg Sander
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Bijbelstudieboeken

Bericht door helma »

De boeken van Ds P den Butter zijn erg leerzaam en boeiend om te lezen.
Ook de boekjes van ds Westerink over de profeten zijn aan te raden
Verder heeft Ds Vreugdenhil mooie boeken geschreven; ook juist voor de lijdenstijd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijbelstudieboeken

Bericht door Mara »

Ik ben wel een "fan" van ds. van Ruitenburg.
Ds. Uitslag heeft ook prachtige, leesbare boeken geschreven.
Ik heb het boekje van ds Joppe Biddend belijden al tweemaal kado gedaan bij een belijdenis.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
sander
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2008, 19:24

Re: Bijbelstudieboeken

Bericht door sander »

helma schreef:De boeken van Ds P den Butter zijn erg leerzaam en boeiend om te lezen.
Ook de boekjes van ds Westerink over de profeten zijn aan te raden
Verder heeft Ds Vreugdenhil mooie boeken geschreven; ook juist voor de lijdenstijd.
Ja, van ds. Westerink heb ik zelf eens Daniël gelezen. Heel mooi! De boeken van ds. den Butter over Numeri heb ik nog op mijn stapeltje leesvoer liggen.
Mara schreef:Ik ben wel een "fan" van ds. van Ruitenburg.
Ds. Uitslag heeft ook prachtige, leesbare boeken geschreven.
Ik heb het boekje van ds Joppe Biddend belijden al tweemaal kado gedaan bij een belijdenis.
Hmm, deze boekjes vind ik persoonlijk te eenvoudig. Met name die van ds. Ruitenburg gaan niet echt de diepte in vind ik, 'k heb er hier verschillende van staan, maar daar zou ik niet mijn Bijbelstudietijd aan willen besteden, meer als iets tussendoor. Daarnaast staan daar geen verwerkingsvragen bij, iets wat zij en ik belangrijk vinden. Ds. Westerink heeft dit weer wel. Ik denk dat ik eens ga zoeken naar andere profeten. Dank Helma voor de reactie!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Bijbelstudieboeken

Bericht door helma »

Het boek van Ds Uitslag over de Romeinenbrief zou ik niet een eenvoudig boek willen noemen; dat is ook heel erg leerzaam!
Plaats reactie