Christelijke literaire klassiekers

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door DDD »

Maar zijn dat nou echt boeken die in de top 100 (ik noem maar een aantal) van de christelijke literatuur over de hele wereld horen? Het wassende water is best een mooi boek, maar dat zou ik er toch niet van vinden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Maar zijn dat nou echt boeken die in de top 100 (ik noem maar een aantal) van de christelijke literatuur over de hele wereld horen? Het wassende water is best een mooi boek, maar dat zou ik er toch niet van vinden.
Nou ja, het is maar hoe breed of smal je het wil maken.
Ik kijk vooral naar de Nederlandse canon.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door huisman »

DDD schreef:Die zou ik dan weer niet op zo´n lijst willen zetten. Ik heb Reis door de nacht ooit gelezen, maar het heeft geen enkele indruk gemaakt, afgezien van het feit dat het spannend was. Wat is het thema van dit boek, volgens jou?

Er was onlangs in het RD ook nog een stuk over een roman over een rood paard, van een Italiaanse auteur. Dat leek ook wel een belangrijk boek. Ik heb het nooit gelezen.
Het gaat over dit boek.

Afbeelding


http://www.hetrodepaard.nl/lezers-over-het-rode-paard/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door -DIA- »

Arie Tuinman

Om 't Eeuwig Welbehagen

Uitgegeven begin jaren '60, nu waarschijnlijk nergens meer te koop
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Maar zijn dat nou echt boeken die in de top 100 (ik noem maar een aantal) van de christelijke literatuur over de hele wereld horen? Het wassende water is best een mooi boek, maar dat zou ik er toch niet van vinden.
Nou ja, het is maar hoe breed of smal je het wil maken.
Ik kijk vooral naar de Nederlandse canon.
Misschien kan Zita in de openingspost een resultaatsoverzicht bijhouden;-) Dan weten we gelijk wat de bedoeling is.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Lewis zeker(Ramson trilogie en Narnia) en Tolkien!!!!....(In de ban van de ring)
Dat zijn nou weer boeken waar ik moeite mee heb; die ik zeker niet zondermeer christelijk zou willen noemen.
Ze zijn wel zondermeer christelijk en geschreven door christelijke (in de breedste zin bedoeld) auteurs. Je kunt wel vragen hebben bij het genre (fantasy) maar deze boeken hebben voor mij zeker een diepe christelijke lading.
Ik vind ze vooral een misleidende boodschap hebben. En inderdaad, ik heb ook moeite met het genre.
Ik heb ook moeite met de boodschap en het genre...

En dat nog meer, daar Hollywood er zo vol van is...

En dat mensen er helemaal van in de ban kunnen raken, als een soort verslaving.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door parsifal »

Bert Mulder schreef:
Ik heb ook moeite met de boodschap en het genre...

En dat nog meer, daar Hollywood er zo vol van is...

En dat mensen er helemaal van in de ban kunnen raken, als een soort verslaving.
Wat is de boodschap van het genre?
Hollywood maakt ook films over de Bijbel. Dat zegt op zich niet zoveel over het Boek zelf.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:Arie Tuinman

Om 't Eeuwig Welbehagen

Uitgegeven begin jaren '60, nu waarschijnlijk nergens meer te koop
Ik heb de boekjes van Arie Tuinman altijd graag gelezen. Maar ik zou dit nou geen literaire klassieker willen noemen: het boek is vrij onbekend, en wat ik mij herinner is dat Arie Tuinman ook geen bijzondere literaire gaven heeft.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Dodo »

