Floppy schreef:huisman schreef:
1.Voor het genre moet je wat angelsaksisch in je genen hebben.....ik vind het wel aantrekkelijk.
2.Wat is volgens jou de misleidende boodschap ? Ik vind het verhalen met een christelijke moraal die bv de ernst van de zondeval en de situatie daarvoor en daarna erg goed verwoorden.
Ik ben ook wel benieuwd naar de kritiek van Luther.
Overigens zijn er gedeeltes in In de Ban vd Ring die ik niet zo prettig vind; en ik kan me heel goed voorstellen dat er veel mensen zijn die niet gediend zijn van interacties met de geestenwereld. Ik weet ook niet zo goed of ik Tolkiens boeken als 'Christelijk' zou bestempelen. Daarvoor staat de inhoud m.i. wat teveel los van de Bijbel (waarmee ik niet wil aangeven dat de boodschap ermee in strijd zou zijn).
Ook Lewis gaat daarin soms verder dan mij lief is, dan denk ik vooral even aan de Narnia serie, maar toch ben ik daar heel positief over omdat de boodschap in die boeken uitermate opbouwend is en afrekent met een aantal 'ziektes' in het denken van de huidige maatschappij.
Tenslotte heeft Perelandra op mij een verpletterende indruk achtergelaten, in positieve zin.
Mijn kritiek:
- Het zijn sprookjes. Ik heb bezwaar tegen die stijlfiguur, omdat het vermogens in de schepping ligt, die de schepping niet heeft en nooit heeft gehad.
- De geestenwereld wordt geïntroduceerd. (Tolkien) Ik denk dat we daar zover mogelijk bij vandaan moeten blijven.
- Ondanks de parallellen met de christelijke boodschap, is die toch neo-calvinistisch van aard, en bovendien geschreven door een beperkt evolutionist.
- In zijn beschrijving van de situatie voor de zondeval gaat hij verder dan de Schrift ons openbaart; wat de situatie na de zondeval betreft, is er meer sprake van ziek-door-de-zonde, dan dood-door-de-zonde.
- Uiteindelijk lees ik liever een boek dat niet christelijk is, maar waardoor ik de cultuur van onze tijd goed leer verstaan, dan een semi-christelijk boek, dat het gevaar meebrengt dat de zaken die hierin staan worden verward met de christelijke boodschap zelf.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)