Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door Luther »

Dipper schreef:Van den Tol is nog altijd een gemis voor onze stad. Denk weemoedig terug aan die winkel met in elk boek Van den Tol's sigarenlucht......
Inderdaad! Prachtig was dat!!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door Wilhelm »

Of het nu om boekwinkels, sociale media, aanpassingen in de liturgie in de kerk of smart phones gaat, dit model is bijna in elk topic terug te zien in de reacties. ;)

Afbeelding

De innovatietheorie van Rogers gaat niet alleen op voor producten , maar ook voor allerlei (kerkelijke) ontwikkelingen. ;)
http://www.scienceprogress.nl/marketing ... -innovatie
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door refo »

Tja, vroegah moest ik op vrijdag altijd het boodschappenboekje wegbrengen. Zaterdagochtend kwam de zoon van de kruidenier deze aanreiken, gelijk met de weekafrekening. Door de weeks kreeg je alles 'gratis' mee, maar zaterdag was de afrekendag.
Ik rijd vaak langs die winkel. Klein!

Totdat eind jaren zestig deze man het in zijn hoofd kreeg een op Amerikaanse leest geschoeide supermarkt te openen, een straat verderop. Raar! Je moest een mandje pakken, zelf je boodschappen opsnorren en aan het eind zat de man op je te wachten: kan ik effe vangen? De algemene mening was dat die winkel het niet lang zou maken. Daar koopt toch niemand!
Nu doet iedereen het zo.

Boekhandels zullen zo maar niet verdwijnen. In Gouda zijn er twee: Smit en Verkaaik. Volgens mij draaien die prima. Omdat het speciaalzaken zijn en op hun manier bijzonder zijn. Maar wie niet met zijn tijd meegaat mist de boot. Halfords, Schoenenreus, It's en zo nog wat bekende namen.

En nog even over de boekwinkels: men bestelt veel online, dat is waar. Maar zorg dan dat jij als boekwinkel mag leveren. Want uiteindelijk gaat er toch een boek van leverancier naar klant. Dat blijft hetzelfde.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:Of het nu om boekwinkels, sociale media, aanpassingen in de liturgie in de kerk of smart phones gaat, dit model is bijna in elk topic terug te zien in de reacties. ;)

Afbeelding

De innovatietheorie van Rogers gaat niet alleen op voor producten , maar ook voor allerlei (kerkelijke) ontwikkelingen. ;)
http://www.scienceprogress.nl/marketing ... -innovatie
Wat boekhandels met kerkelijke ontwikkelingen te maken hebben, weet ik niet...

Maar op wat boekwinkels betreft ben ik elk geval onderdeel van de allerlaatste 16%! Gewoon omdat het zo'n heerlijke tijd was, die ik dolgraag weer zou beleven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door Pimpelmees »

Alle winkels die ik leuk vind - met name boekwinkels en muziekwinkels - zijn in de afgelopen jaren gesloten of hebben het moeilijk. Ik lees in de trein vaak van een scherm, ook boeken, ook de Bijbel. Dat is prima voor eventjes. Maar als ik écht wil lezen, rustig en aandachtig, dan moet ik papier hebben. Niets tegen ebooks maar papier wint het toch qua leesbeleving.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door ejvl »

Dipper schreef:Een (mooie) Bijbel uit de kast halen en erin bladeren is nog altijd voor mij een andere en beter ervaring dan in een ebook of op een site kijken. Wordt er zo kippig van maar ik stel oude gratis wetenschappelijke ebooks erg op prijs als ze voor het publiek worden vrijgegeven.
Van den Tol is nog altijd een gemis voor onze stad. Denk weemoedig terug aan die winkel met in elk boek Van den Tol's sigarenlucht......
De bijbel digitaal vind ik ook erg makkelijk. Op het werk of onderweg oid. Ik lees bijna nooit meer uit een echt papieren boek.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door huisman »

ejvl schreef:
Dipper schreef:Een (mooie) Bijbel uit de kast halen en erin bladeren is nog altijd voor mij een andere en beter ervaring dan in een ebook of op een site kijken. Wordt er zo kippig van maar ik stel oude gratis wetenschappelijke ebooks erg op prijs als ze voor het publiek worden vrijgegeven.
Van den Tol is nog altijd een gemis voor onze stad. Denk weemoedig terug aan die winkel met in elk boek Van den Tol's sigarenlucht......
De bijbel digitaal vind ik ook erg makkelijk. Op het werk of onderweg oid. Ik lees bijna nooit meer uit een echt papieren boek.
Dan mis je wel wat....met een echt papieren boek in mijn eigen stoel.....dat is pas echte ontspanning en inspanning.
Ik moet voor mijn werk vele documenten lezen en reviewen.....maar ik print ze altijd uit!!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door refo »

Luther schreef:
Wilhelm schreef:Of het nu om boekwinkels, sociale media, aanpassingen in de liturgie in de kerk of smart phones gaat, dit model is bijna in elk topic terug te zien in de reacties. ;)

Afbeelding

De innovatietheorie van Rogers gaat niet alleen op voor producten , maar ook voor allerlei (kerkelijke) ontwikkelingen. ;)
http://www.scienceprogress.nl/marketing ... -innovatie
Wat boekhandels met kerkelijke ontwikkelingen te maken hebben, weet ik niet...