Wat maakt iets een christelijke klassieker?
Ik noem een paar dingen: leeftijd, kwaliteit, bekendheid, je wil het vaker lezen, duidelijke christelijke waarden, het is vertaald, nog meer?
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Floppy »

huisman schreef: 1.Voor het genre moet je wat angelsaksisch in je genen hebben.....ik vind het wel aantrekkelijk.
2.Wat is volgens jou de misleidende boodschap ? Ik vind het verhalen met een christelijke moraal die bv de ernst van de zondeval en de situatie daarvoor en daarna erg goed verwoorden.
Ik ben ook wel benieuwd naar de kritiek van Luther.
Overigens zijn er gedeeltes in In de Ban vd Ring die ik niet zo prettig vind; en ik kan me heel goed voorstellen dat er veel mensen zijn die niet gediend zijn van interacties met de geestenwereld. Ik weet ook niet zo goed of ik Tolkiens boeken als 'Christelijk' zou bestempelen. Daarvoor staat de inhoud m.i. wat teveel los van de Bijbel (waarmee ik niet wil aangeven dat de boodschap ermee in strijd zou zijn).
Ook Lewis gaat daarin soms verder dan mij lief is, dan denk ik vooral even aan de Narnia serie, maar toch ben ik daar heel positief over omdat de boodschap in die boeken uitermate opbouwend is en afrekent met een aantal 'ziektes' in het denken van de huidige maatschappij.
Tenslotte heeft Perelandra op mij een verpletterende indruk achtergelaten, in positieve zin.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Posthoorn »

Dodo schreef:Wat maakt iets een christelijke klassieker?
Ik noem een paar dingen: leeftijd, kwaliteit, bekendheid, je wil het vaker lezen, duidelijke christelijke waarden, het is vertaald, nog meer?
Het punt 'vertaald' mag wat mij betreft weggelaten worden. 'Duidelijke christelijke waarden' vind ik te vaag. Die kunnen in een niet-christelijk boek ook naar voren komen.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door dennis »

Over smaak valt niet te twisten.
Maar in mijn ogen is een boek als 'de Hobbit' echt niet meer dan een zwaar overschat sprookjesboek. (en ja, ik heb het gelezen.)
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door ZWP »

dennis schreef:Over smaak valt niet te twisten.
Maar in mijn ogen is een boek als 'de Hobbit' echt niet meer dan een zwaar overschat sprookjesboek. (en ja, ik heb het gelezen.)
De Hobbit is een kinderboek, heb je Lord of the Rings ook gelezen? Dat is fantastisch! ;)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Mara »

DDD schreef:Die zou ik dan weer niet op zo´n lijst willen zetten. Ik heb Reis door de nacht ooit gelezen, maar het heeft geen enkele indruk gemaakt, afgezien van het feit dat het spannend was. Wat is het thema van dit boek, volgens jou?

Er was onlangs in het RD ook nog een stuk over een roman over een rood paard, van een Italiaanse auteur. Dat leek ook wel een belangrijk boek. Ik heb het nooit gelezen.
Ik vond reis door de nacht gewoon heel spannend en het las als een trein.

Ik herinnerde me gisteravond ook dat we P. Nowee in de kast hadden staan, Arendsoog.
Vroeger dachten velen dat het een Amerikaanse auteur was, maar hij was gewoon Hollands.
Niet christelijk, maar werd volgens mij wel veelvuldig gelezen door christelijke jongens. (net als de Kameleon)

En wie is er niet groot geworden met W.G. v.d. Hulst? :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
DDD schreef:Die zou ik dan weer niet op zo´n lijst willen zetten. Ik heb Reis door de nacht ooit gelezen, maar het heeft geen enkele indruk gemaakt, afgezien van het feit dat het spannend was. Wat is het thema van dit boek, volgens jou?

Er was onlangs in het RD ook nog een stuk over een roman over een rood paard, van een Italiaanse auteur. Dat leek ook wel een belangrijk boek. Ik heb het nooit gelezen.
Ik vond reis door de nacht gewoon heel spannend en het las als een trein.

Ik herinnerde me gisteravond ook dat we P. Nowee in de kast hadden staan, Arendsoog.
Vroeger dachten velen dat het een Amerikaanse auteur was, maar hij was gewoon Hollands.
Niet christelijk, maar werd volgens mij wel veelvuldig gelezen door christelijke jongens. (net als de Kameleon)

En wie is er niet groot geworden met W.G. v.d. Hulst? :)
En W. Schippers dan? Een bekende (neo)gereformeerde schrijver die onder ons toch veel werd gelezen.
Volgens mij worden de boeken van hem heruitgegeven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie