Christelijke literaire klassiekers

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Jongere »

ZWP schreef:
dennis schreef:Over smaak valt niet te twisten.
Maar in mijn ogen is een boek als 'de Hobbit' echt niet meer dan een zwaar overschat sprookjesboek. (en ja, ik heb het gelezen.)
De Hobbit is een kinderboek, heb je Lord of the Rings ook gelezen? Dat is fantastisch! ;)
De Hobbit en Lord of the Rings liggen in lijn met elkaar.
Veel van de kritiek die hier wordt geuit valt wat mij betreft weg op het moment dat je je een beetje verdiept in de schrijvers en hun bedoelingen met deze boeken. Je kunt de Hobbit werkelijk niet slechter plaatsen dan wanneer je het een sprookjesboek noemt. Dan heb je geen idee hoe en waarom Tolkien dit schreef.

Over Lewis zou ik de biografie van McGrath aanraden. Wat Tolkien betreft heb ik alleen het boekje gelezen 'Tolkien; Mens en Mythe', geen volledige biografie, maar er wordt al genoeg duidelijk.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Chrisje72 »

Jongere schreef: De Hobbit en Lord of the Rings liggen in lijn met elkaar.
Veel van de kritiek die hier wordt geuit valt wat mij betreft weg op het moment dat je je een beetje verdiept in de schrijvers en hun bedoelingen met deze boeken. Je kunt de Hobbit werkelijk niet slechter plaatsen dan wanneer je het een sprookjesboek noemt. Dan heb je geen idee hoe en waarom Tolkien dit schreef.
Hier ben ik inderdaad benieuwd naar. Wat is nu de boodschap in 'De Hobbit?' Waarom wordt dit onder de christelijke klassiekers geplaatst?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Arie Tuinman

Om 't Eeuwig Welbehagen

Uitgegeven begin jaren '60, nu waarschijnlijk nergens meer te koop
Ik heb de boekjes van Arie Tuinman altijd graag gelezen. Maar ik zou dit nou geen literaire klassieker willen noemen: het boek is vrij onbekend, en wat ik mij herinner is dat Arie Tuinman ook geen bijzondere literaire gaven heeft.
Het was volgens mij een pseudoniem voor dhr. A. Jansen. Destijds ook hoofdredacteur van DE KLEINE GIDS. later
DE GEZINSGIDS.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Zita »

Zullen we dit topic reserveren voor de literaire klassiekers?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:Zullen we dit topic reserveren voor de literaire klassiekers?
Zoals Godfried Bomans, Jan Wolkers...?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Zita schreef:Zullen we dit topic reserveren voor de literaire klassiekers?
Zoals Godfried Bomans, Jan Wolkers...?
Deze lijken me meer anti-christelijk trouwens...

Misschien zou je C. Lambregtse kunnen noemen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
-DIA- schreef:
Zita schreef:Zullen we dit topic reserveren voor de literaire klassiekers?
Zoals Godfried Bomans, Jan Wolkers...?
Deze lijken me meer anti-christelijk trouwens...

Misschien zou je C. Lambregtse kunnen noemen?
Maar dat kun je weer geen klassieker noemen, tenzij klassieker alleen iets zegt over de ouderdom en niet over de literaire kwaliteit.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door parsifal »

Sommige boeken die hier genoemd worden zijn inderdaad weinig literair.
Verder is het inderdaad goed naar de definitie van "Christelijk" te vragen? Het is niet alleen Christelijke waarden, maar aan de andere kant is het goed om niet alleen naar de schrijver te kijken. "Les Miserables" heeft wel heel wat meer dan alleen Christelijke waarden, maar het is niet echt duidelijk of Hugo zichzelf nog Christen noemde toen hij dit boek schreef.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Posthoorn »

parsifal schreef:Sommige boeken die hier genoemd worden zijn inderdaad weinig literair.
Inderdaad. 'Veel gelezen' is in elk geval geen criterium.;-)
Overigens blijft het altijd wat arbitrair, wanneer iets wel of geen literatuur is. Maar van sommige boeken is het wel duidelijk dat ze het in elk geval níét zijn. ;)
parsifal schreef:Sommige boeken die hier genoemd worden zijn inderdaad weinig literair.
Verder is het inderdaad goed naar de definitie van "Christelijk" te vragen? Het is niet alleen Christelijke waarden, maar aan de andere kant is het goed om niet alleen naar de schrijver te kijken. "Les Miserables" heeft wel heel wat meer dan alleen Christelijke waarden, maar het is niet echt duidelijk of Hugo zichzelf nog Christen noemde toen hij dit boek schreef.
Misschien denk ik erg simpel, maar een boek dat niet geschreven is door een christelijke auteur, is m.i. niet christelijk, hoeveel moois en waardevols het overigens moge bevatten
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door dennis »

ZWP schreef:
dennis schreef:Over smaak valt niet te twisten.
Maar in mijn ogen is een boek als 'de Hobbit' echt niet meer dan een zwaar overschat sprookjesboek. (en ja, ik heb het gelezen.)
De Hobbit is een kinderboek, heb je Lord of the Rings ook gelezen? Dat is fantastisch! ;)
Ja gelezen. En ik vond het niet fantastisch.
(en of het allemaal echt zo christelijk is vraag ik me af. Zitten naar mijn bescheiden mening toch wat vreemde, occulte toestanden in.)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Luther »

Floppy schreef:
huisman schreef: 1.Voor het genre moet je wat angelsaksisch in je genen hebben.....ik vind het wel aantrekkelijk.
2.Wat is volgens jou de misleidende boodschap ? Ik vind het verhalen met een christelijke moraal die bv de ernst van de zondeval en de situatie daarvoor en daarna erg goed verwoorden.
Ik ben ook wel benieuwd naar de kritiek van Luther.
Overigens zijn er gedeeltes in In de Ban vd Ring die ik niet zo prettig vind; en ik kan me heel goed voorstellen dat er veel mensen zijn die niet gediend zijn van interacties met de geestenwereld. Ik weet ook niet zo goed of ik Tolkiens boeken als 'Christelijk' zou bestempelen. Daarvoor staat de inhoud m.i. wat teveel los van de Bijbel (waarmee ik niet wil aangeven dat de boodschap ermee in strijd zou zijn).
Ook Lewis gaat daarin soms verder dan mij lief is, dan denk ik vooral even aan de Narnia serie, maar toch ben ik daar heel positief over omdat de boodschap in die boeken uitermate opbouwend is en afrekent met een aantal 'ziektes' in het denken van de huidige maatschappij.
Tenslotte heeft Perelandra op mij een verpletterende indruk achtergelaten, in positieve zin.
Mijn kritiek:
- Het zijn sprookjes. Ik heb bezwaar tegen die stijlfiguur, omdat het vermogens in de schepping ligt, die de schepping niet heeft en nooit heeft gehad.
- De geestenwereld wordt geïntroduceerd. (Tolkien) Ik denk dat we daar zover mogelijk bij vandaan moeten blijven.
- Ondanks de parallellen met de christelijke boodschap, is die toch neo-calvinistisch van aard, en bovendien geschreven door een beperkt evolutionist.
- In zijn beschrijving van de situatie voor de zondeval gaat hij verder dan de Schrift ons openbaart; wat de situatie na de zondeval betreft, is er meer sprake van ziek-door-de-zonde, dan dood-door-de-zonde.
- Uiteindelijk lees ik liever een boek dat niet christelijk is, maar waardoor ik de cultuur van onze tijd goed leer verstaan, dan een semi-christelijk boek, dat het gevaar meebrengt dat de zaken die hierin staan worden verward met de christelijke boodschap zelf.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door DDD »

Ik heb hier wel vragen bij. Ik ben niet zo'n fan van het genre, maar dat is een ander verhaal.

1) Heb je ook bezwaar tegen klappende heuvels en sprekende planten?
2) Is het neo-calvinisme geen christendom?

De laatste stelling is wel interessant. Je kunt inderdaad niet alles lezen.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Fjodor »

Posthoorn schreef: Misschien denk ik erg simpel, maar een boek dat niet geschreven is door een christelijke auteur, is m.i. niet christelijk, hoeveel moois en waardevols het overigens moge bevatten
Ik denk dat dat zeker wel kan. Of er kunnen christelijke elementen in zitten, en ook in de grote lijnen christelijk zijn.
Of wilde je zeggen dat wetenschap neutraal is? Voor mij is de waarheid één. Dus zodra de wetenschap ware uitspraken doet is het christelijk. Paulus citeert ook Griekse filosofen. Omdat ze waarheden zeiden.
Dan kunnen boeken van niet-christelijke auteurs ook christelijk zijn.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door DDD »

Dat vind ik niet. Niet alle dingen die waar zijn, zijn ook christelijk.

Een wiskundeboek is ook niet christelijk omdat het klopt.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Posthoorn »

Fjodor schreef:
Posthoorn schreef: Misschien denk ik erg simpel, maar een boek dat niet geschreven is door een christelijke auteur, is m.i. niet christelijk, hoeveel moois en waardevols het overigens moge bevatten
Ik denk dat dat zeker wel kan. Of er kunnen christelijke elementen in zitten, en ook in de grote lijnen christelijk zijn.
Of wilde je zeggen dat wetenschap neutraal is? Voor mij is de waarheid één. Dus zodra de wetenschap ware uitspraken doet is het christelijk. Paulus citeert ook Griekse filosofen. Omdat ze waarheden zeiden.
Dan kunnen boeken van niet-christelijke auteurs ook christelijk zijn.
Nee, niet alles wat waar is, is christelijk. Pas als een Griekse filosoof geciteerd wordt door Paulus, wordt zo'n uitspraak 'christelijk'. Daarvoor is die dat niet.
Ik zie het nut er niet van in om het begrip christelijk zo eindeloos op te rekken.
Plaats reactie