Maar op wat boekwinkels betreft ben ik elk geval onderdeel van de allerlaatste 16%! Gewoon omdat het zo'n heerlijke tijd was, die ik dolgraag weer zou beleven.
De overeenkomst die kerkelijke ontwikkelingen en boekhandels hebben is de grafiek. Dat staat er toch.

Maar de grafiek kan ook gewoon weer links beginnen als er een nieuwe formule op boekengebied bedacht wordt.
Ik heb wel een idee, eens kijken of het technisch haalbaar is.

En printen is enorm slecht voor het milieu. maar naarmate iemand theologisch zwaarder is is deze ecologisch lichter.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door huisman »

refo schreef:
Luther schreef:
Wilhelm schreef:Of het nu om boekwinkels, sociale media, aanpassingen in de liturgie in de kerk of smart phones gaat, dit model is bijna in elk topic terug te zien in de reacties. ;)

Afbeelding

De innovatietheorie van Rogers gaat niet alleen op voor producten , maar ook voor allerlei (kerkelijke) ontwikkelingen. ;)
http://www.scienceprogress.nl/marketing ... -innovatie
Wat boekhandels met kerkelijke ontwikkelingen te maken hebben, weet ik niet...

Maar op wat boekwinkels betreft ben ik elk geval onderdeel van de allerlaatste 16%! Gewoon omdat het zo'n heerlijke tijd was, die ik dolgraag weer zou beleven.
De overeenkomst die kerkelijke ontwikkelingen en boekhandels hebben is de grafiek. Dat staat er toch.

Maar de grafiek kan ook gewoon weer links beginnen als er een nieuwe formule op boekengebied bedacht wordt.
Ik heb wel een idee, eens kijken of het technisch haalbaar is.

En printen is enorm slecht voor het milieu. maar naarmate iemand theologisch zwaarder is is deze ecologisch lichter.
Dat zal dan niet voor mij gelden....ik ben de grootste afval-scheider ooit...en volgens mijn vrouw daar veel te obsessief mee bezig. Maar ik wil niet nog meer plastic in ons milieu.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef:
ejvl schreef:
Dipper schreef:Een (mooie) Bijbel uit de kast halen en erin bladeren is nog altijd voor mij een andere en beter ervaring dan in een ebook of op een site kijken. Wordt er zo kippig van maar ik stel oude gratis wetenschappelijke ebooks erg op prijs als ze voor het publiek worden vrijgegeven.
Van den Tol is nog altijd een gemis voor onze stad. Denk weemoedig terug aan die winkel met in elk boek Van den Tol's sigarenlucht......
De bijbel digitaal vind ik ook erg makkelijk. Op het werk of onderweg oid. Ik lees bijna nooit meer uit een echt papieren boek.
Dan mis je wel wat....met een echt papieren boek in mijn eigen stoel.....dat is pas echte ontspanning en inspanning.
Ik moet voor mijn werk vele documenten lezen en reviewen.....maar ik print ze altijd uit!!
Da's de leeftijd, Huisman. Gaat mij net zo hoor. Schrijven? Dat doe je op papier, je moet kunnen kliederen, doorstrepen, gummen.
De volgende generatie kan het zonder, ze schrijven digitaal, ze lezen digitaal - en ze lachen om onze gehechtheid aan het papier.
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door ejvl »

Kliederen, doorstrepen en gummen kan ook digitaal ;)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door FlyingEagle »

Papieren boeken lezen is echt aan het uitsterven zeker denk ik wanneer deze techniek volwassenen is geworden. http://www.creatov.nl/2015/01/je-volgen ... -hologram/
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door Pimpelmees »

Hopelijk worden de ereaders nog een paar slagen beter want op dit moment overtuigt de leeservaring van ereaders mij nog niet. De krant lees ik ook nog het liefst op papier.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door huisman »

FlyingEagle schreef:Papieren boeken lezen is echt aan het uitsterven zeker denk ik wanneer deze techniek volwassenen is geworden. http://www.creatov.nl/2015/01/je-volgen ... -hologram/
Het zou kunnen maar ik geloof er nog niet zo in. Als een nieuw product het oude volkomen van de markt zal halen moet het op alle fronten een geweldige verbetering zijn. Dat is het ebook absoluut niet. Zakelijk misschien wel maar mensen kopen boeken ook vaak met emotie en gevoel. (Hoe is het uitgegeven, hardcover of soft, leeslint of niet, illustratie op de cover enz enz.) Het papieren boek zal nog wel wat marktaandeel verliezen maar ik zie het papieren boek niet weggaan.
Vergelijk het met de elektrische auto die heeft ook teveel nadelen om de brandstofversie te verdringen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wanneer sluit de laatste boekwinkel?

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Dat zal dan niet voor mij gelden....ik ben de grootste afval-scheider ooit...
Afval voorkomen is nog beter dan scheiden, Huisman. :)
Plaats reactie